Vadászgép beszerzési tender (1995-2006)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Status
Not open for further replies.

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 029
113
Már mint alkalmasnak kell lennie missziós feladatok végre hajtására nem teljesült. Annó Kövári úr le írta az Aranysasban.

Már mint alkalmasnak kell lennie missziós feladatok végre hajtására nem teljesült. Annó Kövári úr le írta az Aranysasban.

Ez így van, szerintem az Orbán-kormánynak eredetileg esze ágában sem volt az ország legdrágább, legmodernebb és legkisebb számban rendelkezésre álló fegyverneméből bármennyit is külföldi bevetésre felajánlani, kizárólag hazai és esetleg szomszédbeli légtérvédelemben gondolkoztak. A probléma ott van, hogy a következő kormány módosításaival a felajánlás ellenére ugyanúgy alkalmatlanok voltunk a NATO-feladatokra, mert hiába a módisítások (NATO-kommunikációs rendszer, légitankolási lehetőség), ha a minimális levegő-föld fegyverzet és a lecsökkentett repórák miatt mindennek a felhasználása csak elméleti lehetőség maradt, mindezt az elméletet viszont dupla áron.
 

Panzerfaust

Well-Known Member
2010. április 21.
6 145
5 003
113
Ez így van ezért írtak alá a svédekkel a szerződést 14 db-ra 108 mrd-ért, amit aztán Medgyessyék feltornáztak 210 mrd Ft-ra. (24 F-16 A/B - 251 mrd lett volna)
És hát a nagy büdös semmiért, mondhatjuk, okos megoldás volt, de legfőképpen "olcsó".
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 838
30 983
113
Ez így van ezért írtak alá a svédekkel a szerződést 14 db-ra 108 mrd-ért, amit aztán Medgyessyék feltornáztak 210 mrd Ft-ra. (24 F-16 A/B - 251 mrd lett volna)
És hát a nagy büdös semmiért, mondhatjuk, okos megoldás volt, de legfőképpen "olcsó".
Ha te vagy a vevő akkor az árakat hogy tudod mégis felfele tornászni?
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 029
113
<blockquote rel="Panzerfaust">Ez így van ezért írtak alá a svédekkel a szerződést 14 db-ra 108 mrd-ért, amit aztán Medgyessyék feltornáztak 210 mrd Ft-ra. (24 F-16 A/B - 251 mrd lett volna)
És hát a nagy büdös semmiért, mondhatjuk, okos megoldás volt, de legfőképpen "olcsó".
Ha te vagy a vevő akkor az árakat hogy tudod mégis felfele tornászni?
</blockquote>

1., Nem vevők vagyunk, csak bérlők.
2., Egyszerű, úgy mint az F-35-nél Jimmyék: egyre magasabb igényekkel, amit a szolgáltató teljesít, de meg is írja róla a számlát - jó vastag cerkával és jól oda is nyomja a papírra!
 

Panzerfaust

Well-Known Member
2010. április 21.
6 145
5 003
113
<blockquote rel="Panzerfaust">Ez így van ezért írtak alá a svédekkel a szerződést 14 db-ra 108 mrd-ért, amit aztán Medgyessyék feltornáztak 210 mrd Ft-ra. (24 F-16 A/B - 251 mrd lett volna)
És hát a nagy büdös semmiért, mondhatjuk, okos megoldás volt, de legfőképpen "olcsó".
Ha te vagy a vevő akkor az árakat hogy tudod mégis felfele tornászni?
</blockquote>

Megrendelő, majd lízingbe vevő. Az EBS-Hu kifejezetten a magyar igények szerint lett legyártva, ezen kérések teljesítésének szép vastag árcédulájával együtt. Az nem a svédek hibája, hogy mi ezeket a gépeket nem használjuk ki.
A szoci vezetésnek illett volna számolgatni, hogy ez és ez funkció ennyibe kerül, a használatához ez a feltétel szükséges, amelynek anyagi vonzata van, (plusz források) gondolva az esetleges pénzügyi krízisre, ami persze be is következett.
Méregdrága vadászgépek, kifizetetlenül, kihasználatlanul. Az eltelt évek tükrében valószínűleg az első megoldás, az eredeti 108-as szerződés lett volna a költséghatékonyabb, rentábilisabb, a jóval minimálisabb veszteséget okozó ügylet, mivel a NATO-ban se brillírozunk a légierővel, de egyébbel sem.
 

laiki

Well-Known Member
2013. május 23.
3 931
13 269
113
Szerintem még a Mig-29-es beszerzés is bőven felesleges volt. Volt egy csomó Mig-21-esünk.
- Azokhoz voltak alkatrészeink és annyi gép, hogy 1-2 század megtartásával a többit donornak használva még alkatrész ellátás nélkül is nagyon hosszú ideig üzemeltethetők lettek volna.
- Volt hozzájuk ipari javító, üzemeltető bázisunk a Dunai Repülőgépgyárban és szakembereink.
- Ki voltak képezve a pilóták, csak a korszerűsített berendezésekre, fegyverzetre kellett volna átképezni őket.
- A Mig-21 töredék annyi pénzből üzemeltethető típus volt, mint a Mig-29.
- Befért a megerősített beton fedezékekbe, amiket korlátozott költségből a szükséges mértékben tovább is lehetett volna erősíteni, hogy egy Sz-13/Sz-24/Sz-25 rakéta, vagy betonromboló bomba, vagy egy Tomahawk találatát is kibírják.
- A kis mérete mérte miatt olcsón lehetett volna egy csomó könnyű szerkezete tető + sátorlap + köré földből repeszfogó jelegű jelegű állóhelyet kialakítani. A gépek számához képest többszörös számban. A Gripenek egyik fő problémája, hogy a 8 db egy sorban lévő könnyű szerkezetes hangárban bármikor kevés robotrepülővel, vagy támadó géppel elintézhetők a földön. Még csak precíziós fegyver sem kell hozzá. A sok külön állóhellyel ezt nagyban lehetett volna nehezíteni, drágítani, ami a légierőnk túlélő képességét javította volna.
- Egy nagy csomó kivont régi Mig-21 állt rendelkezésre, ami olcsó csaliként kitéve (mozgatva) a korszerűsített gépekről elvonhatták volna a tüzet.
- Az utolsó típus volt, amit átmenetileg füves reptérről is lehetett üzemeltetni, sőt gyakorolták is az ilyen üzemeltetést.

Természetesen a hajtóműveik, az elektronikájuk és a fegyverzetük kuka érett volt.

De ugyanazt az elektronikai csomagot, amit a román vadász változatú Lancerek megkaptak, mi is kérhettük volna az izraeliektől. A románok ott rontották el, hogy nem cserélték le a hajtóművet, nem korszerűsítették a gépek berendezéseit olyan mértékben, hogy még vagy 20 évig üzemeljenek és nem vettek BVR fegyvereket. Hiába a korszerű elektronika, ha a vas elaggott és a karbantartása is katasztrofális volt. Ezért potyogtak a gépeik és volt nagyon gyenge a hadrafoghatóságuk. De mi lecserélhettük volna a hajtóművet mondjuk F-404-GE-402-re, ami nem eszik több levegőt, mint az R-25-300, kisebb átmérőjű, rövidebb, tehát be lehet tenni a Mig-21 Biszbe. Ezek a hajtőművek 20 évre elegendő élettartammal bírtak (szemben akár új R-25-ösökkel akár az RD-33-asal). Sokkal könnyebbek, azaz a gép tömege tovább csökkenhetett volna (az izraeli korszerűsítés eleve tömegcsökkenéssel járt), ami javítja a repülési jellemzőket. FADEC vezérlésűek és kevesebbet is fogyasztanak.

Bevonhattuk volna az oroszokat a sárkányszerkezet megerősítésébe, nullidőssé tételbe ugyanúgy, ahogy az indiai Bisonnál csinálták.

Igen, ez azt jelenti, hogy a vadász változatú LANCER-ek 4 millió dolláros korszerűsítési költségével szemben legalább 7-8 millióba került volna egy gép korszerűsítése fegyverzet nélkül. Viszont megduplázódott volna a hátra lévő élettartam Lancerekhez képest és az üzemeltetési költség, hadrafoghatóság nagy mértékben javult volna.

Mivel az EL/M-2032 radar képes volt AMRAAM vezérlésére, ezekhez a gépekhez be lehett volna szerezni AIM-120-as rakétákat ugyanúgy, ahogy a gripenekhez. Ezzel megtöbbszörözve a harcértéküket. Az akkor kétségtelenül nagyon modern izraeli sisakcélzóval pedig az orosz R-73-asok akkor megkapható legjobb változataival bőven jobb volna a közelharc fegyverzete mint ma a Gripenjeinké.

Az alacsonyabb fogyasztású hajtómű mellett, amellett hogy mi Biszeket használtunk volna a román MF-ek helyett nagyobb üzemanyag kapacitással és az izralei korszerűsítés következtében kis mértékben tovább növelhető üzemanyag mennyiség mellett a gép hatósugara, járőrözési ideje nem maradt volna el a MIG-29-esé, vagy a Gripené mögött. A kisebb homlokfelület és kisebb tömeg mellett jobban gyorsult volna, mint a Gripen.

Még így is sokkal olcsóbb lett volna, mint a MIG-29-esek, vagy a Gripenek és 20 évre megoldást jelentett volna.
 

mohacsan

Member
2014. július 5.
201
0
16
Ha jól emlékszem a Mig-29-re azért adott zoldet az ,akkori kormány mert az éppen zajló Délszláv háború során szinte naponta repkedtek át a jugók MiG-jei,Orao csatarepuloi .Sot `91 Oktbereben egy BLU-755 ost is "otthagytak" Barcson!
Ez volt az utolsó csepp a pohárba ill.:

-a MiG-29 essel rendeztek egy jó adagot az államadóságból
-Volt mit felállítani a szerb MiG -29 el szembe
-a MiG-21 kepességei azért elég korlátoltak ,úgymond nem nagyon van mit fejleszteni rajtuk(minek a Trabiba HiFi effektus),szerintem a Románok se nagyon vitézkedtek volna a Lancerjeikkel
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 454
63 897
113
- Befért a megerősített beton fedezékekbe, amiket korlátozott költségből a szükséges mértékben tovább is lehetett volna erősíteni, hogy egy Sz-13/Sz-24/Sz-25 rakéta, vagy betonromboló bomba, vagy egy Tomahawk találatát is kibírják.

Itt melyik betonfedezékre gondolsz? A kecskemétire? Mert ott nincs és nem is volt soha. A néhai pápaiakra? Abba bőven befért volna belőlük kettő is, de azok nem adtak volna semmiféle védelmet a sajátosan magyaros konstrukciójuk okán. A kiskunlacházi, kunmadarasi, debreceni, tököli, sármelléki fedezékekre gondolsz? Ezeken a reptereken bőséggel voltak AU-16-os fedezékek, melyekbe a 29-es is befért.
1993 nyarán még bőven jó állapotban volt mindegyik reptér és az infrastruktúrájuk is.

Körülbelül a 93 nyarán meghozott döntés idejére kellett volna Kecskemétet feladni és átköltözni Kunmadarasra vagy Lacházára, de a kecskeméti "operettezred" nyilván a város adta kényelmet semmi pénzér se adta volna fel. Így egy ilyen ötlet fel sem merült. Ez a tény is nagyban hozzájárult az amúgy abszolúte szükséges MiG-29-esek totális amortizációjához.
 

Panzerfaust

Well-Known Member
2010. április 21.
6 145
5 003
113
Szerintem még a Mig-29-es beszerzés is bőven felesleges volt. Volt egy csomó Mig-21-esünk.

Erről beszélt Kositzky Attila ny.altábornagy is egyszer. 70-80 %-os volt a hadrafoghatósági arány. Korszerűsítve, megfizetve a műszaki hátteret, humánt és technikait sokáig elment volna még a Bisz. Olcsón. Aztán közbe lehet gondolkodni a következő típuson.
 

laiki

Well-Known Member
2013. május 23.
3 931
13 269
113
<blockquote>- Befért a megerősített beton fedezékekbe, amiket korlátozott költségből a szükséges mértékben tovább is lehetett volna erősíteni, hogy egy Sz-13/Sz-24/Sz-25 rakéta, vagy betonromboló bomba, vagy egy Tomahawk találatát is kibírják.

Itt melyik betonfedezékre gondolsz? A kecskemétire? Mert ott nincs és nem is volt soha. A néhai pápaiakra? Abba bőven befért volna belőlük kettő is, de azok nem adtak volna semmiféle védelmet a sajátosan magyaros konstrukciójuk okán. A kiskunlacházi, kunmadarasi, debreceni, tököli, sármelléki fedezékekre gondolsz? Ezeken a reptereken bőséggel voltak AU-16-os fedezékek, melyekbe a 29-es is befért.
1993 nyarán még bőven jó állapotban volt mindegyik reptér és az infrastruktúrájuk is.

Körülbelül a 93 nyarán meghozott döntés idejére kellett volna Kecskemétet feladni és átköltözni Kunmadarasra vagy Lacházára, de a kecskeméti "operettezred" nyilván a város adta kényelmet semmi pénzér se adta volna fel. Így egy ilyen ötlet fel sem merült. Ez a tény is nagyban hozzájárult az amúgy abszolúte szükséges MiG-29-esek totális amortizációjához.
</blockquote>

Értelemszerűen nem a kecskeméti nem létező fedezékekre gondolok. Nekem is az a véleményem, hogy Kecskemét messze nem legjobb a hely a légierőnknek. Azt is írta, hogy meg kellett volna erősíteni a fedezékeket, hogy valós védelmet nyújtsanak. Kecskeméten legfeljebb a sok olcsó fedett állóhely módszere működhetet volna (és működhetne akár ma is). Annyi hogy legalább félszáz robotrepülő vagy 2 század tökig megpakolt támadó gép kelljen az összes kiütéséhez, vagy ennél is több.

Azt meg te is tudod, hogy a Mig-29-es nem mindegyik fedezékbe fért bele, szemben a Mig-21-essel. Amúgy annak is van előnye, hogy 2 db Mig-21-es fér egy fedezékbe. Kevesebbet kell megerősíteni.
 

laiki

Well-Known Member
2013. május 23.
3 931
13 269
113
Ha jól emlékszem a Mig-29-re azért adott zoldet az ,akkori kormány mert az éppen zajló Délszláv háború során szinte naponta repkedtek át a jugók MiG-jei,Orao csatarepuloi .Sot `91 Oktbereben egy BLU-755 ost is "otthagytak" Barcson!
Ez volt az utolsó csepp a pohárba ill.:

-a MiG-29 essel rendeztek egy jó adagot az államadóságból
-Volt mit felállítani a szerb MiG -29 el szembe
-a MiG-21 kepességei azért elég korlátoltak ,úgymond nem nagyon van mit fejleszteni rajtuk(minek a Trabiba HiFi effektus),szerintem a Románok se nagyon vitézkedtek volna a Lancerjeikkel

Egy elektronikailag korszerűsített 21-eshez ha integrálnak tisztességes BVR fegyverzetet, nagyobb harcértékkel bírt volna mint a 29-esek. A románok félmunkát végeztek, ezt írtam is.
 

mohacsan

Member
2014. július 5.
201
0
16
Kérdés ,hogy mennyibe lett volna egy ilyen MiG-21 tuning?
Lehet meg se érte volna és kétlem ,hogy Izráel államadoság fejébe megcsinalta volna!
De ha meg is érte volna,akkor is lettek volna 10+éves (azthiszem az utolsó MiG-21 ek `83-ba jottek) 21-esek,így meg lettek zsír új 29-esek....
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 029
113
Kérdés ,hogy mennyibe lett volna egy ilyen MiG-21 tuning?
Lehet meg se érte volna és kétlem ,hogy Izráel államadoság fejébe megcsinalta volna!
De ha meg is érte volna,akkor is lettek volna 10+éves (azthiszem az utolsó MiG-21 ek `83-ba jottek) 21-esek,így meg lettek zsír új 29-esek....

Ja, zsír-új gépek, amiket 5-6 év alatt lerohasztottak, utána meg csak a vegetálás volt 8-6-4 üzemképes géppel, amiknek nem volt hazai javítóbázisa sem, mert a MH nem tudott annyit fizetni, hogy a PG-nek ne legyen anyagi bukás a felkészülés egy új tipusra, minimális darabszámra! Ne felejtsük el, akkor már dolláros elszámolás volt az oroszokkal, a javítási dokumentációt és az esetleges műszaki tipusképzést, az alkatrészeket és a szükséges felszereléseket is dollárban kellett volna a PG-nek megfizetni, a MH a javításért meg kemény magyar valutában fizetett - volna (?).
 

akagi

Well-Known Member
2015. január 16.
1 813
305
83
<blockquote rel="mohacsan">Kérdés ,hogy mennyibe lett volna egy ilyen MiG-21 tuning?
Lehet meg se érte volna és kétlem ,hogy Izráel államadoság fejébe megcsinalta volna!
De ha meg is érte volna,akkor is lettek volna 10+éves (azthiszem az utolsó MiG-21 ek `83-ba jottek) 21-esek,így meg lettek zsír új 29-esek....

Ja, zsír-új gépek, amiket 5-6 év alatt lerohasztottak, utána meg csak a vegetálás volt 8-6-4 üzemképes géppel, amiknek nem volt hazai javítóbázisa sem, mert a MH nem tudott annyit fizetni, hogy a PG-nek ne legyen anyagi bukás a felkészülés egy új tipusra, minimális darabszámra! Ne felejtsük el, akkor már dolláros elszámolás volt az oroszokkal, a javítási dokumentációt és az esetleges műszaki tipusképzést, az alkatrészeket és a szükséges felszereléseket is dollárban kellett volna a PG-nek megfizetni, a MH a javításért meg kemény magyar valutában fizetett - volna (?).</blockquote>

A szomszédom egy Szu-22M volt pilóta. Még mindig "sír"!
 

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 664
3 516
113
mohacsan kb leírta.
Oroszok az adóságaikat nem voltak hajlandóak kifizetni és energiahordozóban, nyersanyagban se törleszteni.
Így lett belölle MIG-29, BTR... úgy, hogy a beszerzés elősegítője a délszláv válság volt.

Így elvileg ugye modern vadászgépünk lett volna, úgy, hogy nem "fizettünk" érte, miözben a Mig-21 2000ért ami nagyon komoly fejlesztés volt meg igen.

A Mig-21 2000 egy baromi komoly fejlesztés volt MIL–STD–1553Bvel, BVR képességgel, sisakkijelzővel, ECM, RWRel még a Litening is integrálásra került. avionikára a magyar mig-29ek ehez képest sehol sem voltak.

Természetesen a Mig-29 üzemeltetése se ment... ahogy semmié se.

Lengyel meg költ rá nagyon csaló. Ilyen alapon nekünk egy 4ed/5öd akkora honvédelmet kéne üzemeltetnünk. Ehez képest a Magyar honvédelem = 0
 

pela3

Well-Known Member
2013. október 17.
1 638
876
113
Azért ne felejtsük már el, hogy azok a 16-osok A/B verziókból lettek volna, elég drágán + ha jól tudom a leállítottakat kaparták volna elő a "sivatagból". Én nem sírok,hogy nem rendszeresítünk amerikai cuccokat, amihez erős utánpótlás/support szükséges.

Én örülök neki,hogy nagyjából így történt, a 29esek pártján voltam, elég erősen, de szerintem azoknak a gépeknek már leáldozott.

A 21-esekről meg annyit, hogy a román Lancerek és a Gripenek közötti harcról már hallottunk. A 29-esek meg kellettek, mert háború közeli állapotban voltunk, ténylegesen, a 21-eseket meg megették volna a szerb 29-esek. Hiába üzemelteted a töredékéért, ha hamar lehullanak. Természetesen a 29-es a műrepülésen kívül nem nagyon volt sikertörténet és be kell látni, hogy a Griffek jóval többet tudnak, csak ki kéne használni a lehetőségeket.

Szerintem - sajnos - nekünk már lassan a románokról kéne példát venni, a honvédség esetében legalábbis biztosan. Most voltam szombaton a repülőnapjukon. Nekik a 21-es elég a légi rendészetre, ha valami komolyabb lenne, akkor ott van a viszonylag komoly légvédelem. A földi célpontok támogatására ott vannak a helikopterek és a csatarepülők IAR - 99.

Esküszöm, ott úgy éreztem, hogy ők elég komolyan gondolják az ország védelmét.

Talán 2007 - 2009 között nem tudom melyik évben, de volt bemutató, ahol a lezuhant gépet azonosították be, jelszóval és 2 Mi 24-es fedezte a MEDEVAC-ot. + rendszerben volt az Albatrosz, Fulcrum, Gripen, Ancsa csak így hirtelen. A légierő fénykora lehetett. Na a románoknál most ezt láttam, csak modern környezetben, meglepő volt és magyarként kicsit rossz is. Igazából velük semmit sem tudnánk kezdeni, max ha normális haderőnk lenne.

A beszerzésnél is, előbb kinézték a gépet, egyezkedtek, megteremtették a gépekre a pénz első részét, majd aláírták a szerződést a MODERNIZÁLT F-16osokról. (Portugália modernizálja őket, eladás előtt ha jól emlékszem) 2 már biztosan meg is érkezett, hiszen a bemutatón repülték őket.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 454
63 897
113
Az F-16-osok eredetileg nem A/B verziók lettek volna, csak sokan elfelejtik, hogy volt egy "tender". Talán azért, mert az nem tender volt, csak házalás.
1995-98 között egymásnak adták a kilincset a különféle gyártók, illetve mi is küldtünk ki három pilótát és műszakiakat, hogy teszteljék a gépeket. A néhai Rácz Zsolt, továbbá Varga Ferenc és tartalékként a velük kiutazó Kilián Nándor repülte a különféle típusokat, melyek mindegyike el is látogatott Kecskemétre. Így eredendően block 50-es F-16C/D, F/A-18C/D, Mirage-2000-5 és Gripen volt a választék. Azért volt pl. block 50-es a 16-os, mert amíg a Lockheed Martin a ferihegyi Aeroplex-szel állt össze, addig a GE részben szerződött a Malévvel, megvette a Tungsram-ot és elkezdte feltérképezi a lehetőségét egy esetleges közép-európai sugárhajtómű javítóközpontnak is. Ekkor még 40 darab vadászgépről volt szó, plusz az esetleges lengyel és cseh gépeké is. Ebből lett aztán a GE Energy Veresegyházon, illetve a GE Aviation szintén ugyanott. Ne feledjük, a block 50-esek hajtóműve az F110GE129-es, amelynek core része azonos az egykori Malév által használt Boeing B737-300-asok CFM-56-osaival, ami mellé megvásárlásra kerültek a jóval nagyobb B767-esek is. Az ezeken használt CF6-80C2-es hajtóművek pedig a szintén Veresen gyártott LM6000-es erőművi turbinákkal rokonok.

Ha minden a terv szerint zajlott volna, akkor ma hazánkban lenne jó eséllyel ~40 F-16-os, itt lenne a hajtóműveik javítóbázisa, ahogy a környékbeli összes CFM-56-ost üzemeltető 737 és Airbus A319-320-321 tulajé is. Ma a magyar repülőipar szép nagy lenne, talán még létezne a PG is, vagy az Aeroplex vette volna át a sárkányok nagyjavítását (tervben volt), lenne normális üzemeltetési kultúra.

Ezt a nagyszabású tervet erőszakolta ketté máig ismeretlen indítattásból Orbán Viktor 1998-as kecskeméti repülőnapon tartott beszéde, ahol kifejtette, hogy csak használt gépeket akarunk, csak lízingelni. Ebben a konstellációban mondanom se kell, a P&W hajtóműves F-16A/B gépeknek nem lett volna semmiféle, a fentiekkel rokonítható vonzata.
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
2 993
8 577
113
Panzerfaust..
Ha nincs szerződésmódosítás, akkor most a mi pilótáink egy A/B változaton ülnének, amelyet már kivont a gyártó is, ráadásul az ellentevékenység rendszere a béke segge alatt lenne, és sok más paraméterben sem lenne megfelelő (elsősorban interoperabilitás). A medgyesi kormány ki akart lépni a szerződésből csak iszonyú drága lett volna olyan szar szerződést kötött OV/1 kormánya. Más kérdés, hogy az óriási képességbővüléshez, és NATO kompatibilitáshoz nem raktak megfelelő mennyiségű repülési órát, mert nem volt pénz (igy meg egyik képességet sem lehetett NATO szinten használni). Ez viszont talán éppen a teljes politikai elit (bal-jobb) oldal hallgatólagos beleegyezésével volt (van). Kvázi ne a mi gépeink bombázzanak Irakban, Afgánoknál, ISIS ellen stb. Mindig kijátszuk az ilyen dolgokat, ha van repülő, akkor nincs repült idő, ha az is van, akkor nincs pénz kerora, ha az is van, akkor nincs pénz Air-To-Ground fegyverzetre. A fontos, hogy ne tudjuk a gépeket nemzetközi misszióba küldeni.. A balti OPS az más.. Szóval nem volt repült óra. Most is szarba voltunk, nem volt pénzünk maradvnyértéken átvenni a gépeket, ezért hosszabbította meg a Hende féle HM a szerződést (helyesen), sajnos így viszont nem lesz a szerződés lejártával sem gépünk.. kb ennyi.
 

Panzerfaust

Well-Known Member
2010. április 21.
6 145
5 003
113
Az F-16-osok eredetileg nem A/B verziók lettek volna, csak sokan elfelejtik, hogy volt egy "tender". Talán azért, mert az nem tender volt, csak házalás.

Én úgy tudom, az első ajánlat 24 lekonzervált A/B-ről szólt, csak amikor 2001 szeptember 10-én a Nemzetbiztonsági Kabinetben nem az amerikai szerződést preferálták, és nem sokkal később aláírták a szerződést, koppant a Lockheed-nek valami és októberben gyorsan beadtak egy új gépes, Block 50-es tételt. Az tény, hogy 90 milliárdért - vagyis olcsóbban - juthattunk volna hozzá, mint az eredetileg beszerezni kívánt használt Gripenekhez.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 392
11 375
113
Panzerfaust..
Ha nincs szerződésmódosítás, akkor most a mi pilótáink egy A/B változaton ülnének, amelyet már kivont a gyártó is, ráadásul az ellentevékenység rendszere a béke segge alatt lenne, és sok más paraméterben sem lenne megfelelő (elsősorban interoperabilitás). A medgyesi kormány ki akart lépni a szerződésből csak iszonyú drága lett volna olyan szar szerződést kötött OV/1 kormánya.

Akkor hazaárulásért, szabotázsért és/vagy különösen nagy értékű hűtlen kezelésért rohasszák rá a műanyag lakatot és verjék rá, meg a (szintén) KISz-es bagázsára a cechet.
A románok megtették volna szemrebbenés nélkül.
 
Status
Not open for further replies.