6. generációsnak mondott vadászbombázók

Tudtak, úgy hívták, hogy J58 és az A-12/SR-71-est hajtotta.
Csak a Mach 2.5 felletti feladatokra optimalizálták az átalakulást és nem kétáramúból vált egyáramúvá, hanem egyáramúból torlósugárhajtóművé.
Természetesen vadászgépekre értettem és más sebesség tartományra.
Ez nem dinamikus üzemű volt és főleg nem ~0-10 km magasság tartomány és M0.5-1.5 között.
 
Így van, semmi kézzelfogható nincs, csak spekulálni tudunk. Mégis azt gondolom ha nagy hatótávolságú bombázók (B-21) kíséretét is elvárják tőle, akkor teljesen más koncepció lesz, mint az F-22-es. Szerintem nem elrugaszkodott az az 50 tonnás kalkuláció. Emlékeztek a MIG project 701-re? Kis túlzással olyan lett volna, mint az A-12-es elfogó csak felső beölőkkel. Én erre a koncepcióra tippelek, csak nem kell annyira gyors. Az USA úgy is régóta szeretné temeti a dog fight-ot. Ezen már talán alap lesz az irányított energiájú fegyver, ami eleve semlegesít bármit, ami közel kerül akár rakéta akár másik repülőgép, tehát vége a fordulózásnak, meg a nagy állásszögeknek. SC nagy magasságon nagyon jó lopakodó képességekkel. persze ez is csak 100% spekuláció, de ha most fogadni kéne sztem valami ilyesmi lesz, jó eséllyel nem csak mi fogunk meglepődni ha lelepleződik hanem a kínaiak is :)

Az 50 tonnás verzió ellen mi szól még az árán kívül?
 
Az 50 tonnás verzió ellen mi szól még az árán kívül?
K. könnyű lesz lelőni.
Az irányított energiájú fegyver pedig egy fantasztikus bullshit.
A B-21-nek meg minek kíséret?
Nemhogy a B-2-esek nem igényelnek kíséretet, de már a B-52-esek se. Ma már máshogy áll össze a front, mások a fegyverek, máshogy repülik a feladatokat.
 
K. könnyű lesz lelőni.
Az irányított energiájú fegyver pedig egy fantasztikus bullshit.
A B-21-nek meg minek kíséret?
Nemhogy a B-2-esek nem igényelnek kíséretet, de már a B-52-esek se. Ma már máshogy áll össze a front, mások a fegyverek, máshogy repülik a feladatokat.

Ez egy érdekes kérdés, mert nem tudom az amerikai szokásokat, de az oroszok a stratégiai (atom) bombázóikat mindvégig kísérték vadászokkal Szíria esetén. És a II. vh-ban sem jöttek ki jól az amcsik, amikor csupán a nehézbombázók fegyvereire támaszkodva indultak küldetésre.

Kicsit most megkeveredtem.
 
Én gondolom hogy szerintem tovább növelik a sebességet az új gen rakétáknál pl 6-7 mach . Csak kérdés hogy ki lehet ezt a sebességet hozni egy aim-120 méretből .
Nem jött át az évekig szóló tanítás.

  1. Milyen magasságon?
  2. Milyen induló sebességen?
  3. És, ha igen mi értelme?
Segítek. Okkal dual thrust vagy hosszú és alcsonyabb tolóerő van.
A rövid idő alatt feltolt M6 majd lassulás jelenthet kisebb MZ-t, mint egy kisebb égésvégi sebesség, ami viszont csak 11 sec-nél jön el mondjuk 5 helyett.

Ebben a formában, az amit leírtál rizsa. Tanuljuk már meg a sokváltozós tér értelmezését 10+ év magyarázás után...
 
  • Tetszik
Reactions: enzo
Nem jött át az évekig szóló tanítás.

  1. Milyen magasságon?
  2. Milyen induló sebességen?
  3. És, ha igen mi értelme?
Segítek. Okkal dual thrust vagy hosszú és alcsonyabb tolóerő van.
A rövid idő alatt feltolt M6 majd lassulás jelenthet kisebb MZ-t, mint egy kisebb égésvégi sebesség, ami viszont csak 11 sec-nél jön el mondjuk 5 helyett.

Ebben a formában, az amit leírtál rizsa. Tanuljuk már meg a sokváltozós tér értelmezését 10+ év magyarázás után...
Lehet hogy rizsa viszont az infók ezt a sebességet szoktak megadni. Tudom hogy pár másodperc alatt kieg a hajtómű és utána lassulás jön. Értelme van hiszen ez a fejlődés alapja.Korabban 3 Mach sebességű rakéta volt most 5 Mach sebességet írnak az újaknal. Miért ne lehetne a következő generációs géphez 6-7 Mach sebességű rakéta?
 
Lehet hogy rizsa viszont az infók ezt a sebességet szoktak megadni. Tudom hogy pár másodperc alatt kieg a hajtómű és utána lassulás jön. Értelme van hiszen ez a fejlődés alapja.Korabban 3 Mach sebességű rakéta volt most 5 Mach sebességet írnak az újaknal. Miért ne lehetne a következő generációs géphez 6-7 Mach sebességű rakéta?
Hogy nem praktikus.
A Meteor szabályozható tolóerejének pont az a lényege, hogy nem gyorsítja túl a rakétát.
 
A NGAD tan mar 6.gen kell hogy legyen
Az is lesz a tervek szerint , én sem vagyok olyan biztos abban hogy 2030-ra már kész is lesz . De tegyük fel a kérdést ! Hogy tudnak e az f-35-él még komolyabb avionikát létrehozni az évtized végére ? Az én szememben az f-35 már 5 és fél generációnál tart ! vagy 5+ ahogy szokták ezt érteni .Hiszen tegyük hozzá azt is hogy az f-35 az világelső repcsije ahol elhagyták a HUD kijelzőt, avionika terén ez is hatalmas lépés !
Nagy vágyálom hogy így fognak kinézni !! Szakítva a farokkal és a függőleges vezérsíkkal !!!!
Bár ebben hogy szállna be a pilóta? és hová megy a radar ?
USAF-rendering-sixth-generation-fighter-in-flight.jpg

rodrigo-avella-05.jpg
 
Lehet hogy rizsa viszont az infók ezt a sebességet szoktak megadni. Tudom hogy pár másodperc alatt kieg a hajtómű és utána lassulás jön. Értelme van hiszen ez a fejlődés alapja.Korabban 3 Mach sebességű rakéta volt most 5 Mach sebességet írnak az újaknal. Miért ne lehetne a következő generációs géphez 6-7 Mach sebességű rakéta?

Bármi lehet, de akkor ennyi erővel fölrakhatják a gépre a szovjet R-40-et is a MIG-25-ről.
Az nagy magasságban, nagy indító sebesség esetén akár 5 Mach-al is repült :D
 
K. könnyű lesz lelőni.
Az irányított energiájú fegyver pedig egy fantasztikus bullshit.
A B-21-nek meg minek kíséret?
Nemhogy a B-2-esek nem igényelnek kíséretet, de már a B-52-esek se. Ma már máshogy áll össze a front, mások a fegyverek, máshogy repülik a feladatokat.
A bomber kíséretre többször láttam már utalást. pl. itt:

The Air Force reportedly wants a fighter with the range to accompany bombers into deep penetration missions, just as the P-51D Mustang flew alongside the B-17G Flying Fortress in World War II

 
Az is lesz a tervek szerint , én sem vagyok olyan biztos abban hogy 2030-ra már kész is lesz . De tegyük fel a kérdést ! Hogy tudnak e az f-35-él még komolyabb avionikát létrehozni az évtized végére ? Az én szememben az f-35 már 5 és fél generációnál tart ! vagy 5+ ahogy szokták ezt érteni .Hiszen tegyük hozzá azt is hogy az f-35 az világelső repcsije ahol elhagyták a HUD kijelzőt, avionika terén ez is hatalmas lépés !
Nagy vágyálom hogy így fognak kinézni !! Szakítva a farokkal és a függőleges vezérsíkkal !!!!
Bár ebben hogy szállna be a pilóta? és hová megy a radar ?
USAF-rendering-sixth-generation-fighter-in-flight.jpg

rodrigo-avella-05.jpg
legyszi, ne vegyed komolyan a fantazia rajzokat, mert mar nevetseges kezd lenni..

fogalmunk nincs hogy fog kinezni (ha tippelni birnak, inkabb vmi f23 leszarmazot lesz mint valami divianart fele rajzocska).
 
  • Tetszik
Reactions: fip7
Jót röhögnék, ha az amerikaiak megint behülyítenék a világot a grafikákkal: "tessék, valami ilyesmi lesz a 6. gen". Mindenki, aki tud, rámozdul, ők meg közben teljesen mást csinálnak.
nyilvan igy is lesz.

tudjuk hogy valami proto mar repul is, de azon kivul semmit, ezt az uj gepet nagyon nagy titokban tartsak. a B21 sem kulonb, kinyogtek h van belole min 5 a szerelocsarnokban, de par fantaziarajzon kivul nyilvanosan semmi...
 
  • Tetszik
Reactions: G__G
tudjuk hogy valami proto mar repul is, de azon kivul semmit, ezt az uj gepet nagyon nagy titokban
Egy techdemo olyan mint a japán gép annak idején. A jenkiknek kell még 12 év hogy elő álljanak egy 6 gén géppel.Sokan mondjátok hogy egy yf23 lesz,hát ha az lesz akkor kb egy f22-es f35 szenzoraival. Annyiért kár csinálni. Én továbbra is hiszek a rajzoknak hisz nemzekozileg is a legtöbb 6 gen farok és függő vezersík nélküli. Az eus gépet meg lexarom mert még egy f22 szintű cuccot sem csináltak de ok már 6 gen gépnek nevezik a makettet amit csináltak.
 
  • Tetszik
Reactions: Szittya
Egy techdemo olyan mint a japán gép annak idején. A jenkiknek kell még 12 év hogy elő álljanak egy 6 gén géppel.Sokan mondjátok hogy egy yf23 lesz,hát ha az lesz akkor kb egy f22-es f35 szenzoraival. Annyiért kár csinálni. Én továbbra is hiszek a rajzoknak hisz nemzekozileg is a legtöbb 6 gen farok és függő vezersík nélküli. Az eus gépet meg lexarom mert még egy f22 szintű cuccot sem csináltak de ok már 6 gen gépnek nevezik a makettet amit csináltak.

Azért ettől én kicsit más irányba indulnák el ebben a kérdésben.

A PCA egésze (mely az NGAD légi komponense, nevesen F-X és F/A-XX) 6.th gen, ahol azt kell vizsgálni, hogy mi az, ami az előző generációtól megkülönbözteti.
Ahogy az 5.th gen jellemzői az LO szerkezet, az integrált avionika és a szupercirkálás (meg pár egyéb, pl. jobb autonómia, kevesebb maintenance igény, stb...) az előző genhez gépest, úgy itt inkább a szélesebb spektrumú LO és az AI jelenléte (LWhez alap, bár azt egy másik személy is elvégzi, RIO rejoice :D), illetve nagyobb hatótávolság, meg a szokásosak. Legalábbis ez a felszín.

Szerintem a legnagyobb dobása ennek a gennek (ahogy a Stealth megjelenése a harcászati vadászgépeken volt az 5.th-ben) az az integrált thermal management bevezetése. Vagyis végre a hulladékhővel is kezdeni akarnak valamit, ami üdvözítő, hiszen:

  1. Az egyre több elektronika egyre több hőt termel – ehhez meg hűtőlevegő kell, amit be kell vezetni, aztán meg ki, ezek nyílásokat jelentenek, meg kiengedett hőt. És kőkemény veszteség.
  2. A nagyon akart irányított eneregiájú eszközök meg aztán mégtöbbet – Na ezek aztán jelenleg piszokul nem hatékonyak, a felhasznált energiából nagyrészt hőt csinálnak. Viszont számítanak rájuk, így a tervezőknek számolni kell ezekkel.
  3. És a hajtómű veszteségével is ideje lenne végre kezdeni valamit – itt van a legnagyobb előrelépési lehetőség, ami kb. forradalmasítaná az egész GT repülést.

A GT esetén ugyanis az égőtérben lezajló égés hője szinte teljesen veszteség, nekünk onnan a reaktív tolóerő kell – igazából minden szempontból a legideálisabb az lenne, ha ezt a hőt fel tundánk használni (hőcserélők ma is vannak, de hasznuk nem túl nagy). A termoelektromos áram kinyerése (gondolom a Seebeck jelenség segítségével, bár fene tudja) lenne az egész PCA legnagyobb előrelépése, hiszen így feloldható lenne a gordiuszi csomó, a hatótáv növeléséhez nem kéne egy bazi nagy vasat létrehozni (és belekerülni az F-111 spirálba). Vagyis nem erőből megoldani a kérdést, hanem a fedélzeten meglévő erőforrások (értsd keróban kötött energia) jobb kihasználásával.

Erről a dologról a legnagyobb a kuss, összvissz egyetlen említés van kinn a témában, miszerint a PCA concept workben az LM eltárolja a hőt, míg a Northrop átalakítja, és ez a legnagyobb eltérés a két tervezet között. Ahogy Roper annó megmondta, a gépek olyanok, mint egy repülő termosz, annyi hő van bennük, amivel kezdeni kell valami.

Vagyis a gépnek a belseje lesz az igazi mérnöki csoda, hogyan oldják meg mindezt, meg hogy az elképesztő termelési/fogyasztási csúcsokat hogyan képesek kezelni. Ha ehhez hozzáveszzük, hogy a tervek szerint az ADVENT hajtóművek teljesítményének esetenként 25-45 százalékát is le kívánják venni elektromos áram termeléshez (mondjuk ez talán egy jó irány az AO által felvetett túl nagy teljesítményhez, ha a kiáramló gáz nagyobb részét leexpandáltatjuk a turbinában a villamos áram termeléshez), úgy a belső szerkezet valami gyökeresen más lesz, mint amit ma ismerünk. Na ez az, ami az én fantáziámat annyira mozgatja ebben a témában :D

Na ez lenne a PCA igazi nagy dobása, nem a függőleges vezérsík elhagyása - de ez egy fekete program, így csak okoskodhatunk...

A Thermal Management témában egy jó írás, akit érdekel az ilyemi:
https://www.researchgate.net/publication/291282528_Power_and_Thermal_Management_for_Future_Aircraft