K
kamm
Guest
Egy modernizált "C"-ben hatalmas potenciál van , meglehetne vizsgálni hogy esetleg a sárkânyra úabb függesztêsi pont/ok kerülhetnének pl.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:
Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.
Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.
Egy modernizált "C"-ben hatalmas potenciál van , meglehetne vizsgálni hogy esetleg a sárkânyra úabb függesztêsi pont/ok kerülhetnének pl.
Nos , ezzel tisztában vok , viszont a svédek sem csináltak modernizált "C"-t eddig.Ehhez kellett egy áttervezés, amit úgy nevezünk ma, hogy E/F. Nem lehet a régieket csak úgy barkácsolni.
Most rendelték meg.Nos , ezzel tisztában vok , viszont a svédek sem csináltak modernizált "C"-t eddig.
Nos , mint ahogy itt a héten kiderült ,
Abban a korban, amikor az F-35A lassan 5+ éve hadrendben van és ilyen Rafale nincs is nem steath gép beszerzésével számolni a leghülyébb ötlet.
Egy koncepcionálisan elavult technológiát akarsz venni majd évtizedek múlva...?
Nem is kell más.
Persze, hogy van.. ott használják is az eszközöket, sőőőt olyan is van amit a sivatagban letárolva konkrétan majdnem, hogy jobb körülmények között , mint itthon néhány gépet tároltak annó. De vannak olyan gépek is biztosan amit nem használtak kőkeményen, de nem gondolnám, hogy annó pl. a belgák annyi repült órát tömtek volna a gépekbe.A magyar repórák mellett a gép még 40 évig tud repülni.
Van 9000 ezer óra feletti F-16-os is. Amit a USAF kőkeményen használt.
A magyar Gripenek itthon nem repültek többet 1800 óránál. Ez 6000 órára tervezett típusnál.
Ej...
És mennyivel drágább? Egyetlen Rafale árából kb. a fél Gripen flotta kapna AESA radart. Kettőből az összes. A harmadik gép árából kijön annyi PGM, hogy a pilóta segge és párnája alatt is SDB lenne. A 4. és 5. gépből Meteor és IRIS-T hegyek. És ez csak a gépek nyers ára. Egy MAI Rafale 100M UDS felett van.
Nincs F-16 itt, ergo álmondozni felesleges. Gripen EBS HU van. Ezt kell szeretni/nem szeretni, de ezzel kell realistán gondolkodni.
A Rafale semmilyen csillagállás szerint nem reális.
Ha több gépet akarsz, akkor használt svéd Gripen és upgrade. A jelenlegi rendszer bővítése lenne, aminek STABIL alapjai vannak.
Van, úgy hívják FCAS, tekintve, hogy nincs penzük saját fejlesztésre önmagukban.A Rafalenek valóban nincs még stealth gépe, de nem tartom kizártnak, hogy a tervezőasztalon már rajzolgatnák,
A Rafalenek valóban nincs még stealth gépe, de nem tartom kizártnak, hogy a tervezőasztalon már rajzolgatnák, addigra meg valószínűleg lesz is belőle valami.
Úgy emlékszem, hogy azokban a Rafalekben, már egy ideje AESA radar van.
Megint a szokásos molnirage-t tolod, értelmező olvasás és összehasonlítás alapján előtör belőled a rage aztán írod magadból a dolgokat.
Mekkora daranszámban is van rendszerben, mióta használható minden képessége? Hány nagyobb darabszámú üzemeltetője van az olyan megrendelők közül, akik nem gyártják a gépeket? Illetve nekünk mikor tudnák szállítani? 2020ban megrendelték a lengyelek és 2024re tervezték nekik a szállítást, pedig akkor voltak olyanok, hogy az előre irányozott megrendelési számokat csökkentette több ország. Nekünk mikorra érkezne meg, ha most megrendelnénk? 2026-2028? Na és nekünk mikor is esedékes a jelenlegi gépek leváltása kb 2040? Akkor hány éve is lesz hadrendben, ja ilyenkor nem számít, csak ha másnak kell ellenérvnek felhozni.
A Rafalenek valóban nincs még stealth gépe, de nem tartom kizártnak, hogy a tervezőasztalon már rajzolgatnák, addigra meg valószínűleg lesz is belőle valami. Nem tudom ki beszélt itt a jelenleg szolgálatban lévő Rafale gépek beszerzéséről..
Milyen szép is amikor valami komolyabb felülvizsgálatra / nagy javításra visszakell reptetni. Vagy lesz olyan EU bázisuk ahol ez teljesen kivitelezhető 1 helyen? Mellesleg szép az árképzésük és a fegyverek beszerzése is gyorsan szokott menni, már ha dollárhegyeket borítasz az óceán túloldalára. Persze az is lehet, hogyha venénk komolyabb mennyiségű amerikai cuccot és mondjuk kimásznánk az oroszok hátsófeléből, lehet normálisabban állna hozzánk ilyen esetben a júeszéj adminisztrésön.
Persze, hogy van.. ott használják is az eszközöket, sőőőt olyan is van amit a sivatagban letárolva konkrétan majdnem, hogy jobb körülmények között , mint itthon néhány gépet tároltak annó. De vannak olyan gépek is biztosan amit nem használtak kőkeményen, de nem gondolnám, hogy annó pl. a belgák annyi repült órát tömtek volna a gépekbe.
2000res évek első felében készültek a Gripenek, jelenleg 2022 .. azért durva lenne még 40 év múlva is ezeket a gépeket repülni.
Úgy emlékszem, hogy azokban a Rafalekben, már egy ideje AESA radar van.
Persze, mert te a már meglévő Griff flottával számolsz, é n meg onnan, amikor a Griffeket beszereztük. Gondolom a Griffek ingyen jöttek és tök olcsók.
De felteszem máshogy a kérdést: Hány Gripen szükséges ugyan ahhoz a feladathoz ahová 4 Rafale-t küldenek, bokáig fegyverezve természetesen póttartállyal, mert nem 400km-re mennek, elsősorban földi célok ellen, de kell rá AA is, mert számolni kell az ellenséges vadászokkal is. Ehhez hány Gripen kell? Arra hány pilótát kell kiképezni és szinten tartani? Hány gépet kell ennek megfelelő szinten üzemeltetni, karbantartani?
Ezzel a részével egyetértek, de talán meglehet a véleményem. Hogy továbbra is lehetett volna sokkal jobb döntés. A 14 Gripen nagyon kevés. A képességeiben a felfüggesztő pontokat keveslem, a 14 griff legjobb esetben is csak 7 géppár , de inkább csak 5-6 azzal meg csodát nem lehet.
Igen, köszönöm a pontosítást. Rá gondoltam Rafale NG alatt csak már nem emlékeztem a nevére, nem pedig olyanra mint a Gripen NG.Van, úgy hívják FCAS, tekintve, hogy nincs penzük saját fejlesztésre önmagukban.
Az meg már 2040 a tervek szerint is...
Ha a Tempestből sem lesz semmi, akkor Európából vadászgépet nem szerzünk - szóval vagy marad a koreai vas (de az is F-35 alapú), vagy maga az F-35.
Akkor lényegében teljesen másra gondoltál mint amiről eddig beszéltél.Igen, köszönöm a pontosítást. Rá gondoltam Rafale NG alatt csak már nem emlékeztem a nevére, nem pedig olyanra mint a Gripen NG.
Átérzed legalább milyen elolvasni néha a hozzászólásaid.Bevallom őszintén, hogy @pela3 érveit pár komment kör óta nagyon nehezen tudom megfejteni, hogy mi akarna lenni.
Ilyenek például. Ezt FCAS-nak nevezik és nehéz összeraknom, hogy az ezredfordulón miért lett volna nekünk jobb választás ez a típus, mint a Gripen. (Azon kívül, hogy lopakodó, ez tény, de hogy akkor még nem létezett, ráadásul még most sem létezik és maga a gyártó is most arról nyilatkozik, hogy 2040 vagy 2050-ben lesz kész az első darab.)
Nem bele kötni akarok abba, amit mond, csak az időhorizont az, ami a legtöbb zavart szokta okozni. Nem a személyes véleményével van baj, hogy egyik vagy másik gép neki jobban tetszik.
Ha 2000 után mi Rafalet rendelünk, csak én vagyok hülye a repüléshez és valószínűleg rosszat mondok, de azt AESA radarral ugyan úgy nem tudtuk volna rendelni, ahogy a Gripent sem. Jelenleg nem tudunk a Rafaleinkbe AESA radart beszereltetni, de a Gripenekben igen. Ha 20 év múlva a mostani flotta cseréjénél Rafael NG-t vásárolunk, az meg nettó baromság, ha a gyártó ország meg ki akarja vezetni a saját készletét a hadrendből és az FCAS-ra akarja cserélni.
Biztos vagyok benne, hogy csak én zavarodtam bele és csak én nem tudom követni az időhorizontot, de nekem ilyenek miatt követhetetlen, hogy pontosan miről vitáztok.
Az F-35 téma margójára.
Egy videóban amerikai vadászpilóta veterán oktató, aki 4. és 5.-ik generációs gépeken is repült, mint az F-22, és F-35. Azt mondta, hogy annyival tud többet az 5.-ik gen. gép, hogy a 3.-4.-ik gen. gépeknek esélyük sincs ellenük. Mind a sárkányszerkezet, elektronika, ill fegyverzet terén hatalmas a különbség, az 5.-ik javára.
A gazdag észak európai országok egymás után adják le a rendeléseiket F-35-re, és hamarosan még több ország csatlakozik. Ezek után az eu-s FCAS-nak, ill a britt Tempest fejlesztésének a továbbiakban mennyi esélye marad? Mert az usa tesz róla, hogy hamvába haljon az eu-s önnállósodás e téren.
FCAS program leáll..
https://www.defensenews.com/global/...t-and-airbus-fail-to-reach-key-industry-deal/
Tempest. Fejlesztése folyamatban, és 2035-re ígérik a protót, de mire exportra is mehet, az ki tudja mikor lesz.
https://www.forces.net/news/tempest-building-fighter-jet-future
A dolgok jelenlegi állása szerint a Dassault megcsinálja egyedül az FCAS-t mint a Rafale utódját.Az F-35 téma margójára.
Egy videóban amerikai vadászpilóta veterán oktató, aki 4. és 5.-ik generációs gépeken is repült, mint az F-22, és F-35. Azt mondta, hogy annyival tud többet az 5.-ik gen. gép, hogy a 3.-4.-ik gen. gépeknek esélyük sincs ellenük. Mind a sárkányszerkezet, elektronika, ill fegyverzet terén hatalmas a különbség, az 5.-ik javára.
A gazdag észak európai országok egymás után adják le a rendeléseiket F-35-re, és hamarosan még több ország csatlakozik. Ezek után az eu-s FCAS-nak, ill a britt Tempest fejlesztésének a továbbiakban mennyi esélye marad? Mert az usa tesz róla, hogy hamvába haljon az eu-s önnállósodás e téren.
FCAS program leáll..
https://www.defensenews.com/global/...t-and-airbus-fail-to-reach-key-industry-deal/
Tempest. Fejlesztése folyamatban, és 2035-re ígérik a protót, de mire exportra is mehet, az ki tudja mikor lesz.
https://www.forces.net/news/tempest-building-fighter-jet-future
F 35: late 90s-early 2000s design,Az F-35 téma margójára.
Egy videóban amerikai vadászpilóta veterán oktató, aki 4. és 5.-ik generációs gépeken is repült, mint az F-22, és F-35. Azt mondta, hogy annyival tud többet az 5.-ik gen. gép, hogy a 3.-4.-ik gen. gépeknek esélyük sincs ellenük. Mind a sárkányszerkezet, elektronika, ill fegyverzet terén hatalmas a különbség, az 5.-ik javára.
A gazdag észak európai országok egymás után adják le a rendeléseiket F-35-re, és hamarosan még több ország csatlakozik. Ezek után az eu-s FCAS-nak, ill a britt Tempest fejlesztésének a továbbiakban mennyi esélye marad? Mert az usa tesz róla, hogy hamvába haljon az eu-s önnállósodás e téren.
FCAS program leáll..
https://www.defensenews.com/global/...t-and-airbus-fail-to-reach-key-industry-deal/
Tempest. Fejlesztése folyamatban, és 2035-re ígérik a protót, de mire exportra is mehet, az ki tudja mikor lesz.
https://www.forces.net/news/tempest-building-fighter-jet-future
Ezt az "easy upgrades, easy logistics" dolgot szerintem az öli meg, hogy az összes nyugati szervezet (katonai és civil) mintha abban lenne érdekelt, hogy folyamatokat minél bonyolultabban tudjon csak végrehajtani. Egy új, komplex fegyverrendszer beszerzésénél szerintem amolyan bújtatott "árnyékkövetelmény", hogy lehetőleg minél több embernek kelljen majd foglalkoznia vele.F 35: late 90s-early 2000s design,digital design process, MBD, system containerization, easy upgrades, easy logistics, stealth in 8-12GHz (X-band), gen v5.0-v5.0.1-v5.0.2... maybe v5.5.x @2030s
vs
Tempest etc = 2020s design, digital design process, MBD, system containerization, easy upgrades, easy logistics, stealth in ?, v6.0.x-v6.5.x or further upgrades
Ezt az "easy upgrades, easy logistics" dolgot szerintem az öli meg, hogy az összes nyugati szervezet (katonai és civil) mintha abban lenne érdekelt, hogy folyamatokat minél bonyolultabban tudjon csak végrehajtani. Egy új, komplex fegyverrendszer beszerzésénél szerintem amolyan bújtatott "árnyékkövetelmény", hogy lehetőleg minél több embernek kelljen majd foglalkoznia vele.
Én ezt a szolgáltatás-alapú gazdaság menekülőútjának látom (kvázi itt lehet még jól kimaxolni a szolgáltatósdit). Valódi hatékonyságra már nagyon régóta nincs törekvés.
Mert okosan a Saabra biztak a teljes system integrationt.Illetve a Tempestről konkrétan még: miért gondoljuk, hogy a britek ezt meg tudják csinálni időre? Volt bármilyen vadászrepülőfejlesztés az utóbbi 30 évben, amely időre elkészült volna?
Az egy gen4 vas, a ‘80as évekből. Illetve a svédek tizedakkora védelmi ipara nem tudott minden lóf.szt fejleszteni hozzá, mint mondjuk az USA az F-16-hoz - mivel tizedakkoraEz pont a Gripennel bukik meg, a svédek a példa ennek az általad leírt, amugy klasszikus amerikai ripoff scheme ellenkezőjere.
De a britek projektje. A követelményeket ők írják (újra). Ott lesz csak igazi “hozzáadott érték” (értsd: szolgáltatás a semmiről, sok-sok pénzért).Mert okosan a Saabra biztak a teljes system integrationt.