Tu-160 Blackjack (Tupoljev, Szovjetunió)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 178
113
Nem csoda hogy eddig nem vetted észre, mert nem mindig van ott, tehát nem minden üzemmódnál használják. Ez nem fix felület hanem felnyíló terelőlap, láttam már fotón leszállás közben teljesen előrenyilazott szárnynál is, meg nagyobb magasságban teljesen hátranyilazott szárnynál is felnyitott állapotban. Nyilazott szárnynál egyértelmű a funkciója, minden ilyen gépnél az áramlás csúszik le a szárnyvég felé, ami a szárnyvégi alsó/felső felület között nyomás-kiegyenlítődést, tehát felhajtóerő-csökkenést okoz (ráadásul ebből lesz a szárnyvégi indukált örvényáramlás is, ami további plusz légellenállást jelent). Ez ellen a légáramlás-elcsúszás ellen alkalmazzák az áramlásterelő/áramlás-stabilizáló lapokat (MiG-15/17/19, F-86, Jaguar, Harrier, Szu-7/17/22), a belépőélben a bevágást ami magából a légáramlatból hoz létre ilyen áramlásterelő légréteget (Mirage-III/IV, BAC Lightning), vagy a farkasfogazást, ami ugyanúgy egy áramlásterelő légréteget generál (Hunter, Mirage F-1, Crusader, Phantom, Viggen, MiG-23/27, F-15 stabilizátor), meg a még modernebb gépeknél részben a LERX-et is (F-16/18, MiG-29, Szu-27). Persze 100%-os megoldás nincs, a szárnyvég felé csúszó légáramlást megszüntetni nem lehet csak csökkenteni/optimalizálni.

Különös amit írsz, mert ezek az áramlásterelő lapok kizárólag akkor nyilnak fel, mikor a szárnytő becsukódik a géptörzsbe. Teljesen nyilazott szárnynál rásimul a szárnytőre, hogy növelje a felületet, csökkentse a homlokellenállást. Mivel mechanikusan össze van kötve a szárnnyal, én kétlem, hogy terpeszett szárnyállásnál fel tudna hajolni.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and fip7

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 178
113
Az F-14 gépeken érdekes módon nem hátul, hanem elöl nyíltak ki terelőelemek stabilizáláshoz szuperszonikus tartományban. Egy idő után kikapcsolták működésüketm de nem szerelték ki a gépekből. (Gondolom a súlypont miatt.)
http://www.anft.net/f-14/f14-detail-glovevane.htm
http://www.anft.net/f-14/f14-detail-glovevane-01.htm

Terelőelemek azon is vannak.
http://www.anft.net/f-14/f14-detail-wingsweep.htm

Én másképp tudom. Az F-14A gépeken megvolt és működött, az A flotta egy részéből kilakított B gépeken megvolt, de nem működött, míg az új gyártású D gépek sárkányszerkezetéből kompletten hiányzott.
 
M

molnibalage

Guest
Én másképp tudom. Az F-14A gépeken megvolt és működött, az A flotta egy részéből kilakított B gépeken megvolt, de nem működött, míg az új gyártású D gépek sárkányszerkezetéből kompletten hiányzott.
Ezt írtam le túlságosan tömörített formában. A '90-es években is repültek A gépek, de nem látni fotót egyet sem, ahol ki lenne nyitva. Én eddig úgy tudtam, hogy az összes A gépen kikapcsolták nem csak az A-->B (A+) konverziónál. A D gépekbe bele sem tették.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 135
53 763
113
Köszönöm a válaszokat! Valami ilyesmit sejtettem a dolog hátterében.

"Persze 100%-os megoldás nincs, a szárnyvég felé csúszó légáramlást megszüntetni nem lehet csak csökkenteni/optimalizálni."

A szárny előre felé nyilazása nem oldja meg ezt a problémát? Ott a szárnyvégtől a szárnytő felé halad az áramlás, ha pozitív V a szárny szöge nem?
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 794
75 854
113
Köszönöm a válaszokat! Valami ilyesmit sejtettem a dolog hátterében.

"Persze 100%-os megoldás nincs, a szárnyvég felé csúszó légáramlást megszüntetni nem lehet csak csökkenteni/optimalizálni."

A szárny előre felé nyilazása nem oldja meg ezt a problémát? Ott a szárnyvégtől a szárnytő felé halad az áramlás, ha pozitív V a szárny szöge nem?

De csak nagyon erős konstrukciót igényel ami nehéz.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 178
113
És hangsebesség felett az se nyerő. Az előrenyilazott szárnynak nagyon minimális az indukált ellenállása, nagy állásszögek érhetők el vele, de igen erősre kell szerkeszteni a közel kétszeres csavarónyomaték miatt. Nagy szerkezeteknél óriási járulékos tömegek jelennek meg.
 
M

molnibalage

Guest
És hangsebesség felett az se nyerő. Az előrenyilazott szárnynak nagyon minimális az indukált ellenállása, nagy állásszögek érhetők el vele, de igen erősre kell szerkeszteni a közel kétszeres csavarónyomaték miatt. Nagy szerkezeteknél óriási járulékos tömegek jelennek meg.
És ezen a kompozitok megjelenése sem változtatott...
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 178
113
A kompozitok nem csodaszerek, sok esetben a fajlagos tömegük a műgyanta jelenléte miatt igen magas, előállítási költségük úgyszintén, míg javíthatóságuk nehezebb.
Óriási előnyük - ahogy molnibalage is utalt rá - hogy jóformán egyedüli megoldást képeznek az előrenyilazott szárny problematikájára, hiszen irányfüggő terhelésfelvételre képesek. Azaz a szálerősítésű kompozitoknál a szálirányt a főtartó nyilazási szögéhöz képest 45 fokkal kifelé tartva a közel kétszeres szárnyvégi aerodinamikai csavarónyomatékot kompenzálni tudják. Azonban egy Tu-160-as méretű szerekezetnél már a szerkezet egyenszilárdságát ilyen terhelések mellett csak úgy tudnák garantálni, ha az egész bitang nehéz lenne. A fentebb említett "sok esetben a fajlagos tömegük a műgyanta jelenléte miatt igen magas" kitétel ebben a méretkategóriában értendő.
Hátranyilazott szárnyaknál ekkora szerekezeti tömegnövekedés nem jelentkezik.
Az enyhén előrenyilazott szárnyak 15-17 méteres fesztávig, kifejezetten alacsony sebesség tartományokra még hagyományos szerkezeti anyagokkal is gond nélkül előállíthatóak, lásd kiragadott példaként az L-13 Blanik, vagy a magyar R-26SU Góbé vitorlázógépeket.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Különös amit írsz, mert ezek az áramlásterelő lapok kizárólag akkor nyilnak fel, mikor a szárnytő becsukódik a géptörzsbe. Teljesen nyilazott szárnynál rásimul a szárnytőre, hogy növelje a felületet, csökkentse a homlokellenállást. Mivel mechanikusan össze van kötve a szárnnyal, én kétlem, hogy terpeszett szárnyállásnál fel tudna hajolni.
Lehet hogy ebben igazad van, most újra megnéztem azt a fotót. Sajnos ősrégi orosz sajtóból van ennek megfelelő minőség(telenség)el egy gyári berepülésen lévő, még festetlen gépről. Minden eltérő színű borításpanel külön látszik, és ez eléggé megnehezíti a közel se borotvaéles képen a részletek pontosítását, szóval lehet hogy tényleg le vannak csukva azok a mozgó panelek teljesen előrenyilazott szárnyhelyzetben.
 
M

molnibalage

Guest
http://index.hu/tech/2017/06/14/az_...legfelelmetesebb_bombazojuk_sorozatgyartasat/

idezet a cikkbol: ...úgyhogy a PAK-DA valószínűleg jégre kerül egy időre.

khmm...
Ezt kb. napnál világosabb. Több tucat Tu-160 és egyéb projektek finanszírozása és a PAK-FA program fagyott gleccser sebessége indikátora annak, hogy mennyire a reális lehetőségeken túl költ fegyverkezésre Oo. Ha szemét akarnék lenni, akkor csak így tovább, lesz még ebből megint gazdasági csőd...
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba and Roni

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 431
18 869
113
Ezt kb. napnál világosabb. Több tucat Tu-160 és egyéb projektek finanszírozása és a PAK-FA program fagyott gleccser sebessége indikátora annak, hogy mennyire a reális lehetőségeken túl költ fegyverkezésre Oo. Ha szemét akarnék lenni, akkor csak így tovább, lesz még ebbő


Sajnos én is ezen véleményen vagyok :(

És ha megnézzük az új technikák pl armata kurgenc Orion drone altius-m sorozatgyártása még el sem indult és ez csak egy csepp a tengerbe!
Hol van még a légerő átfegyverzése? Az sem pár millió dollárba kerülne és még a szu-30/35 db száma még bővül pedig a jenllegi gépek új fegyverekkel való ellátása is nagy falat és ebbe nincsenek benne olyan extrák mint a nyugati gépekbe.
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba

deze75

Well-Known Member
2010. április 25.
1 075
2 944
113
Sajnos én is ezen véleményen vagyok :(

És ha megnézzük az új technikák pl armata kurgenc Orion drone altius-m sorozatgyártása még el sem indult és ez csak egy csepp a tengerbe!
Hol van még a légerő átfegyverzése? Az sem pár millió dollárba kerülne és még a szu-30/35 db száma még bővül pedig a jenllegi gépek új fegyverekkel való ellátása is nagy falat és ebbe nincsenek benne olyan extrák mint a nyugati gépekbe.
Öszintén Roni mit kellene csinálniuk?......mert ez nagyon úgy néz ki,hogy nyuszika és a sapka effektus nálad és még pár személynél? Beengedni a nyugatot az országba,vagy mit?Hallgatom...de öszintén.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and laiki

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 431
18 869
113
Megtartani a jelenlegi tu-160 flottát és modernizálni .
Szu-24 kivonni a szu-34 gyártását leállítani. szu-25 szintén leállítanám a modernizálás már csak exportra menne a szu-25nél.
Mig-31 marad de váltót nem terveznék helyette.
mi-38 dobnám exportra inkább.
Majd a fent leírt gépektől elvont pénzt odatolnám a pakfa és a ligharc fegyverek fejlesztésére + Drónok és a project 22350 fregatt db számát 12-re emelném

tu-22m3m gépeket hasznosnak tartom a 800 km hatótávú kh-32 miatt :cool:
tu-95 szintén a kh-101 miatt:cool:
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 178
113
Megtartani a jelenlegi tu-160 flottát és modernizálni .
Szu-24 kivonni a szu-34 gyártását leállítani. szu-25 szintén leállítanám a modernizálás már csak exportra menne a szu-25nél.
Mig-31 marad de váltót nem terveznék helyette.
mi-38 dobnám exportra inkább.
Majd a fent leírt gépektől elvont pénzt odatolnám a pakfa és a ligharc fegyverek fejlesztésére + Drónok és a project 22350 fregatt db számát 12-re emelném

tu-22m3m gépeket hasznosnak tartom a 800 km hatótávú kh-32 miatt :cool:
tu-95 szintén a kh-101 miatt:cool:


Szép-szép, de a Tu-22M3-asok helyett mégtöbb Szu-34, illetve a jövőre induló Szu-34M.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
47 731
80 571
113
Megtartani a jelenlegi tu-160 flottát és modernizálni .
Szu-24 kivonni a szu-34 gyártását leállítani. szu-25 szintén leállítanám a modernizálás már csak exportra menne a szu-25nél.
Mig-31 marad de váltót nem terveznék helyette.
mi-38 dobnám exportra inkább.
Majd a fent leírt gépektől elvont pénzt odatolnám a pakfa és a ligharc fegyverek fejlesztésére + Drónok és a project 22350 fregatt db számát 12-re emelném

tu-22m3m gépeket hasznosnak tartom a 800 km hatótávú kh-32 miatt :cool:
tu-95 szintén a kh-101 miatt:cool:

1. A jelenlegi Tu-160 flotta 16(15) gép modernizáció alatt.
2. A Szu-24 kivonva. A Szu-24M(R) helyett jonnek a Szu-34, Szu-30SzM gépek(beleértve a haditengerészetieket is), Szu-25 nincs gyártva. Még maradnak a Szu-25SzM(3) gépek. Szu-34 gyártása a 124.darab leszállításával véget ér. Utána kezdodik a gépek modernizálása Szu-34M szintre(ha nem rendelnek még belole)
3. MiG-31 modernizációja továbra is tart BM/BSzM szintre. RSzK MiG (új) vezérigazgatójának nyilatkozata(2 napja) szerint saját kezdeményezésre folyik a MiG-31 váltótípusának fejlesztése.
4.Mi-38 exportra is lesz

A PAK-FA, hoz, drónokhoz, fregattokhoz eloszor is meg kell teremteni a háttéripart, orosz elektronikai bázis, gázturbinák, fegyverrendszerek, hajtómuvek...stb
Ez egy komplex és osszetett rendszer. Nem úgy mukodik, hogy hipp-hopp ahogyan azt te gondolod...
 

papajoe

Well-Known Member
2016. február 21.
16 934
53 518
113
A hétvégén végigolvastam a topikot,laikusként ugye én látom a fáktól az erdőt :rolleyes: ,szóval szerintem ha csak 1-2 nuki csúszik is át az amcsi légvédelmen,az már oszt-szoroz,főleg azoknak,akiket elpárologtat,bizony van értelme ezeknek a gépeknek.Köszönöm a kimerítő technikai ismertetéseket,szét gugliztam az arcom pompázsolás ügyben,majd utána jet engine ügyben,mármint,hogy hogyan is működnek ezek a motorok,majd megfordítottam a kettőt,és miután lett sejtésem a sugárhajtómű működéséről,mögé tettem a pompázsolásos infókat,és rögtön megértettem,hogy miért T90 motor inkább az avatarom.:D
Meg kell emlékeznem 1 mondatban a korszak szovjet mérnökeiről,nagy divat lefikázni a szovjet/Orosz technikát,de ez a madár engem lenyűgöz,akkoriban ezt ott,az ottani körülmények között,az ottani lehetőségekkel legyártani,elképesztő teljesítmény volt,szerintem.
Megdöbbentőek a méretei,170 000 liter üzemanyag,40 tonna fegyver terhelés,M2 feletti csúcssebesség,odatették magukat az elvtársak akkoriban.
Viszont hiányolom a fegyverzetéről szóló vitát,írásokat,vagy,hogy milyen védelmi rendszerei vannak?Mit tehet,ha indították rá valami csúfságot?Óriási távolságokról volt itt szó,mijük van a yenkiknek,ha észreveszik a partoktól 1000/1000+km-re,mivel tudják elérni?Lehet olyan műholdjuk a yenkiknek,amivel detektálni,követni,esetleg tüzet vezetni tudnak rá?
Arról sem találok infót,hogy ami újabb robotokat hordoz,azzal mit tudna kezdeni az amcsi légvédelem?
Örülök,hogy újra gyártani kezdik,gondolom sokkal modernebb elektronikát fog kapni,amivel már megkerülhetetlen problémakör lesz az usának.
Talán hülyeség a kérdés,de manapság,amikor őrjáratoznak velük,lehet bennük éles cucc?Ha a yenkik az Oroszok képébe telepíthettek rakétabázisokat,akkor nem tartom kizártnak,hogy pár100 kt ott van a hasában mindig,különben minek őrjáratozik?

6P75lQH.png



1-1 gázfröccs milyen szépen nyírja a füvet mögöttük.

Ooopsz,valami kipottyant.:rolleyes:

tu-160.jpg



Nagyon durva.......:eek:
Raduga+Kh-15.jpg


1024743178.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: Luthero and fishbed

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
A hétvégén végigolvastam a topikot,laikusként ugye én látom a fáktól az erdőt :rolleyes: ,szóval szerintem ha csak 1-2 nuki csúszik is át az amcsi légvédelmen,az már oszt-szoroz,főleg azoknak,akiket elpárologtat,bizony van értelme ezeknek a gépeknek.Köszönöm a kimerítő technikai ismertetéseket,szét gugliztam az arcom pompázsolás ügyben,majd utána jet engine ügyben,mármint,hogy hogyan is működnek ezek a motorok,majd megfordítottam a kettőt,és miután lett sejtésem a sugárhajtómű működéséről,mögé tettem a pompázsolásos infókat,és rögtön megértettem,hogy miért T90 motor inkább az avatarom.:D
Meg kell emlékeznem 1 mondatban a korszak szovjet mérnökeiről,nagy divat lefikázni a szovjet/Orosz technikát,de ez a madár engem lenyűgöz,akkoriban ezt ott,az ottani körülmények között,az ottani lehetőségekkel legyártani,elképesztő teljesítmény volt,szerintem.
Megdöbbentőek a méretei,170 000 liter üzemanyag,40 tonna fegyver terhelés,M2 feletti csúcssebesség,odatették magukat az elvtársak akkoriban.
Viszont hiányolom a fegyverzetéről szóló vitát,írásokat,vagy,hogy milyen védelmi rendszerei vannak?Mit tehet,ha indították rá valami csúfságot?Óriási távolságokról volt itt szó,mijük van a yenkiknek,ha észreveszik a partoktól 1000/1000+km-re,mivel tudják elérni?Lehet olyan műholdjuk a yenkiknek,amivel detektálni,követni,esetleg tüzet vezetni tudnak rá?
Arról sem találok infót,hogy ami újabb robotokat hordoz,azzal mit tudna kezdeni az amcsi légvédelem?
Örülök,hogy újra gyártani kezdik,gondolom sokkal modernebb elektronikát fog kapni,amivel már megkerülhetetlen problémakör lesz az usának.
Talán hülyeség a kérdés,de manapság,amikor őrjáratoznak velük,lehet bennük éles cucc?Ha a yenkik az Oroszok képébe telepíthettek rakétabázisokat,akkor nem tartom kizártnak,hogy pár100 kt ott van a hasában mindig,különben minek őrjáratozik?

6P75lQH.png



1-1 gázfröccs milyen szépen nyírja a füvet mögöttük.

Ooopsz,valami kipottyant.:rolleyes:

tu-160.jpg



Nagyon durva.......:eek:
Raduga+Kh-15.jpg


1024743178.jpg
Vontatott csalijuk még most sincs! 20 éve a szerb háborúban az mentett meg két B1est.
Van egy orosz film, amiben ez a repülő a főszereplő. A 07es irányt vált.
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba