Harckocsik harctéri alkalmazása

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 594
19 073
113
Elnézést a cinikus hangvételért de azt tudnám erre mondani, hogy:
Jaja, hiszen a Liebherr amúgy ezres tételben ontja a terepes daruit, amikhez már ez a motor kell. :rolleyes:

Nem mondom, gyártanak, adnak el szépen dolgokat amikbe ez kerül, de ez nem tekinthető alapból kis szérián felülinek. Nem sokan ugyranak be évente hozzájuk az utcáról, hogy jó napot, kinéztem maguknál egy 1200 tonnás emelőkapacitású darut, jó az ha van otthon, csak azt szeretném kérdezni, hogy bézs színben van? :D
Eddig 350 Puma lett legyártva. Értem, mire célzol, félek igazad is van. De az alap ötlet ez, mint a Patria Scania motorjánál.
Csak nem biztos, hogy összejön, mert a sok követelménynek nem lehet egyszerre megfelelni.
Olcsó, strapabíró, erős, de kicsi.
Az MTI egy speckó harcjármű motor, de drága.
A Liebherr lehetne olcsóbb, de nagy és nehéz.
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány

Miskolci Ogre

Well-Known Member
2019. december 21.
7 604
26 456
113
mondjuk nézegetve a Liebherr portfolio-ját sorhatosból a legerősebb motoruk az csak 620 kw....hát azon azért még elég masszívan kell maszírozni
Egy korszerű dieselt felhúzni a normál teljesítmény duplájára nem nagy truváj , csak el kell fogadni , hogy csökkenni fog drasztikusan az élettartam és romlik az emissziós érték . De ha egy civil életre tervezett motor nagy élettartammal tud Kw-t az átírt motorvezérlővel simán fog tudni akár 1000Kw-t is , még alkotó elemet se nagyon kell cserélni ! Ez az előnye a mai common-rail motoroknak !
 

Miskolci Ogre

Well-Known Member
2019. december 21.
7 604
26 456
113
Eddig 350 Puma lett legyártva. Értem, mire célzol, félek igazad is van. De az alap ötlet ez, mint a Patria Scania motorjánál.
Csak nem biztos, hogy összejön, mert a sok követelménynek nem lehet egyszerre megfelelni.
Olcsó, strapabíró, erős, de kicsi.
Az MTI egy speckó harcjármű motor, de drága.
A Liebherr lehetne olcsóbb, de nagy és nehéz.
Mi ? Mihez képest ! Egy harcjárműnek nem kell millió km-t futnia de még sok 100 000km-t se élete folyamán ! Ha egy civil motort felhúznak 150%-ra az még bőven jó lesz mindenre is 3-400 000km-ig ! Ha a hűtés és a légszűrés jó nem lehet probléma !
 
  • Imádom
Reactions: LMzek 2.0

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 594
19 073
113
Egy korszerű dieselt felhúzni a normál teljesítmény duplájára nem nagy truváj , csak el kell fogadni , hogy csökkenni fog drasztikusan az élettartam és romlik az emissziós érték . De ha egy civil életre tervezett motor nagy élettartammal tud Kw-t az átírt motorvezérlővel simán fog tudni akár 1000Kw-t is , még alkotó elemet se nagyon kell cserélni ! Ez az előnye a mai common-rail motoroknak !
Kell cserélni, mert tervezéskor meghatározott üzemi körülményekre méreteznek alkatrészeket.
Igen, élettartam az áldozat. De a katonai üzem gyakori max terheléssel jár, más, mint egy kotrógép üzemeltetés.
Ilyenkor hengerfej, kipufogó tömítés, főtengely csapágy hamar gallyra megy.
Ezért a Liebherr nem egy chip tuningot ad, hanem alkatrészeket cserél erősebbre, tartósabbra.
Az élettartam ettől még csökken, de nem lesz RMH veszély. Lehet katonai célra használni, 20 helyett 10-15 évig.
De ez már drágítja a felhúzott motort, amihez nem minden alkatrész, tömítés jó a civilből.
Mert speckó...
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 150
113
Az élettartamok amugy kb egyenesen arányosak a fordulatszámokkal. A kamionmotorok is nagyságrendileg annyival birnak ki többet a személygépkocsimotoroknál, amennyivel az átlag fordulatszámuk kisebb. Ez persze soktényezős, de ez amolyan ökölszabály. Ha én tanktervező lennék, élettartamot és teljesítményigényt határoznék meg elsősorban a motorkonstruktőröknek. A nyomaték a súly meg a fordulatszám pedig már ebből fog alakulni. Természetesen kismillió más paraméter mellett.

Ez így korántsem igaz, elég abba belegondolni, hogy a teherautókba, kamionokba sokszor hosszú, nagy távolságú utakon tesznek bele több százezer, akár millió km-t. Nem véletlen, hogy a folyamatosan Bp.-München közötti ingázásra használt személygépkocsik (megfelelő gondoskodás mellett) simán elmennek fél millió km-t is, míg a reggel és este kis távon használt ugyanolyan személygépkocsi motorja sokszor 200e km-nél már kuka. Szóval ez nem csak a fordulatszám függvénye.
 

nani1980

Well-Known Member
2010. október 30.
773
2 257
93
Ez így korántsem igaz, elég abba belegondolni, hogy a teherautókba, kamionokba sokszor hosszú, nagy távolságú utakon tesznek bele több százezer, akár millió km-t. Nem véletlen, hogy a folyamatosan Bp.-München közötti ingázásra használt személygépkocsik (megfelelő gondoskodás mellett) simán elmennek fél millió km-t is, míg a reggel és este kis távon használt ugyanolyan személygépkocsi motorja sokszor 200e km-nél már kuka. Szóval ez nem csak a fordulatszá
De igaz! Az egyik tervezési a másik pedig felhasználási módból fakadó különbség!
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
20 225
35 579
113
Látom az ilyen dolgok nincsenek leírva a tankogradblogon ! A motor karakterisztikáját igen sok minden befolyásolja ! Az üzemanyag, hengerűrtartalom , a furat:löket arány , a hengerfej kiképzése , a szelepek száma , az üzemanyag rendszer , a turbó léte nem léte , a turbók száma , kialakítása , a kipufogó rendszer kialakítása és a környezetvédelmi kategória ! Ha a Németek tudnak valami jót építeni akkor azok pont a nagy lökettérfogatú korszerű diesel motorok ! A felsorolt tényezők mindegyike egy egy külön fejezet ! Tehát hidd el a Németek nem tudnak tanulni az amcsiktól fordítva persze igen !
Cat és Cummins dízelek sokkal jobbak a német dízeleknel.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 702
62 809
113
Az AMAP páncélzat tömeghatékonysága az RHA-hoz viszonyítva 5szörös...vagyis ha megspórolsz 1 tonnát a motoron, akkor az olyan mintha 5 tonna acélt felpakolhatnál plusszban a gépre....
Mesélj nekem erről a mágikus AMAP páncélzatról, mert nagyon érdekelne :D :D :D
(Kíváncsi vagyok mit hantázol róla össze német marketing anyagokból)

egyébként meg a Lynx-be kerülő motor is lesz 2 tonna, de inkább több (ez a különbség a katonai felhasználású meg munkagép motor között) ráadásul még a hajtásláncot is meg kell erősíteni, ami megint lesz 1-200 kg plusszban

Ehhez képest a T-90-nek az 1000/1130 LE-s motorja 1.1 tonna... Bár tudom ők nem tudnak motort gyártani.
A Lynxben lehet, hogy 2 tonnás lesz a motor de ez nem törvényszerű.

abba bele sem megyek, hogy a rendkívül kompakt MTU mennyi helyet foglal el a belső térből, ami ugye egy IFV-nél megint nem elhanyagolható szempont...mert ha nem elég a hely a katonáknak, akkor ugye nagyobb teknő kell, és akkor az megint súlynövekedés és így tovább...

Inkább ne menj bele, mert az a PUMA akkora mint egy ház. A Lynx meg mint egy lakótelep. Igazi megalomán német vackok....
Nem a motor mérete vagy súlya ott a gond...

egyébként az MTU motor már csak azért sincs annyira túlfeszítve, mert ott a táblában szerepel mellette a javított változatának az adatai is...1350 le...
XD
Ez aztán indoklás. Nincs túlfeszítve mert jobban is lehet feszíteni. LOL.
Pont, mint a német autók. A lényeg, hogy a katalógusban jól mutasson az érték. Minden más másodlagos.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 702
62 809
113
Nem csak a motor lehet könnyebb, hanem minen a végáttétel kivételével.

Igazából nem. Ez egy láncos technika aminek óriási hajtási vesztességei vannak, és nagyon komoly visszaható erők érik használat közben.
A harckocsik osztóműve pl. 1.5 tonna körül van, úgy 60 éve :)
Akármilyen "akadás" is lép fel lánc oldalon a hajtásban, nem szabad szétszakadnia az osztóműnek. Rendkívül strapabíró cuccok.
Ez a motor bemeneti paramétereitől nem igazán változik.
 

gorkamorka

Well-Known Member
2021. május 13.
1 299
2 218
113
De a katonai üzem gyakori max terheléssel jár, más, mint egy kotrógép üzemeltetés.
Ilyenkor hengerfej, kipufogó tömítés, főtengely csapágy hamar gallyra megy.
Nem tudom láttál e már dózert dolgozni. Ott nem gyakori a max terhelés, hanem szinte állandó. A "gázpedál" is fordítva működik. Ha lenyomod, akkor a fordulatszám nem nőni, hanem csökkenni fog. Ez azért van, hogy a kezelőnek ne kelljen állandóan a pedált taposnia, úgyis full gázon megy a gép. Ennek ellenére a Caterpillar motorjai jó karbantartással elmennek akár 20-25.000 órát is.
Kotrógép hasonló, a motor lényegében ott is végig max fordulatszámon pörög.
 

gorkamorka

Well-Known Member
2021. május 13.
1 299
2 218
113
Ehhez képest a T-90-nek az 1000/1130 LE-s motorja 1.1 tonna... Bár tudom ők nem tudnak motort gyártani.
A Lynxben lehet, hogy 2 tonnás lesz a motor de ez nem törvényszerű.
A T-90-el a baj, hogy a motorja már teljesen elavult, lényegében egy II.Vh-s konstrukció a végletekig tuningolva. Meg is van az eredménye, általában 300 órát sem bír. Ez kifejezetten szánalmas a Leopard motorjához képest, ami 1500 órára van garantálva.
 

Miskolci Ogre

Well-Known Member
2019. december 21.
7 604
26 456
113
+ még a Komatsu. Nem véletlenül ezek vannak a munkagépek többségében. MTU-ról én nem is tudok. Talán a Hitachi gyártott merci motoros rakodógépet. De ebben nem vagyok biztos, majd megkérdem havert.
Már lassan az Indiaiak is jobb dieseleket fognak gyártani mint a Németek ! Csak egy kérdés ki találta fel a Diesel motort ? Ki találta fel és dolgozta ki a Common-rail technikát ?

Kérnék egy Euro6D emissziójú USA vagy Japán kamion motort ! Lehet munkagép is ! Ha mindkét gyártó akkora ász akkor miért dolgoznak közösen ?
 

nani1980

Well-Known Member
2010. október 30.
773
2 257
93
Igazából nem. Ez egy láncos technika aminek óriási hajtási vesztességei vannak, és nagyon komoly visszaható erők érik használat közben.
A harckocsik osztóműve pl. 1.5 tonna körül van, úgy 60 éve :)
Akármilyen "akadás" is lép fel lánc oldalon a hajtásban, nem szabad szétszakadnia az osztóműnek. Rendkívül strapabíró cuccok.
Ez a motor bemeneti paramétereitől nem igazán változik.
Minden alkatész ami nagyobb fordulatot de kisebb nyomatékot visz át, könnyebb lehet. Annyiban van igazad, hogy az utolsó egységnek már azonos nyomatékot kell átvinni . Ahogy haladunk a hajtáslánc vége felé, annál kisebb a nyereség.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0 and fip7

gorkamorka

Well-Known Member
2021. május 13.
1 299
2 218
113
Már lassan az Indiaiak is jobb dieseleket fognak gyártani mint a Németek ! Csak egy kérdés ki találta fel a Diesel motort ? Ki találta fel és dolgozta ki a Common-rail technikát ?

Kérnék egy Euro6D emissziójú USA vagy Japán kamion motort ! Lehet munkagép is ! Ha mindkét gyártó akkora ász akkor miért dolgoznak közösen ?
De okosnak hiszed magad...
Nesze B+

 
  • Vicces
Reactions: Miskolci Ogre

gorkamorka

Well-Known Member
2021. május 13.
1 299
2 218
113
mondjuk a világ legnagyobb bányadömperében éppen MTU dübörög :D

https://en.wikipedia.org/wiki/BelAZ_75710
Na, akkor tanultam valamit ma is...
De ez inkább kivétel mint szabály.
A Belaz inkább csak olyan kuriózum. A legtöbb helyen Cat, Komatsu vagy Hitachi dömpereket használnak. Az első kettő kizárólag saját motort tesz bele, a Hitachi alapból Cummins-t, kérésre van mondjuk ott is MTU.

Amúgy én úgy tudom, hogy az MTU nem igazán foglalkozik már ilyen dolgokkal, eléggé ráálltak a hajómotorokra és a vasúti közlekedésre, ott hatalmas üzletük van.