Űrkutatás

Még egy kis szemetelés:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: jani22
A hír nem tisztázza, hogy nem szállt fel vagy oda is veszett.
Az én tippem az, hogy lehet, hogy annyira ritka volt a légkör, hogy nem tudott egyszerűen elég erőt kifejteni valamilyen okkal összefüggésben esetleg a cucc. Nagyon a határon repül...
A még tervezett küldetések az eddiginél magasabb repülést is tartalmaznak. A nagyobb magasság kisebb légnyomást jelent a marson is. Ergo nem valószínű, hogy a légnyomás csökkenése (a légkör ritkulása) lehet az ok, hiszen a magasság miatt eleve ritkább közegbe is tervezve volt küldetés. Másrészt a felhajtó erő a szárnyprofil (forgószárny) alakjától, a megfúvás szögétől (állásszög) és a megfúvás nagyságától (jelen esetben fordulatszám) függ a legjobban. Ebből kettő változtatható, a profil nem. Ki van zárva, hogy ne lenne benne tartalék még, nagyobb fordulat, nagyobb állásszög. Más oka lehet, talán megint szoftveres, akkumulátor probléma, időjárás, stb...
Szerintem ;)
 
A még tervezett küldetések az eddiginél magasabb repülést is tartalmaznak. A nagyobb magasság kisebb légnyomást jelent a marson is. Ergo nem valószínű, hogy a légnyomás csökkenése (a légkör ritkulása) lehet az ok, hiszen a magasság miatt eleve ritkább közegbe is tervezve volt küldetés. Másrészt a felhajtó erő a szárnyprofil (forgószárny) alakjától, a megfúvás szögétől (állásszög) és a megfúvás nagyságától (jelen esetben fordulatszám) függ a legjobban. Ebből kettő változtatható, a profil nem. Ki van zárva, hogy ne lenne benne tartalék még, nagyobb fordulat, nagyobb állásszög. Más oka lehet, talán megint szoftveres, akkumulátor probléma, időjárás, stb...
Szerintem ;)

A Marsi légkör nyomásának 30%-ot elérő változása normális az évszakok függvényében, sőt napon belül is 10%-os változás az átlagos.

jgre21250-fig-0001-m.jpg
 
A Marsi légkör nyomásának 30%-ot elérő változása normális az évszakok függvényében, sőt napon belül is 10%-os változás az átlagos.

jgre21250-fig-0001-m.jpg
OK, csaltam, mert más problémaként az időjárásra hivatkoztam, de nem néztem utána a légnyomás változás mértékének.
A relatív változás értékek nagyok, de az abszolút érték változása nem nagy. Persze nagy nyári melegben a Földön sem szállhat fel teljes terheléssel helikopter...
 
A NASA azon döntésével, hogy a Spacex Csillaghajóját választotta Holdraszállóegységnek, erőteljesen kétségessé tette a 2024-es határidőt az új Holdraszálláshoz. Bármelyik másik, akár a Dynatics, akár a Blue Origin féle megoldást rá tudták volna integrálni már meglévő rakétára értem ezalatt az SLS-t, de még a Vulcant, vagy a Delta 4- is befoghatták volna az indítására az egyes részegységeknek, de erősen kétlem, hogy a Csillaghajót rá fogják pakolni az SLS rakétára.
A Csillaghajónak szüksége van a saját indító fokozatára, amit sehol nem láttam eddig, valószínűleg megvan a tervrajza,
meg a musk már vett két kivénhedt tengeri olajfúró platformot, amit átalakítanak kilövő állásnak. Most még csak egy csillaghajónak nevezett üres próbatesttel bohóckodnak, ami már 4-szer elpukkant. Meglevő tapasztalatokat nézve, értem ezalatt a SpaceX Sárkány űrhajóját ami vagy 4 év késéssel készült el, a nagy indító fokozat teljes hiányát és az eddigi szerencsétlenkedést látva a próbatesttel erőteljesen megkérdőjelezem a 2024-es határidőt.
Nekem ez a hozzászólás olyan, mintha Rogozin mondta volna tollba... :D
Pedig akármennyire furcsa, de a Lunar Lander sokkal egyszerűbben elkészíthető, mint azt sokan gondolják.
A Starship összes küldetése hibátlan volt a bellyflop műveletig. A Lunar Lander misszióhoz erre EGYÁLTALÁN nincs is szükség! Annak egyetlen dolga lesz, hogy elhagyja a légkört.
Oda elsődlegesen megfelelően működő létfenntartó rendszerek kellenek. Ezt egyszerűen fel kell skálázni, és át kell pakolni a Crew Dragonból.
Ezen kívül meg az avionikai rendszer, de azt szintén csak át kell pakolni ugyan onnan.

Csak szólok, hogy a BN1-et már elkezdték szétszedni (ugye az csak egy belső techdemo volt). A BN2 már épül, és a BN3-mal már a SN20 orbitálja a cél.
Ezért is írtam korábban, hogy nem fog a SpaceX a kardjába dőlni, ha még az SN15 (jövő héten szinte biztosan repülni fog) sem fog tudni rendesen landolni. Az SN20 deorbitingja is simán feláldozható. Ott az elsődleges cél, hogy kiderítsék a hőpajzs működését. Ha tippelnem kellene, akkor tűzgömbként fog elsőre belezuhanni valamelyik óceánba. :D
DE EZ MIND NEM SZÁMÍT!
Mert ezek még mind-mind kisérleti járművek.
A Lunar Lander pedig csak egy egyszerűsített Starship leágazás lesz. Ha nem is lesz meg a 2024-es céldátum, de nem kell feltétlen hatalmas csúszással számolni.
A Booster sokkal egyszerűbb fejlesztési procedúrán fog keresztül menni, mert ott nem lesz szükség a bellyflopra. Az szimplán lejön, mint az összes eddigi Falcon 9. Egyszerűen át kell paraméterezni a Falcon 9 vezérlését és TADAAAM.
 
Nekem ez a hozzászólás olyan, mintha Rogozin mondta volna tollba... :D
Pedig akármennyire furcsa, de a Lunar Lander sokkal egyszerűbben elkészíthető, mint azt sokan gondolják.
A Starship összes küldetése hibátlan volt a bellyflop műveletig. A Lunar Lander misszióhoz erre EGYÁLTALÁN nincs is szükség! Annak egyetlen dolga lesz, hogy elhagyja a légkört.
Oda elsődlegesen megfelelően működő létfenntartó rendszerek kellenek. Ezt egyszerűen fel kell skálázni, és át kell pakolni a Crew Dragonból.
Ezen kívül meg az avionikai rendszer, de azt szintén csak át kell pakolni ugyan onnan.

Csak szólok, hogy a BN1-et már elkezdték szétszedni (ugye az csak egy belső techdemo volt). A BN2 már épül, és a BN3-mal már a SN20 orbitálja a cél.
Ezért is írtam korábban, hogy nem fog a SpaceX a kardjába dőlni, ha még az SN15 (jövő héten szinte biztosan repülni fog) sem fog tudni rendesen landolni. Az SN20 deorbitingja is simán feláldozható. Ott az elsődleges cél, hogy kiderítsék a hőpajzs működését. Ha tippelnem kellene, akkor tűzgömbként fog elsőre belezuhanni valamelyik óceánba. :D
DE EZ MIND NEM SZÁMÍT!
Mert ezek még mind-mind kisérleti járművek.
A Lunar Lander pedig csak egy egyszerűsített Starship leágazás lesz. Ha nem is lesz meg a 2024-es céldátum, de nem kell feltétlen hatalmas csúszással számolni.
A Booster sokkal egyszerűbb fejlesztési procedúrán fog keresztül menni, mert ott nem lesz szükség a bellyflopra. Az szimplán lejön, mint az összes eddigi Falcon 9. Egyszerűen át kell paraméterezni a Falcon 9 vezérlését és TADAAAM.
Te nagyon optimiska vagy. Szerintem elcsúszik az egész legalább 3 évvel, de majd meglátjuk.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0
A hír nem tisztázza, hogy nem szállt fel vagy oda is veszett.
Az én tippem az, hogy lehet, hogy annyira ritka volt a légkör, hogy nem tudott egyszerűen elég erőt kifejteni valamilyen okkal összefüggésben esetleg a cucc. Nagyon a határon repül...

Reméljük nem veszett oda.
Bár nem ismerem a heliben lévő villanymotor karakterisztikáját, de ha ritkább a levegő a kisebb légnyomás miatt, akkor a kisebb ellenállás révén szimplán gyorsabban forog a rotor. Az a kérdés, hogy az így megnőtt fordulatszámon is le tudja-e a motor adni a teljesítményét, ill. a lapátvégi sebesség hogyan viszonyul a helyi hangsebességhez.
Mennyi a légkör hőmérséklete a Mars felszínéhez közel, nappal?
(A CO2 kappája 1.31, a gázállandó 179 J/kgK, így ha megvan a hőmérséklet, akkor a helyi hangsebesség számítható)
 

Starship SN15 Test Flight​

A mai teszt lehetőség törölve.
Érdekes módon amikor valami nagyobb fajsúlyú esemény történik a SpaceX életében, akkor valahogy a Starship tesztek halasztódnak.
Ma például a Crew 1 indul vissza a földre.
Szerintem marketing szempontból nem lenne szerencsés, ha egy esetleges rossz Starship teszt beárnyékolná a Dragon érkezését.
Vagy egyszerűen babonásak. :)
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

Starship SN15 Test Flight​

A mai teszt lehetőség törölve.
Érdekes módon amikor valami nagyobb fajsúlyú esemény történik a SpaceX életében, akkor valahogy a Starship tesztek halasztódnak.
Ma például a Crew 1 indul vissza a földre.
Szerintem marketing szempontból nem lenne szerencsés, ha egy esetleges rossz Starship teszt beárnyékolná a Dragon érkezését.
Vagy egyszerűen babonásak. :)
A következő próbálkozás hétfőn.
 

Starship SN15 Test Flight​

A mai teszt lehetőség törölve.
Érdekes módon amikor valami nagyobb fajsúlyú esemény történik a SpaceX életében, akkor valahogy a Starship tesztek halasztódnak.
Ma például a Crew 1 indul vissza a földre.
Szerintem marketing szempontból nem lenne szerencsés, ha egy esetleges rossz Starship teszt beárnyékolná a Dragon érkezését.
Vagy egyszerűen babonásak. :)

Nem biztos, hogy bármi egyéb van a háttérben, csak a szokásos.
Eddig is a korábbi indításokat rendszeresen halasztgatták, kb. egyik sem az elsőnek publikált időpontban indult.
 
  • Tetszik
Reactions: gergo55 and Beni
Érvek a NASA döntése mellett...
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Érdekes kínai elképzelések a jövőt illetően, az egyik Csillaghajó kínai módra
Majdnem átsiklottam e felett..
Kiváncsi vagyok mit szól hozzá @Szittya ha meglátja, hogy a jó elvtársak, a túlsztárolt Musk SpaceX, általa komolytalannak tartott csillaghajóját tényleg elkezdik másolni... :oops:

 
Jelenleg a hosszimeneteles 5-6-7 nel tartanak hogy a 8-9 2030utan mit visz fel? Nemtudhatni. De en ezen a valaki altal elmeleti sikon frlvetodo dologra nem vennek merget. Abba a tipikus hibaba esik az iro hogy ugy gondolja a kinaiak le fogjak masolni mint a mirt. De a mirt sem lemasoltak megvettek majd atterveztek. Musk nem valoszinu hogy eladna a terveket a kinaiaknak.... A kinaiak megvasarolt tervekbol dolgoznak.