YF-22 volt a protó, YX-22 nem létezett. Az X-(valami szám) az USAF jelzésében a kifejezetten kisérleti célokra épített gépek kapták meg.
Nullszéria:
A műszaki termékfejlesztés folyamatának befejező stációja. Az ezt megelőző időszakban készül el (egyedi, kísérleti körülmények között) az új gyártmány
prototípusa. A prototípus kiértékelése után kezdődik el a
sorozatgyártásra való felkészülés. A sorozatgyártási engedély feltétele a kis sorozatú, nullszériás gyártás eredményessége. Ekkor az új termék legtöbb alkatrésze kis sorozatban, már
technológia alapján készül el. Ekkor dől el, hogy az új termék alkalmas-e sorozatgyártásra.
Prototípus:
A
prototípus egy korai fázisban lévő termék modellje, amelyet azért készítettek, hogy tesztelje a koncepció hatékonyságát.
[1] Egy fejlesztésben lévő termék első példánya, amely megelőzi a sorozatban készült terméket.
[2] A fogalmat széles körben használják, például a
szemantika, az
elektronika, a tervezés és a
szoftver programozás terén. A prototípus arra szolgál, hogy műszaki adatokat nyújtson egy valódi, működő rendszer számára.
[3] A szó a
görög πρωτότυπον (
prototüpón, "primitív forma") szóból származik, ez a szó pedig a görög πρῶτος
protos ("első") és a τύπος
tüposz ("benyomás")
[1][4] szavak keresztezése.
Fontos tudni, hogy a prototípusok rosszabb minőségűek, mint a kész termék. Az anyagok és a készítés különbsége miatt lehetséges, hogy egy prototípus nem működik megfelelően, míg a kész termék igen. A prototípusok működhetnek megfelelően, miközben az elkészült terméknek lehetnek hibái, ugyanis a prototípusok anyagai és készítése néha jobban működhetnek, mint a tömeges termelés.
Összességében lehet arra számítani, hogy a külön-külön prototípusok költsége nagyobb, mint a kész terméké az anyagok és a készítés kisebb hatékonysága miatt. A prototípusokat arra is használják, hogy átnézzék a tervezést a költségek csökkentése érdekében.
[5]
A prototípus tesztelést lehetséges arra használni, hogy csökkentse annak a kockázatát, hogy egy elképzelés nem működik megfelelően, viszont a prototípusok általában nem tudják megszüntetni az összes kockázatot.