MiG-29 / MiG-35 Fulcrum (Mikojan-Gurjevics)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

M

molnibalage

Guest
Molni kár felróni a Mig-eknek hogy kevés volt az őrjárati idejük hiszen abban az időben a földi radarok rávezették az elfogó vadászt a célra és ennyi ! Nem volt feladatuk a hosszú őrjáratozás ! Ha nagyon kellett akkor felraktak 3 pótost .
A 3 pótos nem harcászati konfig volt, csak áttelepüléshez volt használatos. A gép harcértéke két db R-60M rakétával amúgy is röhejes lenne...
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 180
61 059
113

Igen, nézd meg az üvegezésüket. Az ML TP-23M-jének 3 üvegből áll a burkolata, a TP-23-asnak a román MF-en csak kettőből.
A TP-26-os leginkább a MiG-2PD-kről ismerős, ott TP-26S néven futott. Ezt kapta meg az MLD is. Ennek azonos volt az üvegezése a TP-23M-ével.
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 199
33 605
113
Engem inkább az érdekelne hogy hogyhogy nincs legalább egy rajz a mig irodától ami egy egyhajtomuves csökkentett eszlelhetosegu vadaszbombazot ábrázol?
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 199
33 605
113
Mert ugyebár az 1.44 el elég sok tapasztalatot szereztek (belső fegyverter "5genes rendszerek"
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 199
33 605
113
És az 1.44 et valójában miért törölték elég előrehaladott állapotban volt. (Pénzhiányra hivatkozva se értem hogy miért nem elesztettek újra a programot. Mert kb 10 évre rá jött a pak fa) nem mint ha nem a pak fa teccene jobban de akkor is hatalmas penzkidobas volt az 1.44 et vessznihagyni exportra első osztályú lett volna Indianak de szerintem 2002-3 körül kína is nagyobb mennyiséget vásárolt volna
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 180
61 059
113
Anno egy időben készült el a MiG 1.44 és a Szuhoj S-32/37 Berkut. Ez utóbbiból lett a Szu-47-es, de csak azután, hogy pár repülést követően elérték az 1.44-es leállítását. Az 1.44-essel a MiG nagyot akart gurítani, ezért a vadiúj gépet felszerelték a Szaturn AL-41F hajtóművekkel, melyeket már a 90-es évek eleje óta reszelgettek. Ezekből csak az a két beépíthető példány volt és bár a Berkut 1997-ben a levegőbe tudott emelkedni, nem kaphatta meg ezeket. Helyette a két évvel később repülőképess vált 1.44-esbe építették, míg a Szuhojnak be kellett érnie a Szolovjov D-30F11-essel, ami a MiG-31-esekből ismert D-30F6-osok átmérőben csökkentett forszázskamrájú, de amúgy távolról sem modern variánsa. Az 1999-es első levegőbe emelkedést követően jól látható, hogy a Szuhoj minden követ megmozgatott annak érdekében, hogy az 1.44 programot mielőbb elkaszálják. Mind a mai napig nem tisztázott, hogy összesen mennyit repültek vele, vagy 3 felszállása volt, vagy 26. Ezzel szemben a Berkutot ahol lehetett, promótálták, repült a MAKSZ-on 97-ben 99-ben, 2001-ben és még 2005-ben is, de csak a Putyin-napon. 2008-ban állították le. Aktívan részt vett a PAK-FA előtanulmányaihoz végzett kísérleti repülésekben legalább háromszor kompletten átépítették az amúgy sohasem használt belső fegyverterét, főképp az ajtókat.
A nagy vívmánya, az előrenyilazott kompozit szárnya viszont meg is pecsételte a sorsát, mert bár kis sebességeken, nagy állásszögeken kiválóan lehetett vele repülni, de 2000 környékén végleg letiltották a szuperszonikus repüléseket vele, mert hiába építették meg 90% nagy szilárdságú kompozitból és titánból a szárnyait úgy, ahogy azt kell, ez a sárkányszerekezet nem igazán alkalmas a hangsebesség feletti repülésre. A MIG 1.44-esének nem volt módja bemutatni a képességeit, így ez a gép nagy talányként szerepel a repülés történetében.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 785
30 559
113
A Mig miért van az oroszoknál másodosztályú repülőgyártóként kezelve?Tudom, hogy politika meg lobbi meg minden, de fegyvereknél csak meg kellene nézzék, hogy melyik a jobb vagy a készebb konstrukció.
 
M

molnibalage

Guest
A Mig miért van az oroszoknál másodosztályú repülőgyártóként kezelve?Tudom, hogy politika meg lobbi meg minden, de fegyvereknél csak meg kellene nézzék, hogy melyik a jobb vagy a készebb konstrukció.
Mármint mindörökké vagy most? Mert az egész hidegháború alatt a "MiG" volt a keleti vadász szinonímája sőt, sok helyen ma is. Itthon is, mert csak MiG-ek repkedteik Ha belagondolsz akkor a Szu-27 megjelenéséig a Szuhoj csak PVO vadászokat csinált... Azt meg nem vetették be sehol, külföldre is egyszer mentek, Egyiptomba Szu-15.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 180
61 059
113
Ne kezeljük úgy a Szovjetúnió összeomlását, mint valami könnyed lányregényt. Élethalál harc alakult ki a megrendelésekért úgy, hogy az összes tervezőiroda épp kulcsrakész-közeli állapotban volt számos új, bonyolult és drágán kifejlesztett projektjével. Pénz meg hirtelen sehol.
Farkastörvények uralkodtak és káosz, így fordulhatott elő olyan összeférhetetlenség, hogy Miahil Szimonov, a Szuhoj főkonstruktőre az Állami Duma fegyverbeszerzési bizottságának tagja lett és elsőkézből befolyásolt olyan elnöki döntéseket, mint, hogy mi kerüljön megrendelésre és mi kerüljünk a szeméttelepre.
Érdemes megfigyelni, hogy A Szu-27K, Szu-27IB, Szu-27M és Szu-27PU programok tovább élhettek, ezekből lett rendre a Szu-33, Szu-34, Szu-35 és a Szu-30-as különféle változatai, míg a MiG-31M, MiG-29M, MiG-29K 1993 decemberében, Jelcin hatalmának végleges megszilárdulása után felfüggesztésre került. A MiG 1.44-nél pedig behúzták a kéziféket, mivel az legalább nem volt még sehol.
Nem tudom, hogy az amúgy első emberes repülésére pont 1993-ban készülő Buran űrrepülőgép életben maradhatott volna-e, ha azt a Szuhoj tervezi és nem az a Gleb Lozinno-Lozinszk, aki amúgy a MiG-31-es főkonstruktőre és a 29-es egyik tervezője is volt.
A MiG másodosztályúsága 1993-től datálódik.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
A Mig miért van az oroszoknál másodosztályú repülőgyártóként kezelve?Tudom, hogy politika meg lobbi meg minden, de fegyvereknél csak meg kellene nézzék, hogy melyik a jobb vagy a készebb konstrukció.
A MiG-ből a "Mi" az Artyom Mikojant jelenti, és már a 40-es évek elején nagyon fiatalon kapták meg és keresztelték át a Polikarpov-tervezőirodát saját névre. A bátyja Anasztasz Mikojan évtizedekig komoly párt és állami vezetői pozíciókat töltött be, még államfő is volt, így valószínűleg volt "némi" politikai hátszelük is, ami tervezői és ipari körben nem valószínű hogy népszerűvé tette őket (nyíltan és tevékenyen persze nemigen tehettek ellenük semmit, de együttműködés mások részéről nyilván csak annyi volt amennyit kötelezően előírtak), ez az egyik része a dolognak. A másik pedig az, hogy a MiG-gyártmányok a harcigépek között az egyszerűbb, olcsóbb "tucat-árunak" számítottak, ami műszaki szemmel még a kivitelükön is meglátszott. Minél több más típust láthattam közelről (Jak-28, Szu-7, Szu-22, Szu-27, An-26, An-124, vagy akár csak a cseh gyártású MiG-21, hogy nyugati gyártmányokról (pl. korabeli F-5 vagy a svéd Draken) ne is beszéljünk, annál inkább kiderült számomra hogy a MiG-ek majdnem azt a kategóriát képviselik a repiparban mint a Trabant/Wartburg az autóiparban. Bizonyos teljesítményt ki kellett hozni belőlük, de egyébként spártai és itt-ott kissé összecsapottnak, részleteikben néha átgondolatlannak tűnő kivitel volt a jellemző rájuk, de ez persze az ipari/gyártási háttér minőségének is következménye.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 785
30 559
113
Nekem örök feketebáránynak tűnik a Mig, mint ami mindig le van maradva egy lépéssel a Szuhojtól vagy "ugyanazt" gyártja csak szarabbúl. Ez szubjektív vélemény, de ez jött le eddig, persze sokkal több infót olvastam újabb orosz gépekről, mint a régebbiekről, így lehet ha a jelenlegi helyzetre inkább jellemző a meglátásom, mint a múltra. De pl Szíriában is Szuhojok vannak, még a régiek is Szuhojok (24-es), a rég és új Mig gépek meg nincsenek sehol (tudom, egy van a vízben három meg a hajó gyomrában jól elrakva).
 

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
15 650
55 285
113
A MiG-ből a "Mi" az Artyom Mikojant jelenti, és már a 40-es évek elején nagyon fiatalon kapták meg és keresztelték át a Polikarpov-tervezőirodát saját névre. A bátyja Anasztasz Mikojan évtizedekig komoly párt és állami vezetői pozíciókat töltött be, még államfő is volt, így valószínűleg volt "némi" politikai hátszelük is, ami tervezői és ipari körben nem valószínű hogy népszerűvé tette őket (nyíltan és tevékenyen persze nemigen tehettek ellenük semmit, de együttműködés mások részéről nyilván csak annyi volt amennyit kötelezően előírtak), ez az egyik része a dolognak. A másik pedig az, hogy a MiG-gyártmányok a harcigépek között az egyszerűbb, olcsóbb "tucat-árunak" számítottak, ami műszaki szemmel még a kivitelükön is meglátszott. Minél több más típust láthattam közelről (Jak-28, Szu-7, Szu-22, Szu-27, An-26, An-124, vagy akár csak a cseh gyártású MiG-21, hogy nyugati gyártmányokról (pl. korabeli F-5 vagy a svéd Draken) ne is beszéljünk, annál inkább kiderült számomra hogy a MiG-ek majdnem azt a kategóriát képviselik a repiparban mint a Trabant/Wartburg az autóiparban. Bizonyos teljesítményt ki kellett hozni belőlük, de egyébként spártai és itt-ott kissé összecsapottnak, részleteikben néha átgondolatlannak tűnő kivitel volt a jellemző rájuk, de ez persze az ipari/gyártási háttér minőségének is következménye.
Nem tudtam, hogy az a Mikoyan a tervezö bàtyja volt. Azèrt az is erdekes, hogy mègiscsak ö tervezte a MIG-15-öt a 19-ig. Az akkori Suchoyokròl semmit nem hallani.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 180
61 059
113
Anasztaz Mikojan, Artyom báttya egy olyan egyedülállóan sikeres politikai manőverista volt a Szovjetúnió 70 éves történelmében, ami példanélküli. Örményként Moszkvában a grúz Sztálin és Berija mellett is életben tudott maradni, túlélve őket, ahogy az ukrán Hruscsovot is túlélte, pedig a régi gárda tagja volt és a szintén ukrán Brezsnyev alatt halt meg, természetes úton. Így a MiG-nek volt hátszele. Mikojan és Gurjevics halála után Beljakov következett, amikor is felmerült a MiG név megváltoztatása, de inkább meghagyták. Politikailag erős márkanévnek számított. Napjainkban az UAC égisze alatt semmi szükség nincs már rájuk, de az UAC tevékenységét látva nem csodálkozom, hogy megmaradtak. Hiszen bár az UAC feladata a különféle projektek ésszerű összehangolása lenne, mást se látunk, mint a különféle irodák és az időközben önállósult repülőgép-, helikopter- és hajtóműgyárak nyakra-főre ontják az egymással majdnem egyenértékű termékeiket, melyekhez utólag szabják az állami megrendeléseket.
 
M

molnibalage

Guest
Nekem örök feketebáránynak tűnik a Mig, mint ami mindig le van maradva egy lépéssel a Szuhojtól vagy "ugyanazt" gyártja csak szarabbúl. Ez szubjektív vélemény, de ez jött le eddig, persze sokkal több infót olvastam újabb orosz gépekről, mint a régebbiekről, így lehet ha a jelenlegi helyzetre inkább jellemző a meglátásom, mint a múltra. De pl Szíriában is Szuhojok vannak, még a régiek is Szuhojok (24-es), a rég és új Mig gépek meg nincsenek sehol (tudom, egy van a vízben három meg a hajó gyomrában jól elrakva).
A Szu-9 / MiG-21F-13 korszakban miben volt lemardva a MiG? Tudta az M2.0-őt, a radarja meg nem volt a méret miatt, de a PF-ben már volt. A Szu-9 radarja alig kerekítési hiba, mert annak színvonala is olyan lehetett, amilyen...
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 785
30 559
113
Hiszen bár az UAC feladata a különféle projektek ésszerű összehangolása lenne, mást se látunk, mint a különféle irodák és az időközben önállósult repülőgép-, helikopter- és hajtóműgyárak nyakra-főre ontják az egymással majdnem egyenértékű termékeiket, melyekhez utólag szabják az állami megrendeléseket.
Ez nem akkora katasztrófa, legalábbis nem egyértelmű, hogy hogy jobb. Ha több iroda fejleszt akkor folyamatosan verseny van és innováció, mégha legtöbb esetben egyik sem tudja megelőzni a korát és csodát tenni, de néha kijöhetnek valami egyedülállóval. Ez így természetesen drágább, de ha egy nagy cégbe összegyúrnák az egészet, és nem tudják jól megszervezni, akkor elkényelmesedés lesz belőle innovációhiánnyal. Persze ha jól menedzselnék ezt a tervezőmamutot, akkor az erőforrások jobb felhasználása mellett is lenne innováció, de egy jó szervezéssel most is össze tudnák hangolni a különböző irodák tevékenységét anélkül, hogy egyebgyúrnák azokat. Tehát, komoly szervezésbeli problémáik vannak, ami lehet tökéletlenség vagy politikai lobbik ok vagy emberhiány vagy bármi más. Egyszer ezt kell megoldani.