Harckocsik harctéri alkalmazása

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 495
18 540
113
Egy korszerű dieselt felhúzni a normál teljesítmény duplájára nem nagy truváj , csak el kell fogadni , hogy csökkenni fog drasztikusan az élettartam és romlik az emissziós érték . De ha egy civil életre tervezett motor nagy élettartammal tud Kw-t az átírt motorvezérlővel simán fog tudni akár 1000Kw-t is , még alkotó elemet se nagyon kell cserélni ! Ez az előnye a mai common-rail motoroknak !
Kell cserélni, mert tervezéskor meghatározott üzemi körülményekre méreteznek alkatrészeket.
Igen, élettartam az áldozat. De a katonai üzem gyakori max terheléssel jár, más, mint egy kotrógép üzemeltetés.
Ilyenkor hengerfej, kipufogó tömítés, főtengely csapágy hamar gallyra megy.
Ezért a Liebherr nem egy chip tuningot ad, hanem alkatrészeket cserél erősebbre, tartósabbra.
Az élettartam ettől még csökken, de nem lesz RMH veszély. Lehet katonai célra használni, 20 helyett 10-15 évig.
De ez már drágítja a felhúzott motort, amihez nem minden alkatrész, tömítés jó a civilből.
Mert speckó...
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 154
113
Az élettartamok amugy kb egyenesen arányosak a fordulatszámokkal. A kamionmotorok is nagyságrendileg annyival birnak ki többet a személygépkocsimotoroknál, amennyivel az átlag fordulatszámuk kisebb. Ez persze soktényezős, de ez amolyan ökölszabály. Ha én tanktervező lennék, élettartamot és teljesítményigényt határoznék meg elsősorban a motorkonstruktőröknek. A nyomaték a súly meg a fordulatszám pedig már ebből fog alakulni. Természetesen kismillió más paraméter mellett.

Ez így korántsem igaz, elég abba belegondolni, hogy a teherautókba, kamionokba sokszor hosszú, nagy távolságú utakon tesznek bele több százezer, akár millió km-t. Nem véletlen, hogy a folyamatosan Bp.-München közötti ingázásra használt személygépkocsik (megfelelő gondoskodás mellett) simán elmennek fél millió km-t is, míg a reggel és este kis távon használt ugyanolyan személygépkocsi motorja sokszor 200e km-nél már kuka. Szóval ez nem csak a fordulatszám függvénye.
 

nani1980

Well-Known Member
2010. október 30.
705
1 950
93
Ez így korántsem igaz, elég abba belegondolni, hogy a teherautókba, kamionokba sokszor hosszú, nagy távolságú utakon tesznek bele több százezer, akár millió km-t. Nem véletlen, hogy a folyamatosan Bp.-München közötti ingázásra használt személygépkocsik (megfelelő gondoskodás mellett) simán elmennek fél millió km-t is, míg a reggel és este kis távon használt ugyanolyan személygépkocsi motorja sokszor 200e km-nél már kuka. Szóval ez nem csak a fordulatszá
De igaz! Az egyik tervezési a másik pedig felhasználási módból fakadó különbség!
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 094
33 180
113
Látom az ilyen dolgok nincsenek leírva a tankogradblogon ! A motor karakterisztikáját igen sok minden befolyásolja ! Az üzemanyag, hengerűrtartalom , a furat:löket arány , a hengerfej kiképzése , a szelepek száma , az üzemanyag rendszer , a turbó léte nem léte , a turbók száma , kialakítása , a kipufogó rendszer kialakítása és a környezetvédelmi kategória ! Ha a Németek tudnak valami jót építeni akkor azok pont a nagy lökettérfogatú korszerű diesel motorok ! A felsorolt tényezők mindegyike egy egy külön fejezet ! Tehát hidd el a Németek nem tudnak tanulni az amcsiktól fordítva persze igen !
Cat és Cummins dízelek sokkal jobbak a német dízeleknel.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 850
57 836
113
Az AMAP páncélzat tömeghatékonysága az RHA-hoz viszonyítva 5szörös...vagyis ha megspórolsz 1 tonnát a motoron, akkor az olyan mintha 5 tonna acélt felpakolhatnál plusszban a gépre....
Mesélj nekem erről a mágikus AMAP páncélzatról, mert nagyon érdekelne :D :D :D
(Kíváncsi vagyok mit hantázol róla össze német marketing anyagokból)

egyébként meg a Lynx-be kerülő motor is lesz 2 tonna, de inkább több (ez a különbség a katonai felhasználású meg munkagép motor között) ráadásul még a hajtásláncot is meg kell erősíteni, ami megint lesz 1-200 kg plusszban

Ehhez képest a T-90-nek az 1000/1130 LE-s motorja 1.1 tonna... Bár tudom ők nem tudnak motort gyártani.
A Lynxben lehet, hogy 2 tonnás lesz a motor de ez nem törvényszerű.

abba bele sem megyek, hogy a rendkívül kompakt MTU mennyi helyet foglal el a belső térből, ami ugye egy IFV-nél megint nem elhanyagolható szempont...mert ha nem elég a hely a katonáknak, akkor ugye nagyobb teknő kell, és akkor az megint súlynövekedés és így tovább...

Inkább ne menj bele, mert az a PUMA akkora mint egy ház. A Lynx meg mint egy lakótelep. Igazi megalomán német vackok....
Nem a motor mérete vagy súlya ott a gond...

egyébként az MTU motor már csak azért sincs annyira túlfeszítve, mert ott a táblában szerepel mellette a javított változatának az adatai is...1350 le...
XD
Ez aztán indoklás. Nincs túlfeszítve mert jobban is lehet feszíteni. LOL.
Pont, mint a német autók. A lényeg, hogy a katalógusban jól mutasson az érték. Minden más másodlagos.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 850
57 836
113
Nem csak a motor lehet könnyebb, hanem minen a végáttétel kivételével.

Igazából nem. Ez egy láncos technika aminek óriási hajtási vesztességei vannak, és nagyon komoly visszaható erők érik használat közben.
A harckocsik osztóműve pl. 1.5 tonna körül van, úgy 60 éve :)
Akármilyen "akadás" is lép fel lánc oldalon a hajtásban, nem szabad szétszakadnia az osztóműnek. Rendkívül strapabíró cuccok.
Ez a motor bemeneti paramétereitől nem igazán változik.
 

gorkamorka

Well-Known Member
2021. május 13.
1 299
2 218
113
De a katonai üzem gyakori max terheléssel jár, más, mint egy kotrógép üzemeltetés.
Ilyenkor hengerfej, kipufogó tömítés, főtengely csapágy hamar gallyra megy.
Nem tudom láttál e már dózert dolgozni. Ott nem gyakori a max terhelés, hanem szinte állandó. A "gázpedál" is fordítva működik. Ha lenyomod, akkor a fordulatszám nem nőni, hanem csökkenni fog. Ez azért van, hogy a kezelőnek ne kelljen állandóan a pedált taposnia, úgyis full gázon megy a gép. Ennek ellenére a Caterpillar motorjai jó karbantartással elmennek akár 20-25.000 órát is.
Kotrógép hasonló, a motor lényegében ott is végig max fordulatszámon pörög.
 

gorkamorka

Well-Known Member
2021. május 13.
1 299
2 218
113
Ehhez képest a T-90-nek az 1000/1130 LE-s motorja 1.1 tonna... Bár tudom ők nem tudnak motort gyártani.
A Lynxben lehet, hogy 2 tonnás lesz a motor de ez nem törvényszerű.
A T-90-el a baj, hogy a motorja már teljesen elavult, lényegében egy II.Vh-s konstrukció a végletekig tuningolva. Meg is van az eredménye, általában 300 órát sem bír. Ez kifejezetten szánalmas a Leopard motorjához képest, ami 1500 órára van garantálva.
 

ogretankHU

Well-Known Member
2019. december 21.
7 540
25 770
113
+ még a Komatsu. Nem véletlenül ezek vannak a munkagépek többségében. MTU-ról én nem is tudok. Talán a Hitachi gyártott merci motoros rakodógépet. De ebben nem vagyok biztos, majd megkérdem havert.
Már lassan az Indiaiak is jobb dieseleket fognak gyártani mint a Németek ! Csak egy kérdés ki találta fel a Diesel motort ? Ki találta fel és dolgozta ki a Common-rail technikát ?

Kérnék egy Euro6D emissziójú USA vagy Japán kamion motort ! Lehet munkagép is ! Ha mindkét gyártó akkora ász akkor miért dolgoznak közösen ?
 

nani1980

Well-Known Member
2010. október 30.
705
1 950
93
Igazából nem. Ez egy láncos technika aminek óriási hajtási vesztességei vannak, és nagyon komoly visszaható erők érik használat közben.
A harckocsik osztóműve pl. 1.5 tonna körül van, úgy 60 éve :)
Akármilyen "akadás" is lép fel lánc oldalon a hajtásban, nem szabad szétszakadnia az osztóműnek. Rendkívül strapabíró cuccok.
Ez a motor bemeneti paramétereitől nem igazán változik.
Minden alkatész ami nagyobb fordulatot de kisebb nyomatékot visz át, könnyebb lehet. Annyiban van igazad, hogy az utolsó egységnek már azonos nyomatékot kell átvinni . Ahogy haladunk a hajtáslánc vége felé, annál kisebb a nyereség.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0 and fip7

gorkamorka

Well-Known Member
2021. május 13.
1 299
2 218
113
Már lassan az Indiaiak is jobb dieseleket fognak gyártani mint a Németek ! Csak egy kérdés ki találta fel a Diesel motort ? Ki találta fel és dolgozta ki a Common-rail technikát ?

Kérnék egy Euro6D emissziójú USA vagy Japán kamion motort ! Lehet munkagép is ! Ha mindkét gyártó akkora ász akkor miért dolgoznak közösen ?
De okosnak hiszed magad...
Nesze B+

 
  • Vicces
Reactions: ogretankHU

gorkamorka

Well-Known Member
2021. május 13.
1 299
2 218
113
mondjuk a világ legnagyobb bányadömperében éppen MTU dübörög :D

https://en.wikipedia.org/wiki/BelAZ_75710
Na, akkor tanultam valamit ma is...
De ez inkább kivétel mint szabály.
A Belaz inkább csak olyan kuriózum. A legtöbb helyen Cat, Komatsu vagy Hitachi dömpereket használnak. Az első kettő kizárólag saját motort tesz bele, a Hitachi alapból Cummins-t, kérésre van mondjuk ott is MTU.

Amúgy én úgy tudom, hogy az MTU nem igazán foglalkozik már ilyen dolgokkal, eléggé ráálltak a hajómotorokra és a vasúti közlekedésre, ott hatalmas üzletük van.
 
S

speziale

Guest
Mesélj nekem erről a mágikus AMAP páncélzatról, mert nagyon érdekelne :D :D :D
(Kíváncsi vagyok mit hantázol róla össze német marketing anyagokból)

tudom te leragadtál az orosz acél bhn bűvöletében :D

1412502710_eurosatory-2014-ibd-nanotech_2.jpg


Ehhez képest a T-90-nek az 1000/1130 LE-s motorja 1.1 tonna... Bár tudom ők nem tudnak motort gyártani.
A Lynxben lehet, hogy 2 tonnás lesz a motor de ez nem törvényszerű.

látom a fő üzenet nem ment át...az ugyanis az volt, hogy pont ez a gond a munkagépeknek szánt motorokkal....ott az élettartam a fő a súly másodlagos....a katonai cuccoknál viszont másabbak a prioritások
Inkább ne menj bele, mert az a PUMA akkora mint egy ház. A Lynx meg mint egy lakótelep. Igazi megalomán német vackok....
Nem a motor mérete vagy súlya ott a gond...

tudjuk, hogy leragadtál a bmp1/2 sorozatnál :D
mondjuk ha már itt tartunk a T15 sem éppen kicsi...
XD
Ez aztán indoklás. Nincs túlfeszítve mert jobban is lehet feszíteni. LOL.
Pont, mint a német autók. A lényeg, hogy a katalógusban jól mutasson az érték. Minden más másodlagos.

az a motor ami változtatás nélkül elbír +25%-nyi teljesítményt azt szerintem nyugodtan nevezhetjük úgy, hogy nincsen túlhúzva
 
S

speziale

Guest
Na, akkor tanultam valamit ma is...
De ez inkább kivétel mint szabály.
A Belaz inkább csak olyan kuriózum. A legtöbb helyen Cat, Komatsu vagy Hitachi dömpereket használnak. Az első kettő kizárólag saját motort tesz bele, a Hitachi alapból Cummins-t, kérésre van mondjuk ott is MTU.

Amúgy én úgy tudom, hogy az MTU nem igazán foglalkozik már ilyen dolgokkal, eléggé ráálltak a hajómotorokra és a vasúti közlekedésre, ott hatalmas üzletük van.

az MTU-nak ez a harcjármű motor dolog szerintem onnan ered, hogy korábban ők a Daimler része voltak...ugye a Leopard 1 motorja még Mercedes név alatt futott...
 
S

speziale

Guest
Na, akkor tanultam valamit ma is...
De ez inkább kivétel mint szabály.
A Belaz inkább csak olyan kuriózum. A legtöbb helyen Cat, Komatsu vagy Hitachi dömpereket használnak. Az első kettő kizárólag saját motort tesz bele, a Hitachi alapból Cummins-t, kérésre van mondjuk ott is MTU.

Amúgy én úgy tudom, hogy az MTU nem igazán foglalkozik már ilyen dolgokkal, eléggé ráálltak a hajómotorokra és a vasúti közlekedésre, ott hatalmas üzletük van.

bár egyébként a Liebherr T282 is mtu-val készül...
meg a korábbi Terex is (csak őket felvásárolta a Caterpillar, azóta meg saját motort raknak bele)