MiG-29 / MiG-35 Fulcrum (Mikojan-Gurjevics)

A Mig miért van az oroszoknál másodosztályú repülőgyártóként kezelve?Tudom, hogy politika meg lobbi meg minden, de fegyvereknél csak meg kellene nézzék, hogy melyik a jobb vagy a készebb konstrukció.
Mármint mindörökké vagy most? Mert az egész hidegháború alatt a "MiG" volt a keleti vadász szinonímája sőt, sok helyen ma is. Itthon is, mert csak MiG-ek repkedteik Ha belagondolsz akkor a Szu-27 megjelenéséig a Szuhoj csak PVO vadászokat csinált... Azt meg nem vetették be sehol, külföldre is egyszer mentek, Egyiptomba Szu-15.
 
Ne kezeljük úgy a Szovjetúnió összeomlását, mint valami könnyed lányregényt. Élethalál harc alakult ki a megrendelésekért úgy, hogy az összes tervezőiroda épp kulcsrakész-közeli állapotban volt számos új, bonyolult és drágán kifejlesztett projektjével. Pénz meg hirtelen sehol.
Farkastörvények uralkodtak és káosz, így fordulhatott elő olyan összeférhetetlenség, hogy Miahil Szimonov, a Szuhoj főkonstruktőre az Állami Duma fegyverbeszerzési bizottságának tagja lett és elsőkézből befolyásolt olyan elnöki döntéseket, mint, hogy mi kerüljön megrendelésre és mi kerüljünk a szeméttelepre.
Érdemes megfigyelni, hogy A Szu-27K, Szu-27IB, Szu-27M és Szu-27PU programok tovább élhettek, ezekből lett rendre a Szu-33, Szu-34, Szu-35 és a Szu-30-as különféle változatai, míg a MiG-31M, MiG-29M, MiG-29K 1993 decemberében, Jelcin hatalmának végleges megszilárdulása után felfüggesztésre került. A MiG 1.44-nél pedig behúzták a kéziféket, mivel az legalább nem volt még sehol.
Nem tudom, hogy az amúgy első emberes repülésére pont 1993-ban készülő Buran űrrepülőgép életben maradhatott volna-e, ha azt a Szuhoj tervezi és nem az a Gleb Lozinno-Lozinszk, aki amúgy a MiG-31-es főkonstruktőre és a 29-es egyik tervezője is volt.
A MiG másodosztályúsága 1993-től datálódik.
 
A Mig miért van az oroszoknál másodosztályú repülőgyártóként kezelve?Tudom, hogy politika meg lobbi meg minden, de fegyvereknél csak meg kellene nézzék, hogy melyik a jobb vagy a készebb konstrukció.
A MiG-ből a "Mi" az Artyom Mikojant jelenti, és már a 40-es évek elején nagyon fiatalon kapták meg és keresztelték át a Polikarpov-tervezőirodát saját névre. A bátyja Anasztasz Mikojan évtizedekig komoly párt és állami vezetői pozíciókat töltött be, még államfő is volt, így valószínűleg volt "némi" politikai hátszelük is, ami tervezői és ipari körben nem valószínű hogy népszerűvé tette őket (nyíltan és tevékenyen persze nemigen tehettek ellenük semmit, de együttműködés mások részéről nyilván csak annyi volt amennyit kötelezően előírtak), ez az egyik része a dolognak. A másik pedig az, hogy a MiG-gyártmányok a harcigépek között az egyszerűbb, olcsóbb "tucat-árunak" számítottak, ami műszaki szemmel még a kivitelükön is meglátszott. Minél több más típust láthattam közelről (Jak-28, Szu-7, Szu-22, Szu-27, An-26, An-124, vagy akár csak a cseh gyártású MiG-21, hogy nyugati gyártmányokról (pl. korabeli F-5 vagy a svéd Draken) ne is beszéljünk, annál inkább kiderült számomra hogy a MiG-ek majdnem azt a kategóriát képviselik a repiparban mint a Trabant/Wartburg az autóiparban. Bizonyos teljesítményt ki kellett hozni belőlük, de egyébként spártai és itt-ott kissé összecsapottnak, részleteikben néha átgondolatlannak tűnő kivitel volt a jellemző rájuk, de ez persze az ipari/gyártási háttér minőségének is következménye.
 
Nekem örök feketebáránynak tűnik a Mig, mint ami mindig le van maradva egy lépéssel a Szuhojtól vagy "ugyanazt" gyártja csak szarabbúl. Ez szubjektív vélemény, de ez jött le eddig, persze sokkal több infót olvastam újabb orosz gépekről, mint a régebbiekről, így lehet ha a jelenlegi helyzetre inkább jellemző a meglátásom, mint a múltra. De pl Szíriában is Szuhojok vannak, még a régiek is Szuhojok (24-es), a rég és új Mig gépek meg nincsenek sehol (tudom, egy van a vízben három meg a hajó gyomrában jól elrakva).
 
A MiG-ből a "Mi" az Artyom Mikojant jelenti, és már a 40-es évek elején nagyon fiatalon kapták meg és keresztelték át a Polikarpov-tervezőirodát saját névre. A bátyja Anasztasz Mikojan évtizedekig komoly párt és állami vezetői pozíciókat töltött be, még államfő is volt, így valószínűleg volt "némi" politikai hátszelük is, ami tervezői és ipari körben nem valószínű hogy népszerűvé tette őket (nyíltan és tevékenyen persze nemigen tehettek ellenük semmit, de együttműködés mások részéről nyilván csak annyi volt amennyit kötelezően előírtak), ez az egyik része a dolognak. A másik pedig az, hogy a MiG-gyártmányok a harcigépek között az egyszerűbb, olcsóbb "tucat-árunak" számítottak, ami műszaki szemmel még a kivitelükön is meglátszott. Minél több más típust láthattam közelről (Jak-28, Szu-7, Szu-22, Szu-27, An-26, An-124, vagy akár csak a cseh gyártású MiG-21, hogy nyugati gyártmányokról (pl. korabeli F-5 vagy a svéd Draken) ne is beszéljünk, annál inkább kiderült számomra hogy a MiG-ek majdnem azt a kategóriát képviselik a repiparban mint a Trabant/Wartburg az autóiparban. Bizonyos teljesítményt ki kellett hozni belőlük, de egyébként spártai és itt-ott kissé összecsapottnak, részleteikben néha átgondolatlannak tűnő kivitel volt a jellemző rájuk, de ez persze az ipari/gyártási háttér minőségének is következménye.
Nem tudtam, hogy az a Mikoyan a tervezö bàtyja volt. Azèrt az is erdekes, hogy mègiscsak ö tervezte a MIG-15-öt a 19-ig. Az akkori Suchoyokròl semmit nem hallani.
 
Anasztaz Mikojan, Artyom báttya egy olyan egyedülállóan sikeres politikai manőverista volt a Szovjetúnió 70 éves történelmében, ami példanélküli. Örményként Moszkvában a grúz Sztálin és Berija mellett is életben tudott maradni, túlélve őket, ahogy az ukrán Hruscsovot is túlélte, pedig a régi gárda tagja volt és a szintén ukrán Brezsnyev alatt halt meg, természetes úton. Így a MiG-nek volt hátszele. Mikojan és Gurjevics halála után Beljakov következett, amikor is felmerült a MiG név megváltoztatása, de inkább meghagyták. Politikailag erős márkanévnek számított. Napjainkban az UAC égisze alatt semmi szükség nincs már rájuk, de az UAC tevékenységét látva nem csodálkozom, hogy megmaradtak. Hiszen bár az UAC feladata a különféle projektek ésszerű összehangolása lenne, mást se látunk, mint a különféle irodák és az időközben önállósult repülőgép-, helikopter- és hajtóműgyárak nyakra-főre ontják az egymással majdnem egyenértékű termékeiket, melyekhez utólag szabják az állami megrendeléseket.
 
Nekem örök feketebáránynak tűnik a Mig, mint ami mindig le van maradva egy lépéssel a Szuhojtól vagy "ugyanazt" gyártja csak szarabbúl. Ez szubjektív vélemény, de ez jött le eddig, persze sokkal több infót olvastam újabb orosz gépekről, mint a régebbiekről, így lehet ha a jelenlegi helyzetre inkább jellemző a meglátásom, mint a múltra. De pl Szíriában is Szuhojok vannak, még a régiek is Szuhojok (24-es), a rég és új Mig gépek meg nincsenek sehol (tudom, egy van a vízben három meg a hajó gyomrában jól elrakva).
A Szu-9 / MiG-21F-13 korszakban miben volt lemardva a MiG? Tudta az M2.0-őt, a radarja meg nem volt a méret miatt, de a PF-ben már volt. A Szu-9 radarja alig kerekítési hiba, mert annak színvonala is olyan lehetett, amilyen...
 
Hiszen bár az UAC feladata a különféle projektek ésszerű összehangolása lenne, mást se látunk, mint a különféle irodák és az időközben önállósult repülőgép-, helikopter- és hajtóműgyárak nyakra-főre ontják az egymással majdnem egyenértékű termékeiket, melyekhez utólag szabják az állami megrendeléseket.
Ez nem akkora katasztrófa, legalábbis nem egyértelmű, hogy hogy jobb. Ha több iroda fejleszt akkor folyamatosan verseny van és innováció, mégha legtöbb esetben egyik sem tudja megelőzni a korát és csodát tenni, de néha kijöhetnek valami egyedülállóval. Ez így természetesen drágább, de ha egy nagy cégbe összegyúrnák az egészet, és nem tudják jól megszervezni, akkor elkényelmesedés lesz belőle innovációhiánnyal. Persze ha jól menedzselnék ezt a tervezőmamutot, akkor az erőforrások jobb felhasználása mellett is lenne innováció, de egy jó szervezéssel most is össze tudnák hangolni a különböző irodák tevékenységét anélkül, hogy egyebgyúrnák azokat. Tehát, komoly szervezésbeli problémáik vannak, ami lehet tökéletlenség vagy politikai lobbik ok vagy emberhiány vagy bármi más. Egyszer ezt kell megoldani.
 
A Szu-9 / MiG-21F-13 korszakban miben volt lemardva a MiG? Tudta az M2.0-őt, a radarja meg nem volt a méret miatt, de a PF-ben már volt. A Szu-9 radarja alig kerekítési hiba, mert annak színvonala is olyan lehetett, amilyen...
Azok szép lassan 60 éves gépek, ahogy fennebb írtam a régi konstrukcióknál nem vagyok annyira képben az erőviszonyokkal, akkor lehet ha másképp volt. De most ha megnézem akkor a Mig nem nagyon rúg labdába a Szuhojjal szembe, kb a 29-esek és azok karbantartása maradt nekik. Az oroszok is inkább a Szuhojokat reptetik, és lehet ha régebb jobb volt a Mig, de most is Szu-24-et hsználnak a régebbi gépek közül és nem települt át egyetlen Mig sem Szíriába.
 
Nem tudtam, hogy az a Mikoyan a tervezö bàtyja volt. Azèrt az is erdekes, hogy mègiscsak ö tervezte a MIG-15-öt a 19-ig. Az akkori Suchoyokròl semmit nem hallani.
A Szuhojok belpiacosok voltak, direkt egy óriási ország igényeire szabva. Amúgy a MiG31es is.
 
A Szu-9 / MiG-21F-13 korszakban miben volt lemardva a MiG? Tudta az M2.0-őt, a radarja meg nem volt a méret miatt, de a PF-ben már volt. A Szu-9 radarja alig kerekítési hiba, mert annak színvonala is olyan lehetett, amilyen...

A minőségben és képességekben. Az F-13-ashoz nem volt időben radar, a PF lényegében a Szu-9-es radarját kapta meg. De nem avionikában volt a Szuhoj előrébb, hanem repülési teljesítményben.
 
  • Tetszik
Reactions: misinator and fip7
Van a J-20 és a Mig-1.44 között egy elég komoly hasonlóság, de azér volt még mit faragni rajta mire a mostani állapotába került. Valószínűleg az oroszoknak is meglenne a maguk "F-22-ese" bejáratva és jóval nagyobb példányszámba, ha akkor nem lövik le a programot.
Lehet. De mit csinàlnanak vele ? Szerintem ki fog sülni, hogy az egész stealth is egy tévùt, mert a radar stb technika is fejlödik és akkor ott àllsz kevés és mèregdràga géppel. Legalàbb is szerintem ennek veszelye fenn àll.
 
Nem tudtam, hogy az a Mikoyan a tervezö bàtyja volt. Azèrt az is erdekes, hogy mègiscsak ö tervezte a MIG-15-öt a 19-ig. Az akkori Suchoyokròl semmit nem hallani.
Én úgy vettem észre, hogy a Lavocskin tervezőiroda a 40-es évek végére ellőtte a puskaporát, meg is szűnt,bár a La-15 állítólag semmivel se volt rosszabb a MiG-15-nél (lehet, hogy ott is a politikus bátyó hátszele segítette a MiG-et?). A Jak-tervezőintézet a 60-as évek vége óta nem igazán volt képes fejlődni, újítani magán, már a Jak-38 se volt egy nagy dobás, a 141-es már inkább ötletesebb volt de az is csak hajtómű-téren, viszont az összeomlás és pénzhiány megölte. A MiG nagy évei a 40-es évek végétől a 80-as évekig tartottak, gyakorlatilag a 29-el lezárult a nagy korszakuk utána már csak a létért küzdöttek. A Szuhoj meg a 40-es évek végétől vagy 10 évig alig létezett, voltak nagyon konzervatív korai sugárhajtású terveik de csak a proto-stádiumig jutottak, aztán valahogy magukra találtak és egyre jobb, innovatívabb gépeket terveztek, "volt bennük spiritusz", és ahogy a MiG mögül kihalt a hátszél úgy egyre jobban felülkerekedtek.
 
  • Tetszik
Reactions: misinator and fip7
A J-20 és MiG-1.44 között nem sok hasonlóság van saját véleményem szerint. A MiG-1.44 inkább az Eurofighter nehezebb változata.A tervezésekor a három eurokacsa és az orosz gép szinte együtt indult el, és bár többen ezt kétségbe vonják - meg nem is bizonyítható - de az amerikai JSF kezdeti rajzai grafikái ihlették meg a tervezőket. A kacsa megoldás, a szupermanőverezés, az instabilitás, a különféle szenzorok együttes központi számítógépes feldolgozása, és a pilóta HOTAS irányítású repülőgépének irányítású minél egyszerűbb kiszolgálása mind azonos követelmény volt, hozzátéve hogy a fontos hogy a pilóták ne a repüléssel, hanem a légiharccel, földi csapásméréssel stb. szóval a bevetésükkel foglalkozzanak. (a 5. generációs követelményekbe az alacsony észlelhetőség, és a hálózatos hadviselés, akkor került be,amikor megjelent az YF-22 és YF-23.
Az oroszok megszüntették a saját kacsájuk további tervezést, fejlesztését, az eu országok azonban ahelyett, hogy új gépet terveztek volna, az éppen gyártás előtti repülőgépek kicsit áttervezték, illetve kihasználva a lopakodást kivéve korszerű rendszereiket elkezdtek azokat gyártani (nem réskitöltőnek, és kezdték meg volna a 5. generáció tervezését), hanem nagyszámban. Ez az európai harci repülőgépipar lemaradását eredeményezték.
 
Én úgy vettem észre, hogy a Lavocskin tervezőiroda a 40-es évek végére ellőtte a puskaporát, meg is szűnt,bár a La-15 állítólag semmivel se volt rosszabb a MiG-15-nél (lehet, hogy ott is a politikus bátyó hátszele segítette a MiG-et?).

Lavocskin még Jakovlev alatt, számüzték és rakétákat kellet terveznie. Az utolsó vadászgépe Monyinoban van. Nem hiszem, hogy sokkal roszabb lett volna a gépe pld. a MIG-15-nél. (bár ezt hozta ki az állami berepülés). forrás: Jakovlev - Szárnyak, emberek
Sajnos szívbetegsége miatt nem bírta a meleg sivatagi körülményeket. Ott is halt meg. (pedig kérvényezte, hogy visszatelepülhessen Moszkvába).
 
  • Tetszik
Reactions: misinator
A Jakovlev iroda a tervező népbiztossága után, már nem tudott akkora erőforrásokat mozgosítani, és nem is kapott sok harci repülőgép tervezést, ez a MIG-hez, szuhoj-hoz kerültek. A Jak-25 sorozat volt az utolsó. Aztán inkább ad, hocra kapott repülőeszközöket, pld. helikoptert, VTOL/STOL harci gépet, és utasszállító gépeket is tervezet.
 
  • Tetszik
Reactions: misinator
Lehet. De mit csinàlnanak vele ? Szerintem ki fog sülni, hogy az egész stealth is egy tévùt, mert a radar stb technika is fejlödik és akkor ott àllsz kevés és mèregdràga géppel. Legalàbb is szerintem ennek veszelye fenn àll.
Ugyanazt csinálnák vele, mint a Szuhojokkal vagy majd a PAK-FA-val. A belső fegyverteres megoldás már amúgyis haladás, mert aerodinamikailag nem ront a fegyverzet a gépeken és ez a hatótávon vagy sebességen meglátszik. A stealth ad némi plusszot jelenleg, mert eddigis számított, hogy mennyiről látod a másikat vs. ő mennyiről lát téged. A radarok persze fejlődni fognak, gondolom a formák meg a bevonatok is, ez egy ugyanolyan verseny, mint a gépek többi rendszerének versenye. Majd kiderűl melyik a zsákutca, egyelőre most ez a trend a nagyoknál.
 
Lehet. De mit csinàlnanak vele ? Szerintem ki fog sülni, hogy az egész stealth is egy tévùt, mert a radar stb technika is fejlödik és akkor ott àllsz kevés és mèregdràga géppel. Legalàbb is szerintem ennek veszelye fenn àll.
Tévút....? Lassan hosszabb időt megélt tervezési alapelv, mint bármi más, csak forráshiány miatt lassan terjedt el. Most meg mindenki azt építi. 40+ éve létezik a koncepció - Have Blue ennyi idős, te jó ég... - és ennyi idő alatt a porhintésen kívül semmi kirobbanóan effektívet nem sikerült alkotni ellene...

A fizikát nem tudod meghágni...