Harckocsik harctéri alkalmazása

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

gorkamorka

Well-Known Member
2021. május 13.
1 299
2 218
113
Én amúgy azt hinném, hogy harckocsikban , ahol a motor élettartama harmadlagos dolog, fontosabb , hogy fele akkora nyomatékú de azonos teljesítményű , viszont sokkal nagyobb furdulstú motor kerüljön. A megspórolt tonnákat pedig a páncélzatra lehet felhasználni. Nem kell harckocsiba haszonjármű élettartamú motor. Plusz ha 3x cserélik 20 év alatt, az is aprópénz ahhoz képest amibe kerül amúgy a technika egésze. Az alacsony fordulaton nagy nyomaték mindig nagy súllyal párosul.
Békeidőben igenis fontos a hosszú élettartam. Nyilván nem probléma ha nem éri el a 20-30.000 órát, ami elvárható egy modern munkagép esetén, de a ló túloldalára átesni sem szerencsés, pl. a T-90-eseknél, ahol a motorok 300 órát sem bírnak. Ez viccnek is rossz.
Amúgy egy nehéz járműnél, pl. mint amilyen egy tank is, a nyomaték a fontosabb. Csak egy nagyon primitív példa. Vegyünk egy T-72-es harckocsit és egy Formula-1 versenyautót. Mindkettő kb. 800 lóerő körül van. Cseréljük át a motorokat! Hiába a hasonló teljesítmény, hiába a hatalmas fordulat, az F1 motor meg sem tudná mozdítani a harckocsit, azonnal lefulladna.
De tankos példát is lehet mondani. Mondjuk az amerikai M48. Kezdetben benzinmotorral épült, 825 lóerő 2800-as fordulaton. Később átalakították őket dízelesre, ez már csak 750 lóerőt tudott 2400-on, de a harckocsi gyorsulása mégis nőtt, kevésbé volt érzékeny a hirtelen terhelésre. Ez lehet az oka annak is, amiért panaszkondak a Pumára, állítólag ha a járművezető nem figyel élesebb kanyaroknál, (ahol megugrik a teljesítményigény) a gép hajlamos lefulladni.
Itt egy jó cikk ami elmagyarázza:
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
51 662
87 025
113
Békeidőben igenis fontos a hosszú élettartam. Nyilván nem probléma ha nem éri el a 20-30.000 órát, ami elvárható egy modern munkagép esetén, de a ló túloldalára átesni sem szerencsés, pl. a T-90-eseknél, ahol a motorok 300 órát sem bírnak. Ez viccnek is rossz.
Amúgy egy nehéz járműnél, pl. mint amilyen egy tank is, a nyomaték a fontosabb. Csak egy nagyon primitív példa. Vegyünk egy T-72-es harckocsit és egy Formula-1 versenyautót. Mindkettő kb. 800 lóerő körül van. Cseréljük át a motorokat! Hiába a hasonló teljesítmény, hiába a hatalmas fordulat, az F1 motor meg sem tudná mozdítani a harckocsit, azonnal lefulladna.
De tankos példát is lehet mondani. Mondjuk az amerikai M48. Kezdetben benzinmotorral épült, 825 lóerő 2800-as fordulaton. Később átalakították őket dízelesre, ez már csak 750 lóerőt tudott 2400-on, de a harckocsi gyorsulása mégis nőtt, kevésbé volt érzékeny a hirtelen terhelésre. Ez lehet az oka annak is, amiért panaszkondak a Pumára, állítólag ha a járművezető nem figyel élesebb kanyaroknál, (ahol megugrik a teljesítményigény) a gép hajlamos lefulladni.
Itt egy jó cikk ami elmagyarázza:
Hogy tud lefulladni menetközben egy elektronikusan vezérelt hajtáslánc automata váltója?
 

nani1980

Well-Known Member
2010. október 30.
773
2 257
93
Békeidőben igenis fontos a hosszú élettartam. Nyilván nem probléma ha nem éri el a 20-30.000 órát, ami elvárható egy modern munkagép esetén, de a ló túloldalára átesni sem szerencsés, pl. a T-90-eseknél, ahol a motorok 300 órát sem bírnak. Ez viccnek is rossz.
Amúgy egy nehéz járműnél, pl. mint amilyen egy tank is, a nyomaték a fontosabb. Csak egy nagyon primitív példa. Vegyünk egy T-72-es harckocsit és egy Formula-1 versenyautót. Mindkettő kb. 800 lóerő körül van. Cseréljük át a motorokat! Hiába a hasonló teljesítmény, hiába a hatalmas fordulat, az F1 motor meg sem tudná mozdítani a harckocsit, azonnal lefulladna.
De tankos példát is lehet mondani. Mondjuk az amerikai M48. Kezdetben benzinmotorral épült, 825 lóerő 2800-as fordulaton. Később átalakították őket dízelesre, ez már csak 750 lóerőt tudott 2400-on, de a harckocsi gyorsulása mégis nőtt, kevésbé volt érzékeny a hirtelen terhelésre. Ez lehet az oka annak is, amiért panaszkondak a Pumára, állítólag ha a járművezető nem figyel élesebb kanyaroknál, (ahol megugrik a teljesítményigény) a gép hajlamos lefulladni.
Itt egy jó cikk ami elmagyarázza:
Nem fulladna le a Forma1 es motor!!!! Önmagában nyomatékot nem lehet értelmezni! És főleg nem lehet nyomatékot teljesítménnyel összevetni! Az F1 es motor a főtengely utan azonnal kb egy 7-8 szoros leáttételezést kapna , és tökéletesen vinné a tankot! Csak így lenne értelme hasonlítgatni! Ha fursz egy lyukat a falba, beledugsz egy hosszú csövet, ráállsz, nagyobb nyomatékot fejtesz ki mint bármelyik harckocsimotor. De teljesítményed nincs. Ne haragudj, de szerintem helytelenül értelmezed a nyomaték teljesítmény dolgokat.
 

gorkamorka

Well-Known Member
2021. május 13.
1 299
2 218
113
Az F1 es motor a főtengely utan azonnal kb egy 7-8 szoros leáttételezést kapna
Erről van szó. Egy brutál méretű, és nehéz áttétel kellene neki. És még így is rosszul reagálna a hirtelen nagy terhelésekre. Ezért kell a nyomaték. De, ahogy korábban is írtam, módosítás nélkül meg sem bírná mozdítani. Ha megy az angol, olvasd el a cikket amit linkeltem.
A nyomaték azt jelenti, hogy mekkora munkát tud elvégezni a motor, a lóerő meg azt, hogy milyen gyorsan.
+ ez is:
"Most drivers know that torque translates into low-end power, or the ability to accelerate the vehicle at low rpm levels. Torque moves the vehicle from a stop and helps it get up steep hills. As such, more torque is required to start a heavier vehicle than a lighter one."
 

nani1980

Well-Known Member
2010. október 30.
773
2 257
93
Erről van szó. Egy brutál méretű, és nehéz áttétel kellene neki. És még így is rosszul reagálna a hirtelen nagy terhelésekre. Ezért kell a nyomaték. De, ahogy korábban is írtam, módosítás nélkül meg sem bírná mozdítani. Ha megy az angol, olvasd el a cikket amit linkeltem.
A nyomaték azt jelenti, hogy mekkora munkát tud elvégezni a motor, a lóerő meg azt, hogy milyen gyorsan.
+ ez is:
"Most drivers know that torque translates into low-end power, or the ability to accelerate the vehicle at low rpm levels. Torque moves the vehicle from a stop and helps it get up steep hills. As such, more torque is required to start a heavier vehicle than a lighter one."
Ez felesleges vita! Kb lófasz méretü leáttételezés kellene neki! 2 db fogaskerék! 200 Nm- er 20.000- res fordulaton ugyanazzal a teljesítménnyel vinné a tankot mint 2000Nm-er 2.000-res fordulaton!!!!! Ez előbbi minimális élettartam mellett minimális súlyt tenne ki, az utóbbi meg nagy súly mellett hosszú élettartamot. Az optimális egyensúly megtalálása a lényeg a kettő közt.
 

nani1980

Well-Known Member
2010. október 30.
773
2 257
93
Erről van szó. Egy brutál méretű, és nehéz áttétel kellene neki. És még így is rosszul reagálna a hirtelen nagy terhelésekre. Ezért kell a nyomaték. De, ahogy korábban is írtam, módosítás nélkül meg sem bírná mozdítani. Ha megy az angol, olvasd el a cikket amit linkeltem.
A nyomaték azt jelenti, hogy mekkora munkát tud elvégezni a motor, a lóerő meg azt, hogy milyen gyorsan.
+ ez is:
"Most drivers know that torque translates into low-end power, or the ability to accelerate the vehicle at low rpm levels. Torque moves the vehicle from a stop and helps it get up steep hills. As such, more torque is required to start a heavier vehicle than a lighter one."
Ehhez nem kell angol. Ezt álltalánosban fizikaórán elvileg megtanulta mindenki.
 
  • Tetszik
Reactions: mindenen kívül

nani1980

Well-Known Member
2010. október 30.
773
2 257
93
Erről van szó. Egy brutál méretű, és nehéz áttétel kellene neki. És még így is rosszul reagálna a hirtelen nagy terhelésekre. Ezért kell a nyomaték. De, ahogy korábban is írtam, módosítás nélkül meg sem bírná mozdítani. Ha megy az angol, olvasd el a cikket amit linkeltem.
A nyomaték azt jelenti, hogy mekkora munkát tud elvégezni a motor, a lóerő meg azt, hogy milyen gyorsan.
+ ez is:
"Most drivers know that torque translates into low-end power, or the ability to accelerate the vehicle at low rpm levels. Torque moves the vehicle from a stop and helps it get up steep hills. As such, more torque is required to start a heavier vehicle than a lighter one."
Egy kerékanyát kb 120 Nm-el huzol meg ! Probáld meg kerékkulcsal hajtani az autót!
 

gorkamorka

Well-Known Member
2021. május 13.
1 299
2 218
113
Ez felesleges vita! Kb lófasz méretü leáttételezés kellene neki! 2 db fogaskerék! 200 Nm- er 20.000- res fordulaton ugyanazzal a teljesítménnyel vinné a tankot mint 2000Nm-er 2.000-res fordulaton!!!!! Ez előbbi minimális élettartam mellett minimális súlyt tenne ki, az utóbbi meg nagy súly mellett hosszú élettartamot. Az optimális egyensúly megtalálása a lényeg a kettő közt.
Nincs optimális egyensúly. Nehézgépekhez, legyen az teherautó, harckocsi, vagy dózer, mindenhol alacsony fordulatú, nagy nyomatékú motorokat alkalmaznak és alkalmaztak mindenhol.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and enzo

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 702
62 809
113
Ez felesleges vita! Kb lófasz méretü leáttételezés kellene neki! 2 db fogaskerék! 200 Nm- er 20.000- res fordulaton ugyanazzal a teljesítménnyel vinné a tankot mint 2000Nm-er 2.000-res fordulaton!!!!! Ez előbbi minimális élettartam mellett minimális súlyt tenne ki, az utóbbi meg nagy súly mellett hosszú élettartamot. Az optimális egyensúly megtalálása a lényeg a kettő közt.

Alapvetően igaz amit írsz csak rossz számok vannak a példádban.
Olyan 10,000-s fordulat körül van nyomaték csúcs a formula motoroknál, kb. 300-400 nm.
A tipikus tankmotorok meg 3-5000 nm-esek.

Nem véletlen az, hogy a kamionok és nagy munkagépek alacsony fordulatszámra vannak belőve. Az élettartalom fontos kérdés.
Egy forma egyes motor képes megmozdítani a tankot megfelelő áttételezéssel, csak éppen van 4-5 óra élettartalma.
Egy normális tankmotor meg 3-500 üzemóra között tud.
Ami annak tekintetében szép szám, hogy a harckocsi üzeme a legjobban egy rally autójéra hasonlít.

A megspórolt tonnákat pedig a páncélzatra lehet felhasználni.

Az a helyzet, hogy valójában nem spórolsz meg tonnákat!
A szovjet harckocsi dízelek 1-1.1 tonna körül mozognak súlyban.
Az UTD-20-as dízel a BMP-1/2-ből 700 kg. (Ennyi egy tipikus buszba való motornak is a súlya)
A nyugati harckocsi motorok is maximum 2 tonnásak. (kb. mint egy nagy kombájn motor)
Én e miatt nem látom értelmét a túlfeszített motoroknak.
 

nani1980

Well-Known Member
2010. október 30.
773
2 257
93
Alapvetően igaz amit írsz csak rossz számok vannak a példádban.
Olyan 10,000-s fordulat körül van nyomaték csúcs a formula motoroknál, kb. 300-400 nm.
A tipikus tankmotorok meg 3-5000 nm-esek.

Nem véletlen az, hogy a kamionok és nagy munkagépek alacsony fordulatszámra vannak belőve. Az élettartalom fontos kérdés.
Egy forma egyes motor képes megmozdítani a tankot megfelelő áttételezéssel, csak éppen van 4-5 óra élettartalma.
Egy normális tankmotor meg 3-500 üzemóra között tud.
Ami annak tekintetében szép szám, hogy a harckocsi üzeme a legjobban egy rally autójéra hasonlít.



Az a helyzet, hogy valójában nem spórolsz meg tonnákat!
A szovjet harckocsi dízelek 1-1.1 tonna körül mozognak súlyban.
Az UTD-20-as dízel a BMP-1/2-ből 700 kg. (Ennyi egy tipikus buszba való motornak is a súlya)
A nyugati harckocsi motorok is maximum 2 tonnásak. (kb. mint egy nagy kombájn motor)
Én e miatt nem látom értelmét a túlfeszített motoroknak
Nem csak a motor lehet könnyebb, hanem minen a végáttétel kivételével. Nyilván nem pár órás élettartam kell. A példáim az MTU- motorhoz kapcsolódtak. Hogy a nagy fordulatszámot vsloszínűleg az élettartam rovására, de a hajtáslánc könnyítésére áldozták. Szerintem okosan.
 

nani1980

Well-Known Member
2010. október 30.
773
2 257
93
Alapvetően igaz amit írsz csak rossz számok vannak a példádban.
Olyan 10,000-s fordulat körül van nyomaték csúcs a formula motoroknál, kb. 300-400 nm.
A tipikus tankmotorok meg 3-5000 nm-esek.

Nem véletlen az, hogy a kamionok és nagy munkagépek alacsony fordulatszámra vannak belőve. Az élettartalom fontos kérdés.
Egy forma egyes motor képes megmozdítani a tankot megfelelő áttételezéssel, csak éppen van 4-5 óra élettartalma.
Egy normális tankmotor meg 3-500 üzemóra között tud.
Ami annak tekintetében szép szám, hogy a harckocsi üzeme a legjobban egy rally autójéra hasonlít.



Az a helyzet, hogy valójában nem spórolsz meg tonnákat!
A szovjet harckocsi dízelek 1-1.1 tonna körül mozognak súlyban.
Az UTD-20-as dízel a BMP-1/2-ből 700 kg. (Ennyi egy tipikus buszba való motornak is a súlya)
A nyugati harckocsi motorok is maximum 2 tonnásak. (kb. mint egy nagy kombájn motor)
Én e miatt nem látom értelmét a túlfeszített motoroknak.
Az élettartamok amugy kb egyenesen arányosak a fordulatszámokkal. A kamionmotorok is nagyságrendileg annyival birnak ki többet a személygépkocsimotoroknál, amennyivel az átlag fordulatszámuk kisebb. Ez persze soktényezős, de ez amolyan ökölszabály. Ha én tanktervező lennék, élettartamot és teljesítményigényt határoznék meg elsősorban a motorkonstruktőröknek. A nyomaték a súly meg a fordulatszám pedig már ebből fog alakulni. Természetesen kismillió más paraméter mellett.
 
  • Tetszik
Reactions: Miskolci Ogre

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 594
19 073
113
A Liebherr motor már csak a gyártó miatt is qrva drága lesz :D Állítólag ezt, vagy ennek egy változatát kapja a Lynx.

Szerintem ez egy messze jobb motor mint az MTU. A Caterpillarhoz hasonlóan nagy és nehéz, de brutális nyomatékot ad le, alacsony fordulaton. Tipikus munkagépmotor, ami szerintem sokkal alkalmasabb katonai felhasználásra mint az MTU "versenymotorja". Élettartama garantáltan hosszabb lesz, valószínűleg nem is kicsivel. És mivel eredetileg civil felhasználású motor, alkatrészellátása is hosszabb ideig biztosított.
Nem ez lesz, mert nem fér bele. Egy kisebb sor 6-os lesz. Az fér bele.
Viszont az csak 800 KW asszem, de ők 850-KW-ost szeretnének, mert nagy a tömeg.
Tehát nem széria motor lesz.
Tehát kis szériában kell megrendelni a Liebherr-tol.
Tehát a civil változat csak részben csereszabatos.
És máris nem olyan nagy ötlet, mint eredetileg tűnt.
 
  • Szomorú
Reactions: LMzek 2.0
S

speziale

Guest
A nyugati harckocsi motorok is maximum 2 tonnásak. (kb. mint egy nagy kombájn motor)
Én e miatt nem látom értelmét a túlfeszített motoroknak.

most ugye csak viccelsz?

Az AMAP páncélzat tömeghatékonysága az RHA-hoz viszonyítva 5szörös...vagyis ha megspórolsz 1 tonnát a motoron, akkor az olyan mintha 5 tonna acélt felpakolhatnál plusszban a gépre....az egy IFV-nél nagyon masszív...

egyébként meg a Lynx-be kerülő motor is lesz 2 tonna, de inkább több (ez a különbség a katonai felhasználású meg munkagép motor között) ráadásul még a hajtásláncot is meg kell erősíteni, ami megint lesz 1-200 kg plusszban


abba bele sem megyek, hogy a rendkívül kompakt MTU mennyi helyet foglal el a belső térből, ami ugye egy IFV-nél megint nem elhanyagolható szempont...mert ha nem elég a hely a katonáknak, akkor ugye nagyobb teknő kell, és akkor az megint súlynövekedés és így tovább...

egyébként az MTU motor már csak azért sincs annyira túlfeszítve, mert ott a táblában szerepel mellette a javított változatának az adatai is...1350 le...
 
S

speziale

Guest
Nem ez lesz, mert nem fér bele. Egy kisebb sor 6-os lesz. Az fér bele.
Viszont az csak 800 KW asszem, de ők 850-KW-ost szeretnének, mert nagy a tömeg.
Tehát nem széria motor lesz.
Tehát kis szériában kell megrendelni a Liebherr-tol.
Tehát a civil változat csak részben csereszabatos.
És máris nem olyan nagy ötlet, mint eredetileg tűnt.

mondjuk nézegetve a Liebherr portfolio-ját sorhatosból a legerősebb motoruk az csak 620 kw....hát azon azért még elég masszívan kell maszírozni
 
  • Vicces
Reactions: Miskolci Ogre
S

speziale

Guest
Nem ez lesz, mert nem fér bele. Egy kisebb sor 6-os lesz. Az fér bele.
Viszont az csak 800 KW asszem, de ők 850-KW-ost szeretnének, mert nagy a tömeg.
Tehát nem széria motor lesz.
Tehát kis szériában kell megrendelni a Liebherr-tol.
Tehát a civil változat csak részben csereszabatos.
És máris nem olyan nagy ötlet, mint eredetileg tűnt.

egyébként ha már a Liebherr motoron is ennyit kell mókolni, akkor már belepattinthatták volna az MTU javított motorját is a Lynxbe. Az 1000kw, és ugyanúgy 1000 kg, mint az alapverzió...nemcsak tömeget spóroltak volna, de az aztán biztosan elég lett volna az 50 tonnás tömegig is....
 

Pogány

Well-Known Member
2018. április 26.
22 344
74 221
113
Nem ez lesz, mert nem fér bele. Egy kisebb sor 6-os lesz. Az fér bele.
Viszont az csak 800 KW asszem, de ők 850-KW-ost szeretnének, mert nagy a tömeg.
Tehát nem széria motor lesz.
Tehát kis szériában kell megrendelni a Liebherr-tol.
Tehát a civil változat csak részben csereszabatos.
És máris nem olyan nagy ötlet, mint eredetileg tűnt.
Elnézést a cinikus hangvételért de azt tudnám erre mondani, hogy:
Jaja, hiszen a Liebherr amúgy ezres tételben ontja a terepes daruit, amikhez már ez a motor kell. :rolleyes:

Nem mondom, gyártanak, adnak el szépen dolgokat amikbe ez kerül, de ez nem tekinthető alapból kis szérián felülinek. Nem sokan ugyranak be évente hozzájuk az utcáról, hogy jó napot, kinéztem maguknál egy 1200 tonnás emelőkapacitású darut, jó az ha van otthon, csak azt szeretném kérdezni, hogy bézs színben van? :D