[HUN] Vadászgépek beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Status
Not open for further replies.
M

molnibalage

Guest
A Gripenek nem most lesznek kikukázva és nem is jövőre, ezt már elmondták, nem is erre gondoltam. Én konkrétan a váltótípusára gondoltam ( tudod , arra ami a Griffek után fog jönni). Igen Rafale NG nem egy létező gép , talán még papíron sem viszont lassan nekik is elkellene kezdeni tervezgetni valamit, mert a franciák szeretik a saját gyártást és lehet hamarabb megvalósul , mint a Tempest.
Abban a korban, amikor az F-35A lassan 5+ éve hadrendben van és ilyen Rafale nincs is nem steath gép beszerzésével számolni a leghülyébb ötlet.
Egy koncepcionálisan elavult technológiát akarsz venni majd évtizedek múlva...?
Gripeneket nem akarjuk lecserélni most és a következő 5 évben sem, nem véletlenül, én sem azt mondtam, hogy le kell cserélni, hanem hogy nem a legjobb döntés volt, hogy PC ként fogalmazzak. Talán majd 5 év múlva kell elgondolkodni rajta, hogy mi legyen a váltótípusa a jövőben.
A Rafale beszerzésnek semmilyen konstellációban nincs értelme.
Legfeljebb, ha ingyen adnák, de az meg sci-fi. De talán még akkor sem.
Milyen más -nyugati- váltotótípust tudsz az F35-ön kívül, ami jelenleg kész? Jelenleg a légierőben nem igazán van olyan repülőeszköz amit cserélni kellene. (és / vagy nincs meg hozzá a beszerzés).
Nem is kell más.
Mi a tévút benne? Mennyi van a szárnyakban és hozzáképest a törzsben?
A magyar repórák mellett a gép még 40 évig tud repülni.
Van 9000 ezer óra feletti F-16-os is. Amit a USAF kőkeményen használt.
A magyar Gripenek itthon nem repültek többet 1800 óránál. Ez 6000 órára tervezett típusnál.
Ej...
Mennyivel potensebb és költséghatékonyabb eddig - az eltelt idő alapján is - mint mondjuk 1 F-16 vagy Rafale , az azonos szintű/korú modernizációval, felszerelésekkel?
És mennyivel drágább? Egyetlen Rafale árából kb. a fél Gripen flotta kapna AESA radart. Kettőből az összes. A harmadik gép árából kijön annyi PGM, hogy a pilóta segge és párnája alatt is SDB lenne. A 4. és 5. gépből Meteor és IRIS-T hegyek. És ez csak a gépek nyers ára. Egy MAI Rafale 100M UDS felett van.
De ezt mondjuk a Gripenek megérkezésétől számold. Mert szerintem, ha akkor F16-ost veszünk és azt is hasonló szinten updateljük,mint a Gripeneket lehet picit potensebb gépeink lennének.
Nincs F-16 itt, ergo álmondozni felesleges. Gripen EBS HU van. Ezt kell szeretni/nem szeretni, de ezzel kell realistán gondolkodni.
A Rafale semmilyen csillagállás szerint nem reális.

Ha több gépet akarsz, akkor használt svéd Gripen és upgrade. A jelenlegi rendszer bővítése lenne, aminek STABIL alapjai vannak.
 

efott1974

Well-Known Member
2022. március 11.
1 796
2 381
113
Bár , van 2 hónapna már hogy ránéztem a Francia cég honlapjára , a Rafale-al a terv R4 szintre történő upgradelés volt.
 
  • Vicces
Reactions: formosa1
K

kamm

Guest
Egy modernizált "C"-ben hatalmas potenciál van , meglehetne vizsgálni hogy esetleg a sárkânyra úabb függesztêsi pont/ok kerülhetnének pl.
shannon-sharpe-shay.gif
 

pela3

Well-Known Member
2013. október 17.
1 648
951
113
Megint a szokásos molnirage-t tolod, értelmező olvasás és összehasonlítás alapján előtör belőled a rage aztán írod magadból a dolgokat.

Abban a korban, amikor az F-35A lassan 5+ éve hadrendben van és ilyen Rafale nincs is nem steath gép beszerzésével számolni a leghülyébb ötlet.
Egy koncepcionálisan elavult technológiát akarsz venni majd évtizedek múlva...?

Mekkora daranszámban is van rendszerben, mióta használható minden képessége? Hány nagyobb darabszámú üzemeltetője van az olyan megrendelők közül, akik nem gyártják a gépeket? Illetve nekünk mikor tudnák szállítani? 2020ban megrendelték a lengyelek és 2024re tervezték nekik a szállítást, pedig akkor voltak olyanok, hogy az előre irányozott megrendelési számokat csökkentette több ország. Nekünk mikorra érkezne meg, ha most megrendelnénk? 2026-2028? Na és nekünk mikor is esedékes a jelenlegi gépek leváltása kb 2040? Akkor hány éve is lesz hadrendben, ja ilyenkor nem számít, csak ha másnak kell ellenérvnek felhozni.

A Rafalenek valóban nincs még stealth gépe, de nem tartom kizártnak, hogy a tervezőasztalon már rajzolgatnák, addigra meg valószínűleg lesz is belőle valami. Nem tudom ki beszélt itt a jelenleg szolgálatban lévő Rafale gépek beszerzéséről..

Nem is kell más.

Milyen szép is amikor valami komolyabb felülvizsgálatra / nagy javításra visszakell reptetni. Vagy lesz olyan EU bázisuk ahol ez teljesen kivitelezhető 1 helyen? Mellesleg szép az árképzésük és a fegyverek beszerzése is gyorsan szokott menni, már ha dollárhegyeket borítasz az óceán túloldalára. Persze az is lehet, hogyha venénk komolyabb mennyiségű amerikai cuccot és mondjuk kimásznánk az oroszok hátsófeléből, lehet normálisabban állna hozzánk ilyen esetben a júeszéj adminisztrésön.

A magyar repórák mellett a gép még 40 évig tud repülni.
Van 9000 ezer óra feletti F-16-os is. Amit a USAF kőkeményen használt.
A magyar Gripenek itthon nem repültek többet 1800 óránál. Ez 6000 órára tervezett típusnál.
Ej...
Persze, hogy van.. ott használják is az eszközöket, sőőőt olyan is van amit a sivatagban letárolva konkrétan majdnem, hogy jobb körülmények között , mint itthon néhány gépet tároltak annó. De vannak olyan gépek is biztosan amit nem használtak kőkeményen, de nem gondolnám, hogy annó pl. a belgák annyi repült órát tömtek volna a gépekbe.
2000res évek első felében készültek a Gripenek, jelenleg 2022 .. azért durva lenne még 40 év múlva is ezeket a gépeket repülni.

És mennyivel drágább? Egyetlen Rafale árából kb. a fél Gripen flotta kapna AESA radart. Kettőből az összes. A harmadik gép árából kijön annyi PGM, hogy a pilóta segge és párnája alatt is SDB lenne. A 4. és 5. gépből Meteor és IRIS-T hegyek. És ez csak a gépek nyers ára. Egy MAI Rafale 100M UDS felett van.

Úgy emlékszem, hogy azokban a Rafalekben, már egy ideje AESA radar van.
Persze, mert te a már meglévő Griff flottával számolsz, é n meg onnan, amikor a Griffeket beszereztük. Gondolom a Griffek ingyen jöttek és tök olcsók.
De felteszem máshogy a kérdést: Hány Gripen szükséges ugyan ahhoz a feladathoz ahová 4 Rafale-t küldenek, bokáig fegyverezve természetesen póttartállyal, mert nem 400km-re mennek, elsősorban földi célok ellen, de kell rá AA is, mert számolni kell az ellenséges vadászokkal is. Ehhez hány Gripen kell? Arra hány pilótát kell kiképezni és szinten tartani? Hány gépet kell ennek megfelelő szinten üzemeltetni, karbantartani?

Nincs F-16 itt, ergo álmondozni felesleges. Gripen EBS HU van. Ezt kell szeretni/nem szeretni, de ezzel kell realistán gondolkodni.
A Rafale semmilyen csillagállás szerint nem reális.

Ha több gépet akarsz, akkor használt svéd Gripen és upgrade. A jelenlegi rendszer bővítése lenne, aminek STABIL alapjai vannak.

Ezzel a részével egyetértek, de talán meglehet a véleményem. Hogy továbbra is lehetett volna sokkal jobb döntés. A 14 Gripen nagyon kevés. A képességeiben a felfüggesztő pontokat keveslem, a 14 griff legjobb esetben is csak 7 géppár , de inkább csak 5-6 azzal meg csodát nem lehet.
 
  • Hűha
  • Vicces
Reactions: formosa1 and kamm

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 461
15 925
113
A Rafalenek valóban nincs még stealth gépe, de nem tartom kizártnak, hogy a tervezőasztalon már rajzolgatnák,
Van, úgy hívják FCAS, tekintve, hogy nincs penzük saját fejlesztésre önmagukban.
Az meg már 2040 a tervek szerint is...

Ha a Tempestből sem lesz semmi, akkor Európából vadászgépet nem szerzünk - szóval vagy marad a koreai vas (de az is F-35 alapú), vagy maga az F-35.
 

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 165
6 699
113
Bevallom őszintén, hogy @pela3 érveit pár komment kör óta nagyon nehezen tudom megfejteni, hogy mi akarna lenni.

A Rafalenek valóban nincs még stealth gépe, de nem tartom kizártnak, hogy a tervezőasztalon már rajzolgatnák, addigra meg valószínűleg lesz is belőle valami.

Ilyenek például. Ezt FCAS-nak nevezik és nehéz összeraknom, hogy az ezredfordulón miért lett volna nekünk jobb választás ez a típus, mint a Gripen. (Azon kívül, hogy lopakodó, ez tény, de hogy akkor még nem létezett, ráadásul még most sem létezik és maga a gyártó is most arról nyilatkozik, hogy 2040 vagy 2050-ben lesz kész az első darab.)

Nem bele kötni akarok abba, amit mond, csak az időhorizont az, ami a legtöbb zavart szokta okozni. Nem a személyes véleményével van baj, hogy egyik vagy másik gép neki jobban tetszik.

Úgy emlékszem, hogy azokban a Rafalekben, már egy ideje AESA radar van.

Ha 2000 után mi Rafalet rendelünk, csak én vagyok hülye a repüléshez és valószínűleg rosszat mondok, de azt AESA radarral ugyan úgy nem tudtuk volna rendelni, ahogy a Gripent sem. Jelenleg nem tudunk a Rafaleinkbe AESA radart beszereltetni, de a Gripenekben igen. Ha 20 év múlva a mostani flotta cseréjénél Rafael NG-t vásárolunk, az meg nettó baromság, ha a gyártó ország meg ki akarja vezetni a saját készletét a hadrendből és az FCAS-ra akarja cserélni.


Biztos vagyok benne, hogy csak én zavarodtam bele és csak én nem tudom követni az időhorizontot, de nekem ilyenek miatt követhetetlen, hogy pontosan miről vitáztok.
 
K

kamm

Guest
wtf-what.gif

zoolander-quotes.gif

Megint a szokásos molnirage-t tolod, értelmező olvasás és összehasonlítás alapján előtör belőled a rage aztán írod magadból a dolgokat.



Mekkora daranszámban is van rendszerben, mióta használható minden képessége? Hány nagyobb darabszámú üzemeltetője van az olyan megrendelők közül, akik nem gyártják a gépeket? Illetve nekünk mikor tudnák szállítani? 2020ban megrendelték a lengyelek és 2024re tervezték nekik a szállítást, pedig akkor voltak olyanok, hogy az előre irányozott megrendelési számokat csökkentette több ország. Nekünk mikorra érkezne meg, ha most megrendelnénk? 2026-2028? Na és nekünk mikor is esedékes a jelenlegi gépek leváltása kb 2040? Akkor hány éve is lesz hadrendben, ja ilyenkor nem számít, csak ha másnak kell ellenérvnek felhozni.

A Rafalenek valóban nincs még stealth gépe, de nem tartom kizártnak, hogy a tervezőasztalon már rajzolgatnák, addigra meg valószínűleg lesz is belőle valami. Nem tudom ki beszélt itt a jelenleg szolgálatban lévő Rafale gépek beszerzéséről..



Milyen szép is amikor valami komolyabb felülvizsgálatra / nagy javításra visszakell reptetni. Vagy lesz olyan EU bázisuk ahol ez teljesen kivitelezhető 1 helyen? Mellesleg szép az árképzésük és a fegyverek beszerzése is gyorsan szokott menni, már ha dollárhegyeket borítasz az óceán túloldalára. Persze az is lehet, hogyha venénk komolyabb mennyiségű amerikai cuccot és mondjuk kimásznánk az oroszok hátsófeléből, lehet normálisabban állna hozzánk ilyen esetben a júeszéj adminisztrésön.


Persze, hogy van.. ott használják is az eszközöket, sőőőt olyan is van amit a sivatagban letárolva konkrétan majdnem, hogy jobb körülmények között , mint itthon néhány gépet tároltak annó. De vannak olyan gépek is biztosan amit nem használtak kőkeményen, de nem gondolnám, hogy annó pl. a belgák annyi repült órát tömtek volna a gépekbe.
2000res évek első felében készültek a Gripenek, jelenleg 2022 .. azért durva lenne még 40 év múlva is ezeket a gépeket repülni.



Úgy emlékszem, hogy azokban a Rafalekben, már egy ideje AESA radar van.
Persze, mert te a már meglévő Griff flottával számolsz, é n meg onnan, amikor a Griffeket beszereztük. Gondolom a Griffek ingyen jöttek és tök olcsók.
De felteszem máshogy a kérdést: Hány Gripen szükséges ugyan ahhoz a feladathoz ahová 4 Rafale-t küldenek, bokáig fegyverezve természetesen póttartállyal, mert nem 400km-re mennek, elsősorban földi célok ellen, de kell rá AA is, mert számolni kell az ellenséges vadászokkal is. Ehhez hány Gripen kell? Arra hány pilótát kell kiképezni és szinten tartani? Hány gépet kell ennek megfelelő szinten üzemeltetni, karbantartani?



Ezzel a részével egyetértek, de talán meglehet a véleményem. Hogy továbbra is lehetett volna sokkal jobb döntés. A 14 Gripen nagyon kevés. A képességeiben a felfüggesztő pontokat keveslem, a 14 griff legjobb esetben is csak 7 géppár , de inkább csak 5-6 azzal meg csodát nem lehet.

GivingVagueFawn-size_restricted.gif


pedro-monkey-puppet.gif
 

pela3

Well-Known Member
2013. október 17.
1 648
951
113
Van, úgy hívják FCAS, tekintve, hogy nincs penzük saját fejlesztésre önmagukban.
Az meg már 2040 a tervek szerint is...

Ha a Tempestből sem lesz semmi, akkor Európából vadászgépet nem szerzünk - szóval vagy marad a koreai vas (de az is F-35 alapú), vagy maga az F-35.
Igen, köszönöm a pontosítást. Rá gondoltam Rafale NG alatt csak már nem emlékeztem a nevére, nem pedig olyanra mint a Gripen NG.
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
30 160
130 457
113
Bevallom őszintén, hogy @pela3 érveit pár komment kör óta nagyon nehezen tudom megfejteni, hogy mi akarna lenni.



Ilyenek például. Ezt FCAS-nak nevezik és nehéz összeraknom, hogy az ezredfordulón miért lett volna nekünk jobb választás ez a típus, mint a Gripen. (Azon kívül, hogy lopakodó, ez tény, de hogy akkor még nem létezett, ráadásul még most sem létezik és maga a gyártó is most arról nyilatkozik, hogy 2040 vagy 2050-ben lesz kész az első darab.)

Nem bele kötni akarok abba, amit mond, csak az időhorizont az, ami a legtöbb zavart szokta okozni. Nem a személyes véleményével van baj, hogy egyik vagy másik gép neki jobban tetszik.



Ha 2000 után mi Rafalet rendelünk, csak én vagyok hülye a repüléshez és valószínűleg rosszat mondok, de azt AESA radarral ugyan úgy nem tudtuk volna rendelni, ahogy a Gripent sem. Jelenleg nem tudunk a Rafaleinkbe AESA radart beszereltetni, de a Gripenekben igen. Ha 20 év múlva a mostani flotta cseréjénél Rafael NG-t vásárolunk, az meg nettó baromság, ha a gyártó ország meg ki akarja vezetni a saját készletét a hadrendből és az FCAS-ra akarja cserélni.


Biztos vagyok benne, hogy csak én zavarodtam bele és csak én nem tudom követni az időhorizontot, de nekem ilyenek miatt követhetetlen, hogy pontosan miről vitáztok.
Átérzed legalább milyen elolvasni néha a hozzászólásaid.
 

sisimoto

Well-Known Member
2020. február 1.
625
3 086
93
Az F-35 téma margójára.
Egy videóban amerikai vadászpilóta veterán oktató, aki 4. és 5.-ik generációs gépeken is repült, mint az F-22, és F-35. Azt mondta, hogy annyival tud többet az 5.-ik gen. gép, hogy a 3.-4.-ik gen. gépeknek esélyük sincs ellenük. Mind a sárkányszerkezet, elektronika, ill fegyverzet terén hatalmas a különbség, az 5.-ik javára.
A gazdag észak európai országok egymás után adják le a rendeléseiket F-35-re, és hamarosan még több ország csatlakozik. Ezek után az eu-s FCAS-nak, ill a britt Tempest fejlesztésének a továbbiakban mennyi esélye marad? Mert az usa tesz róla, hogy hamvába haljon az eu-s önnállósodás e téren.

FCAS program leáll..
https://www.defensenews.com/global/...t-and-airbus-fail-to-reach-key-industry-deal/

Tempest. Fejlesztése folyamatban, és 2035-re ígérik a protót, de mire exportra is mehet, az ki tudja mikor lesz.

https://www.forces.net/news/tempest-building-fighter-jet-future
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 280
81 225
113
Az F-35 téma margójára.
Egy videóban amerikai vadászpilóta veterán oktató, aki 4. és 5.-ik generációs gépeken is repült, mint az F-22, és F-35. Azt mondta, hogy annyival tud többet az 5.-ik gen. gép, hogy a 3.-4.-ik gen. gépeknek esélyük sincs ellenük. Mind a sárkányszerkezet, elektronika, ill fegyverzet terén hatalmas a különbség, az 5.-ik javára.
A gazdag észak európai országok egymás után adják le a rendeléseiket F-35-re, és hamarosan még több ország csatlakozik. Ezek után az eu-s FCAS-nak, ill a britt Tempest fejlesztésének a továbbiakban mennyi esélye marad? Mert az usa tesz róla, hogy hamvába haljon az eu-s önnállósodás e téren.

FCAS program leáll..
https://www.defensenews.com/global/...t-and-airbus-fail-to-reach-key-industry-deal/

Tempest. Fejlesztése folyamatban, és 2035-re ígérik a protót, de mire exportra is mehet, az ki tudja mikor lesz.

https://www.forces.net/news/tempest-building-fighter-jet-future

A következő generációs repülőgép fejlesztési programok állásáról itt találtok bővebb, naprakész információt...

Csak egy kis topik reklám, hogy ilyen is van :)
 
  • Tetszik
Reactions: sisimoto

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 280
81 225
113
Az F-35 téma margójára.
Egy videóban amerikai vadászpilóta veterán oktató, aki 4. és 5.-ik generációs gépeken is repült, mint az F-22, és F-35. Azt mondta, hogy annyival tud többet az 5.-ik gen. gép, hogy a 3.-4.-ik gen. gépeknek esélyük sincs ellenük. Mind a sárkányszerkezet, elektronika, ill fegyverzet terén hatalmas a különbség, az 5.-ik javára.
A gazdag észak európai országok egymás után adják le a rendeléseiket F-35-re, és hamarosan még több ország csatlakozik. Ezek után az eu-s FCAS-nak, ill a britt Tempest fejlesztésének a továbbiakban mennyi esélye marad? Mert az usa tesz róla, hogy hamvába haljon az eu-s önnállósodás e téren.

FCAS program leáll..
https://www.defensenews.com/global/...t-and-airbus-fail-to-reach-key-industry-deal/

Tempest. Fejlesztése folyamatban, és 2035-re ígérik a protót, de mire exportra is mehet, az ki tudja mikor lesz.

https://www.forces.net/news/tempest-building-fighter-jet-future
A dolgok jelenlegi állása szerint a Dassault megcsinálja egyedül az FCAS-t mint a Rafale utódját.
Az angolok, olaszok, svédek megcsinálják együtt a Tempestet.
Az Airbus meg most elkezd nézelődni hogy hová tudna még beszállni vagy csináljon ő is egyedül egy új típust.

Az Airbus a Tempesthez valószínűleg már nem kell, így marad a török vagy inkább az indiai új típus kifejlesztése, ez utóbbi még nem tart sehol.
A törökök nem tudom hol tartanak, de a prototípusnak 2023. március 23-ra kész kell lenni egy nagy évforduló miatt és 2025-ben már repülnie kell.
A dél-koreai gép már tulajdonképpen kész van, hamarosan repülni fog. Ők inkább már vevőt keresnek részegységgyártásért cserébe, nem fejlesztő partnert.
A japán gép még nem tart sehol, de ők most a Tempest fejlesztőivel próbálnak összefogni.

A németek F-35A-t, a spanyolok F-35B-t rendszeresítenek kis mennyiségben, de az F-35 gépszám növelése náluk logikus döntés lehet. Így az Airbus új egyedül fejlesztett típusának ez is csökkenti kicsit a lehetséges piacát. Az Airbus erre projektre hivatkozva mondja, hogy tud ő egyedül is következő generációs típust fejleszteni és gyártani. Csak az a nagy kérdés, hogy ki fogja megvenni... Az indiai AMCA és az Airbus lehetséges együttműködése kölcsönösen előnyös lenne, de az indiaiak épp a franciákkal haverkodnak.

Ha valahogy mégis sikerülne megegyezni a Dassaultnak és az Airbusnak, akkor 2050-re lenne várható az FCAS elkészülése.
 
K

kamm

Guest
Az F-35 téma margójára.
Egy videóban amerikai vadászpilóta veterán oktató, aki 4. és 5.-ik generációs gépeken is repült, mint az F-22, és F-35. Azt mondta, hogy annyival tud többet az 5.-ik gen. gép, hogy a 3.-4.-ik gen. gépeknek esélyük sincs ellenük. Mind a sárkányszerkezet, elektronika, ill fegyverzet terén hatalmas a különbség, az 5.-ik javára.
A gazdag észak európai országok egymás után adják le a rendeléseiket F-35-re, és hamarosan még több ország csatlakozik. Ezek után az eu-s FCAS-nak, ill a britt Tempest fejlesztésének a továbbiakban mennyi esélye marad? Mert az usa tesz róla, hogy hamvába haljon az eu-s önnállósodás e téren.

FCAS program leáll..
https://www.defensenews.com/global/...t-and-airbus-fail-to-reach-key-industry-deal/

Tempest. Fejlesztése folyamatban, és 2035-re ígérik a protót, de mire exportra is mehet, az ki tudja mikor lesz.

https://www.forces.net/news/tempest-building-fighter-jet-future
F 35: late 90s-early 2000s design, digital design process, MBD, system containerization, easy upgrades, easy logistics, stealth in 8-12GHz (X-band), gen v5.0-v5.0.1-v5.0.2... maybe v5.5.x @2030s

vs

Tempest etc = 2020s design, digital design process, MBD, system containerization, easy upgrades, easy logistics, stealth in ?, v6.0.x-v6.5.x or further upgrades
 
Status
Not open for further replies.