Ezek a teljesítmények szerintem azért ragadtak le már jóideje, mert a civil piacon a legfontosabb paraméter a fogyasztás és az emisszió. A hatásfokot már alig alig tudják növelni, a fogyasztását a szerelvényeknek megint nem engedi a piac, így nincs nagyon mozgásterük. Szerintem bőven túl vannak azon a határon amilyen teljesítményt igényel a piac. Ezért nem is erre koncentrálnak.
A túlméretes, túlsúlyos szállítmányozás volt a közúti fuvarozás leginkább fejlődő ágazata az elmúlt évtizedekben. Kellenek az erős motorok, mert hatalmas tömegeket mozgatnak már egyszerre. Lehet persze több géppel, csak az ugye kevéssé gazdaságos. Szóval a teljesítmény azért fontos. Persze 40-30 éve még 400-430 lóval, aztán már 450-500 lóval oldották meg, aztán jött az 500 feletti skála. De ha megnézed jó húsz éve beállt a normál fuvarozásnál(40 tonnáig) a 420 lóerő mint egyfajta standard, ezen felül csak a kimondottan sok hegyvidéket járó fuvarozók igényeltek. Ezzel a teljesítménnyel mozogtak átlagosan a 8x4-es dömperek szintén. Ez az elég úgymond, 2000 Nm körüli nyomatékkal, ami aztán hasonló teljesítmény mellett is emelkedni kezdett, aztán ahogy a fogyasztást tudták nagyobb teljesítmény mellett csökkenteni, úgy állt át ez mára 450 lóerő körül, 2500 Nm nyomaték tájára. Ennél több megintcsak a hegyvidéken és a túlsúlynál kell, ott viszont már viszonylag elterjedtek a 600 tonnás trafók szállításai is, szóval a normák betartása mellett idővel a teljesítmény is emelkedett.
A Scania 14,3 literes motorja tudott 450 és 500 lovat, aztán 530-at, aztán váltottak 15,6 literre és tudott 580-at Euro 3-ban, aztán Euro 4-5-ben is fel tudtak ugrani 620 lóra vele és ez volt sokáig a csúcsuk, aztán jöttek a fejlesztések, mégjobb fogyasztási mutatók, Euro 6, 520-580-650-730 lóerő, majd mégtovább fejlesztve 530-590-660-770 lóerő ugyanabból a löketérfogatból, bőven 3000 Nm forgatónyomaték felett. A kisebb 12 literes motorjuk pedig, aminek a korai csúcsa volt a 420 lóerő, mostmár 500-at tud.
A Volvo hasonló pályát járt be, többnyire igyekezve a Scania előtt megugrani a fokokat.
Az MAN, az 500 lóerő környéki teljesítményt viszont a csúcsmotorja alsó szegmensében állítja elő, a Mercedes szintén. És félreértés ne essék, 600 lóerő felett, nyomatékváltóval felszerelve mindegyik tökéletesen ellátja a feladatát, ahogy a DAF is, pedig ott a legtöbb ami benne járt, az még az Euro 4-5 korában 610 lóerő volt, most 560. Mindegyikből lehet standardnak tekinhető felső kategóriás 250 tonnás vontatót építeni, ahogy 660 lovas MAN-ből 1,58 nyomatékszorzót adó brutális nyomatékváltóval építettek 1000 tonnás vontatókat, ahogy Mercedes főegységeket használva a Titan is épít 1000 tonnás vontatókat 630 lóerővel. A Iveco 560-600 lovas motorokat használ, többnyire Cummins-t, a DAF Packard-ot és Cummins-t. A Renault 520 lóval érte el a csúcsát a korábbi generációkban és ma is ezt tartja.
Szóval általánosan elmondható, hogy a teljesítményversenyt a svédek nyerték, messze előzve mindenkit úgy, hogy a legnagyobb lökettérfogatú és legnagyobb teljesítményű motorjaik is messze az Euro 6 felett járnak.
@speziale nagyon leegyszerűsítő állásponton van az MAN motorjaival kapcsolatban. Többféle emissziócsökkentő eljárást dolgoztak ki a normák megjelenésével a gyártók. A legtöbb egyszerűen az AdBlue szentségére építve egységesen így gyártotta a különböző lökettérfogatú motorjait, a svédek rászánták magukat a kipufogógáz visszavezetéses, kipufogógáz hűtéses technológiák kidolgozására és ezzel vezették be a kisebb teljesítményű(9-11-12 literes) motorokat, az AdBlue-val pedig a nagyokat, 16 liter környékén. A Volvo így a korai 520 lóerőről tudott lépni 580-610 lóra, majd 660-ra, majd 700-ra ezzel csúcsot beállítva, majd 750-re újabb csúccsal, ahogy a Scania fenti sorozata ezt lekövette, látható, hogy elég komolyan belevetették magukat.
Azért nem ragadtak le egy adott szintnél, mert a kidolgozott egyéb technológiáikkal tudták az AdBlue-t kombinálni, míg a többiek csak motorkarakterisztikát váltottak és töltik bele a kék löttyöt. Szóval ahogy mondtam, nagyon leegyszerűsítő speziale álláspontja, mert a 680 lovas MAN motorhoz töltögethettek volna bármennyit, nem tudtak már kibocsátást csökkenteni az amúgy kiválóan vezérelt brutális erejű motorjukkal. Ezért kellett karakterisztikát váltaniuk, amiben kevesebb hengerrel kisebb fogyasztással kisebb kibocsátási mutatókkal bír eleve a motor(ha ehhez hozzáadnának megint, megintcsak nem menne a csökkentés) és ezt tudják Adblue adagolással csökkenteni. A Mercedes hasonlóan járt el, ahogy az Iveco és a DAF esetében is ez volt a motorbeszállítók stratégiája, mert a kisebb teljesítményű verziói egy adott lökettérfogatú motornak ezzel könnyen kezelhetők.
Na de mostmár kussolok, mert ez nem egy kamionos fórum és nem is akarom azzá tenni, de ha tehetném, harcjármű modernizáláshoz Scania vagy Volvo motort használnék.