Tu-160 Blackjack (Tupoljev, Szovjetunió)

Nem csoda hogy eddig nem vetted észre, mert nem mindig van ott, tehát nem minden üzemmódnál használják. Ez nem fix felület hanem felnyíló terelőlap, láttam már fotón leszállás közben teljesen előrenyilazott szárnynál is, meg nagyobb magasságban teljesen hátranyilazott szárnynál is felnyitott állapotban. Nyilazott szárnynál egyértelmű a funkciója, minden ilyen gépnél az áramlás csúszik le a szárnyvég felé, ami a szárnyvégi alsó/felső felület között nyomás-kiegyenlítődést, tehát felhajtóerő-csökkenést okoz (ráadásul ebből lesz a szárnyvégi indukált örvényáramlás is, ami további plusz légellenállást jelent). Ez ellen a légáramlás-elcsúszás ellen alkalmazzák az áramlásterelő/áramlás-stabilizáló lapokat (MiG-15/17/19, F-86, Jaguar, Harrier, Szu-7/17/22), a belépőélben a bevágást ami magából a légáramlatból hoz létre ilyen áramlásterelő légréteget (Mirage-III/IV, BAC Lightning), vagy a farkasfogazást, ami ugyanúgy egy áramlásterelő légréteget generál (Hunter, Mirage F-1, Crusader, Phantom, Viggen, MiG-23/27, F-15 stabilizátor), meg a még modernebb gépeknél részben a LERX-et is (F-16/18, MiG-29, Szu-27). Persze 100%-os megoldás nincs, a szárnyvég felé csúszó légáramlást megszüntetni nem lehet csak csökkenteni/optimalizálni.

Különös amit írsz, mert ezek az áramlásterelő lapok kizárólag akkor nyilnak fel, mikor a szárnytő becsukódik a géptörzsbe. Teljesen nyilazott szárnynál rásimul a szárnytőre, hogy növelje a felületet, csökkentse a homlokellenállást. Mivel mechanikusan össze van kötve a szárnnyal, én kétlem, hogy terpeszett szárnyállásnál fel tudna hajolni.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and fip7
Az F-14 gépeken érdekes módon nem hátul, hanem elöl nyíltak ki terelőelemek stabilizáláshoz szuperszonikus tartományban. Egy idő után kikapcsolták működésüketm de nem szerelték ki a gépekből. (Gondolom a súlypont miatt.)
http://www.anft.net/f-14/f14-detail-glovevane.htm
http://www.anft.net/f-14/f14-detail-glovevane-01.htm

Terelőelemek azon is vannak.
http://www.anft.net/f-14/f14-detail-wingsweep.htm

Én másképp tudom. Az F-14A gépeken megvolt és működött, az A flotta egy részéből kilakított B gépeken megvolt, de nem működött, míg az új gyártású D gépek sárkányszerkezetéből kompletten hiányzott.
 
Én másképp tudom. Az F-14A gépeken megvolt és működött, az A flotta egy részéből kilakított B gépeken megvolt, de nem működött, míg az új gyártású D gépek sárkányszerkezetéből kompletten hiányzott.
Ezt írtam le túlságosan tömörített formában. A '90-es években is repültek A gépek, de nem látni fotót egyet sem, ahol ki lenne nyitva. Én eddig úgy tudtam, hogy az összes A gépen kikapcsolták nem csak az A-->B (A+) konverziónál. A D gépekbe bele sem tették.
 
Köszönöm a válaszokat! Valami ilyesmit sejtettem a dolog hátterében.

"Persze 100%-os megoldás nincs, a szárnyvég felé csúszó légáramlást megszüntetni nem lehet csak csökkenteni/optimalizálni."

A szárny előre felé nyilazása nem oldja meg ezt a problémát? Ott a szárnyvégtől a szárnytő felé halad az áramlás, ha pozitív V a szárny szöge nem?
 
Köszönöm a válaszokat! Valami ilyesmit sejtettem a dolog hátterében.

"Persze 100%-os megoldás nincs, a szárnyvég felé csúszó légáramlást megszüntetni nem lehet csak csökkenteni/optimalizálni."

A szárny előre felé nyilazása nem oldja meg ezt a problémát? Ott a szárnyvégtől a szárnytő felé halad az áramlás, ha pozitív V a szárny szöge nem?

De csak nagyon erős konstrukciót igényel ami nehéz.
 
És hangsebesség felett az se nyerő. Az előrenyilazott szárnynak nagyon minimális az indukált ellenállása, nagy állásszögek érhetők el vele, de igen erősre kell szerkeszteni a közel kétszeres csavarónyomaték miatt. Nagy szerkezeteknél óriási járulékos tömegek jelennek meg.
 
És hangsebesség felett az se nyerő. Az előrenyilazott szárnynak nagyon minimális az indukált ellenállása, nagy állásszögek érhetők el vele, de igen erősre kell szerkeszteni a közel kétszeres csavarónyomaték miatt. Nagy szerkezeteknél óriási járulékos tömegek jelennek meg.
És ezen a kompozitok megjelenése sem változtatott...
 
A kompozitok nem csodaszerek, sok esetben a fajlagos tömegük a műgyanta jelenléte miatt igen magas, előállítási költségük úgyszintén, míg javíthatóságuk nehezebb.
Óriási előnyük - ahogy molnibalage is utalt rá - hogy jóformán egyedüli megoldást képeznek az előrenyilazott szárny problematikájára, hiszen irányfüggő terhelésfelvételre képesek. Azaz a szálerősítésű kompozitoknál a szálirányt a főtartó nyilazási szögéhöz képest 45 fokkal kifelé tartva a közel kétszeres szárnyvégi aerodinamikai csavarónyomatékot kompenzálni tudják. Azonban egy Tu-160-as méretű szerekezetnél már a szerkezet egyenszilárdságát ilyen terhelések mellett csak úgy tudnák garantálni, ha az egész bitang nehéz lenne. A fentebb említett "sok esetben a fajlagos tömegük a műgyanta jelenléte miatt igen magas" kitétel ebben a méretkategóriában értendő.
Hátranyilazott szárnyaknál ekkora szerekezeti tömegnövekedés nem jelentkezik.
Az enyhén előrenyilazott szárnyak 15-17 méteres fesztávig, kifejezetten alacsony sebesség tartományokra még hagyományos szerkezeti anyagokkal is gond nélkül előállíthatóak, lásd kiragadott példaként az L-13 Blanik, vagy a magyar R-26SU Góbé vitorlázógépeket.
 
Különös amit írsz, mert ezek az áramlásterelő lapok kizárólag akkor nyilnak fel, mikor a szárnytő becsukódik a géptörzsbe. Teljesen nyilazott szárnynál rásimul a szárnytőre, hogy növelje a felületet, csökkentse a homlokellenállást. Mivel mechanikusan össze van kötve a szárnnyal, én kétlem, hogy terpeszett szárnyállásnál fel tudna hajolni.
Lehet hogy ebben igazad van, most újra megnéztem azt a fotót. Sajnos ősrégi orosz sajtóból van ennek megfelelő minőség(telenség)el egy gyári berepülésen lévő, még festetlen gépről. Minden eltérő színű borításpanel külön látszik, és ez eléggé megnehezíti a közel se borotvaéles képen a részletek pontosítását, szóval lehet hogy tényleg le vannak csukva azok a mozgó panelek teljesen előrenyilazott szárnyhelyzetben.
 
http://index.hu/tech/2017/06/14/az_...legfelelmetesebb_bombazojuk_sorozatgyartasat/

idezet a cikkbol: ...úgyhogy a PAK-DA valószínűleg jégre kerül egy időre.

khmm...
Ezt kb. napnál világosabb. Több tucat Tu-160 és egyéb projektek finanszírozása és a PAK-FA program fagyott gleccser sebessége indikátora annak, hogy mennyire a reális lehetőségeken túl költ fegyverkezésre Oo. Ha szemét akarnék lenni, akkor csak így tovább, lesz még ebből megint gazdasági csőd...
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba and Roni
Ezt kb. napnál világosabb. Több tucat Tu-160 és egyéb projektek finanszírozása és a PAK-FA program fagyott gleccser sebessége indikátora annak, hogy mennyire a reális lehetőségeken túl költ fegyverkezésre Oo. Ha szemét akarnék lenni, akkor csak így tovább, lesz még ebbő


Sajnos én is ezen véleményen vagyok :(

És ha megnézzük az új technikák pl armata kurgenc Orion drone altius-m sorozatgyártása még el sem indult és ez csak egy csepp a tengerbe!
Hol van még a légerő átfegyverzése? Az sem pár millió dollárba kerülne és még a szu-30/35 db száma még bővül pedig a jenllegi gépek új fegyverekkel való ellátása is nagy falat és ebbe nincsenek benne olyan extrák mint a nyugati gépekbe.
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba
Sajnos én is ezen véleményen vagyok :(

És ha megnézzük az új technikák pl armata kurgenc Orion drone altius-m sorozatgyártása még el sem indult és ez csak egy csepp a tengerbe!
Hol van még a légerő átfegyverzése? Az sem pár millió dollárba kerülne és még a szu-30/35 db száma még bővül pedig a jenllegi gépek új fegyverekkel való ellátása is nagy falat és ebbe nincsenek benne olyan extrák mint a nyugati gépekbe.
Öszintén Roni mit kellene csinálniuk?......mert ez nagyon úgy néz ki,hogy nyuszika és a sapka effektus nálad és még pár személynél? Beengedni a nyugatot az országba,vagy mit?Hallgatom...de öszintén.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and laiki
Megtartani a jelenlegi tu-160 flottát és modernizálni .
Szu-24 kivonni a szu-34 gyártását leállítani. szu-25 szintén leállítanám a modernizálás már csak exportra menne a szu-25nél.
Mig-31 marad de váltót nem terveznék helyette.
mi-38 dobnám exportra inkább.
Majd a fent leírt gépektől elvont pénzt odatolnám a pakfa és a ligharc fegyverek fejlesztésére + Drónok és a project 22350 fregatt db számát 12-re emelném

tu-22m3m gépeket hasznosnak tartom a 800 km hatótávú kh-32 miatt :cool:
tu-95 szintén a kh-101 miatt:cool:
 
Megtartani a jelenlegi tu-160 flottát és modernizálni .
Szu-24 kivonni a szu-34 gyártását leállítani. szu-25 szintén leállítanám a modernizálás már csak exportra menne a szu-25nél.
Mig-31 marad de váltót nem terveznék helyette.
mi-38 dobnám exportra inkább.
Majd a fent leírt gépektől elvont pénzt odatolnám a pakfa és a ligharc fegyverek fejlesztésére + Drónok és a project 22350 fregatt db számát 12-re emelném

tu-22m3m gépeket hasznosnak tartom a 800 km hatótávú kh-32 miatt :cool:
tu-95 szintén a kh-101 miatt:cool:


Szép-szép, de a Tu-22M3-asok helyett mégtöbb Szu-34, illetve a jövőre induló Szu-34M.
 
Megtartani a jelenlegi tu-160 flottát és modernizálni .
Szu-24 kivonni a szu-34 gyártását leállítani. szu-25 szintén leállítanám a modernizálás már csak exportra menne a szu-25nél.
Mig-31 marad de váltót nem terveznék helyette.
mi-38 dobnám exportra inkább.
Majd a fent leírt gépektől elvont pénzt odatolnám a pakfa és a ligharc fegyverek fejlesztésére + Drónok és a project 22350 fregatt db számát 12-re emelném

tu-22m3m gépeket hasznosnak tartom a 800 km hatótávú kh-32 miatt :cool:
tu-95 szintén a kh-101 miatt:cool:

1. A jelenlegi Tu-160 flotta 16(15) gép modernizáció alatt.
2. A Szu-24 kivonva. A Szu-24M(R) helyett jonnek a Szu-34, Szu-30SzM gépek(beleértve a haditengerészetieket is), Szu-25 nincs gyártva. Még maradnak a Szu-25SzM(3) gépek. Szu-34 gyártása a 124.darab leszállításával véget ér. Utána kezdodik a gépek modernizálása Szu-34M szintre(ha nem rendelnek még belole)
3. MiG-31 modernizációja továbra is tart BM/BSzM szintre. RSzK MiG (új) vezérigazgatójának nyilatkozata(2 napja) szerint saját kezdeményezésre folyik a MiG-31 váltótípusának fejlesztése.
4.Mi-38 exportra is lesz

A PAK-FA, hoz, drónokhoz, fregattokhoz eloszor is meg kell teremteni a háttéripart, orosz elektronikai bázis, gázturbinák, fegyverrendszerek, hajtómuvek...stb
Ez egy komplex és osszetett rendszer. Nem úgy mukodik, hogy hipp-hopp ahogyan azt te gondolod...
 
A hétvégén végigolvastam a topikot,laikusként ugye én látom a fáktól az erdőt :rolleyes: ,szóval szerintem ha csak 1-2 nuki csúszik is át az amcsi légvédelmen,az már oszt-szoroz,főleg azoknak,akiket elpárologtat,bizony van értelme ezeknek a gépeknek.Köszönöm a kimerítő technikai ismertetéseket,szét gugliztam az arcom pompázsolás ügyben,majd utána jet engine ügyben,mármint,hogy hogyan is működnek ezek a motorok,majd megfordítottam a kettőt,és miután lett sejtésem a sugárhajtómű működéséről,mögé tettem a pompázsolásos infókat,és rögtön megértettem,hogy miért T90 motor inkább az avatarom.:D
Meg kell emlékeznem 1 mondatban a korszak szovjet mérnökeiről,nagy divat lefikázni a szovjet/Orosz technikát,de ez a madár engem lenyűgöz,akkoriban ezt ott,az ottani körülmények között,az ottani lehetőségekkel legyártani,elképesztő teljesítmény volt,szerintem.
Megdöbbentőek a méretei,170 000 liter üzemanyag,40 tonna fegyver terhelés,M2 feletti csúcssebesség,odatették magukat az elvtársak akkoriban.
Viszont hiányolom a fegyverzetéről szóló vitát,írásokat,vagy,hogy milyen védelmi rendszerei vannak?Mit tehet,ha indították rá valami csúfságot?Óriási távolságokról volt itt szó,mijük van a yenkiknek,ha észreveszik a partoktól 1000/1000+km-re,mivel tudják elérni?Lehet olyan műholdjuk a yenkiknek,amivel detektálni,követni,esetleg tüzet vezetni tudnak rá?
Arról sem találok infót,hogy ami újabb robotokat hordoz,azzal mit tudna kezdeni az amcsi légvédelem?
Örülök,hogy újra gyártani kezdik,gondolom sokkal modernebb elektronikát fog kapni,amivel már megkerülhetetlen problémakör lesz az usának.
Talán hülyeség a kérdés,de manapság,amikor őrjáratoznak velük,lehet bennük éles cucc?Ha a yenkik az Oroszok képébe telepíthettek rakétabázisokat,akkor nem tartom kizártnak,hogy pár100 kt ott van a hasában mindig,különben minek őrjáratozik?

6P75lQH.png



1-1 gázfröccs milyen szépen nyírja a füvet mögöttük.

Ooopsz,valami kipottyant.:rolleyes:

tu-160.jpg



Nagyon durva.......:eek:
Raduga+Kh-15.jpg


1024743178.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: Luthero and fishbed
A hétvégén végigolvastam a topikot,laikusként ugye én látom a fáktól az erdőt :rolleyes: ,szóval szerintem ha csak 1-2 nuki csúszik is át az amcsi légvédelmen,az már oszt-szoroz,főleg azoknak,akiket elpárologtat,bizony van értelme ezeknek a gépeknek.Köszönöm a kimerítő technikai ismertetéseket,szét gugliztam az arcom pompázsolás ügyben,majd utána jet engine ügyben,mármint,hogy hogyan is működnek ezek a motorok,majd megfordítottam a kettőt,és miután lett sejtésem a sugárhajtómű működéséről,mögé tettem a pompázsolásos infókat,és rögtön megértettem,hogy miért T90 motor inkább az avatarom.:D
Meg kell emlékeznem 1 mondatban a korszak szovjet mérnökeiről,nagy divat lefikázni a szovjet/Orosz technikát,de ez a madár engem lenyűgöz,akkoriban ezt ott,az ottani körülmények között,az ottani lehetőségekkel legyártani,elképesztő teljesítmény volt,szerintem.
Megdöbbentőek a méretei,170 000 liter üzemanyag,40 tonna fegyver terhelés,M2 feletti csúcssebesség,odatették magukat az elvtársak akkoriban.
Viszont hiányolom a fegyverzetéről szóló vitát,írásokat,vagy,hogy milyen védelmi rendszerei vannak?Mit tehet,ha indították rá valami csúfságot?Óriási távolságokról volt itt szó,mijük van a yenkiknek,ha észreveszik a partoktól 1000/1000+km-re,mivel tudják elérni?Lehet olyan műholdjuk a yenkiknek,amivel detektálni,követni,esetleg tüzet vezetni tudnak rá?
Arról sem találok infót,hogy ami újabb robotokat hordoz,azzal mit tudna kezdeni az amcsi légvédelem?
Örülök,hogy újra gyártani kezdik,gondolom sokkal modernebb elektronikát fog kapni,amivel már megkerülhetetlen problémakör lesz az usának.
Talán hülyeség a kérdés,de manapság,amikor őrjáratoznak velük,lehet bennük éles cucc?Ha a yenkik az Oroszok képébe telepíthettek rakétabázisokat,akkor nem tartom kizártnak,hogy pár100 kt ott van a hasában mindig,különben minek őrjáratozik?

6P75lQH.png



1-1 gázfröccs milyen szépen nyírja a füvet mögöttük.

Ooopsz,valami kipottyant.:rolleyes:

tu-160.jpg



Nagyon durva.......:eek:
Raduga+Kh-15.jpg


1024743178.jpg
Vontatott csalijuk még most sincs! 20 éve a szerb háborúban az mentett meg két B1est.
Van egy orosz film, amiben ez a repülő a főszereplő. A 07es irányt vált.
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba