Szu-27 / Szu-30 / Szu-33 / Szu-35 Flanker (Szuhoj)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 691
6 348
113
Mondjuk egy rekordgépen ha valami, akkor a stopperóra mindenképpen kötelező és ha alapból a megbízható és strapabíró ACsSz-1 ott van a műszerfalon, akkor minek kéne más?
.
Mennyire jó? :) NAPONTA +/- 20 másodperc a "pontossága" a saját gyártója állitása szerint is (https://molnija-ltd.ru/catalog/achs-1v?utm_source)
.
Egy átlagos, hétköznapi kvarcóra pontossága nagyjából +/- 15 másodperc HAVONTA (tehát kb. +/- 0.5 sec naponta). Egy olcsó kvarcszerkezet.
.
Mondjuk 1984-ben a szovjet "aerospace" szektor nagy vivmánya volt, hogy a Szojuz TM űrhajóba már digitális óra került a korábbi elektromechanikus helyett, ami a Szojuz-T-n volt. A szovjet űrhajós kvarcóra ekkora lett: https://www.righto.com/2020/01/inside-digital-clock-from-soyuz.html
 

jeff

Well-Known Member
2015. november 24.
82
366
53
Mondjuk 1984-ben a szovjet "aerospace" szektor nagy vivmánya volt, hogy a Szojuz TM űrhajóba már digitális óra került a korábbi elektromechanikus helyett, ami a Szojuz-T-n volt. A szovjet űrhajós kvarcóra ekkora lett: https://www.righto.com/2020/01/inside-digital-clock-from-soyuz.html
Mondjuk ha azt a cikket tovább olvasod, akkor láthatod, hogy a SS vezérlése is hasonlóan épült fel, bár kissé fejlettebb alkatrészekkel. Nem értek az űreszközök fejlesztéséhez, de talán lehetett ennek valami oka.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and fishbed

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 691
6 348
113
Mondjuk ha azt a cikket tovább olvasod, akkor láthatod, hogy a SS vezérlése is hasonlóan épült fel, bár kissé fejlettebb alkatrészekkel. Nem értek az űreszközök fejlesztéséhez, de talán lehetett ennek valami oka.
Az ACsSz-1 óra kb ennek az amerikai tipusnak a megfelelője.... 1943-ból.
 
  • Tetszik
Reactions: enzo

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
14 537
72 450
113
.
Mennyire jó? :) NAPONTA +/- 20 másodperc a "pontossága" a saját gyártója állitása szerint is (https://molnija-ltd.ru/catalog/achs-1v?utm_source)
.
Egy átlagos, hétköznapi kvarcóra pontossága nagyjából +/- 15 másodperc HAVONTA (tehát kb. +/- 0.5 sec naponta). Egy olcsó kvarcszerkezet.
.
Mondjuk 1984-ben a szovjet "aerospace" szektor nagy vivmánya volt, hogy a Szojuz TM űrhajóba már digitális óra került a korábbi elektromechanikus helyett, ami a Szojuz-T-n volt. A szovjet űrhajós kvarcóra ekkora lett: https://www.righto.com/2020/01/inside-digital-clock-from-soyuz.html
Naponta?
Az ugye megvan, hogy az ACsSz-t is minden egyes repülés után nullázni kell?
Ez egy stopper.
Be lehet állítani rajta a pontos időt is, de fel kell húzni és egy idő után az óra leáll. Akkor újra be kell állítani és utána újra fel kell húzni.
A 24 órában 40 másodperces potatlansági tartomány az egy egyórás feladat során 1.6 másodperc, azaz +/- 0.8.
Egy kétórás repülési feladat végén +/- 1.6 másodperc, ha és amennyiben olyan erők hatottak rá. De akkor már a gépszemélyzet nem a stopperral van úgyse elfoglalva.
Egy rekordgép esetében, ahol kb jó, ha fél óra volt a feladat, ez +/- 0.4 másodperc lehet, amit a pilóta a kabinban nem tudott észrevenni, a gép repülési paramétereit pedig eleve a telemetrikus rendszereken keresztül, külső időmérőkhöz igazítva mérték.
Az űrhajókban nyilván sokkal pontosabb időmérő és stopper rendszerek kerültek, mert azok napokig (hetekig, hónapokig, évekig) keringenek a világűrben és a visszatérési manőverek, szétválások, fékezőrakéták begyújtása nagy pontosságot igényel. Bár ezek vezérlése is történhet földi parancsra.

Teljesen értelmetlen dolog az ACsSz órákat lesajnálni 2025-ben egy internetes fórumon, öncélúan, csak a kritika kedvéért. Ha olyan hitvány ruszki fos technika lett volna, akkor nem építették volna be minden egyes szovjet repülőeszközbe a bombázótól a helikoptereken át az utasszállítóig.
Vagy szerinted ezért vesztették el a Hidegháborút és ezért dölt össze a Szovjetúnió?
Ha akartak volna, akkor csinálnak egy másik fajtájú óracsaládot (ACsSz-ből többféle van), de nem. Nekik ez megfelelt, működött és évtizedeken át kiszolgálta őket.
Ez egy legendásan sikeres, megbízható termék.
 

jeff

Well-Known Member
2015. november 24.
82
366
53
Az ACsSz-1 óra kb ennek az amerikai tipusnak a megfelelője.... 1943-ból.
Én az 1984- es kvarcórára gondoltam, és annak a cikknek a folytatására, ahol az Ss elektronikájával hasonlítják össze. Nem a mechanikus óráról beszéltem.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
49 844
90 339
113
Tegnapelőtt újabb tétel Szu-35Sz vadászgépet adtak át az orosz VKSz-nek.

UyUvuDgLgnK8X5Ud2jASetwi7nSvr_lHN1S21LDdEB6FtotL06kO-6nCtdAXDeE2_x_oYj1c9BVki3t_D8sOnQVY.jpg
mZmt_5SK6C9sZ3hZ1aVPASyg7DX14WxatVYgSG_PokcUFo2dkVwIcaNLzKfg3zfKsThjXy0hJhJIaSuDQZUmpbFg.jpg

fSiezlS9mqOA2gtCHyyJ-YzXjnq03PSXoAUiA07_b5ILRxqs37Rnjm5i8IL7ApqwbRXRyBy88cW7rN1HO_sbyQhK.jpg
DLUc0BeuZ8AuX5P116M729o2GhMxuRMebg6J1tknKjSUR-rLuzfBQW-MYQ_T1CDt3ufiXUV4Ep6AvkXuwEMh7L9n.jpg

itp1IgQgCq0EmcFC-mWRoga-y5Hm_GYJCn7IoI9SO-TRWG0RZYYaE1UzASMRyplp9zW2ueXKYQrTUsS3ofaeio2D.jpg


 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 691
6 348
113

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
14 537
72 450
113
  • Tetszik
Reactions: fip7 and Kim Philby

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 691
6 348
113
Erről beszélek, olvasd el, mit írtam. Volt gond valaha az ACsSz-1-essel?
.
.
A pontatlanságán kivül? Nem tudom. De feltalálhattak volna ennyi erővel egy modernebb digitális órát is az évtizedek során, kisebb súly, pontosabb működés, jobb leolvashatóság, több lehetséges funkció..... vagy pl nem kellene fűteni menet közben.
Az ACsSz-1 teljesen mechanikus, és olajjal van kenve a fogaskerekeknél. Hidegben az olaj besűrűsödne, az óra lelassulna vagy akár megállna. Az óra elektromos fűtése stabil 15-20 fok körüli hőmérsékleten tartja az órát, így viszonylag pontos marad a járása, de mégis ebből is jön a pontatlanság egy része.
.
A Po-2-vel sem volt gond, tette a dolgát, mégis lecserélték. :)

.
(Amúgy jó kis óra, de van súlya, pár éve vettem egy ilyet az Ebayen.)
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
14 537
72 450
113
.
.
A pontatlanságán kivül? Nem tudom. De feltalálhattak volna ennyi erővel egy modernebb digitális órát is az évtizedek során, kisebb súly, pontosabb működés, jobb leolvashatóság, több lehetséges funkció..... vagy pl nem kellene fűteni menet közben.
Az ACsSz-1 teljesen mechanikus, és olajjal van kenve a fogaskerekeknél. Hidegben az olaj besűrűsödne, az óra lelassulna vagy akár megállna. Az óra elektromos fűtése stabil 15-20 fok körüli hőmérsékleten tartja az órát, így viszonylag pontos marad a járása, de mégis ebből is jön a pontatlanság egy része.
.
A Po-2-vel sem volt gond, tette a dolgát, mégis lecserélték. :)

.
(Amúgy jó kis óra, de van súlya, pár éve vettem egy ilyet az Ebayen.)
Ennyi.
 

Kim Philby

Well-Known Member
2020. december 16.
15 654
42 712
113
Tegnapelőtt újabb tétel Szu-35Sz vadászgépet adtak át az orosz VKSz-nek.

UyUvuDgLgnK8X5Ud2jASetwi7nSvr_lHN1S21LDdEB6FtotL06kO-6nCtdAXDeE2_x_oYj1c9BVki3t_D8sOnQVY.jpg




Az Orosz Űrhajózási Erők 2025-ben kapták meg az ötödik adag Szu-35S vadászgépet.​

2025. szeptember 24-én a United Aircraft Corporation (UAC, a Rostec Állami Vállalat része) bejelentette , hogy új Szu-35Sz vadászgépeket gyártott és szállított az Orosz Védelmi Minisztériumnak egy állami védelmi megrendelés részeként. Ezeket a többcélú repülőgép-rendszereket az Orosz Légierők számára szánják. A repülőgépek földi és repülési gyári teszteken estek át. Az egyik új Szu-35Sz vadászgépet, amelyet 2025 szeptemberében szállítottak át az Orosz Légierőknek, a United Aircraft Corporation Jurij Gagarin Komszomolszk-na-Amur Repülőgyára (KnAAZ) gyártotta. Farokszám kitakart (c) United Aircraft Corporation. "Az orosz védelmi miniszter által kitűzött, a csapatcsoportok fegyverekkel és felszereléssel való ellátására vonatkozó célfeladatok teljesítése részeként különleges vadászrepülőgép-csoportunk új adag Szu-35Sz többcélú vadászgépet kapott. "A Szu-35Sz repülőgépek teljes mértékben és a legmagasabb minőségben hajtják végre a ránk bízott összes harci feladatot" - jegyezte meg az Orosz Légierők Szu-35Sz pilótája.


ts3zagq9vzu8a9eit0mtgvxqbvko9mgv.jpg
A bmpd nevében szeretnénk rámutatni, hogy az Orosz Légierők ezzel 2025-ben megkapták a Jurij Gagarin Komszomolszk-na-Amur Repülőgépgyár (KnAAZ) által gyártott Szu-35S vadászgépek ötödik szállítmányát az Egyesült Repülőgép Vállalatnak (UAC). Az UAC 2025. március 29-én , a második szállítmány május 12- én , a harmadik szállítmány június 25- én , a negyedik szállítmány pedig augusztus 21-én jelentette be az Orosz Légierőknek szánt Szu-35S vadászgépek első szállítmányának 2025-ös leszállítását . A szokásos módon az UAC 2022-től kezdődő bejelentései nem hozzák nyilvánosságra a leszállított repülőgépek számát, a vadászgépek farokszámait pedig a hivatalos fotókon és videókon retusálják. A rendelkezésre álló adatok szerint a június 25-én leszállított harmadik szállítmány három repülőgépből állt.

2024 elején a KnAAZ négy szállítmány Szu-35S vadászgépet szállított le, becslések szerint összesen 15 repülőgépet, az orosz védelmi minisztériumnak. A most leszállított Szu-35Sz vadászgépeket feltehetően az UAC kiegészítő (ötödik) szerződése keretében gyártották, amely az orosz védelmi minisztériumnak szállított Szu-35Sz repülőgépeket. Összesen, a korábbi szerződéseket is beleértve, az Orosz Légierő becslések szerint 135 darab sorozatgyártású Szu-35Sz vadászgépet kapott 2012 és 2024 vége között.


chb1bpe63fzi4n3kf14eblrsxh4g0e4r.jpg ri2uwjbhmbm2wr8zr9j1kuktdvgxc57p.jpg

Az egyik új Szu-35S vadászgép, amelyet 2025 szeptemberében szállítottak át az Orosz Űrhajózási Erőknek. A gépet a United Aircraft Corporation Jurij Gagarin Komszomolszk-na-Amur Repülőgyára (KNAAZ) építette. A farokszámot kitakartuk. (c) United Aircraft Corporation.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
54 407
92 067
113

Az Orosz Űrhajózási Erők 2025-ben kapták meg az ötödik adag Szu-35S vadászgépet.​

2025. szeptember 24-én a United Aircraft Corporation (UAC, a Rostec Állami Vállalat része) bejelentette , hogy új Szu-35Sz vadászgépeket gyártott és szállított az Orosz Védelmi Minisztériumnak egy állami védelmi megrendelés részeként. Ezeket a többcélú repülőgép-rendszereket az Orosz Légierők számára szánják. A repülőgépek földi és repülési gyári teszteken estek át. Az egyik új Szu-35Sz vadászgépet, amelyet 2025 szeptemberében szállítottak át az Orosz Légierőknek, a United Aircraft Corporation Jurij Gagarin Komszomolszk-na-Amur Repülőgyára (KnAAZ) gyártotta. Farokszám kitakart (c) United Aircraft Corporation. "Az orosz védelmi miniszter által kitűzött, a csapatcsoportok fegyverekkel és felszereléssel való ellátására vonatkozó célfeladatok teljesítése részeként különleges vadászrepülőgép-csoportunk új adag Szu-35Sz többcélú vadászgépet kapott. "A Szu-35Sz repülőgépek teljes mértékben és a legmagasabb minőségben hajtják végre a ránk bízott összes harci feladatot" - jegyezte meg az Orosz Légierők Szu-35Sz pilótája.


ts3zagq9vzu8a9eit0mtgvxqbvko9mgv.jpg
A bmpd nevében szeretnénk rámutatni, hogy az Orosz Légierők ezzel 2025-ben megkapták a Jurij Gagarin Komszomolszk-na-Amur Repülőgépgyár (KnAAZ) által gyártott Szu-35S vadászgépek ötödik szállítmányát az Egyesült Repülőgép Vállalatnak (UAC). Az UAC 2025. március 29-én , a második szállítmány május 12- én , a harmadik szállítmány június 25- én , a negyedik szállítmány pedig augusztus 21-én jelentette be az Orosz Légierőknek szánt Szu-35S vadászgépek első szállítmányának 2025-ös leszállítását . A szokásos módon az UAC 2022-től kezdődő bejelentései nem hozzák nyilvánosságra a leszállított repülőgépek számát, a vadászgépek farokszámait pedig a hivatalos fotókon és videókon retusálják. A rendelkezésre álló adatok szerint a június 25-én leszállított harmadik szállítmány három repülőgépből állt.

2024 elején a KnAAZ négy szállítmány Szu-35S vadászgépet szállított le, becslések szerint összesen 15 repülőgépet, az orosz védelmi minisztériumnak. A most leszállított Szu-35Sz vadászgépeket feltehetően az UAC kiegészítő (ötödik) szerződése keretében gyártották, amely az orosz védelmi minisztériumnak szállított Szu-35Sz repülőgépeket. Összesen, a korábbi szerződéseket is beleértve, az Orosz Légierő becslések szerint 135 darab sorozatgyártású Szu-35Sz vadászgépet kapott 2012 és 2024 vége között.


chb1bpe63fzi4n3kf14eblrsxh4g0e4r.jpg ri2uwjbhmbm2wr8zr9j1kuktdvgxc57p.jpg

Az egyik új Szu-35S vadászgép, amelyet 2025 szeptemberében szállítottak át az Orosz Űrhajózási Erőknek. A gépet a United Aircraft Corporation Jurij Gagarin Komszomolszk-na-Amur Repülőgyára (KNAAZ) építette. A farokszámot kitakartuk. (c) United Aircraft Corporation.
Gondolom űrhajósok lettek a pilóták is, ha már űrhajó lett a vadászgépből...
 

Kim Philby

Well-Known Member
2020. december 16.
15 654
42 712
113
Gondolom űrhajósok lettek a pilóták is, ha már űrhajó lett a vadászgépből...
Igen...Igazad van...a légierő és...a többiek kapták.....Hogy is hívják őket hivatalosan?

"Az orosz légierő és űrerő rövidítése VKSz (oroszul: Военно-космические силы), ami a "Hadsereg-űrerők" kifejezésből ered. Ez a szervezet felel az orosz légvédelmi és űrrepülési feladatokért, beleértve a légierő, a légvédelem és az űrhajózási képességeket.

Az űrszervezet 2015-ben jött létre, amikor az orosz légierőt és az űrbeli parancsnoki és ellenőrzési rendszereket egyesítették egy szervezetbe. A VKSz a következő fő területeket fedi le:

  • Légierő:
    Az orosz légierő minden olyan harci repülőgépet, helikoptert és más repülőeszközt magában foglal, amely légierőnek minősül.

  • Légvédelem:
    Az orosz légvédelmi rendszereket, mint például a légvédelmi rakéta rendszereket, szintén a VKSz felügyeli.

  • Űrrepülés:
    A VKSz felelős az orosz űreszközök, műholdak és űrfegyverek üzemeltetéséért is.
Összefoglalva, a VKSz az orosz légierő és az űrerők összevonása, amely az orosz lég- és űrhadviselésért felel. "
Mi a gond?
 
  • Tetszik
Reactions: cirqle

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
54 407
92 067
113
Igen...Igazad van...a légierő és...a többiek kapták.....Hogy is hívják őket hivatalosan?

"Az orosz légierő és űrerő rövidítése VKSz (oroszul: Военно-космические силы), ami a "Hadsereg-űrerők" kifejezésből ered. Ez a szervezet felel az orosz légvédelmi és űrrepülési feladatokért, beleértve a légierő, a légvédelem és az űrhajózási képességeket.

Az űrszervezet 2015-ben jött létre, amikor az orosz légierőt és az űrbeli parancsnoki és ellenőrzési rendszereket egyesítették egy szervezetbe. A VKSz a következő fő területeket fedi le:

  • Légierő:
    Az orosz légierő minden olyan harci repülőgépet, helikoptert és más repülőeszközt magában foglal, amely légierőnek minősül.

  • Légvédelem:
    Az orosz légvédelmi rendszereket, mint például a légvédelmi rakéta rendszereket, szintén a VKSz felügyeli.

  • Űrrepülés:
    A VKSz felelős az orosz űreszközök, műholdak és űrfegyverek üzemeltetéséért is.
Összefoglalva, a VKSz az orosz légierő és az űrerők összevonása, amely az orosz lég- és űrhadviselésért felel. "
Mi a gond?
Űrhajózási erők van odaírva ami mindenhogy rossz.
 
  • Tetszik
Reactions: borisz

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
9 453
13 842
113
Na igen! Az ilyen értelmetlen hülye hozzászólásokkal, mint az itteni két utolsó, hamar összejön a több ezer hsz.

Arra akar kilyukadni, hogy a szervezet neve Légi- és Kozmikus Erők. Nem úrhajózás, meg légiközlekedés, meg a bánat tudja, ki minek szokta ferdíteni valamelyik suta fordító programmal.
Ahogy a habarcs sztrájk is fájdalmas.
 

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
2 044
12 373
113
.
Mennyire jó? :) NAPONTA +/- 20 másodperc a "pontossága" a saját gyártója állitása szerint is (https://molnija-ltd.ru/catalog/achs-1v?utm_source)
.
Egy átlagos, hétköznapi kvarcóra pontossága nagyjából +/- 15 másodperc HAVONTA (tehát kb. +/- 0.5 sec naponta). Egy olcsó kvarcszerkezet.
.
Mondjuk 1984-ben a szovjet "aerospace" szektor nagy vivmánya volt, hogy a Szojuz TM űrhajóba már digitális óra került a korábbi elektromechanikus helyett, ami a Szojuz-T-n volt. A szovjet űrhajós kvarcóra ekkora lett: https://www.righto.com/2020/01/inside-digital-clock-from-soyuz.html
OFF
A tőled már megszokott, "szidjunk valamit, mert orosz" sorozat, 2635-ik része...
Az ACsSz-1, a MiG-15-ösön jelent meg először. Azóta kb elválaszthatatlan része a repülőgépeiknek,helikoptereiknek. Igen, kettő naponta egyszer fel kell húzni. Ha meg magyar mg pilóta vagy akkor minden alkalommal fel kell húzni, mert sajnos gyakran több mint két nap telik el a két munkarepülés között. Nekem az egyik mg helikopterpilóta ismerősöm imádta, a másik nem is foglalkozott vele, miután lett digitális óra is a Kamovban. Aki imádta, mindent azzal mért, a másik pedig az utólag beépített meg nem mondom már, hogy milyen típusú digitális órával foglalkozott foglalkozott állandóan. Az utóbbi órát egy, a Ka-26-os elektromos rendszerét fejből, A-tól Я-ig ismerő, úgynevezett "különleges szerelő" segítségével építették be, és olyanra lett megcsinálva, hogy érezte azt, hogy a mikor nyitod, és mikor zárod a szórókeret fúvókáit a kollektíven lévő mikrokapcsolókkal. Ha nyitottad a fúvókákat, elkezdett mérni, ha zártad megállt. És tisztán csak azt az időt mérte, amit vegyszerszórással töltöttél. Utána a leszálláskor felírtad, majd több lépésben nulláztad. Ez utóbbi volt kissé küzdős, kesztyűben. Amikor megkérdeztem azt, aki nem szerette a digitális órát, hogy miért ACSSZ-el stopperezik, annyit mondott, mert "ez a gyári, meg a faszom a digitális szarba, repültem annyit, hogy tudjam, hogy egy felszállásból mennyi idő a tényleges szórási idő, és ez nem változik". Egyébként ők megpróbálkoztak már sok éve az úgynevezett sorvezető GPS helikopteres alkalmazásával is. Gondolom nem kell leírnom, hogy a pár évvel fiatalabb, digitális technika rajongó pilóta javaslatára. Utána szintén ő javasolta, hogy olyan messzire dobják a sorvezetős GPS-t, amennyire csak tudják, mert az a csoda le volt maradva a helikopterhez képest másfél szórási nyomsávot! Így történt az, hogy ők egészen a cégük 2021-es megszűnéséig, GPS nélkül vegyszereztek. A megszűnés egyik legfőbb oka az a "szuper" EU rendelet, amit Magyarország is bevezetett és a rengeteg adminisztrációs és egyéb teherrel, amit az igénybevevő gazda kapott, lényegében ölik meg a mezőgazdasági repülést. A másik ok, hogy a cég mindkét pilótája 60+-os életkorú, a fiatalabb is. Nyíregyházán végzett Kamov pilótákról beszélünk. Az egyikük a cégbezárással együtt nyugdíjba is ment, a fiatalabbik pilóta pedig még repül EC-n és menti az emberéleteket. Ha pedig nincs szolgálatban, akkor beugrik az AgroAviához, Kamovozni, de neki is talán 1-2 év van hátra a nyugdíjkorhatáig.
Visszatérve az ACsSZ-1-re, szerintem arra, amire kitalálták, bőven jó volt, de ezt Allesmor sokkal jobban leírta nálam, nem ismételném meg. Azzal viszont borzolnám az idegeidet, hogy az ACSSZ-t váltó "756-os gyártmány" és 756.02-es gyártmány is ugyanúgy felhúzós, 2 nap járástartalékkal, +20sec pontossággal. A "sima" Ka-52-eseken van például ilyen fedélzeti óra.
De, hogy mondjak valami jobbat, az ezekre az órákra nagyon hasonlító másik fedélzeti óratípus az EMCS-1 ("Eloktromehanicseszkije Csaszi) már napi 0,432 sec pontosságot tud.