Ugyanakkor azt látni kell, hogy minél nagyobb a gép felszállótömege (akár a normál, akár a maximális), annál kevésbé “egészséges” fenntartani a nagy tolóerő/tömeg arányt.
Egy 46-48 tonnás MiG-31-esnek se lenne szerencsés, ha olyan teljesítményfelesleg mozgatná, mint egy normál töltésű, fegyvertelen MiG-29-est.
Megfordítva: ha az NGAD-nak két XA100, vagy XA101 hajtóműve lesz, melyekről már most tudni, hogy darabonként 20 tonnányi tolóerő lesz felszálláskor a teljesítményük utánégetővel, akkor a leendő gépnek legalább 50 tonnásnak kell lennie.
Ilyen nehéz légifölény gép viszont nem csak, hogy feleslegesen nagy, de extrém drága is.
Vagy nem használja az utánégetőjét.
De akkor minek van utánégetője?
A probléma az az agyalással, hogy gyak. semmi kézzelfogható nincs a NGAD-ról. Innentől fogva az, hogy kéthajtóműves lesz és feltesszük, hogy F-22 szerű teljesítménye lesz, annak semmi alapja nincs.
Lehet, hogy rájöttek, hogy ez feleslegesen drága és egy F-35 szerű limitált gép lesz, csak éppen olyan sárkánnyal, ami lehet, hogy jobb minden irányú stealth jellemzője lesz.
Ez is lehet. Akkor meg elég lehet 1 db ilyen hajtómű is. ami utánégetővel gyorsít, de aztán az adaptívságának hála fenntarthatja akár az M1.4-et úgy, hogy a fogyasztása kisebb, mint eddig bárminek.
Mert vegyünk észre egy dolgot. Ha a hajtóműved adaptív és csökkenti a fogyasztást drámaian, akkor mivel lehet egy lapon említeni? Bizony, a variaszárnnyal, ami iszonyatosan jól csinálta a légellenállás + keresztmetszet + hullámellenállás változtatását. Egy 0.25 tolóerő/tömeg arányú F-111 is elérte az M2.5-öt. Nem erőből, hanem "ésszel".
Aztán jött a 4. gen tolóerő felesleges és M2.0 erőből is meg lett oldva. Na persze olyan fogyasztással, hogy ehaj, de a gépek képesek voltak erre.
Cserébe n+1 hátránya volt magának a variaszárnyas sárkánynak.
Na, de ha hajtóműved adaptív és a sárkányt optimalizálod egy Mach szám köré, akkor ugyanott lehet lenni.
Sokkal kisebb szerkezeti tömegből.
Ja, meg a stealth is marad.
Furcsa, hogy ez eddig nem jutott eszébe senkinek...
1960-ban nem tudtak adaptív hajtóművet csinálni és a variaszárny a k*va nehéz gépek leszállási sebesség csökkentéséhez is kellett.
De azóta eltelt 60 év.
Ma kevésbé optimalizált sárkány is erőből eléri a nagy sebességet és a szükséges adaptív létet a hajtómű adja majd, ha a hullámellenállással nincs mit tenni. Akkor legyen jobb fogyasztási a hajtómű és akkor akár 300-400 km is mehet M1.4-gyel. Ezt részleges utánégetéssel egy F-15 ma is összehozza 4 db AAM-mel
kb. ha eldobja a pótost. A stealth gép viszont sok keróval és pótos nélkül repül.