.
Mennyire jó?

NAPONTA +/- 20 másodperc a "pontossága" a saját gyártója állitása szerint is (
https://molnija-ltd.ru/catalog/achs-1v?utm_source)
.
Egy átlagos, hétköznapi kvarcóra pontossága nagyjából +/- 15 másodperc HAVONTA (tehát kb. +/- 0.5 sec naponta). Egy olcsó kvarcszerkezet.
.
Mondjuk 1984-ben a szovjet "aerospace" szektor nagy vivmánya volt, hogy a Szojuz TM űrhajóba már digitális óra került a korábbi elektromechanikus helyett, ami a Szojuz-T-n volt. A szovjet űrhajós kvarcóra ekkora lett:
https://www.righto.com/2020/01/inside-digital-clock-from-soyuz.html
OFF
A tőled már megszokott, "szidjunk valamit, mert orosz" sorozat, 2635-ik része...
Az ACsSz-1, a MiG-15-ösön jelent meg először. Azóta kb elválaszthatatlan része a repülőgépeiknek,helikoptereiknek. Igen, kettő naponta egyszer fel kell húzni. Ha meg magyar mg pilóta vagy akkor minden alkalommal fel kell húzni, mert sajnos gyakran több mint két nap telik el a két munkarepülés között. Nekem az egyik mg helikopterpilóta ismerősöm imádta, a másik nem is foglalkozott vele, miután lett digitális óra is a Kamovban. Aki imádta, mindent azzal mért, a másik pedig az utólag beépített meg nem mondom már, hogy milyen típusú digitális órával foglalkozott foglalkozott állandóan. Az utóbbi órát egy, a Ka-26-os elektromos rendszerét fejből, A-tól Я-ig ismerő, úgynevezett "különleges szerelő" segítségével építették be, és olyanra lett megcsinálva, hogy érezte azt, hogy a mikor nyitod, és mikor zárod a szórókeret fúvókáit a kollektíven lévő mikrokapcsolókkal. Ha nyitottad a fúvókákat, elkezdett mérni, ha zártad megállt. És tisztán csak azt az időt mérte, amit vegyszerszórással töltöttél. Utána a leszálláskor felírtad, majd több lépésben nulláztad. Ez utóbbi volt kissé küzdős, kesztyűben. Amikor megkérdeztem azt, aki nem szerette a digitális órát, hogy miért ACSSZ-el stopperezik, annyit mondott, mert "ez a gyári, meg a faszom a digitális szarba, repültem annyit, hogy tudjam, hogy egy felszállásból mennyi idő a tényleges szórási idő, és ez nem változik". Egyébként ők megpróbálkoztak már sok éve az úgynevezett sorvezető GPS helikopteres alkalmazásával is. Gondolom nem kell leírnom, hogy a pár évvel fiatalabb, digitális technika rajongó pilóta javaslatára. Utána szintén ő javasolta, hogy olyan messzire dobják a sorvezetős GPS-t, amennyire csak tudják, mert az a csoda le volt maradva a helikopterhez képest másfél szórási nyomsávot! Így történt az, hogy ők egészen a cégük 2021-es megszűnéséig, GPS nélkül vegyszereztek. A megszűnés egyik legfőbb oka az a "szuper" EU rendelet, amit Magyarország is bevezetett és a rengeteg adminisztrációs és egyéb teherrel, amit az igénybevevő gazda kapott, lényegében ölik meg a mezőgazdasági repülést. A másik ok, hogy a cég mindkét pilótája 60+-os életkorú, a fiatalabb is. Nyíregyházán végzett Kamov pilótákról beszélünk. Az egyikük a cégbezárással együtt nyugdíjba is ment, a fiatalabbik pilóta pedig még repül EC-n és menti az emberéleteket. Ha pedig nincs szolgálatban, akkor beugrik az AgroAviához, Kamovozni, de neki is talán 1-2 év van hátra a nyugdíjkorhatáig.
Visszatérve az ACsSZ-1-re, szerintem arra, amire kitalálták, bőven jó volt, de ezt Allesmor sokkal jobban leírta nálam, nem ismételném meg. Azzal viszont borzolnám az idegeidet, hogy az ACSSZ-t váltó "756-os gyártmány" és 756.02-es gyártmány is ugyanúgy felhúzós, 2 nap járástartalékkal, +20sec pontossággal. A "sima" Ka-52-eseken van például ilyen fedélzeti óra.
De, hogy mondjak valami jobbat, az ezekre az órákra nagyon hasonlító másik fedélzeti óratípus az EMCS-1 ("Eloktromehanicseszkije Csaszi) már napi 0,432 sec pontosságot tud.
ЧелÑбинÑкий ÑаÑовой завод «ÐолниÑ» - пÑоизводиÑÐµÐ»Ñ Ð²ÑÑокоÑоÑнÑÑ Ð¸ надежнÑÑ Ð¼ÐµÑаниÑеÑÐºÐ¸Ñ Ð¿ÑибоÑов измеÑÐµÐ½Ð¸Ñ Ð²Ñемени, ÑпоÑобнÑÑ ÑабоÑаÑÑ Ð² ÑкÑÑÑемалÑнÑÑ ÑÑловиÑÑ Ð¸ агÑеÑÑивнÑÑ ÑÑедаÑ.
molnija-ltd.ru