Az orosz-ukrán háború mutatja, hogy az 5. gen. repülőgépek mellett a 6. generációst mennyire észszerű fejleszteni. Szvsz. mindig is kell innovációnak lenni a repülésben, de ez nem azt jelenti, hogy eszeveszett hajszában kell repülőgépeket fejleszteni.
Az 1950-es években 1-2 évet voltak néha csak rendszerben a sugárhajtásúak, mert annyira gyors volt a technikai fejlődés. Azonban ennek a motorja az volt, hogy a kétpólusú világrendszerben egymás gerjesztették ezek a fejlesztések.
Most mi van? Az orosz repülőgépek amik a nyugat felé misztikusak voltak már gyakorlatilag pimpelt 4 generációs repülőgépek, ráadásul nagyon gyenge levegő-föld kapacítással (persze van taktikai nuki, de elsősorban hagyományos fegyverekre gondolok). Az R-77 orosz változata is rövidebb kard még a régebbi AIM-120B-nél is, és akkor a C5+ hol van, a Meteor hol van... A nyugat (még európa is) hagyományos légiháborúban ezt a légierőt kvázi elveri.
Ami miatt az 5. gen fontos, a hálózatos hadviselési platform és az orosz lérak elleni védelem. Igaz a müszaki könyvek, leírások, némi tapasztalat van csak ténylegesen Ukrajna és Szíria térségében az Sz-300+ lérakoknak. Ezek után itt a 6. genre gondolni, igen kell, hiszen egyrészt van tech. fejlődés és annak a fejlődésnek irányt is kell adni. Nekem mindig Burt Rutan jut eszembe aki szerint megtorpant a fejlődés a légköri repülésben kvázi a 4. gen és 5. gen között az érzékelők, az alacsony érzékelhetőség, a szenzorok és a hálózati hadviselési képesség a külömbség, egyébként aerodinamikailag nem sok újdonság van. A 6. gen-ben sem várható ilyen fejlődés, csak még inkább nem egy repülőgép, hanem egy repülő fegyver és szenzorplatform, amely még inkább integrálódik, drónkai lehetnek, akár pilóta nélkül is hatékony stb. Én úgy gondolom, hogy az FCAS és a Tempest progrmnak nem kell sietni, mert a potenciális ellenfél nem nagyon létezik, hacsak nem az USA-val akarnak hadakozni. A J-20 az egyetlen sorozatban gyártott repülőgép még, de a képességeiről nagyon nem tudhatunk, lehet ua. maszkirovka, mint az orosz repülőgépek, csak még misztikusabb. Az biztos, hogy a kínaiak hajtóművei még nincsenek a toppon, kérdés, hogy elektornikailag mit tudnak és milyen potenciáljuk van. Ugyanakkor tény, hogy akármilyen is, nem exportálják és kvázi Tajvan expanzióján kívül (talán még vietnami és fülöp szigeteki térség szigetein kívül) senki sem fog találkozni ezekkel a repülőgépekkel, tehát európában hacsak nem akar Kínával háborúzni nagy félnivalója nincs.