• Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 498
72 478
113
Tegnapi hír "Helikopterekhez szükséges alkatrészeket gyártó üzemet létesít az Airbus Helicopters."
Kicsit konkrétabban "The industrial co-operation will focus on the production of high-precision mechanical parts, initially for dynamic systems for rotorcraft. An integrated Airbus plant will be established and will utilise the local supply chain to carry out other functions such as surface treatment of parts."

Két hírforrás van:az egyik az MTI tegnapi híre, a másik az Airbus tegnapi sajtóközleménye. Ezeket másolják, idézik a különböző híroldalak kisebb-nagyobb késéssel.
 

Azzurro

Well-Known Member
2018. november 25.
1 824
4 746
113
Az alkatrészgyár még jobb is mintha összeszerelőüzem lett volna: akkor teljesen a megrendelésektől függne a magyar cég is (pl. a román összeszerelőüzem is áll, nagyon úgy néz ki hogy felszámolják) míg az alkatrészgyár folyamatosan kap megrendeléseket az anyacégtől. Ez a minden 100. helikopterben lesz magyar alkatrész dolog, ez valami elírás lesz. Inkább az lehetett, hogy évente 100 helikopterbe szerelik majd be a magyar alkatrészeket. Egyébként mindig így kezdik a nyugati cégek: egy kis alkatrészgyártással aztán mikor rájönnek, hogy itt negyedannyi a munkabér és a társasági adó, mint hazájukban akkor megjön az étvágy a Mo-i termeléshez. (pl. a debreceni NI is így kezdte, ma már csak itt termelnek az amerikaiak, Texasban fejezték be a gyártást).
 

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
3 917
11 565
113
Az alkatrészgyár még jobb is mintha összeszerelőüzem lett volna: akkor teljesen a megrendelésektől függne a magyar cég is (pl. a román összeszerelőüzem is áll, nagyon úgy néz ki hogy felszámolják) míg az alkatrészgyár folyamatosan kap megrendeléseket az anyacégtől. Ez a minden 100. helikopterben lesz magyar alkatrész dolog, ez valami elírás lesz. Inkább az lehetett, hogy évente 100 helikopterbe szerelik majd be a magyar alkatrészeket. Egyébként mindig így kezdik a nyugati cégek: egy kis alkatrészgyártással aztán mikor rájönnek, hogy itt negyedannyi a munkabér és a társasági adó, mint hazájukban akkor megjön az étvágy a Mo-i termeléshez. (pl. a debreceni NI is így kezdte, ma már csak itt termelnek az amerikaiak, Texasban fejezték be a gyártást).
Nem lehetséges, hogy a "minden századik" helyett "mind a száz"-at kellett volna fordítani?
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
6 881
22 272
113
Nem lehetséges, hogy a "minden századik" helyett "mind a száz"-at kellett volna fordítani?

  • "repülésbiztonság-kritikus forgóalkatrészeket"
Mindenhol kiemelik, milyen fontos alkatrészekről van szó.
  • "a 2021-re elkészülő beruházással több száz munkahely jön létre a magyar kormány és a vállalat együttműködésének köszönhetően"
Többszáz ember nem kell egy minden 100. gépbe jutó alkatrészhez.
  • "Szijjártó Péter elmondta, hogy a cég nem nevezhető új keletű beruházónak, tekintettel arra, hogy egy mérnöki szolgáltatásokat folytató, mintegy 40 mérnököt foglalkoztató iroda működik Airbus kötelékben 2014 óta Magyarországon."
Azaz eddig is itt voltak, mégpedig mérnöki vonalon...
  • "A vezérigazgató elmondta, hogy a beruházás azért valósulhat meg, mert Magyarország elkötelezett az innováció terén és komoly technikai tudással rendelkezik. A partnerség nem korlátozódik kizárólag helikopterekre, potenciális projektek előtt nyithat ajtókat a jövőben - tette hozzá. Kiemelte, hogy a partnerségi megállapodással az Airbus kulcsszerepet szeretne játszani abban, hogy segítsen Magyarország nemzeti függetlenségének erősítésében a légi szállítás területén. Ezért elkötelezettek, hogy Magyarországot az ipari stratégiájuk középpontjába állítsák.
Ki tudja mit terveznek még ezek, de legalább látszik, hogy mindennek szépen meg van alapozva...
 
  • Tetszik
Reactions: luperator

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 514
2 544
113
Milyen helikopterrel szállítanak APC-t...? :eek:

Ma az M113 is pehelysúly APC terén és az is +10 tonna. Még egy C-47 sem mozgat ilyeneket. Vagy a COIN háborúhoz használt páncélozott furgonokról beszélünk? Mert bakker most nézem, hogy a Cougar is 14 tonna. :confused:

Az életben nem hallottam még olyat, hogy "más hadseregek" APC-t szállítanak helivel. A legnagyobb szállítható járművek jellemzően terepjárók, kisebb teherautók és esetleg 155 mm-es vontatott löveg, de ezek egy részét is függesztve és nem belső térben. Jenkiknél a HAWK elvileg légi szállítható volt,, de nemigen használták ezt ki. A legnagyobb külső függesztés jellemzően talán sérült helik vagy gépek szállítása, de ezek is extrém ritkák, nálunk szóba sem jön. Mi-26 vitt már el CH-47-et és Vietnám alatt is voltak olyanok aszem, hogy UH-1-et vitt CH-47.
Haditechnika 1995/3 Légi háború Vietnamban 1964-1975. II. rész
Kivételek csak a nagy teljesítményű Mi-6-osok voltak, amelyek fáradhatatlan daruként dolgoztak, és szállították a vadászgépeket a titkos állóhelyekről olyan repülőterekre, amelyek csak részlegesen voltak használhatók az amerikai bombázások miatt. Ezek a titkos tárolóhelyek 10-30 km-re voltak a felszállópályáktól, a hegyekben. Itt alagutat ástak a harci gépek számára, és azokat teherautóval tolták a helyükre.A Mi—6-osok közel 400 alkalommal szállítottak vadászgépeket az említett védelmi, illetve áttelepítési és karbantartási célból. A repülési távtól függően a helikopter 5-7 t terhet emelhetett fel. A MiG-17-es harci tömege a felső emelési határ alatt van, azt gond nélkül tudták szállítani. Ezzel ellentétben a MiG-19-es és MiG-21-es típusokat csak üres tüzelőanyagtartályokkal tudták felemelni és szállítani. Külön szerkezetet készítettek a biztonságos és sérülésmentes függesztéshez. A vadászgépek törzsére, a szárnyak belépőéle és a függőleges vezérsík előtt, puha bélésű „övét” helyeztek. Az öveket külön fémszerkezetű vázra akasztották. A Mi-6-os függesztőhorgára helyezett öt drótkötélből egy a fémvázhoz kapcsolódva a tömegtartó, a többi négy az orrhoz, farokhoz és a két szárnyvéghez rögzítve az iránytartó szerepet játszotta.
 
M

molnibalage

Guest
Haditechnika 1995/3 Légi háború Vietnamban 1964-1975. II. rész
Kivételek csak a nagy teljesítményű Mi-6-osok voltak, amelyek fáradhatatlan daruként dolgoztak, és szállították a vadászgépeket a titkos állóhelyekről olyan repülőterekre, amelyek csak részlegesen voltak használhatók az amerikai bombázások miatt. Ezek a titkos tárolóhelyek 10-30 km-re voltak a felszállópályáktól, a hegyekben. Itt alagutat ástak a harci gépek számára, és azokat teherautóval tolták a helyükre.A Mi—6-osok közel 400 alkalommal szállítottak vadászgépeket az említett védelmi, illetve áttelepítési és karbantartási célból. A repülési távtól függően a helikopter 5-7 t terhet emelhetett fel. A MiG-17-es harci tömege a felső emelési határ alatt van, azt gond nélkül tudták szállítani. Ezzel ellentétben a MiG-19-es és MiG-21-es típusokat csak üres tüzelőanyagtartályokkal tudták felemelni és szállítani. Külön szerkezetet készítettek a biztonságos és sérülésmentes függesztéshez. A vadászgépek törzsére, a szárnyak belépőéle és a függőleges vezérsík előtt, puha bélésű „övét” helyeztek. Az öveket külön fémszerkezetű vázra akasztották. A Mi-6-os függesztőhorgára helyezett öt drótkötélből egy a fémvázhoz kapcsolódva a tömegtartó, a többi négy az orrhoz, farokhoz és a két szárnyvéghez rögzítve az iránytartó szerepet játszotta.
Ez is ismerem és tudom. Egyik sem APC és 10 tonna alatti volt mind.
A kommentem előtti hsz-ben azon akadtam fent, hogy kik azok a "más hadseregek". Nincs ilyen.
 

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 514
2 544
113
Ez is ismerem és tudom. Egyik sem APC és 10 tonna alatti volt mind.
A kommentem előtti hsz-ben azon akadtam fent, hogy kik azok a "más hadseregek". Nincs ilyen.
Oroszok a BMD családot,de azokat direkt erre tervezték.Meg az ami tengerészgyalogság a LAV járgányokat.De utóbbiaknál harchelyzeti éles bevetésröl nem tudok.
Oroszok tervbe vették a Mi26 szélesebb rakterű változatának kifejlesztését,hogy a BMP3 beleférjen,de ez elmaradt.Amik Qvad Tillrotor terve is elégé leült.
Számunkra viszont ezeknek a dolgoknak nincs jelentősége.Nem a mi kategóriánk.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 498
72 478
113
H225M-Caraca_Airbus-Helicopters.jpg


EXPH-972-40_A4.jpg



Minden H225M utántölthető a levegőben, csak fel kell rá szerelni a hosszú csövet?
Vagy ez ennél bonyolultabb és mást is be kell még építeni a gépbe hozzá?
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
6 881
22 272
113
H225M-Caraca_Airbus-Helicopters.jpg


EXPH-972-40_A4.jpg



Minden H225M utántölthető a levegőben, csak fel kell rá szerelni a hosszú csövet?
Vagy ez ennél bonyolultabb és mást is be kell még építeni a gépbe hozzá?
Nekem úgy tünik, hogy mivel még a vezetékek is kívül futnak hátra, úgyfest a normál töltőrész felé, lehet tök egyszerűen oldották meg és csak fel kell szerelni...és kész.
 

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
3 917
11 565
113
Milyen helikopterrel szállítanak APC-t...? :eek:

Ma az M113 is pehelysúly APC terén és az is +10 tonna. Még egy C-47 sem mozgat ilyeneket. Vagy a COIN háborúhoz használt páncélozott furgonokról beszélünk? Mert bakker most nézem, hogy a Cougar is 14 tonna. :confused:

Az életben nem hallottam még olyat, hogy "más hadseregek" APC-t szállítanak helivel. A legnagyobb szállítható járművek jellemzően terepjárók, kisebb teherautók és esetleg 155 mm-es vontatott löveg, de ezek egy részét is függesztve és nem belső térben. Jenkiknél a HAWK elvileg légi szállítható volt,, de nemigen használták ezt ki. A legnagyobb külső függesztés jellemzően talán sérült helik vagy gépek szállítása, de ezek is extrém ritkák, nálunk szóba sem jön. Mi-26 vitt már el CH-47-et és Vietnám alatt is voltak olyanok aszem, hogy UH-1-et vitt CH-47.
Most hirtelen ennyi jut eszembe ;)
A CH-53 egyidejűleg 3 Wiesel-1-et szállíthat, kettőt a raktérben, egyet függesztve, Wiesel-2-ből kettőt
 

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
3 917
11 565
113

Két éves videó, de élmény nézni. (bár jobb lenne látni ugyanezt az azóta integrált fegyverekkel együtt).
Az érdekes volt, hogy vertikálisan is irányozni lehetett a gépágyút korlátozott tartományban, Vajon horizontálisan is lehetséges ez, tudja-e ezt valaki?