Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Beni

Well-Known Member
2019. október 18.
82
281
53
A hír nem tisztázza, hogy nem szállt fel vagy oda is veszett.
Az én tippem az, hogy lehet, hogy annyira ritka volt a légkör, hogy nem tudott egyszerűen elég erőt kifejteni valamilyen okkal összefüggésben esetleg a cucc. Nagyon a határon repül...
A még tervezett küldetések az eddiginél magasabb repülést is tartalmaznak. A nagyobb magasság kisebb légnyomást jelent a marson is. Ergo nem valószínű, hogy a légnyomás csökkenése (a légkör ritkulása) lehet az ok, hiszen a magasság miatt eleve ritkább közegbe is tervezve volt küldetés. Másrészt a felhajtó erő a szárnyprofil (forgószárny) alakjától, a megfúvás szögétől (állásszög) és a megfúvás nagyságától (jelen esetben fordulatszám) függ a legjobban. Ebből kettő változtatható, a profil nem. Ki van zárva, hogy ne lenne benne tartalék még, nagyobb fordulat, nagyobb állásszög. Más oka lehet, talán megint szoftveres, akkumulátor probléma, időjárás, stb...
Szerintem ;)
 
T

Törölt tag 1945

Guest
A még tervezett küldetések az eddiginél magasabb repülést is tartalmaznak. A nagyobb magasság kisebb légnyomást jelent a marson is. Ergo nem valószínű, hogy a légnyomás csökkenése (a légkör ritkulása) lehet az ok, hiszen a magasság miatt eleve ritkább közegbe is tervezve volt küldetés. Másrészt a felhajtó erő a szárnyprofil (forgószárny) alakjától, a megfúvás szögétől (állásszög) és a megfúvás nagyságától (jelen esetben fordulatszám) függ a legjobban. Ebből kettő változtatható, a profil nem. Ki van zárva, hogy ne lenne benne tartalék még, nagyobb fordulat, nagyobb állásszög. Más oka lehet, talán megint szoftveres, akkumulátor probléma, időjárás, stb...
Szerintem ;)

A Marsi légkör nyomásának 30%-ot elérő változása normális az évszakok függvényében, sőt napon belül is 10%-os változás az átlagos.

jgre21250-fig-0001-m.jpg
 

Beni

Well-Known Member
2019. október 18.
82
281
53
A Marsi légkör nyomásának 30%-ot elérő változása normális az évszakok függvényében, sőt napon belül is 10%-os változás az átlagos.

jgre21250-fig-0001-m.jpg
OK, csaltam, mert más problémaként az időjárásra hivatkoztam, de nem néztem utána a légnyomás változás mértékének.
A relatív változás értékek nagyok, de az abszolút érték változása nem nagy. Persze nagy nyári melegben a Földön sem szállhat fel teljes terheléssel helikopter...
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
A NASA azon döntésével, hogy a Spacex Csillaghajóját választotta Holdraszállóegységnek, erőteljesen kétségessé tette a 2024-es határidőt az új Holdraszálláshoz. Bármelyik másik, akár a Dynatics, akár a Blue Origin féle megoldást rá tudták volna integrálni már meglévő rakétára értem ezalatt az SLS-t, de még a Vulcant, vagy a Delta 4- is befoghatták volna az indítására az egyes részegységeknek, de erősen kétlem, hogy a Csillaghajót rá fogják pakolni az SLS rakétára.
A Csillaghajónak szüksége van a saját indító fokozatára, amit sehol nem láttam eddig, valószínűleg megvan a tervrajza,
meg a musk már vett két kivénhedt tengeri olajfúró platformot, amit átalakítanak kilövő állásnak. Most még csak egy csillaghajónak nevezett üres próbatesttel bohóckodnak, ami már 4-szer elpukkant. Meglevő tapasztalatokat nézve, értem ezalatt a SpaceX Sárkány űrhajóját ami vagy 4 év késéssel készült el, a nagy indító fokozat teljes hiányát és az eddigi szerencsétlenkedést látva a próbatesttel erőteljesen megkérdőjelezem a 2024-es határidőt.
Nekem ez a hozzászólás olyan, mintha Rogozin mondta volna tollba... :D
Pedig akármennyire furcsa, de a Lunar Lander sokkal egyszerűbben elkészíthető, mint azt sokan gondolják.
A Starship összes küldetése hibátlan volt a bellyflop műveletig. A Lunar Lander misszióhoz erre EGYÁLTALÁN nincs is szükség! Annak egyetlen dolga lesz, hogy elhagyja a légkört.
Oda elsődlegesen megfelelően működő létfenntartó rendszerek kellenek. Ezt egyszerűen fel kell skálázni, és át kell pakolni a Crew Dragonból.
Ezen kívül meg az avionikai rendszer, de azt szintén csak át kell pakolni ugyan onnan.

Csak szólok, hogy a BN1-et már elkezdték szétszedni (ugye az csak egy belső techdemo volt). A BN2 már épül, és a BN3-mal már a SN20 orbitálja a cél.
Ezért is írtam korábban, hogy nem fog a SpaceX a kardjába dőlni, ha még az SN15 (jövő héten szinte biztosan repülni fog) sem fog tudni rendesen landolni. Az SN20 deorbitingja is simán feláldozható. Ott az elsődleges cél, hogy kiderítsék a hőpajzs működését. Ha tippelnem kellene, akkor tűzgömbként fog elsőre belezuhanni valamelyik óceánba. :D
DE EZ MIND NEM SZÁMÍT!
Mert ezek még mind-mind kisérleti járművek.
A Lunar Lander pedig csak egy egyszerűsített Starship leágazás lesz. Ha nem is lesz meg a 2024-es céldátum, de nem kell feltétlen hatalmas csúszással számolni.
A Booster sokkal egyszerűbb fejlesztési procedúrán fog keresztül menni, mert ott nem lesz szükség a bellyflopra. Az szimplán lejön, mint az összes eddigi Falcon 9. Egyszerűen át kell paraméterezni a Falcon 9 vezérlését és TADAAAM.
 

Nemerson

Well-Known Member
2018. február 17.
9 839
39 336
113
Nekem ez a hozzászólás olyan, mintha Rogozin mondta volna tollba... :D
Pedig akármennyire furcsa, de a Lunar Lander sokkal egyszerűbben elkészíthető, mint azt sokan gondolják.
A Starship összes küldetése hibátlan volt a bellyflop műveletig. A Lunar Lander misszióhoz erre EGYÁLTALÁN nincs is szükség! Annak egyetlen dolga lesz, hogy elhagyja a légkört.
Oda elsődlegesen megfelelően működő létfenntartó rendszerek kellenek. Ezt egyszerűen fel kell skálázni, és át kell pakolni a Crew Dragonból.
Ezen kívül meg az avionikai rendszer, de azt szintén csak át kell pakolni ugyan onnan.

Csak szólok, hogy a BN1-et már elkezdték szétszedni (ugye az csak egy belső techdemo volt). A BN2 már épül, és a BN3-mal már a SN20 orbitálja a cél.
Ezért is írtam korábban, hogy nem fog a SpaceX a kardjába dőlni, ha még az SN15 (jövő héten szinte biztosan repülni fog) sem fog tudni rendesen landolni. Az SN20 deorbitingja is simán feláldozható. Ott az elsődleges cél, hogy kiderítsék a hőpajzs működését. Ha tippelnem kellene, akkor tűzgömbként fog elsőre belezuhanni valamelyik óceánba. :D
DE EZ MIND NEM SZÁMÍT!
Mert ezek még mind-mind kisérleti járművek.
A Lunar Lander pedig csak egy egyszerűsített Starship leágazás lesz. Ha nem is lesz meg a 2024-es céldátum, de nem kell feltétlen hatalmas csúszással számolni.
A Booster sokkal egyszerűbb fejlesztési procedúrán fog keresztül menni, mert ott nem lesz szükség a bellyflopra. Az szimplán lejön, mint az összes eddigi Falcon 9. Egyszerűen át kell paraméterezni a Falcon 9 vezérlését és TADAAAM.
Te nagyon optimiska vagy. Szerintem elcsúszik az egész legalább 3 évvel, de majd meglátjuk.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

BJani

Well-Known Member
2020. január 28.
1 495
3 946
113
A hír nem tisztázza, hogy nem szállt fel vagy oda is veszett.
Az én tippem az, hogy lehet, hogy annyira ritka volt a légkör, hogy nem tudott egyszerűen elég erőt kifejteni valamilyen okkal összefüggésben esetleg a cucc. Nagyon a határon repül...

Reméljük nem veszett oda.
Bár nem ismerem a heliben lévő villanymotor karakterisztikáját, de ha ritkább a levegő a kisebb légnyomás miatt, akkor a kisebb ellenállás révén szimplán gyorsabban forog a rotor. Az a kérdés, hogy az így megnőtt fordulatszámon is le tudja-e a motor adni a teljesítményét, ill. a lapátvégi sebesség hogyan viszonyul a helyi hangsebességhez.
Mennyi a légkör hőmérséklete a Mars felszínéhez közel, nappal?
(A CO2 kappája 1.31, a gázállandó 179 J/kgK, így ha megvan a hőmérséklet, akkor a helyi hangsebesség számítható)
 

Beni

Well-Known Member
2019. október 18.
82
281
53

Starship SN15 Test Flight​

A mai teszt lehetőség törölve.
Érdekes módon amikor valami nagyobb fajsúlyú esemény történik a SpaceX életében, akkor valahogy a Starship tesztek halasztódnak.
Ma például a Crew 1 indul vissza a földre.
Szerintem marketing szempontból nem lenne szerencsés, ha egy esetleges rossz Starship teszt beárnyékolná a Dragon érkezését.
Vagy egyszerűen babonásak. :)
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

Beni

Well-Known Member
2019. október 18.
82
281
53

Starship SN15 Test Flight​

A mai teszt lehetőség törölve.
Érdekes módon amikor valami nagyobb fajsúlyú esemény történik a SpaceX életében, akkor valahogy a Starship tesztek halasztódnak.
Ma például a Crew 1 indul vissza a földre.
Szerintem marketing szempontból nem lenne szerencsés, ha egy esetleges rossz Starship teszt beárnyékolná a Dragon érkezését.
Vagy egyszerűen babonásak. :)
A következő próbálkozás hétfőn.
 

BJani

Well-Known Member
2020. január 28.
1 495
3 946
113

Starship SN15 Test Flight​

A mai teszt lehetőség törölve.
Érdekes módon amikor valami nagyobb fajsúlyú esemény történik a SpaceX életében, akkor valahogy a Starship tesztek halasztódnak.
Ma például a Crew 1 indul vissza a földre.
Szerintem marketing szempontból nem lenne szerencsés, ha egy esetleges rossz Starship teszt beárnyékolná a Dragon érkezését.
Vagy egyszerűen babonásak. :)

Nem biztos, hogy bármi egyéb van a háttérben, csak a szokásos.
Eddig is a korábbi indításokat rendszeresen halasztgatták, kb. egyik sem az elsőnek publikált időpontban indult.
 
  • Tetszik
Reactions: gergo55 and Beni

Nemerson

Well-Known Member
2018. február 17.
9 839
39 336
113

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 552
16 574
113
Érdekes kínai elképzelések a jövőt illetően, az egyik Csillaghajó kínai módra
Majdnem átsiklottam e felett..
Kiváncsi vagyok mit szól hozzá @Szittya ha meglátja, hogy a jó elvtársak, a túlsztárolt Musk SpaceX, általa komolytalannak tartott csillaghajóját tényleg elkezdik másolni... :oops: