[HUN] Helikopterbeszerzés

Ha jól emlékszem, kb. 12 évvel ezelőtt azt írták itt néhányan hogy az AW139 típusképzés már be is volt tervezve az adott évre, annyira biztos volt az AW119 - AW139 páros. Aztán jött a gyártó indiai korrupciós ügye és a 2014-es választosok előtt már nem merték megkockáztatni a politikusok.
Így van!
 
  • Tetszik
Reactions: Terminator
A jégtelenítő rendszer hiánya a H145M-en botrányos, nem is értem, hogy a légügyi hatóság hogyan adhatott ki erre certifikátot...
Egyáltalán hogyan vehettük így át műszakilag?

Sajna a H145 helik érzékenyek a jegesedésre.



De úgy tudom, hogy az összes kisebb helikopternél komoly probléma a jegesedés lehetősége, ezért korlátozva is van a jegesedést okozó időjárási körülmények közötti repülésük.
És rotorlapát-jégtelenítő rendszer a mai napig nincs egyetlen könnyű, vagyis 4-4.5 tonnásnál könnyebb helikoptertípuson sem. Szóval ha valaki olyan időjárási körülmények között akar biztonságosan repkedni, amikor a jegesedés erősen valószínű, akkor az AW139 talán a legkisebb tömegű típus jelenleg, amivel ezt megteheti.
 
Sajna a H145 helik érzékenyek a jegesedésre.



Az inlet barrier filter probléma mintha azóta megoldódott volna...

"An emergency airworthiness directive from the European Union Aviation Safety Agency addressing the issue was issued on 23 December 2021. It affects the C2, D2 and D3 variants of the H145, including both civil and military models, when an IBF is fitted.
Operators can also remove the IBFs if they wish to fly without limitations.
Airbus Helicopters says it is “ramping up” production of covers to replace the IBFs and is also permitting Part-145 maintenance organisations to manufacture interim covers."
 
Az inlet barrier filter probléma mintha azóta megoldódott volna...

"An emergency airworthiness directive from the European Union Aviation Safety Agency addressing the issue was issued on 23 December 2021. It affects the C2, D2 and D3 variants of the H145, including both civil and military models, when an IBF is fitted.
Operators can also remove the IBFs if they wish to fly without limitations.
Airbus Helicopters says it is “ramping up” production of covers to replace the IBFs and is also permitting Part-145 maintenance organisations to manufacture interim covers."
Ideiglenesen, átmenetileg.
 
Ideiglenesen, átmenetileg.
Ez volt az azonnali intézkedés. Aztán módosították a problémás alkatrészt és az új gépeket már azzal szerelik. A régebbi gépeken meg az üzemeltető kicserélhette, ha akarta. Nyilván aki olyan helyen repül ahol soha nincs hó, annak nem kellett cserélni. Emlékszem egy cikkre hogy az európai hatóság jóváhagyta az új IBF-et, de most nem találom.
 
20mm gá van csak. NIR meg lézeres 70-es a jövő ködébe vész. ATGM még inkább...
Ahogy elnézem, ha fent van a két gépágyú, akkor nincs hely a NIR blokknak, vagy akkor az egyik gépágyú helyére megy a NIR, de akkor nincs ATGM.
Ehhez a H-Force rendszerhez a H145M túl kicsi, a H225M meg úgy túl nagy, hogy szállítóhelikopter révén, a felfegyverzését csak ilyen faramuci módon tudták megoldani.
A "bezzeg-Minyón" bezzeg fel lehet rakni mindent is, mégis megmarad szállítógépnek. Csak ugye, nálunk az egyrészt kihalóban, másrészt meg nekünk aztán tényleg nincs semmihez semmink se.

A Mi-24-es is azon hasalt el, hogy az avionikája és a fegyverzete nem lett felhozva a Mi-35M szintjére, bár erről legkevésbé sem a HM, hanem sokkal inkább a NATO és a nyugati barátaink oroszellenes szankciós politikája a felelős.
Ha ezek után viszont meg azt mondjuk, hogy ilyen háttér ismeretében kár volt belevágni a Mi-24-esek nagyjavításába, akkor érdemes megnézni, hogy "helyettük" a H225M-hez beszerzett H-Force nevű hangzatos européer military bullshit mit is ér.

Amúgy nekem nem a H225M-el van a bajom, mert pl a konkurens UH-60-as lapított deszanttere szerintem hülyeség. A US Army szerint meg nem, de nekik bocsássuk meg ezt a kis "tévedést" mert ők tartják mellé a Chinook-ot is.
Szóval H225M egy jó gép, csak a H-Force, illetve konkrétabban a H-Force rendszer installálási módja a típuson kicsit szerencsétlen.
Adva van ugyanis egy potens, erőteljes típus és egyszerűen nincs kialakítva egy normálisan használható fegyverfelfüggesztési mód.
Én nem ismerem egyátalán a H225M sárkányszerkezetének megerősített pontjait, erős törzskereteit, súlyponti helyzetét (bár a helikoptereknél az rendre a forgószárny tengely vonalába esik), de nem lehetett volna valahogy a főfutó akna környékén egy leszerelhető szárnycsonkot felhelyezni a függesztményeknek?
Mert az látszik, hogy a mostani rögzítési mód az azért van ott, hogy a deszanttér ajtaját ne blokkolja.
De arra a pontra tényleg csak oldalanként egy-egy, kisebb tömegű függesztmény szerelhető.
A másik megoldás lehetne a kiömlő alá negatív V beállítással egy-egy szárnycsonk, mint a Rambo-filmek (és a Vörös Hajnal) Puma helikopterein, a La Mi-24.
És akkor a két gépágyú mehetne oda, ahol most van, két NIR blokk a futóakna oldalára és az ATGM-ek meg a lelógó szárnycsonkokra.
 
Ahogy elnézem, ha fent van a két gépágyú, akkor nincs hely a NIR blokknak, vagy akkor az egyik gépágyú helyére megy a NIR, de akkor nincs ATGM.
Ehhez a H-Force rendszerhez a H145M túl kicsi, a H225M meg úgy túl nagy, hogy szállítóhelikopter révén, a felfegyverzését csak ilyen faramuci módon tudták megoldani.
A "bezzeg-Minyón" bezzeg fel lehet rakni mindent is, mégis megmarad szállítógépnek. Csak ugye, nálunk az egyrészt kihalóban, másrészt meg nekünk aztán tényleg nincs semmihez semmink se.

A Mi-24-es is azon hasalt el, hogy az avionikája és a fegyverzete nem lett felhozva a Mi-35M szintjére, bár erről legkevésbé sem a HM, hanem sokkal inkább a NATO és a nyugati barátaink oroszellenes szankciós politikája a felelős.
Ha ezek után viszont meg azt mondjuk, hogy ilyen háttér ismeretében kár volt belevágni a Mi-24-esek nagyjavításába, akkor érdemes megnézni, hogy "helyettük" a H225M-hez beszerzett H-Force nevű hangzatos européer military bullshit mit is ér.

Amúgy nekem nem a H225M-el van a bajom, mert pl a konkurens UH-60-as lapított deszanttere szerintem hülyeség. A US Army szerint meg nem, de nekik bocsássuk meg ezt a kis "tévedést" mert ők tartják mellé a Chinook-ot is.
Szóval H225M egy jó gép, csak a H-Force, illetve konkrétabban a H-Force rendszer installálási módja a típuson kicsit szerencsétlen.
Adva van ugyanis egy potens, erőteljes típus és egyszerűen nincs kialakítva egy normálisan használható fegyverfelfüggesztési mód.
Én nem ismerem egyátalán a H225M sárkányszerkezetének megerősített pontjait, erős törzskereteit, súlyponti helyzetét (bár a helikoptereknél az rendre a forgószárny tengely vonalába esik), de nem lehetett volna valahogy a főfutó akna környékén egy leszerelhető szárnycsonkot felhelyezni a függesztményeknek?
Mert az látszik, hogy a mostani rögzítési mód az azért van ott, hogy a deszanttér ajtaját ne blokkolja.
De arra a pontra tényleg csak oldalanként egy-egy, kisebb tömegű függesztmény szerelhető.
A másik megoldás lehetne a kiömlő alá negatív V beállítással egy-egy szárnycsonk, mint a Rambo-filmek (és a Vörös Hajnal) Puma helikopterein, a La Mi-24.
És akkor a két gépágyú mehetne oda, ahol most van, két NIR blokk a futóakna oldalára és az ATGM-ek meg a lelógó szárnycsonkokra.
Igazából egy ilyen bekötésre meg lehetne/meg lehetett volna oldani a H225M tartóját, mint az AH1 szárnyvégét:
HMLA-367-128.jpg

Nem feltétlen egy 100kg-os légiharcrakétának, de kétoldalt egy-egy Spike/Mistral külön megfért volna rajta...
 
Ahogy elnézem, ha fent van a két gépágyú, akkor nincs hely a NIR blokknak, vagy akkor az egyik gépágyú helyére megy a NIR, de akkor nincs ATGM.
Ehhez a H-Force rendszerhez a H145M túl kicsi, a H225M meg úgy túl nagy, hogy szállítóhelikopter révén, a felfegyverzését csak ilyen faramuci módon tudták megoldani.
A "bezzeg-Minyón" bezzeg fel lehet rakni mindent is, mégis megmarad szállítógépnek. Csak ugye, nálunk az egyrészt kihalóban, másrészt meg nekünk aztán tényleg nincs semmihez semmink se.

A Mi-24-es is azon hasalt el, hogy az avionikája és a fegyverzete nem lett felhozva a Mi-35M szintjére, bár erről legkevésbé sem a HM, hanem sokkal inkább a NATO és a nyugati barátaink oroszellenes szankciós politikája a felelős.
Ha ezek után viszont meg azt mondjuk, hogy ilyen háttér ismeretében kár volt belevágni a Mi-24-esek nagyjavításába, akkor érdemes megnézni, hogy "helyettük" a H225M-hez beszerzett H-Force nevű hangzatos européer military bullshit mit is ér.

Amúgy nekem nem a H225M-el van a bajom, mert pl a konkurens UH-60-as lapított deszanttere szerintem hülyeség. A US Army szerint meg nem, de nekik bocsássuk meg ezt a kis "tévedést" mert ők tartják mellé a Chinook-ot is.
Szóval H225M egy jó gép, csak a H-Force, illetve konkrétabban a H-Force rendszer installálási módja a típuson kicsit szerencsétlen.
Adva van ugyanis egy potens, erőteljes típus és egyszerűen nincs kialakítva egy normálisan használható fegyverfelfüggesztési mód.
Én nem ismerem egyátalán a H225M sárkányszerkezetének megerősített pontjait, erős törzskereteit, súlyponti helyzetét (bár a helikoptereknél az rendre a forgószárny tengely vonalába esik), de nem lehetett volna valahogy a főfutó akna környékén egy leszerelhető szárnycsonkot felhelyezni a függesztményeknek?
Mert az látszik, hogy a mostani rögzítési mód az azért van ott, hogy a deszanttér ajtaját ne blokkolja.
De arra a pontra tényleg csak oldalanként egy-egy, kisebb tömegű függesztmény szerelhető.
A másik megoldás lehetne a kiömlő alá negatív V beállítással egy-egy szárnycsonk, mint a Rambo-filmek (és a Vörös Hajnal) Puma helikopterein, a La Mi-24.
És akkor a két gépágyú mehetne oda, ahol most van, két NIR blokk a futóakna oldalára és az ATGM-ek meg a lelógó szárnycsonkokra.
Aktív ellenséges légvédelem mellett lègifölény nélkül, tök mindegyik milyen a helikopter, mert lelövik a fenébe ha közel megy a fronthoz. Szállítására, SARra jó, harcra nem. Kamikaze drónok hatékonyabbak: lényegében önhordozó ATGMek. Nem kell egy sok tízmillió dodós heli hozzájuk amikre néhány ezer dolláros drón is veszélyes lehet. Légvédelmi rakéta sem kell a leszedésükhöz
 
Ahogy elnézem, ha fent van a két gépágyú, akkor nincs hely a NIR blokknak, vagy akkor az egyik gépágyú helyére megy a NIR, de akkor nincs ATGM.
Ehhez a H-Force rendszerhez a H145M túl kicsi, a H225M meg úgy túl nagy, hogy szállítóhelikopter révén, a felfegyverzését csak ilyen faramuci módon tudták megoldani.
A "bezzeg-Minyón" bezzeg fel lehet rakni mindent is, mégis megmarad szállítógépnek. Csak ugye, nálunk az egyrészt kihalóban, másrészt meg nekünk aztán tényleg nincs semmihez semmink se.
A H225M egyedül CSAR feladatra alkalmas a HForce fegyverzet egy részérel.. ATGM felesleges egy ekkor dögre, a NIR is. Ajtólövész és egy gépágyú az orrnál.. A többi csak varázslat, mert a védettség szempontjából nem megfelelő olyan feladatokra amelyekhez ATGM/NIR szükséges.. A H145M-nél viszont szükséges mindhárom..
 
Ahogy elnézem, ha fent van a két gépágyú, akkor nincs hely a NIR blokknak, vagy akkor az egyik gépágyú helyére megy a NIR, de akkor nincs ATGM.
Ehhez a H-Force rendszerhez a H145M túl kicsi, a H225M meg úgy túl nagy, hogy szállítóhelikopter révén, a felfegyverzését csak ilyen faramuci módon tudták megoldani.
A "bezzeg-Minyón" bezzeg fel lehet rakni mindent is, mégis megmarad szállítógépnek. Csak ugye, nálunk az egyrészt kihalóban, másrészt meg nekünk aztán tényleg nincs semmihez semmink se.

A Mi-24-es is azon hasalt el, hogy az avionikája és a fegyverzete nem lett felhozva a Mi-35M szintjére, bár erről legkevésbé sem a HM, hanem sokkal inkább a NATO és a nyugati barátaink oroszellenes szankciós politikája a felelős.
Ha ezek után viszont meg azt mondjuk, hogy ilyen háttér ismeretében kár volt belevágni a Mi-24-esek nagyjavításába, akkor érdemes megnézni, hogy "helyettük" a H225M-hez beszerzett H-Force nevű hangzatos européer military bullshit mit is ér.

Amúgy nekem nem a H225M-el van a bajom, mert pl a konkurens UH-60-as lapított deszanttere szerintem hülyeség. A US Army szerint meg nem, de nekik bocsássuk meg ezt a kis "tévedést" mert ők tartják mellé a Chinook-ot is.
Szóval H225M egy jó gép, csak a H-Force, illetve konkrétabban a H-Force rendszer installálási módja a típuson kicsit szerencsétlen.
Adva van ugyanis egy potens, erőteljes típus és egyszerűen nincs kialakítva egy normálisan használható fegyverfelfüggesztési mód.
Én nem ismerem egyátalán a H225M sárkányszerkezetének megerősített pontjait, erős törzskereteit, súlyponti helyzetét (bár a helikoptereknél az rendre a forgószárny tengely vonalába esik), de nem lehetett volna valahogy a főfutó akna környékén egy leszerelhető szárnycsonkot felhelyezni a függesztményeknek?
Mert az látszik, hogy a mostani rögzítési mód az azért van ott, hogy a deszanttér ajtaját ne blokkolja.
De arra a pontra tényleg csak oldalanként egy-egy, kisebb tömegű függesztmény szerelhető.
A másik megoldás lehetne a kiömlő alá negatív V beállítással egy-egy szárnycsonk, mint a Rambo-filmek (és a Vörös Hajnal) Puma helikopterein, a La Mi-24.
És akkor a két gépágyú mehetne oda, ahol most van, két NIR blokk a futóakna oldalára és az ATGM-ek meg a lelógó szárnycsonkokra.
Szia,

Azert szerintem a legnagyobb baj azzal van, hogy nem vettunk re iranyitatlan, se iranyitott raketat. :-(
 
A H225M egyedül CSAR feladatra alkalmas a HForce fegyverzet egy részérel.. ATGM felesleges egy ekkor dögre, a NIR is. Ajtólövész és egy gépágyú az orrnál.. A többi csak varázslat, mert a védettség szempontjából nem megfelelő olyan feladatokra amelyekhez ATGM/NIR szükséges.. A H145M-nél viszont szükséges mindhárom..
Szia,

Jol ertelek, hogy a H145M-nek nagyobb a vedettsege?

Illetve meg azt se ertem, hogy miert hatranyos a CSAR-nal, ha van a gepagyu mellett NIR is?
 
A H225M egyedül CSAR feladatra alkalmas a HForce fegyverzet egy részérel.. ATGM felesleges egy ekkor dögre, a NIR is. Ajtólövész és egy gépágyú az orrnál.. A többi csak varázslat, mert a védettség szempontjából nem megfelelő olyan feladatokra amelyekhez ATGM/NIR szükséges.. A H145M-nél viszont szükséges mindhárom..
Az oroszok is leszoktak a harci helikoptereikkel arról, hogy közel repüljenek az ellenséghez, a Kamovokkal a világ végéről lövik az ukránokat, azt a 225 is meg tudja csinálni ha van hozzá olyan ATGM.
 
Az oroszok is leszoktak a harci helikoptereikkel arról, hogy közel repüljenek az ellenséghez, a Kamovokkal a világ végéről lövik az ukránokat, azt a 225 is meg tudja csinálni ha van hozzá olyan ATGM.
Hát nem... Az orosz helikopterekről olyan filmek vannak, hogy NIR-eket indítanak emelkedésből, hogy távolabbra területlefogó céllal stb. Páncéltörő rakétákat nem tudnak úgy inditani, hogy ne észleljék vizuálisan az ellenséget és valamilyen irányítással ne befolyásolják a rakétákat...

Ez az "oroszok is leszoktak" ez általánosítás. A H225 méretű helikoptereket nem használják páncélelhárításra, eddig sem használták, sem oroszok, sem nyugatiak.
 
Szia, Jol ertelek, hogy a H145M-nek nagyobb a vedettsege?

Illetve meg azt se ertem, hogy miert hatranyos a CSAR-nal, ha van a gepagyu mellett NIR is?
Nem jól érted. A Gazelle, a MBB Bo-105, a Kiowa, stb tehát a felfegyverzett helikopterek közel azonos méretűek stb. sem rendelkeztek nagyobb védettséggel, azonban azt mozgékonysággal pótolták. Mindegyik ilyen multipurpose forgószárnyasok, mendhárom fegyverrel, tehát ATGM, NIR és csöves tüzfegyverrel tűztámogatást tud végezni. Ez még jelen körülmények között is élő követelmény, és feladat. (különösen éjjel).. A védettsége tehát nem nagyobb, de mérete és manőverzőképessége, felderítőképessége sőt rejtózködő képessége alkalmassá teszi erre a feladatra .. Persze ne harci helikopterként gondoljnk rájuk.

A Puma gépcsalád, a Minyo gépcsalád és ne folytassam tovább de pld a Sea King és a még nagyobb helikopterek nem arra valók, hogy kutató-mentő és szállító feladatokon kívül a harctéren repkedjenek, mert sem védelmük sem manőverezőképességük miatt nem alkalmasak arra. Ezért kicsit felesleges is, NIR és ATGM hordozónak kialakítani, mivel felesleges kiadásnak gondolom, viszont emelik az árukat..
 
Hát nem... Az orosz helikopterekről olyan filmek vannak, hogy NIR-eket indítanak emelkedésből, hogy távolabbra területlefogó céllal stb. Páncéltörő rakétákat nem tudnak úgy inditani, hogy ne észleljék vizuálisan az ellenséget és valamilyen irányítással ne befolyásolják a rakétákat...
.
Ez az "oroszok is leszoktak" ez általánosítás. A H225 méretű helikoptereket nem használják páncélelhárításra, eddig sem használták, sem oroszok, sem nyugatiak.
6-8km-ről indítanak ATGM-et, nem egy videó van róla.