Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 644
113

Kapcsolódó:

Mi történne, ha egy homokszem a fénysebesség 99,9%-ával lépne be a Föld légkörébe? Lesz-e epikus méretű "robbanás"?
Egy 0,5 mm átmérőjű homokszem tömege 200 µg.

A relativisztikus mozgási energiát a következők szerint számoljuk ki:

E kin rel = ( c * p )^2

a relativisztikus lendület p = m0 * v / gyök(1-(v/c)^2)

c = 299 792 458 m/s

Így p = 60kgm/s / 0,04471017781 = 1341 kg m /s esetében

és az E kin rel = 1,6163299*10^23 Joule esetében

Ez 38631212 megatonna TNT robbanóerejének felel meg.

A valaha felrobbantott legnagyobb bomba a Novaja Zemlja szigetén 1961-ben felrobbantott szovjet cári bomba volt, amelynek robbanóereje 50 millió tonna TNT volt. Ez 4000-szer erősebb volt, mint a Hirosimára ledobott bomba.

Az homokszem robbanása 772624-szeresen meghaladná a cári bombát.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
5 123
19 167
113
12:20-ra pedig összepakoltam, és leköltöztem a pincébe :( De megen átvertek...VAGY.....kilőtték a gecbe az aszterolyidát ... :) De nem tudunk róla...nem kamu mondom én ez az Independensz Dély :D
Mi röhögünk csak ezen, de biztos van aki komolyan veszi, különben nem írnák állandóan ezeket a cikkeket, ha nem kattintanák az emberek..

Most a "közelséget" ne is firtassuk, de pl. ezek többsége busz/repülő méretű ami nyilván nem kicsi ha az ember fejére esne, de ha el is találná a földet se okozna jelentős károkat. Ott pl a 2013-as Cseljabinszki 17méteres 10ezer tonnás meteor esete. És kb úgy 6000 meteor van éves szinten ami túljutva az atmoszférán eléri a felszínt, néha eltalál egy tehenet, vagy eltöri a cserepet a tetőn. De még véletlen se próbálJák meg okítani a népet, pláne nem azt hangsúlyozni, hogy lám már a pár méteres kavicsokat is észleljük és nyomon követjük éves/évtizedes viszonylatban, inkább csak rémisztgetnek.

Aki szeret erre parázni annak ajánlom aktuálisan top5 közelítést..
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 644
113
Hát ugye, nem számoltam utána, mert nem tudk, de szerintem 200 mikrogramm annihilációja is nagyságrendekkel kevesebb energia felszabadulással járna.
Ha ez így volna, a fúziót pár %os hatékonysággal számítva is (az annihilációhoz képest) a 200 mikrogramm anyag az egész Földet örökre fűtené.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 644
113
Mi röhögünk csak ezen, de biztos van aki komolyan veszi, különben nem írnák állandóan ezeket a cikkeket, ha nem kattintanák az emberek..

Most a "közelséget" ne is firtassuk, de pl. ezek többsége busz/repülő méretű ami nyilván nem kicsi ha az ember fejére esne, de ha el is találná a földet se okozna jelentős károkat. Ott pl a 2013-as Cseljabinszki 17méteres 10ezer tonnás meteor esete. És kb úgy 6000 meteor van éves szinten ami túljutva az atmoszférán eléri a felszínt, néha eltalál egy tehenet, vagy eltöri a cserepet a tetőn. De még véletlen se próbálJák meg okítani a népet, pláne nem azt hangsúlyozni, hogy lám már a pár méteres kavicsokat is észleljük és nyomon követjük éves/évtizedes viszonylatban, inkább csak rémisztgetnek.

Aki szeret erre parázni annak ajánlom aktuálisan top5 közelítést..
Én rá se kattintottam.
 
  • Vicces
Reactions: Kim Philby

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
5 123
19 167
113
Hát ugye, nem számoltam utána, mert nem tudk, de szerintem 200 mikrogramm annihilációja is nagyságrendekkel kevesebb energia felszabadulással járna.
Ha ez így volna, a fúziót pár %os hatékonysággal számítva is (az annihilációhoz képest) a 200 mikrogramm anyag az egész Földet örökre fűtené.
Érdekes de elég értelmetlen gondolat kísérlet.
A mérete okán már a felső légkörben több száz de lehet már több ezer km-en robbanna, lévén a kis felület annyi részecskével ütközne, ami Fúziós robbanást idézne elő.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
14 271
70 641
113
Index.

Az van, hogy szinte havonta van csillagászati lèptekkel közel "jövő" aszteroida. Legutóbb is volt ilyen színvonalas index cikk, ami kiválóan alkalmas klikkelések szerzésére...


Csak épp mindkét esetben azt a valódi "közelséget" felejtik el tènyszerűen megemlíteni. Pedig JPL folyamatosan közli az adatokat.

A mostani rémisztgetgetés 6.14 millió km re közelítő aszteroidát takar.
A korábbi "rettentő" közelítés 4.5 millió km volt.

Perspektívába téve a dolgot...
A Földtől a Hold van úgy 380 ezer kmre
Az L2 Lagrange pont ahol a Webb teleszkóp dolgozik van 1.5 millió kmre tőlünk.

Szóval ezek nem többek mint széngyentelen rémisztgetések amivel klikkeléseket generálnak.
Ez a tudmányos megközelítés.
Nekem viszont azzal van bajom, hogy az Index 2023-ban a tudományos cikkek rovatban konkrétan egy minden valós alapot nélkülöző hollywoodi scifi mesét közöl le tényként és ez teljesen rendben van.
Azért erősen érződik a kollektív szellemi errózió, hogy az ország egyik legnagyobb hírportálján gond nélkül megjelenhet egy nettó marhaság, már a tudományos rovatban. Hogy érezzük a dolog súlyát, képzeljük el, hogy akár csak tíz évvel ezelőtt ez mekkora megütközést keltett volna.
Ebből könnyen levezethető, hogy nemsokára Dart Vader és Kirk kapitány kalandjai is meg fognak elevenedni a csillagászat hírei között és ebben szerintem a mindent mindenhonnan összeollózó AI is lúdas lesz. Persze csak mert az ember szabad kezet fog neki adni, merő lustaságból.
 

gergo55

Well-Known Member
2014. július 16.
4 688
12 610
113
Ez a tudmányos megközelítés.
Nekem viszont azzal van bajom, hogy az Index 2023-ban a tudományos cikkek rovatban konkrétan egy minden valós alapot nélkülöző hollywoodi scifi mesét közöl le tényként és ez teljesen rendben van.
Azért erősen érződik a kollektív szellemi errózió, hogy az ország egyik legnagyobb hírportálján gond nélkül megjelenhet egy nettó marhaság, már a tudományos rovatban. Hogy érezzük a dolog súlyát, képzeljük el, hogy akár csak tíz évvel ezelőtt ez mekkora megütközést keltett volna.
Ebből könnyen levezethető, hogy nemsokára Dart Vader és Kirk kapitány kalandjai is meg fognak elevenedni a csillagászat hírei között és ebben szerintem a mindent mindenhonnan összeollózó AI is lúdas lesz. Persze csak mert az ember szabad kezet fog neki adni, merő lustaságból.
Haladunk az elsilányosodás újtán a totális idiokrácia felé...
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
5 123
19 167
113
Ez a tudmányos megközelítés.
Nekem viszont azzal van bajom, hogy az Index 2023-ban a tudományos cikkek rovatban konkrétan egy minden valós alapot nélkülöző hollywoodi scifi mesét közöl le tényként és ez teljesen rendben van.
Azért erősen érződik a kollektív szellemi errózió, hogy az ország egyik legnagyobb hírportálján gond nélkül megjelenhet egy nettó marhaság, már a tudományos rovatban. Hogy érezzük a dolog súlyát, képzeljük el, hogy akár csak tíz évvel ezelőtt ez mekkora megütközést keltett volna.
Ebből könnyen levezethető, hogy nemsokára Dart Vader és Kirk kapitány kalandjai is meg fognak elevenedni a csillagászat hírei között és ebben szerintem a mindent mindenhonnan összeollózó AI is lúdas lesz. Persze csak mert az ember szabad kezet fog neki adni, merő lustaságból.
De nem az van, hogy tudományos témában erdeklődő értelmiségnél az index már régóta nem mérvadó? Ahogy a Blikk vagy az Origo sem. Az meg ha Mari néni meg klikkel és el is hiszi amit ezeken olvas se nagy dolog, mert később bekapcsolja a Szultanát és már el is van felejtve... Aki meg netán felháborodna annak lenne sok értelme, látni TV2 hazugságai esetében is.
Haladunk az elsilányosodás újtán a totális idiokrácia felé...
Sok jel utal erre, de azért érdemes ezt is nemi fentartással kezelni.
Az van ugyanis, hogy mivel megszűnt a klasszikus értelemben vett újság írás, és a társadalom egészet cèlzó azt kiszolgáló klikkelés hozzá a bevételt. És olyan rétegek is használják ezeket a felületeket akik alkalmasint még olvasni is alig tudnak, nemhogy értőn.. ez valahol persze nem örvendetes, de tekinthető akár természetes folyamatnak is. Információs társadalom hozzáférhetővé tette a bulvár a szenny a konteó mellett a tudományt és a magas kultúrát is, csak mára képesség is kell azt megtalálni.
Továbbá a most tapasztalható társadalmi hanyatlás/idiotizmus jelek is pont az információs robbanásnak köszönhetően felerősödve érnek el hozzánk. Vagyis nem vagyok meggyőződve róla, hogy mondjuk 30-50evvel ezelőtt kevesebb idióta élt volna köztünk, csak kevésbé kerültek a látómezőbe, ma meg GDP tényezőt jelent a fogyasztásuk, és küzdenek a figyelmükért..
 

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 971
11 256
113
Ez a tudmányos megközelítés.
Nekem viszont azzal van bajom, hogy az Index 2023-ban a tudományos cikkek rovatban konkrétan egy minden valós alapot nélkülöző hollywoodi scifi mesét közöl le tényként és ez teljesen rendben van.
Azért erősen érződik a kollektív szellemi errózió, hogy az ország egyik legnagyobb hírportálján gond nélkül megjelenhet egy nettó marhaság, már a tudományos rovatban. Hogy érezzük a dolog súlyát, képzeljük el, hogy akár csak tíz évvel ezelőtt ez mekkora megütközést keltett volna.
Ebből könnyen levezethető, hogy nemsokára Dart Vader és Kirk kapitány kalandjai is meg fognak elevenedni a csillagászat hírei között és ebben szerintem a mindent mindenhonnan összeollózó AI is lúdas lesz. Persze csak mert az ember szabad kezet fog neki adni, merő lustaságból.
Ez minden médiára jellemző manapság. Az objektív tájékoztatás már unalmas, nem clickbait.
 
T

Törölt tag

Guest
Van itt baj bőven!
Az, hogy a Raptorok sorozat gyártásban vannak pedig még nem megbízhatóak, az röhej, bár nem teljesen meglepő! Főleg úgy, hogy egyébként $2M+ darabja. (Lehet számolni mennyibe is fáj egy ilyen teszt csak a a hajtóművek után) Most meg lassítják a gyártást mert több van már mint amivel kezdeni tudnának valamit. Azt most ne is említsük, hogy vagy két éve még azon sírt körlevélben, hogy ha nem tudják felfuttatni a hajtóművek gyártását csődbe megy a cég!

A hiba lista nem csak az elvesztett hajtóművekre terjed ki, meg a szeparációra, hanem a meglévő üzemképesek is elvesztették az irányítást (gimbal) repülés közben.
+hajtó anyag szivárgás a Booster és a Starshipnél is.

Musk: T+27sec „valamiféle energiaesemény” miatt megszakadt a kommunikáció. És "valamilyen robbanás történt, amely kiütötte a 17-es, 18-as, 19-es vagy 20-as motorok hőpajzsát."

Ja és a teszt terhelés nélkül zajlott. Azzal jó eséllyel el se hagyta volna a padot..

De két hónap alatt javítanak mindent és 80%-ra teszi, hogy még idén eljutnak a orbitális pályára, de 100% hogy egy éven belül.
Csak idén úgy $2milliárdot költenek erre a projektre...
És akkor még a leválló csempékről még nem is beszéltünk....
Ezek közül mi az ami kiderült volna, amennyiben egy teljes terheléses statikus tesztet csinálnak végig, ami alatt ugyan így szétmegy a launch pad?
Ezek szerint ezt a te felfogásodban minimum 2-3 full stack elvesztésével lehetett volna végigtesztelni.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

gergo55

Well-Known Member
2014. július 16.
4 688
12 610
113
De nem az van, hogy tudományos témában erdeklődő értelmiségnél az index már régóta nem mérvadó? Ahogy a Blikk vagy az Origo sem. Az meg ha Mari néni meg klikkel és el is hiszi amit ezeken olvas se nagy dolog, mert később bekapcsolja a Szultanát és már el is van felejtve... Aki meg netán felháborodna annak lenne sok értelme, látni TV2 hazugságai esetében is.

Sok jel utal erre, de azért érdemes ezt is nemi fentartással kezelni.
Az van ugyanis, hogy mivel megszűnt a klasszikus értelemben vett újság írás, és a társadalom egészet cèlzó azt kiszolgáló klikkelés hozzá a bevételt. És olyan rétegek is használják ezeket a felületeket akik alkalmasint még olvasni is alig tudnak, nemhogy értőn.. ez valahol persze nem örvendetes, de tekinthető akár természetes folyamatnak is. Információs társadalom hozzáférhetővé tette a bulvár a szenny a konteó mellett a tudományt és a magas kultúrát is, csak mára képesség is kell azt megtalálni.
Továbbá a most tapasztalható társadalmi hanyatlás/idiotizmus jelek is pont az információs robbanásnak köszönhetően felerősödve érnek el hozzánk. Vagyis nem vagyok meggyőződve róla, hogy mondjuk 30-50evvel ezelőtt kevesebb idióta élt volna köztünk, csak kevésbé kerültek a látómezőbe, ma meg GDP tényezőt jelent a fogyasztásuk, és küzdenek a figyelmükért..
Megvádolhatsz a túlzásba vitt általánosítás miatt, de az utolsó mondatodban jelzett folyamat nem sok jót igér, ha előrevetitem az időben.
Gresem törvény érvényesül, amit Pap Gábor szokott idézni.
A silány mindig leuralja az értékeset, a valódit.
Ha pl. szólsz egy helyesírási hibáért, egy magyartalanságért, milyen reakciót tapasztasz?
Elszégyenli magát és megköszönve kijavitja?
 

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 971
11 256
113
És akkor még a leválló csempékről még nem is beszéltünk....
Ezek közül mi az ami kiderült volna, amennyiben egy teljes terheléses statikus tesztet csinálnak végig, ami alatt ugyan így szétmegy a launch pad?
Ezek szerint ezt a te felfogásodban minimum 2-3 full stack elvesztésével lehetett volna végigtesztelni.
Valószínűleg statikus teszt nyélgázon ugyanígy kicsinálja az indítót, vagy esetleg kevéssé, ha látják a kezdődő dezintegrációt és leállítják a hajtóműveket. Külön bónusz, hogy a lerohadt hajtóműveket könnyen meg lehetett volna alaposan vizsgálni, már ha nem megy szét az egész Supeheavy az indítóasztalan, ami jelen készültségi foknál nem lehetetlen.
Szerintem volt egy teszt a médiának, mert már régen robbantottak fel valamit. És igen, kaptak tesztadatokat is.
 
T

Törölt tag

Guest
Valószínűleg statikus teszt nyélgázon ugyanígy kicsinálja az indítót, vagy esetleg kevéssé, ha látják a kezdődő dezintegrációt és leállítják a hajtóműveket. Külön bónusz, hogy a lerohadt hajtóműveket könnyen meg lehetett volna alaposan vizsgálni, már ha nem megy szét az egész Supeheavy az indítóasztalan, ami jelen készültségi foknál nem lehetetlen.
Szerintem volt egy teszt a médiának, mert már régen robbantottak fel valamit. És igen, kaptak tesztadatokalt is.
Ott van fentebb, hogy hány problémára derült fény csak ezzel az egy teszttel.
A tesztelési időszakban nincs költséghatékonyabb egy állatorvosi lónak minősülő indításnál.
Az, hogy az FAA kiakad, és Musk vérét követeli egy alapos vizsgálattal, az borítékolható volt. Ezen nem kell kárörvendően meglepődni. Van már előéletük.
Ne feledjük az FAA adott engedélyt az indításra, holott "mindenki mondta, hogy baj lesz".
A beton szétcsapásáról egy esetleges full gázon végrehajtott indítási teszt kapcsán hogyan tervezel real time adatot gyűjteni? Ott semmilyen szenzor, kamera nem marad meg. Meg ugye a portól nem is lát semmit.
Erről az erozióról csak utólag lehet bármilyen infót szerezni.
Mellesleg nagyon érdekes az is, amit a srácok boncolgattak a videójukban, hogy bár a raptorok indítási szekvenciái miatt tovább kell az indító platformnak bírnia, de eddig (8mp) egészen biztosan nem kell majd, mint a mostani indításnál.

Hja és ne feledjük el, a SpaceX jelenleg nem csak a rakéta komplexumot fejleszti, hanem minden mást is. Köztük az inditási platformot is.
Jelzem a Superheavy koncepciónak egyik fontos eleme az is, hogy ne legyen egyetlen indítóhoz, egyetlen lokációhoz kötve.
Tehát nem lehet azt gondolni, hogy minden helyszínen Bajkonurhoz, Cape Canaveralhoz hasonló infrastruktúrat építsenek fel.
Más még csak hasonlót sem próbált csinálni. Tudtommal, már csak azzal is hatalmas újítást csinálnak, hogy magát a 2 fokozatot az indítóálláson rakják össze. Ekkora méretben biztosan!
 
  • Tetszik
Reactions: moreau

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
5 123
19 167
113
Ott van fentebb, hogy hány problémára derült fény csak ezzel az egy teszttel.
A tesztelési időszakban nincs költséghatékonyabb egy állatorvosi lónak minősülő indításnál.
Az, hogy az FAA kiakad, és Musk vérét követeli egy alapos vizsgálattal, az borítékolható volt. Ezen nem kell kárörvendően meglepődni. Van már előéletük.
Ne feledjük az FAA adott engedélyt az indításra, holott "mindenki mondta, hogy baj lesz".
A beton szétcsapásáról egy esetleges full gázon végrehajtott indítási teszt kapcsán hogyan tervezel real time adatot gyűjteni? Ott semmilyen szenzor, kamera nem marad meg. Meg ugye a portól nem is lát semmit.
Erről az erozióról csak utólag lehet bármilyen infót szerezni.
Mellesleg nagyon érdekes az is, amit a srácok boncolgattak a videójukban, hogy bár a raptorok indítási szekvenciái miatt tovább kell az indító platformnak bírnia, de eddig (8mp) egészen biztosan nem kell majd, mint a mostani indításnál.

Hja és ne feledjük el, a SpaceX jelenleg nem csak a rakéta komplexumot fejleszti, hanem minden mást is. Köztük az inditási platformot is.
Jelzem a Superheavy koncepciónak egyik fontos eleme az is, hogy ne legyen egyetlen indítóhoz, egyetlen lokációhoz kötve.
Tehát nem lehet azt gondolni, hogy minden helyszínen Bajkonurhoz, Cape Canaveralhoz hasonló infrastruktúrat építsenek fel.
Más még csak hasonlót sem próbált csinálni. Tudtommal, már csak azzal is hatalmas újítást csinálnak, hogy magát a 2 fokozatot az indítóálláson rakják össze. Ekkora méretben biztosan!
Kezdjük azzal, hogy a hibák java részéhez teszt se nagyon kellett volna.
Mezei kommentelők jelezték két éve, hogy a tesztpad kevés lessz.
De legroszabb esethen egy Full trottle statikus Booster tesztnél is kiderült volna, és nem kell hozzá lenullázni a Boostert meg a hajót.
A hajtóművék egy ilyen teszt után ellenőrizhetőek maradtak volna.
Az se világos miért vizionálsz 2-3 Stack elvesztését, amikor a statikus booster teszthez eleve nem kell a hajó.

Ami pedig konkrétan a tesztet illeti, az elején kiesett hajtóművek nagyon visszavetették a teljesítményt, így sebességben is nagyon alul teljesített a cucc. A gyorsulási profil normálisan egy majdnem exponenciális ívet kellene mutasson, hisz ahogy ürülnek a tankok javul a tolóerő arány, ezzel szemben..
IMG-20230426-175549.jpg

Az induló 3m/sec után nem sokkal 7m/sec kellett volna legyen a gyorsulás.
MaxQ előtt kicsit visszavesznek de utánna 10m/sec és ez emelkedne egészen 30m/sec re ezzel szemben éppen csak elérte a 7-et a végén.
38km helyett valahol 70-80at kellett volna tudni. A legnagyobb sebesség 2100km/h ( az F9 booster 3x többet ér el 7300km/h)Ezzel csak az mondom, hogy a kapott adatok se feltétlen annyira mérvadóak. Pláne, hogy terheletlen volt a szerkezet (üres) Ezért gondolom, hogy értelmesebb lett volna egy statikus teszt, +normális pad, és utánna jönnének a valid adatok...

Ami ebből a tesztből érdemben kiderül, strukturálisan a szerkezet valószínűleg rendben van. (Bár ugye nem volt tömeg szimulátor a fedélzeten) és az se teljesen világos, hogy egyes szivárgások minek voltak köszönhetőek..
A önmegsemmisítő rendszer nem elégséges.
A stagings szeparatorok nem müködtek.

Amik nem derültek ki, a hajtóművektorálást, és magát az egyes hajtóművek meghibásodását érintő mehanikai problemák.
Az alkalmazott hővédőpajzs hogy teljesít.
valódi gyorsulási/terhelési eröknél, hogy viselkedik a szerkezet.

Én is osztom @gafzhu azon véleményét...
Szerintem volt egy teszt a médiának, mert már régen robbantottak fel valamit. És igen, kaptak tesztadatokat is.
 

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 971
11 256
113
Ott van fentebb, hogy hány problémára derült fény csak ezzel az egy teszttel.
A tesztelési időszakban nincs költséghatékonyabb egy állatorvosi lónak minősülő indításnál.
Az, hogy az FAA kiakad, és Musk vérét követeli egy alapos vizsgálattal, az borítékolható volt. Ezen nem kell kárörvendően meglepődni. Van már előéletük.
Ne feledjük az FAA adott engedélyt az indításra, holott "mindenki mondta, hogy baj lesz".
A beton szétcsapásáról egy esetleges full gázon végrehajtott indítási teszt kapcsán hogyan tervezel real time adatot gyűjteni? Ott semmilyen szenzor, kamera nem marad meg. Meg ugye a portól nem is lát semmit.
Erről az erozióról csak utólag lehet bármilyen infót szerezni.
Mellesleg nagyon érdekes az is, amit a srácok boncolgattak a videójukban, hogy bár a raptorok indítási szekvenciái miatt tovább kell az indító platformnak bírnia, de eddig (8mp) egészen biztosan nem kell majd, mint a mostani indításnál.

Hja és ne feledjük el, a SpaceX jelenleg nem csak a rakéta komplexumot fejleszti, hanem minden mást is. Köztük az inditási platformot is.
Jelzem a Superheavy koncepciónak egyik fontos eleme az is, hogy ne legyen egyetlen indítóhoz, egyetlen lokációhoz kötve.
Tehát nem lehet azt gondolni, hogy minden helyszínen Bajkonurhoz, Cape Canaveralhoz hasonló infrastruktúrat építsenek fel.
Más még csak hasonlót sem próbált csinálni. Tudtommal, már csak azzal is hatalmas újítást csinálnak, hogy magát a 2 fokozatot az indítóálláson rakják össze. Ekkora méretben biztosan!
Pl. ha már indítóállást akarunk tesztelni: nyélgáz 1-2 másodpercig, vizsgálat. Nyélgáz 3-5 másodpercig vizsgálat. Nyélgáz 6-10 másodpercig vizsgálat. De nem vagy egy tesztmérnök. Ha rakétát indítasz az elengedés után nincs visszaút, vagy még nagyobb lesz az "erózoió" :)

Egyébként nem is nagyon erőlködne szerintem senki, ha nem lenne a teszt valami hihetetlenül sikeres csodálatos valaminek hangoztatva.
Azt valaki tudja, hogy mikor minden félrement és a jármű megsemmisült mi a fenét ünnepeltek annyira?
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 434
14 853
113
Pusztán elméleti szempontból: ezen e területen egy jelentős tartalékot látok, ami a 30-50 km-es magasságig tartó sűrűbb légkör "felhasználásában" lehet,
Sok-tíz %-kal lehet növelni a fajlagos tolóerőt a viszonylag kis tömegű és az ürkutatásban viszonylag olvsónak nevezhető műszaki megoldással megvalósítható ejektoros/torló-sugárhajtóműves szakasz beiktatásával.

Ez valószínűleg más repülési profil tervezését igényli, mert a jelenleg megfizethető szintű megoldások ebből a technológiából 1-2M és 7-8-9M(ach) közötti sebességtartományban vannak. Ez --emlékeim szerint-- kevesebb, mint amit a gyorsulási szakasz egy részében a jelenlegi rakétákkal az érintett sűrűbb légrétegekben. Ennek a hátránynak is van/lehet azonban előnye előnye gondos tervezés esetén : a kisebb sebesség miatt kevesebb a tisztán rakétás megoldás esetén jóval nagyobb sebességből és ennek jóval nagyobb légellenállásából következő veszteség.
"AZ" örök-klasszikus mondás: "Mindennek ára van!" Ez akkor jó, ha úgy van tervezve a rep-profil, hogy "kevesebbe kerüljön". Az idézőjel ellenére ez szó szerint is értendő, ez a megtakarított üzemanyag ugyanis később éveket jelenhet az élettartamban az üzemanyag-megtakarításból végrehajtható további pálya-emelések formájában.

...ahogy szokott lenni: Szerintem!

.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
5 123
19 167
113
Pusztán elméleti szempontból: ezen e területen egy jelentős tartalékot látok, ami a 30-50 km-es magasságig tartó sűrűbb légkör "felhasználásában" lehet,
Sok-tíz %-kal lehet növelni a fajlagos tolóerőt a viszonylag kis tömegű és az ürkutatásban viszonylag olvsónak nevezhető műszaki megoldással megvalósítható ejektoros/torló-sugárhajtóműves szakasz beiktatásával.

Ez valószínűleg más repülési profil tervezését igényli, mert a jelenleg megfizethető szintű megoldások ebből a technológiából 1-2M és 7-8-9M(ach) közötti sebességtartományban vannak. Ez --emlékeim szerint-- kevesebb, mint amit a gyorsulási szakasz egy részében a jelenlegi rakétákkal az érintett sűrűbb légrétegekben. Ennek a hátránynak is van/lehet azonban előnye előnye gondos tervezés esetén : a kisebb sebesség miatt kevesebb a tisztán rakétás megoldás esetén jóval nagyobb sebességből és ennek jóval nagyobb légellenállásából következő veszteség.
"AZ" örök-klasszikus mondás: "Mindennek ára van!" Ez akkor jó, ha úgy van tervezve a rep-profil, hogy "kevesebbe kerüljön". Az idézőjel ellenére ez szó szerint is értendő, ez a megtakarított üzemanyag ugyanis később éveket jelenhet az élettartamban az üzemanyag-megtakarításból végrehajtható további pálya-emelések formájában.

...ahogy szokott lenni: Szerintem!

.
Van ugye ilyen próbálkozás, lásd pl. Sabre.

Egy sor problémát és extra komplexitást jelent, de egyszer még lehet belőle valami.
A hagyományos rakétánál egyszerűbb némi extra O2-vel kalkulálni, és gyorsan túljutni az atmoszférán mint plusz tömeget jelentő bonyolultabb hajtómű..
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0