Eurofighter Typhoon

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

M

molnibalage

Guest
Nos szerintem itt több eset is lehetséges :
1. Műszaki hiba, ez lenne a legegyszerűbb és legkézenfekvőbb magyarázat.
A légiharc-rakéták indításánál többszörös biztosítás van. Az F-15 cikkben láthatod az AIM-7-nél alkalmazott módszert. Ha még le is old véletlenül a rakéta rögzítő szerkezete, akkor a hajtómű indítás nem feltétlen történik meg.

A példa nem teljesen azonos, mert az AIM-7-et "leejtették/löktél, addig az AIM-120 az EF-ről csak akkor távozik így, ha törzs alatt van a szárnyaknál a sínszőr "lecsúszik" a sínről. Legalábbis tudtommal mert a törzsnél levő pontoknál nem sínen van. Lásd a lenti képen. Nem érdekes a rakéta egzakt típusa. A szárnyakon sín van, a törzsnél levőnél nincs.

1*wfKzhTWl8cz8Gw-dZefDDA.jpeg


2. Szándékos indítás (mert megzsarolták, lefizették ürgebőrbe bújt ügynökök, hogy NATO csúcstechnológiát juttason el az ellenségnek)
Ez is felmerül, de nehezen elképzelhető.

3. Szándekos indítás (szupertitkos légiharc egy láthatatlan orosz vadászgéppel)
Ez teljesen elképzelhetetlen, a hh alatt és soha nem fordult elő tudtommal ilyen eset.

4. Véletlen indítás (Carlos annyira beleélte magát a szerepébe, hogy addig jatszadozott az indítógombbal amíg indítás lett a vége)
Na ilyen viszont már volt több is. A görög-török gépek cicázása közben is elvileg így lőttek le gépet, téves állásban volt a MASTER ARM. Legalábbis ez a hivatalos változat...

Viszont jenki gép is lőtt seggbe többször jenki gépet már gyakorlaton. Így fejből F-4-es korszakban és F-15/F-16-tal is volt ilyen eset. Majd megpróbálom ezeket megkeresni.

5. Véletlen indítás (szimulált légicél befogás végén véletlenül tényleg kilőtt egy rakétát)
Igen, ez is. Szerintem ezt történhetett, a HOTAS és a többi azért érdekel, hogy ez hogyan lehetett.
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 314
13 356
113
Az F-16-on volt AMRAAM, látszottak néhány roncsról készült fotón a maradványok, de mire a háború után a "gazdik" fel tudták kutatni addigra már csak a gép roncsa volt ott rakéták nélkül.

Emlékszem azokra a fotókra, a szárnyvégi AMRAAM első harmadtát csavarozták le, ahol a radar meg az elektronika van - a raksimotort hagyták
 
  • Tetszik
Reactions: endre and emel

Panzerfaust

Well-Known Member
2010. április 21.
6 145
5 000
113
Nem, az írják, hogy az említett településtől északra volta a gép. Repülési irányról szó sincs. Gondolom okkal, hogy "túrázó" orosz "civileknek" ne adjanak tippeket hol keressék.

Iszonyatosan nagy blama lenne, ha orosz kézbe kerülne a rakéta.

Ezt nemrég olvastam (szerintük észak felé indítottak)

"The missile's last location was about 25 miles north of the Estonian city of Tartu. It was reportedly fired northward, but the trajectory and its final location are not known. The 12-foot-long missile has a range of about 60 miles and carries a roughly 50-pound high-explosive warhead.
The missile has a built-in self-destruct mode for such occasions, but it's not certain that it was activated, and the weapon may have landed on the ground.
The Estonian Defense Ministry has launched a search for the missile using helicopters, and emergency services in the area have asked residents who happen upon the missile or parts of it not to approach it.
Estonian Prime Minister Juri Ratas said on Facebook that there were "thank God no human casualties," and called the incident "extremely regrettable."
"I am sure that the Estonian defence forces will, in cooperation with our allies, identify all the circumstances of the case and make every effort to make sure that nothing like this happens again," he added.
Estonia's defense minister also ordered the suspension of all aerial military exercises in the country's air space until the incident was resolved.
The Spanish Defense Ministry also opened an investigations."
 

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
3 587
5 190
113
Jó kérdés, sanszosan volt rajta. A roncsokról készült fotókon kéne megnézni, hogy mi maradt belőle.

Ha volt is máshonnan, mi arról nem tudunk, mert ha sikerült is szerezni, akkor azt titkolni kell, úgy van csak értelme.

F-15E is zuhant le Líbiában, azon is lehetett. Azt, hogy hova került, tudja a fene. Lehet, hogy annak roncsait megbombázták.

Líbiai F15, eléggé kiégett, de a fegyverek leszakadtak róla:

14013c6b5a53287abb3ea4e58f39aa35.jpg
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
Fel nem tudom fogni, hogyan lehet véletlenül inditani:

- készültségi gép volt, vagy...
- gyakorlatozott (minek ehhez éles?)
- lehet inditani konkrét célkijelölés nélkül is?
- véletlen inditás elleni védelem a levegőben miből állhat...?

mert ugyebár nem vészleoldás volt...
nem tudom elképzelni, mit matathatott a pilóta, hogy ez történt...
Leningrádból indították interneten, a pilóta Tindrén keresztül.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
Nos szerintem itt több eset is lehetséges :
1. Műszaki hiba, ez lenne a legegyszerűbb és legkézenfekvőbb magyarázat.
2. Szándékos indítás (mert megzsarolták, lefizették ürgebőrbe bújt ügynökök, hogy NATO csúcstechnológiát juttason el az ellenségnek)
3. Szándekos indítás (szupertitkos légiharc egy láthatatlan orosz vadászgéppel)
4. Véletlen indítás (Carlos annyira beleélte magát a szerepébe, hogy addig jatszadozott az indítógombbal amíg indítás lett a vége)
5. Véletlen indítás (szimulált légicél befogás végén véletlenül tényleg kilőtt egy rakétát)
Vagy ezek tetszőleges kombinációja :)
A 4esre több példa is volt.
 
M

molnibalage

Guest
A kép alapján nekem eléggé érthetetlen, hogy miért oda tették a fegyverzeti főkapcsolót. Gázkarról picit csúszik le a kéz vagy akad be kesztyű, stb. akkor átpöccinti a kapcsolót és kész a baj. A jenki gépeken én úgy látom, hogy mindig szem/váll magasság közelében van a MASTER ARM. Annál ilyen nem fordulhat elő, mert fel kell emelni a kezet a mozgatáshoz.

F-15-tel volt, hogy még katapultálni is sikerült véletlenül az oxigéncső befeszülés miatt. Akkor egy kapcsoló átbillentése ehhez képest a simán megtörténhet kategória.

Pár éve egy F-16-nál felszállás közben a trim gombot buzerálta meg valami a kabinban és zuhantak le. Az is lent, bár sokkal hátrébb van baloldalt.

A görög Mirage-2000C 1996-ban lőtte a török F-16-ost pedig ott a főkapcsoló szintén magasabban van... (A magyarázat az volt, hogy véletlenül rossz állásban volt a kapcsoló.) A lenti képen a TOP felirat mellett, a magasságmérőtől balra az ARME felirat és piros kapcsoló.

2000c.jpg
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
20 676
32 311
113
A kép alapján nekem eléggé érthetetlen, hogy miért oda tették a fegyverzeti főkapcsolót. Gázkarról picit csúszik le a kéz vagy akad be kesztyű, stb. akkor átpöccinti a kapcsolót és kész a baj. A jenki gépeken én úgy látom, hogy mindig szem/váll magasság közelében van a MASTER ARM. Annál ilyen nem fordulhat elő, mert fel kell emelni a kezet a mozgatáshoz.

F-15-tel volt, hogy még katapultálni is sikerült véletlenül az oxigéncső befeszülés miatt. Akkor egy kapcsoló átbillentése ehhez képest a simán megtörténhet kategória.

Pár éve egy F-16-nál felszállás közben a trim gombot buzerálta meg valami a kabinban és zuhantak le. Az is lent, bár sokkal hátrébb van baloldalt.

A görög Mirage-2000C 1996-ban lőtte a török F-16-ost pedig ott a főkapcsoló szintén magasabban van... (A magyarázat az volt, hogy véletlenül rossz állásban volt a kapcsoló.) A lenti képen a TOP felirat mellett, a magasságmérőtől balra az ARME felirat és piros kapcsoló.

2000c.jpg
A miragen is temyleg eleg rossz helyen van a lab miatt. Siman megeshet egy hadgyakorlaton hogy ki be szal a pilota vagy legalabbis felall valamiert... /beadnak neki valamit barmi miatt./
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 289
10 333
113
Nos szerintem itt több eset is lehetséges :
1. Műszaki hiba, ez lenne a legegyszerűbb és legkézenfekvőbb magyarázat.
2. Szándékos indítás (mert megzsarolták, lefizették ürgebőrbe bújt ügynökök, hogy NATO csúcstechnológiát juttason el az ellenségnek)
3. Szándekos indítás (szupertitkos légiharc egy láthatatlan orosz vadászgéppel)
4. Véletlen indítás (Carlos annyira beleélte magát a szerepébe, hogy addig jatszadozott az indítógombbal amíg indítás lett a vége)
5. Véletlen indítás (szimulált légicél befogás végén véletlenül tényleg kilőtt egy rakétát)
Vagy ezek tetszőleges kombinációja :)
A 4esre több példa is volt.


Erről nekem rögtön ez jutott eszembe - vagyis amikor halhatatlanná válsz...
Látjátok; egy viszonylag macerás procedúra kell a robbantáshoz - mégis sikerült:(
Érdemes nézni, ahogy 0:40-nél próbálja visszacsinálni...

 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
Volt már a Zuni rakéta, ami letarolta a Forestalt? Ott benn sem ült a pilóta. Csak úgy elindult.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Volt már a Zuni rakéta, ami letarolta a Forestalt? Ott benn sem ült a pilóta. Csak úgy elindult.
Hát nem "csak úgy" magától gondolta hogy "el kellene már indulnom"! Egy működő starterkocsi kipufogója pont ráfújt és felfűtötte a Zuni hajtómű-szekcióját, ettől lett "mehetnéke" és indult be a hajtóműve.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Hát nem "csak úgy" magától gondolta hogy "el kellene már indulnom"! Egy működő starterkocsi kipufogója pont ráfújt és felfűtötte a Zuni hajtómű-szekcióját, ettől lett "mehetnéke" és indult be a hajtóműve.
Érdekes új magyarázat.
Forrás?
A TV szerint rövidzár volt.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Érdekes új magyarázat.
Forrás?
A TV szerint rövidzár volt.
A forrás az a hosszú emlékezetem, és vagy Flight International vagy Air International úgy legalább 20-25 éve (akkoriban ezekhez jutottam hozzá). Szóval szerintem sem 100% hogy pont ez a ZUNI-eset volt, de nekem csak a rakéta típusa és a váratlan beindulás oka ragadt meg. Egyébként rövidzárlat nehezebben képzelhető el ha a személyzet bent sem ül a kabinban, mert akkor mire föl van áram alatt a gazdátlan gép, ez szerintem nem nagyon szokás (legalábbis mifelénk nem nagyon szabad úgy kiszállni a kabinból hogy áram alatt hagyom a gépet - hacsak nincs ott a váltás, aki azonnal beül a helyemre, akár másik műszaki akár pilóta).
 
  • Tetszik
Reactions: endre

Panzerfaust

Well-Known Member
2010. április 21.
6 145
5 000
113
Nagyjából a ruszki határral párhuzamosan repült az AMRAAM, ha jól emlékeszem Tartu alól indult.
A pirossal jelzett környéken volt a becsapódási kráter.
Viszont inkább arra lennék kíváncsi, hogy hozták működésbe ? Cél nélkül egy AA-rakéta ?
2 EF + 2 Mirage.
Mindenesetre a szitu több mint érdekes, a civil gépek miatt pl.
Egyelőre hírzárlat van a vizsgálat végéig.

1a23701696a757e095e455e537693d79.jpg


a7b2b5288342bb520a98fe6c695014a5.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: endre

Panzerfaust

Well-Known Member
2010. április 21.
6 145
5 000
113
Viszont a településnevek is rendkívül érdekesek és beszédesek :)

- Torma
- Pala
- Kabala
- Mao

- Köola - majdnem kőolaj
- Puhja - majdnem puja

:D