Ez a meghibásodási valószínűség egy érdekes jelenség.
Szélsőséges példával világítom meg:
A kétütemű Trabant motorja (s akkor csak a motorról beszéltünk) gyakorlatilag töredék annyi alkatrészből állt, mint egy 124-es osztályú E Merci háromliteres sorhatos négyütemű motorja.
Mégis - gyanítom - a meghibásodási gyakoriság fordítottan arányos a két motor között...
S ezt minimálisan árnyalja az, hogy a Trabant motorkája arányaiban nagyobb terhelésnek volt kitéve, mint a nagy teljesítményű erőmű.
Egyszerűen statisztikai alapon a - talán - legalább hatszor annyi alkatrész közül nagyobb eséllyel kéne egynek elromlania, pláne, hogy jóval nagyobb volt relatíve és abszolút értelemben is a motor teljesítményleadó képessége.
Nyilván tudjuk a válaszokat: A Trabant sokkal silányabb anyagminőségek, ingadozóbb gyártásminőség párosulva a sokkal esetlegesebb, ingadozóbb, tökéletlenebb működéssel szenvedett (fix gyújtás, primitív keverékképzés, rendre túlhűtő léghűtés, stb.)
Azt is szoktam régen emlegetni, hogy a Zaporozsec is megbízhatóbb, hosszabb üzemidejű, élettartamú jármű lett volna, ha egyszerűen a (nyolcvanas évekbeli) Merci gyártotta volna a náluk szokásos anyagminőségekkel, gyártási fegyelemmel.
Még akkor is, ha a konstrukción az anyagminőségen túl semmi mást nem módosítottak volna!
Tehát egy bonyolultabb rendszer, szerkezet nem törvényszerűen fog több meghibásodást produkálni ténylegesen - ha alaposan, gondosan tervezik, valósítják meg.
Szélsőséges példával világítom meg:
A kétütemű Trabant motorja (s akkor csak a motorról beszéltünk) gyakorlatilag töredék annyi alkatrészből állt, mint egy 124-es osztályú E Merci háromliteres sorhatos négyütemű motorja.
Mégis - gyanítom - a meghibásodási gyakoriság fordítottan arányos a két motor között...
S ezt minimálisan árnyalja az, hogy a Trabant motorkája arányaiban nagyobb terhelésnek volt kitéve, mint a nagy teljesítményű erőmű.
Egyszerűen statisztikai alapon a - talán - legalább hatszor annyi alkatrész közül nagyobb eséllyel kéne egynek elromlania, pláne, hogy jóval nagyobb volt relatíve és abszolút értelemben is a motor teljesítményleadó képessége.
Nyilván tudjuk a válaszokat: A Trabant sokkal silányabb anyagminőségek, ingadozóbb gyártásminőség párosulva a sokkal esetlegesebb, ingadozóbb, tökéletlenebb működéssel szenvedett (fix gyújtás, primitív keverékképzés, rendre túlhűtő léghűtés, stb.)
Azt is szoktam régen emlegetni, hogy a Zaporozsec is megbízhatóbb, hosszabb üzemidejű, élettartamú jármű lett volna, ha egyszerűen a (nyolcvanas évekbeli) Merci gyártotta volna a náluk szokásos anyagminőségekkel, gyártási fegyelemmel.
Még akkor is, ha a konstrukción az anyagminőségen túl semmi mást nem módosítottak volna!
Tehát egy bonyolultabb rendszer, szerkezet nem törvényszerűen fog több meghibásodást produkálni ténylegesen - ha alaposan, gondosan tervezik, valósítják meg.