[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

Nem a GaN technológiával van gond - mind a ketto GaN alapú - hanem a beépítéssel.
A ES-05 Raven AESA antennája mozgatható, az új PS-05/A AESA (Mk.5) pedig fixen van beépítve.
Raven:
169774-15732991.jpg

PS-05 AESA:
69657_gripendaesacsaab_691954.jpg

Ennek BVR harcban komoly jelentősége van
Talán inkább dogfightban?
 
Talán inkább dogfightban?
Nem tudom te mit értesz "dogfight" alatt - feltételezem a WVR légiharcot.
Mindenesetre az AESA antenna mozgathatóságának nem csak WVR esetén van jelentősége.

Minden olyan esetben fontos amikor az indított rakétának MCG t kell (lehet) adni (pl.: Meteor, AMRAAM, AIM-9X, Irist-T)
Indító repülőgép első dolga az indítás után annyira elfordulni hogy a célpont a radar látómezőjének a szélére kerüljön.
Itt van a Raven nek előnye....az elfordulás merteke meghaladhatja a 90 fokot.
selex-galileo-swashplate-technique_29788.jpg

screenshotatuploadcc_15154730095381.png
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
Nem tudom te mit értesz "dogfight" alatt - feltételezem a WVR légiharcot.
Mindenesetre az AESA antenna mozgathatóságának nem csak WVR esetén van jelentősége.

Minden olyan esetben fontos amikor az indított rakétának MCG t kell (lehet) adni (pl.: Meteor, AMRAAM, AIM-9X, Irist-T)
Indító repülőgép első dolga az indítás után annyira elfordulni hogy a célpont a radar látómezőjének a szélére kerüljön.
Itt van a Raven nek előnye....az elfordulás merteke meghaladhatja a 90 fokot.
selex-galileo-swashplate-technique_29788.jpg

screenshotatuploadcc_15154730095381.png
Ennél többről is van szó, mert 60 fok táján asszem már érezhetően kisebb az célkövetési távolság fix beépítésnél. Valahol diagramom is van róla, hogy mínusz mennyi dB-t jelent ez.
 
  • Tetszik
Reactions: vasszekely
A modernizációs bejelentés azonban azt is sejteti, hogy Jones Hjelm bejelentése a dubai repülőgépipari világkiállításon az év elején, miszerint Magyarország érdeklődik további JAS-39 Gripen repülőgépek beszerzése irányában – 2–4 repülőgéptől egész egy teljes század 12–14 gépig voltak találgatások hazánk jelenlegi gazdasági helyzetében érvényét veszti.
Valószínűleg ez, és svédek által talán még sorozatgyártásra éretlen PS-05/Mk.5 lokátorok beépítése is feltehetően a gazdasági helyzeten bukott el. Nem hallani a tavalyi kecskeméti repülőnapon már magyar repülőgépen függesztve bemutatott Reccelite konténer beszerzéséről sem. Ez speciálisan felderítő konténer, ellentétben a már beszerzett Litening IIIE célmegjelölő konténertől, amely erősen limitált felderítőképességgel rendelkezik.
Tuti az info? @kelepisti

 
  • Hűha
Reactions: Kim Philby
A modernizációs bejelentés azonban azt is sejteti, hogy Jones Hjelm bejelentése a dubai repülőgépipari világkiállításon az év elején, miszerint Magyarország érdeklődik további JAS-39 Gripen repülőgépek beszerzése irányában – 2–4 repülőgéptől egész egy teljes század 12–14 gépig voltak találgatások hazánk jelenlegi gazdasági helyzetében érvényét veszti.
Valószínűleg ez, és svédek által talán még sorozatgyártásra éretlen PS-05/Mk.5 lokátorok beépítése is feltehetően a gazdasági helyzeten bukott el. Nem hallani a tavalyi kecskeméti repülőnapon már magyar repülőgépen függesztve bemutatott Reccelite konténer beszerzéséről sem. Ez speciálisan felderítő konténer, ellentétben a már beszerzett Litening IIIE célmegjelölő konténertől, amely erősen limitált felderítőképességgel rendelkezik.
Tuti az info? @kelepisti

Sztem inkább egy kicsit előítéletes feltételezés.
 
Nos aki eddig nem tudta volna, most már nyilvános, hogy a 44-es ex.svéd Deltánk már eleve Block2-vel érkezett, tehát 13 gépet upgradelünk szoftveresen. Ezek tudtommal eddig ingyenesen is már Block20-at kaptak, de Block 1-est. (Gyakorlatilag a svéd pénzt kért volna már ezért is, de mi meg nem akartunk fizetni, a lízingbeadók meg úgy gondolták, hogy felrakják nagyjavításkor ingyen, mert megéri nekik az, hogy a karbantartási költséget csökkentik vele. (jobb, gyorsabb teljesebb, diagnosztika lehetséges az MS20-al).
2019-ben volt a svéd nagykövetségen egy kötetlen beszélgetés és ott mondták nekünk a svédek, hogy a csehek ha rendelnek valamit akkor fizetnek, mi kvázi minden ingyen akarunk (az is igaz, hogy viszonylag drága a lízingünk).

Except for one dual Gripen, Hungary will upgrade twelve JAS39C and one JAS39D to the newest MS20 Block 2 standard, which is also the most recent version of the Gripen C and D variants used by the Flygvapnet (Swed AF, Swedish Air Force). One of the dual-seat Gripens, serial 44, is ex Swed AF and is already MS20 Block 2 standard. This fighter was delivered on 1 July 2016 as a replacement for the one that crashed.
 
Sztem inkább egy kicsit előítéletes feltételezés.
Nem tuti info, de szerintem objektív feltételezés. De hiszen, ha látom az ellenkezőjét.. A tény Mk4 lokátor az AESA helyett, tény, hogy a dubai légikiállítás óta nem téma sem a SAAB-nál se máshol hazánknak új/használt Gripen beszerzése, márpedig ott a legyártott egy századnyi airframe amelytől már szívesen megszabadulnának (valószínüleg kedvezményesen, mivel saját szakállukra gyártották le a svédek, és ezeket ajánlották a buleszoknak és horvátoknak is.
 
Nos aki eddig nem tudta volna, most már nyilvános, hogy a 44-es ex.svéd Deltánk már eleve Block2-vel érkezett, tehát 13 gépet upgradelünk szoftveresen. Ezek tudtommal eddig ingyenesen is már Block20-at kaptak, de Block 1-est. (Gyakorlatilag a svéd pénzt kért volna már ezért is, de mi meg nem akartunk fizetni, a lízingbeadók meg úgy gondolták, hogy felrakják nagyjavításkor ingyen, mert megéri nekik az, hogy a karbantartási költséget csökkentik vele. (jobb, gyorsabb teljesebb, diagnosztika lehetséges az MS20-al).
2019-ben volt a svéd nagykövetségen egy kötetlen beszélgetés és ott mondták nekünk a svédek, hogy a csehek ha rendelnek valamit akkor fizetnek, mi kvázi minden ingyen akarunk (az is igaz, hogy viszonylag drága a lízingünk).

Except for one dual Gripen, Hungary will upgrade twelve JAS39C and one JAS39D to the newest MS20 Block 2 standard, which is also the most recent version of the Gripen C and D variants used by the Flygvapnet (Swed AF, Swedish Air Force). One of the dual-seat Gripens, serial 44, is ex Swed AF and is already MS20 Block 2 standard. This fighter was delivered on 1 July 2016 as a replacement for the one that crashed.

Nem érkezhetett azzal, mert 2016-ban még nem létezett az MS20 Block 2. A svéd gépek 2020 végén, 2021 elején kapták meg ezt a szoftverfrissítést. Valószínűbbnek tűnik hogy a 44-es gép akkoriban járhatott kinn egy 800 órás karbantartáson és akkor kaphatta meg.

Az lehetséges hogy a 44-es gép MS20-szal érkezett 2016-ban, mert a svéd gépeket akkor kezdték el erre frissíteni. De a 44-es gépet külön kifizettük. A többi gép MS20 frissítéséért pedig szintén fizettünk a 2017-es szerződésmódosítás szerint. 2018-ban kapták meg a gépek a frissítést. A magyar gépeken jelenleg MS20 Block 1.2 van, mert 2019-ben is kaptak még egy kisebb frissítést, ahogy a cseh gépek is.
 
Nem tuti info, de szerintem objektív feltételezés. De hiszen, ha látom az ellenkezőjét.. A tény Mk4 lokátor az AESA helyett, tény, hogy a dubai légikiállítás óta nem téma sem a SAAB-nál se máshol hazánknak új/használt Gripen beszerzése, márpedig ott a legyártott egy századnyi airframe amelytől már szívesen megszabadulnának (valószínüleg kedvezményesen, mivel saját szakállukra gyártották le a svédek, és ezeket ajánlották a buleszoknak és horvátoknak is.
Ha jól értem az MK4 lokátor az alapja a C/D-hez fejlesztés alatt álló AESA radarnak, tehát ahhoz, hogy később lehessen AESA, át kell állnunk az MK4-re.
 
Az Mk4 saját információm szerint nem tartalmaz hardware átépítést (bár gondolom jelfeldolgozó processzorokat stb. például cserélhettek) Az Mk5. tényleges átépítést jelent a repülőgép orr részében.
 
  • Tetszik
Reactions: bel
Nem érkezhetett azzal, mert 2016-ban még nem létezett az MS20 Block 2. A svéd gépek 2020 végén, 2021 elején kapták meg ezt a szoftverfrissítést. Valószínűbbnek tűnik hogy a 44-es gép akkoriban járhatott kinn egy 800 órás karbantartáson és akkor kaphatta meg.

Az lehetséges hogy a 44-es gép MS20-szal érkezett 2016-ban, mert a svéd gépeket akkor kezdték el erre frissíteni. De a 44-es gépet külön kifizettük. A többi gép MS20 frissítéséért pedig szintén fizettünk a 2017-es szerződésmódosítás szerint. 2018-ban kapták meg a gépek a frissítést. A magyar gépeken jelenleg MS20 Block 1.2 van, mert 2019-ben is kaptak még egy kisebb frissítést, ahogy a cseh gépek is.
Valószínűleg így történt, az biztos, hogy 13 repülőgép szofver frissítésére került sor.

Utánanéztem, és az ingyenes MS20-at nekem 2018. június 12. kedden a nagykövetségen tartott védelmi technológiai fórumon mondták a SAAB és az FMV képviselői. Ekkor mutatták be számunkra (5-en 6-an voltunk ott) , a SAAB technológiákat, az MS20-on kívül pdf. a Giraffe lokátorcsaládot, a Barracua álcázó rendszert és egyéb védelmi iparági újdonságokat (tengót nem láttunk :) és találkozhattunk az iparág képviselőival. Utána pedig a SAAB?? lövészsszimulátorával több kézifegyverrel - én M16-al lődöztünk egy vituális lőtéren (utóbbin kíválót lőttem :)
 
A Mk5-hoz valamilyen belső átépítés biztos szükséges az orr részben, vagy méretek, vagy hűtés miatt. Sajnos az átépítés biztos, lehát lemezes stb.munka is van.. Ezt már anno többször mondták a gyártó szakemberei. De igazából ha látnánk kívülről a Mk5-ös Griff orr részét, akkor láthatnánk, hogy van-e külső átépítés, vagy belül kellett valamit áttervezni és építeni.