A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

Vajon menngyibe kerülhet E-99-es még az is lehet hogy drágább mint Kc-390-es.
Ezeknek a SIGINT / AEW gépeknek az ára $400 miliió körül van (a választott extráktól függően) egyszóval, mocsok drágák.
Viszont az áruk arányos a jelentőségükkel. Az ilyen eszközöknek köszönhetően háborút lehet nyerni.
 
  • Tetszik
Reactions: tomcat1
Duplázzuk a gépek számát, megtudjuk, mi lesz az Embraer Hungary mérnökirodával.


Úgysem, de jó lenne...
Szerintem baromira nincs igény ekkora KC390 szállítógép kapacitásra.
Max egy harmadik kellene ha azzal számolunk hogy egy mindig karbantartás alatt van, de ennél valószínűleg jobb a hadrafoghatósága.

Mit és hova szállítanánk 4 géppel?!
 
  • Tetszik
Reactions: Hummen23
Szerintem baromira nincs igény ekkora KC390 szállítógép kapacitásra.
Max egy harmadik kellene ha azzal számolunk hogy egy mindig karbantartás alatt van, de ennél valószínűleg jobb a hadrafoghatósága.

Mit és hova szállítanánk 4 géppel?!
Szerintem először legyen meg az első kettő, repüljünk pár ezer órát velük.
Lássuk meg hogyan pöngetnek és különösen hogy mennyibe kerül az üzemeltetésük....na és ha még akkor is akarunk belőlük többet, majd akkor térjünk erre vissza.
 
Egy ukrán cikk arról, hogy ők hogy látják az Iszkander elleni védekezés lehetőségeit.


Érdemes annak fényében is elolvasni, hogy mi mit gondolunk a saját rakétatüzérségi eszközeink beszerzéséről. A cikk első részét nem linkelem, mert egyrészt elérhető az íráson belül, másfelől csak listázással végig veszi, hogy mit tud Moszkva a határra csoportosítani. Amiből tanulhatunk, az ez a rész, ahol felvázolja a valószínű bevetési módokat és próbál ellene valami védekezés félét felállítani.

Röviden:

-Az Iskander műveleti plafonja -ahogy egy ATACMSnál is- túlságosan messze van ahhoz, hogy egy Gripen IRIS-T-vel vagy bármilyen vadászrepülő rövid hatótávolságú fegyverrel utána másszon és leszedje. Azon kell elgondolkodni, hogy mi az a kompromisszumos eszköz, amivel egy salvo megritkítható és valamivel több túlélést biztosít az ellenség célpontjának. (Például egy Meteor árban ott van, ahol egy ATACMS, nem garantálható vele a 100%-os találat vagy az, hogy a megtámadott egységünk/objektumunk nem fog pusztulni a végén. Tehát drágább így védekezni, mint ezekkel a méreg drága eszközökkel támadni. Az AMRAAM rakéták viszont negyed annyiba kerülnek, szinte filléres a 4-500ezres $ ára. A 2 millás rakétához képest egészen biztosan megérős.)
-A földi légvédelmi egységek is pláne szembetalálhatják magukat azzal a problémával, hogy nem tudnak elég magasan célpontot elfogni, simán elrepülhet a fejük felett és hiába van dollár milliókért betöltve az indítókba például egy AMRAAM. Akkor tudnak segíteni a védekezésben, ha a célpontra zuhanás közben kapják el. (Például pont a NASAMS radarja a célpont, de ha egy hátországi lőszerraktár, akkor már gond lehet.)
-Rövid hatótávolságú rakéták nagyon olcsó megoldások, de a mű kiemeli, hogy csak akkor van esélyük elkapni bármit, ha pont azt az objektumot védik és időben figyelmeztetik a személyzetet, hogy merre kell nézni.
-EW komoly szerephez juthat egy támadás elhárításában. Én azon gondolkodtam az olvasás közben, hogy ha egy román ATACMS salvo érkezésekor simán zavarjuk a GPS jelet és így mondjuk 50-100 méterrel mellé megy, az mennyiben segít? Az INS még mindig célba tudná vezetni? (Viszont ne felejtsük el, hogy az EW olcsó csodaszer mindenre, a drónok és minden más ellen is, az egyetlen kérdés mindig az, hogy működik-e vagy nem tudtuk törni a rendszert.)
-Álcázás, maszkolás, elterelés, stb. A szerbek annak idején megmutatták a jenkik ellen, hogy akár az 50%-ra is levihető a találatok száma. Ezzel jelentősen megnőne a célpont kilövésére fordítandó rakéta igény, ezzel pedig a támadó költségei.

Az ukránok nem is álmodnak róla, de én mellé tenném egy AWACS gép jelentette behozhatatlan előnyt. Az integrált légvédelemben nem lehetne a felderítő lokátorokat támadni, viszont mi magasabbról belátnánk az ellenséget. Jóval hamarabb értesülnénk a rakéták elindulásáról, mint ők a mieinkről.
Szerinted miért írtam a Saab GlobalEye, Saab EriEye, TARS (https://en.m.wikipedia.org/wiki/Tethered_Aerostat_Radar_System) szükségességét?
 
  • Tetszik
Reactions: Nemerson