Harckocsik harctéri alkalmazása

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
20 521
66 764
113
tudom te leragadtál az orosz acél bhn bűvöletében :D
Sejtettem, hogy ilyen puruttya érvelésre számíthatok.
Akkor nézelődj még kicsit a témában szerintem ;)

tudjuk, hogy leragadtál a bmp1/2 sorozatnál :D
mondjuk ha már itt tartunk a T15 sem éppen kicsi...
A CV90 is kisebb, mint a német vasak, hasonló motorerő, védelem és nagyobb tűzerő mellet :rolleyes:
A T15 meg egy kudarc. A kisebb Kurganyec 25 lenne a nyerő, de annak meg az árát sokalják....

az a motor ami változtatás nélkül elbír +25%-nyi teljesítményt azt szerintem nyugodtan nevezhetjük úgy, hogy nincsen túlhúzva
Ha ránézel a görbékre akkor látod , hogy elég sok változás volt ott, nem chiptuning....
A hozzád hasonló chip tuning szakértők tádéí golfjai szoktak kipukkanni XD
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
20 521
66 764
113
Autoiparban fenyévekre van tőlük a német Dieseltechnológia.

Ha nem vettek volna az olaszoktól tudást még mindig PD elemes szarokkal bohóckodnának....
A modern autódízelekben kb. mindent ami modern az olaszoktól vették.
(Pl. Közösnyomócsöves rendszer, változó geometriájú turbók, piezoelektromos többrészes befecskendezés stb....)
És ha tartósságról van szó a mai napig agyonverik az olaszok a német dízeltechnológiát.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

nani1980

Well-Known Member
2010. október 30.
773
2 257
93
Ha nem vettek volna az olaszoktól tudást még mindig PD elemes szarokkal bohóckodnának....
A modern autódízelekben kb. mindent ami modern az olaszoktól vették.
(Pl. Közösnyomócsöves rendszer, változó geometriájú turbók, piezoelektromos többrészes befecskendezés stb....)
És ha tartósságról van szó a mai napig agyonverik az olaszok a német dízeltechnológiát.
Nézd! Én autószerelő vagyok. Javítunk olaszokat is. És nagyon szeretem a járműipar technológiai részének bogarászgatását. Sejtem, hogy az első Multijetre gondolsz. De ha nem haragszol meg, erre az olasz felvetésre most nem reagálok. Meg az amerikai Jeepek is azóta szarok amióta olasz motor van bennük. Én amúgy szeretem az olasz autókat, de csak nézni. A pizzájuk az viszont jó.
 

nani1980

Well-Known Member
2010. október 30.
773
2 257
93
De okosnak hiszed magad...
Nesze B+

Sokat javítunk mostanábsn Tata pickupot. 4 éves! Nincs rajt semmi ami nem folyik, nem szivárog vagy nem az ipari hulladék kategória! Azt sem értem, hogy kaphatott europában forgalmi engedélyt. 50 eves technologia a kocsi! A commonrail csövet kivéve!
 
P

Pogány

Guest
A Kettőből 1 csak sima Euro6 de nem baj még tanulnod kell ! Csak szólok az amerikai teherautó és egyéb dieselek azért nem nagyon futnak Európában mert nem nagyon tudják felvenni a versenyt emissziós szinten illetve a gazdaságosságuk a béka segge alatt van , túl későn ismerték fel a közösnyomócső forradalmi előnyeit ! Ettől még a CAT jó -talán a legjobb földmunkagépeket gyártja - de nem a motorja miatt jó ! Akkor most B+ gorjak ide kb 500 féle Német Euro6D motort kamion és mindenféle kategóriákban !

Azt nem állítom , hogy a Komatsu , CAT , Cummins , Ditroit dieselek szarok lennének csak nem ütik meg a Német dieselek szintjét !

Látom ha eltávolodsz a tankogradblogtól B+ akkor ingoványos talajra tévedsz . Mellesleg a komment első felére valahogyan nem sikerült válaszolni vagy csak kellemetlen lett volna ?
Ennek ellent kell mondanom. A Cummins és Perkins dízelek terén végig jelen voltak az amcsik is az európai teherautó piacon. A holland DAF gépekben ha megnézed most is az van, a DAF techológiájára építő Tatra Phoenix szériában szintén az van. Az angolok azóta javarészt beszántott ERF, Seddon-Atkinson, Leyland típusaiban végig szinte csak ezek dünnyögtek.

Az emissziós értékek harcában Európa előrébb jár egy leheletnyivel ezekben a kategóriákban, de nem a német a csúcsa, bár ők sem rosszak, hanem a svéd. A Volvo és méginkább a Scania az úttörői, akik hatalmas teljesítmény és nyomaték leadására képes motorok gyártása közben már messze túl járnak az Euro6 kívánalmain.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
20 837
36 464
113
Ennek ellent kell mondanom. A Cummins és Perkins dízelek terén végig jelen voltak az amcsik is az európai teherautó piacon. A holland DAF gépekben ha megnézed most is az van, a DAF techológiájára építő Tatra Phoenix szériában szintén az van. Az angolok azóta javarészt beszántott ERF, Seddon-Atkinson, Leyland típusaiban végig szinte csak ezek dünnyögtek.

Az emissziós értékek harcában Európa előrébb jár egy leheletnyivel ezekben a kategóriákban, de nem a német a csúcsa, bár ők sem rosszak, hanem a svéd. A Volvo és méginkább a Scania az úttörői, akik hatalmas teljesítmény és nyomaték leadására képes motorok gyártása közben már messze túl járnak az Euro6 kívánalmain.
Bejzony.Scania és a Volvo motorok jobbak a németeknél.Amcsik 50 éve nem gyártanak hk dizelt,Az utolsót az MBT70be fejlesztették,amibe a Leo 2 MTU motorját is.Kb ugyanazt tudták,csak az amcsi léghűtésesként.
Ez nem azt jelenti,hogy a német motorok rosszak,csak azt,hogy nem csak az ő motorjaik jók.Kaliforniai környezetvédelmi szabványok meg a világ legkeményebbjei közé tartoznak.
Puma motorja egyszerűen kicsi.Pörgősre kellett épiteni,hogy le tudja adni a kivánt lóerőt.Erősen gyanitom,hogy az inditó nyomatéka nem éppen a legjobb.És nem is valami tartós szerkezet.Ez utóbbi viszont a legtőbb hk motorra igaz.
 
S

speziale

Guest
Ha nem vettek volna az olaszoktól tudást még mindig PD elemes szarokkal bohóckodnának....
A modern autódízelekben kb. mindent ami modern az olaszoktól vették.
(Pl. Közösnyomócsöves rendszer, változó geometriájú turbók, piezoelektromos többrészes befecskendezés stb....)
És ha tartósságról van szó a mai napig agyonverik az olaszok a német dízeltechnológiát.

1) ahhoz a Multijet motorhoz magát a befecskendező rendszert a Bosch szállította

2) az első piezoelektromos befecskendezőrendszert meg a Siemens csinálta

3) a PD TDI-k egyáltalán nem voltak rossza motorok...sőt...a korabeli CR dízeleknél is takarékosabbak voltak. A PD korszak végét az hozta el, hogy a szigorodó környezetvédelmi normáknak ezek már csak nagyon drága fejlesztésekkel tudtak volna megfelelni
 
  • Tetszik
Reactions: Miskolci Ogre
S

speziale

Guest
Az emissziós értékek harcában Európa előrébb jár egy leheletnyivel ezekben a kategóriákban, de nem a német a csúcsa, bár ők sem rosszak, hanem a svéd. A Volvo és méginkább a Scania az úttörői, akik hatalmas teljesítmény és nyomaték leadására képes motorok gyártása közben már messze túl járnak az Euro6 kívánalmain.

hát ezt így nem mondanám...ugyanis létezik olyan dolog, hogy termékportfolió...

a Volvo D13-as motorcsaládja 12,8 literes és a legerősebb 500 le, a Mercedes OM473-as család 15,6 literes, legerősebb 625 le, Man-ből 15,3 literes és 640 le...

fajlagos mutatókban a Volvo a leggyengébb....ugyanakkor az, hogy 39 vagy 41 le/liter a teljesítmény az kb. a whatever kategória, ráadásul nyilván nem arról van szó, hogy bármelyik gyártó ne tudna a jelenleginél nagyobb liter teljesítményt, hanem arról, hogy egyszerűen így lőtték be a termékportfoliót....

A Scania abból a szempontból kicsit más tészta, hogy eleve ők csinálják a legnagyobb motort (16,4liter), és ők a 660le verzión felül (ez lenne ugye kb. a Merci 625 és MAN 640 le párja a termékpalettán) csináltak egy extra erős 770 le változatot...de ahogy írtam, nyilván nem arról van szó, hogy a többi gyártó ne tudna ilyen erőset...ez egyszerűen termékportoflio kérdése

a környezetvédelmi besorolásban meg mindegyik gyártó hozza az Euro 6d-t...úgyhogy aligha van bármi érdemi különbség...ezen a szinten már sokkal többet számítanak az olyan dolgok pl. mint a predictive cruise
 
P

Pogány

Guest
hát ezt így nem mondanám...ugyanis létezik olyan dolog, hogy termékportfolió...

a Volvo D13-as motorcsaládja 12,8 literes és a legerősebb 500 le, a Mercedes OM473-as család 15,6 literes, legerősebb 625 le, Man-ből 15,3 literes és 640 le...

fajlagos mutatókban a Volvo a leggyengébb....ugyanakkor az, hogy 39 vagy 41 le/liter a teljesítmény az kb. a whatever kategória, ráadásul nyilván nem arról van szó, hogy bármelyik gyártó ne tudna a jelenleginél nagyobb liter teljesítményt, hanem arról, hogy egyszerűen így lőtték be a termékportfoliót....

A Scania abból a szempontból kicsit más tészta, hogy eleve ők csinálják a legnagyobb motort (16,4liter), és ők a 660le verzión felül (ez lenne ugye kb. a Merci 625 és MAN 640 le párja a termékpalettán) csináltak egy extra erős 770 le változatot...de ahogy írtam, nyilván nem arról van szó, hogy a többi gyártó ne tudna ilyen erőset...ez egyszerűen termékportoflio kérdése

a környezetvédelmi besorolásban meg mindegyik gyártó hozza az Euro 6d-t...úgyhogy aligha van bármi érdemi különbség...ezen a szinten már sokkal többet számítanak az olyan dolgok pl. mint a predictive cruise
A volvo csúcsa egy 750 lóerős darab, kevés ismeret vagy csúsztatás okán ez félrement.

Volvo FH16 - A beauty on the surface | Volvo Trucks

Nem is új darab.

A Scania korábban 15,6 literes V8-at alkotott, az új generációnál álltak át a 16,4 literesre, verziói 520, 580, 650, 770 lóerő. 730-as volt amivel beléptek az euro 6-ba, ezt létpék most túl a 770-nel, fogyasztáscsökkentés és emissziós javulás mellett, ahogy írják, inkább lehet egy kvázi Euro7-nek tekinteni.

DC16-314A_522kW_ATS.pdf (scania.com)

A többi gyártó beszorult teljesítmény terén, nem mintha nem lenne elegendő túlsúlyos fuvarokhoz amijük van, de az emisszió mellett a németek nem tudták elérni a korábbi teljesítményadataikat. A mercedes csúcsa most 630 lóerő, az előző generáció 650-et tudott, az M.A.N. most 640 lóerő, a korábbi generáció 680-at tudott.

A svédek mennek elöl ebben, nemcsak a kibocsátási ráta, hanem közben az egyre nagyobb teljesítmény mentén, ezen nem lehet mit szépíteni.

Az amerikai oldalon 510-560 lóerő volt ugyanezen kb. két évtized alatt változatlanul, amit ebben a szegmensben ki tudtak csikarni. Az is elég sokat tud, nem kell lenézni.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
20 837
36 464
113
A volvo csúcsa egy 750 lóerős darab, kevés ismeret vagy csúsztatás okán ez félrement.

Volvo FH16 - A beauty on the surface | Volvo Trucks

Nem is új darab.

A Scania korábban 15,6 literes V8-at alkotott, az új generációnál álltak át a 16,4 literesre, verziói 520, 580, 650, 770 lóerő. 730-as volt amivel beléptek az euro 6-ba, ezt létpék most túl a 770-nel, fogyasztáscsökkentés és emissziós javulás mellett, ahogy írják, inkább lehet egy kvázi Euro7-nek tekinteni.

DC16-314A_522kW_ATS.pdf (scania.com)

A többi gyártó beszorult teljesítmény terén, nem mintha nem lenne elegendő túlsúlyos fuvarokhoz amijük van, de az emisszió mellett a németek nem tudták elérni a korábbi teljesítményadataikat. A mercedes csúcsa most 630 lóerő, az előző generáció 650-et tudott, az M.A.N. most 640 lóerő, a korábbi generáció 680-at tudott.

A svédek mennek elöl ebben, nemcsak a kibocsátási ráta, hanem közben az egyre nagyobb teljesítmény mentén, ezen nem lehet mit szépíteni.

Az amerikai oldalon 510-560 lóerő volt ugyanezen kb. két évtized alatt változatlanul, amit ebben a szegmensben ki tudtak csikarni. Az is elég sokat tud, nem kell lenézni.
60 tonnás svéd szerelvénnyel hét már 10+ éve
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
20 837
36 464
113
60 tonnás svéd szerelvénnyel hét már 10+ éve
700 paci felett vannak a svédek.Es a nyomaték is megvan hozzá.Amcsi kamionok 38 tonnasak, egyszerűen nem kell hozzájuk nagyobb motor.A kenguru Road trainekhez viszont csinálnak 8-900 lovas motorokat is a jenkik
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány
P

Pogány

Guest
700 paci felett vannak a svédek.Es a nyomaték is megvan hozzá.Amcsi kamionok 38 tonnasak, egyszerűen nem kell hozzájuk nagyobb motor.A kenguru Road trainekhez viszont csinálnak 8-900 lovas motorokat is a jenkik
Persze, csak a teljesítmény mellett figyelembe vesszük az adott vitában a kibocsátási rátát is, és azt a teljesítmény növelése mellett a svédek tudták megugrani. Ha ezt nem vesszük figyelembe, mindenki tuti a gyártók közül. A Scania csak ajándékképpen a górénak épített a 15,6 literes v8-ból ezer és háromezer lóerős változatot is.
 
S

speziale

Guest
A volvo csúcsa egy 750 lóerős darab, kevés ismeret vagy csúsztatás okán ez félrement.

Volvo FH16 - A beauty on the surface | Volvo Trucks

Nem is új darab.

ok, ezt nem tudtam...

A Scania korábban 15,6 literes V8-at alkotott, az új generációnál álltak át a 16,4 literesre, verziói 520, 580, 650, 770 lóerő. 730-as volt amivel beléptek az euro 6-ba, ezt létpék most túl a 770-nel, fogyasztáscsökkentés és emissziós javulás mellett, ahogy írják, inkább lehet egy kvázi Euro7-nek tekinteni.

DC16-314A_522kW_ATS.pdf (scania.com)

A többi gyártó beszorult teljesítmény terén, nem mintha nem lenne elegendő túlsúlyos fuvarokhoz amijük van, de az emisszió mellett a németek nem tudták elérni a korábbi teljesítményadataikat. A mercedes csúcsa most 630 lóerő, az előző generáció 650-et tudott, az M.A.N. most 640 lóerő, a korábbi generáció 680-at tudott.

A svédek mennek elöl ebben, nemcsak a kibocsátási ráta, hanem közben az egyre nagyobb teljesítmény mentén, ezen nem lehet mit szépíteni.

Az amerikai oldalon 510-560 lóerő volt ugyanezen kb. két évtized alatt változatlanul, amit ebben a szegmensben ki tudtak csikarni. Az is elég sokat tud, nem kell lenézni.

itt viszont azért keverednek a dolgok...

egyrészt amit belinkeltél scania motort, ott az EU stage V besorolás nem igazán közúti motorokra vonatkozik....és főként nem tudom, hogy miből deriváltad, hogy ez jobb lenne mint az EURO 6

de a MAN motorja ugyanezt tudja vonatba szerelve:

https://www.engines.man.eu/global/en/off-road/rail/product-range/Product-Range.html

másrészt keresném azt a 680 le MAN motort, de azt sem találom:

https://www.engines.man.eu/global/e...ial-vehicles/product-range/Product-Range.html

az való igaz, hogy a 12,4 literes motor korábbi 540le-s teljesítménye az EURO 6 alatt 500-ra csökkent, de ha megnézed ez a termékportfolió miatt van így, mert 540 le-től már a 15,3 literest adják
nézd csak végig...a 6,9 literes motornál tudnak eur6-ból 49le/litert kihozni, miközben a 10,5 literesnél meg csak 35-öt? aztán a 15,3 literesnél ismét 42-őt?
ezek nyilván a termékportfolió kialakítása miatt vannak így belőve (egyébként a 49le/liter teljesítménnyel a man is 750 le felett lenne a 15,3 literes motorjával)
 
P

Pogány

Guest
ok, ezt nem tudtam...



itt viszont azért keverednek a dolgok...

egyrészt amit belinkeltél scania motort, ott az EU stage V besorolás nem igazán közúti motorokra vonatkozik....és főként nem tudom, hogy miből deriváltad, hogy ez jobb lenne mint az EURO 6

de a MAN motorja ugyanezt tudja vonatba szerelve:

https://www.engines.man.eu/global/en/off-road/rail/product-range/Product-Range.html

másrészt keresném azt a 680 le MAN motort, de azt sem találom:

https://www.engines.man.eu/global/e...ial-vehicles/product-range/Product-Range.html

az való igaz, hogy a 12,4 literes motor korábbi 540le-s teljesítménye az EURO 6 alatt 500-ra csökkent, de ha megnézed ez a termékportfolió miatt van így, mert 540 le-től már a 15,3 literest adják
nézd csak végig...a 6,9 literes motornál tudnak eur6-ból 49le/litert kihozni, miközben a 10,5 literesnél meg csak 35-öt? aztán a 15,3 literesnél ismét 42-őt?
ezek nyilván a termékportfolió kialakítása miatt vannak így belőve (egyébként a 49le/liter teljesítménnyel a man is 750 le felett lenne a 15,3 literes motorjával)
Scania
Elegáns mérnöki megoldások, amelyek lehetővé teszik az új Scania V8 robusztus és hatékony teljesítményét


Volvo
Volvo FH16 Product guide Euro6 EN-GB (volvotrucks.com)


M.A.N. V10 18,3 liter, a korábbi generáció:
Truck History: The MAN 18.3 Liter V10 – The Last On-Highway Turbodiesel Behemoth In Europe | Curbside Classic

M.A.N.
New MAN Truck Generation’s first heavy-duty semitrailer tractor put to use by customer (mantruckandbus.com)
 
  • Tetszik
Reactions: Centquri prime
S

speziale

Guest

ez egy szép hosszú szöveg, amiben sok mindenről írnak...azt viszont nem nagyon látom, hogy ezen állításodat bármi is alátámasztaná:

"inkább lehet egy kvázi Euro7-nek tekinteni."


aha...tehát azon állításod, hogy a németek nem érték el az emissziós szigorítás előtti szintet teljesítményben, az azon alapszik, hogy korábban volt egy V8-as 16,3 literes motorjuk 680 le-vel, most meg van nekik egy sorhatos 15,3 literes 640le?...hát most erre mit mondjak?
de továbbra is felhívnám a figyelmedet arra, hogy a MAN ugyanabból az euro6-os motorcsaládból a 6,9literes verzióban 49le/liter teljesítményt hoz ki...ez a legnagyobb 15,3 literes motor esetében 750+ le lenne...vagy szerinted 7 literesben meg tudják csinálni, de 15-ben már nem??

de itt van a Mercedes is:
12 literes om457, euro3 meg euro5/EEV besorolásban is ugyanannyit tudott:

https://www.mercedes-benz.com/conte...rochures/MB_Powertrain_Truck_Classic_2021.pdf

12,8 literből om460 510le

Euro6-os motoroknál meg:

https://www.mercedes-benz.com/conte...tes/brochures/MB_Powertrain_Truck_VI_2021.pdf

12,8 literes om471: 530le

itt sem látom a visszalépést
 
P

Pogány

Guest
ez egy szép hosszú szöveg, amiben sok mindenről írnak...azt viszont nem nagyon látom, hogy ezen állításodat bármi is alátámasztaná:

"inkább lehet egy kvázi Euro7-nek tekinteni."



aha...tehát azon állításod, hogy a németek nem érték el az emissziós szigorítás előtti szintet teljesítményben, az azon alapszik, hogy korábban volt egy V8-as 16,3 literes motorjuk 680 le-vel, most meg van nekik egy sorhatos 15,3 literes 640le?...hát most erre mit mondjak?
de továbbra is felhívnám a figyelmedet arra, hogy a MAN ugyanabból az euro6-os motorcsaládból a 6,9literes verzióban 49le/liter teljesítményt hoz ki...ez a legnagyobb 15,3 literes motor esetében 750+ le lenne...vagy szerinted 7 literesben meg tudják csinálni, de 15-ben már nem??

de itt van a Mercedes is:
12 literes om457, euro3 meg euro5/EEV besorolásban is ugyanannyit tudott:

https://www.mercedes-benz.com/conte...rochures/MB_Powertrain_Truck_Classic_2021.pdf

12,8 literből om460 510le

Euro6-os motoroknál meg:

https://www.mercedes-benz.com/conte...tes/brochures/MB_Powertrain_Truck_VI_2021.pdf

12,8 literes om471: 530le

itt sem látom a visszalépést
Ha meg tudták volna csinálni a szükséges emisszióval, akkor megcsinálták volna. ;)
 

nani1980

Well-Known Member
2010. október 30.
773
2 257
93
A volvo csúcsa egy 750 lóerős darab, kevés ismeret vagy csúsztatás okán ez félrement.

Volvo FH16 - A beauty on the surface | Volvo Trucks

Nem is új darab.

A Scania korábban 15,6 literes V8-at alkotott, az új generációnál álltak át a 16,4 literesre, verziói 520, 580, 650, 770 lóerő. 730-as volt amivel beléptek az euro 6-ba, ezt létpék most túl a 770-nel, fogyasztáscsökkentés és emissziós javulás mellett, ahogy írják, inkább lehet egy kvázi Euro7-nek tekinteni.

DC16-314A_522kW_ATS.pdf (scania.com)

A többi gyártó beszorult teljesítmény terén, nem mintha nem lenne elegendő túlsúlyos fuvarokhoz amijük van, de az emisszió mellett a németek nem tudták elérni a korábbi teljesítményadataikat. A mercedes csúcsa most 630 lóerő, az előző generáció 650-et tudott, az M.A.N. most 640 lóerő, a korábbi generáció 680-at tudott.

A svédek mennek elöl ebben, nemcsak a kibocsátási ráta, hanem közben az egyre nagyobb teljesítmény mentén, ezen nem lehet mit szépíteni.

Az amerikai oldalon 510-560 lóerő volt ugyanezen kb. két évtized alatt változatlanul, amit ebben a szegmensben ki tudtak csikarni. Az is elég sokat tud, nem kell lenézni.
Ezek a teljesítmények szerintem azért ragadtak le már jóideje, mert a civil piacon a legfontosabb paraméter a fogyasztás és az emisszió. A hatásfokot már alig alig tudják növelni, a fogyasztását a szerelvényeknek megint nem engedi a piac, így nincs nagyon mozgásterük. Szerintem bőven túl vannak azon a határon amilyen teljesítményt igényel a piac. Ezért nem is erre koncentrálnak.
 
P

Pogány

Guest
Ezek a teljesítmények szerintem azért ragadtak le már jóideje, mert a civil piacon a legfontosabb paraméter a fogyasztás és az emisszió. A hatásfokot már alig alig tudják növelni, a fogyasztását a szerelvényeknek megint nem engedi a piac, így nincs nagyon mozgásterük. Szerintem bőven túl vannak azon a határon amilyen teljesítményt igényel a piac. Ezért nem is erre koncentrálnak.
A túlméretes, túlsúlyos szállítmányozás volt a közúti fuvarozás leginkább fejlődő ágazata az elmúlt évtizedekben. Kellenek az erős motorok, mert hatalmas tömegeket mozgatnak már egyszerre. Lehet persze több géppel, csak az ugye kevéssé gazdaságos. Szóval a teljesítmény azért fontos. Persze 40-30 éve még 400-430 lóval, aztán már 450-500 lóval oldották meg, aztán jött az 500 feletti skála. De ha megnézed jó húsz éve beállt a normál fuvarozásnál(40 tonnáig) a 420 lóerő mint egyfajta standard, ezen felül csak a kimondottan sok hegyvidéket járó fuvarozók igényeltek. Ezzel a teljesítménnyel mozogtak átlagosan a 8x4-es dömperek szintén. Ez az elég úgymond, 2000 Nm körüli nyomatékkal, ami aztán hasonló teljesítmény mellett is emelkedni kezdett, aztán ahogy a fogyasztást tudták nagyobb teljesítmény mellett csökkenteni, úgy állt át ez mára 450 lóerő körül, 2500 Nm nyomaték tájára. Ennél több megintcsak a hegyvidéken és a túlsúlynál kell, ott viszont már viszonylag elterjedtek a 600 tonnás trafók szállításai is, szóval a normák betartása mellett idővel a teljesítmény is emelkedett.

A Scania 14,3 literes motorja tudott 450 és 500 lovat, aztán 530-at, aztán váltottak 15,6 literre és tudott 580-at Euro 3-ban, aztán Euro 4-5-ben is fel tudtak ugrani 620 lóra vele és ez volt sokáig a csúcsuk, aztán jöttek a fejlesztések, mégjobb fogyasztási mutatók, Euro 6, 520-580-650-730 lóerő, majd mégtovább fejlesztve 530-590-660-770 lóerő ugyanabból a löketérfogatból, bőven 3000 Nm forgatónyomaték felett. A kisebb 12 literes motorjuk pedig, aminek a korai csúcsa volt a 420 lóerő, mostmár 500-at tud.

A Volvo hasonló pályát járt be, többnyire igyekezve a Scania előtt megugrani a fokokat.

Az MAN, az 500 lóerő környéki teljesítményt viszont a csúcsmotorja alsó szegmensében állítja elő, a Mercedes szintén. És félreértés ne essék, 600 lóerő felett, nyomatékváltóval felszerelve mindegyik tökéletesen ellátja a feladatát, ahogy a DAF is, pedig ott a legtöbb ami benne járt, az még az Euro 4-5 korában 610 lóerő volt, most 560. Mindegyikből lehet standardnak tekinhető felső kategóriás 250 tonnás vontatót építeni, ahogy 660 lovas MAN-ből 1,58 nyomatékszorzót adó brutális nyomatékváltóval építettek 1000 tonnás vontatókat, ahogy Mercedes főegységeket használva a Titan is épít 1000 tonnás vontatókat 630 lóerővel. A Iveco 560-600 lovas motorokat használ, többnyire Cummins-t, a DAF Packard-ot és Cummins-t. A Renault 520 lóval érte el a csúcsát a korábbi generációkban és ma is ezt tartja.

Szóval általánosan elmondható, hogy a teljesítményversenyt a svédek nyerték, messze előzve mindenkit úgy, hogy a legnagyobb lökettérfogatú és legnagyobb teljesítményű motorjaik is messze az Euro 6 felett járnak.

@speziale nagyon leegyszerűsítő állásponton van az MAN motorjaival kapcsolatban. Többféle emissziócsökkentő eljárást dolgoztak ki a normák megjelenésével a gyártók. A legtöbb egyszerűen az AdBlue szentségére építve egységesen így gyártotta a különböző lökettérfogatú motorjait, a svédek rászánták magukat a kipufogógáz visszavezetéses, kipufogógáz hűtéses technológiák kidolgozására és ezzel vezették be a kisebb teljesítményű(9-11-12 literes) motorokat, az AdBlue-val pedig a nagyokat, 16 liter környékén. A Volvo így a korai 520 lóerőről tudott lépni 580-610 lóra, majd 660-ra, majd 700-ra ezzel csúcsot beállítva, majd 750-re újabb csúccsal, ahogy a Scania fenti sorozata ezt lekövette, látható, hogy elég komolyan belevetették magukat.

Azért nem ragadtak le egy adott szintnél, mert a kidolgozott egyéb technológiáikkal tudták az AdBlue-t kombinálni, míg a többiek csak motorkarakterisztikát váltottak és töltik bele a kék löttyöt. Szóval ahogy mondtam, nagyon leegyszerűsítő speziale álláspontja, mert a 680 lovas MAN motorhoz töltögethettek volna bármennyit, nem tudtak már kibocsátást csökkenteni az amúgy kiválóan vezérelt brutális erejű motorjukkal. Ezért kellett karakterisztikát váltaniuk, amiben kevesebb hengerrel kisebb fogyasztással kisebb kibocsátási mutatókkal bír eleve a motor(ha ehhez hozzáadnának megint, megintcsak nem menne a csökkentés) és ezt tudják Adblue adagolással csökkenteni. A Mercedes hasonlóan járt el, ahogy az Iveco és a DAF esetében is ez volt a motorbeszállítók stratégiája, mert a kisebb teljesítményű verziói egy adott lökettérfogatú motornak ezzel könnyen kezelhetők.

Na de mostmár kussolok, mert ez nem egy kamionos fórum és nem is akarom azzá tenni, de ha tehetném, harcjármű modernizáláshoz Scania vagy Volvo motort használnék.