[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

M

molnibalage

Guest
Micsoda marhasag. Soha nem szamoljak bele a repulooraba a beszerzesi arat, hiaba probalod ujra es ujra sulykolni ezt a tevedesed.
Mond , te is olvasási problémákkal küszködsz?
Én sem számoltam bele.

Meg azt sem erted, hogy a vilagon semmi koze a potlasra atadott gepenek ahhoz, amit maradvanyerteken atveszel a lizing vegen... szo szerint remiszto ez a hazai financial illiteracy, nem csoda, hogy a valutakolcsonok orszaga lett.
Ha mi csak béreljük a gépeket és összetört a bérelt gép, akkor miért is kell fizetni egy új bérelt "autóért"? Talán azért, mert akkor most valamiféle rejtélyes konstrukcióban mégis fizethettünk már a többi gépért? Vagy, ha nem, akkor ennyit fogunk?

Még megérteni sem sikerült a kommentem...
 
  • Tetszik
Reactions: lincolnosiris
K

kamm

Guest
Mond , te is olvasási problémákkal küszködsz?
Én sem számoltam bele.

Lehet, de akkor ez a "pöcs miért nem képes megérteni azt, hogy mindet tartalmazó költséggel számolunk, ahogy a jenki is" mit takar pontosan?

Ha mi csak béreljük a gépeket és összetört a bérelt gép, akkor miért is kell fizetni egy új bérelt "autóért"? Talán azért, mert akkor most valamiféle rejtélyes konstrukcióban mégis fizethettünk már a többi gépért? Vagy, ha nem, akkor ennyit fogunk?

Még megérteni sem sikerült a kommentem...

Dehogynem. Pont arra vilagitottam ra, hogy ennek zero relevanciaja van ahhoz, mennyi lesz a maradvanyerteke a mar nalad levo, hasznalt gepnek. :)
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 119
45 436
113
Tehát akkor ismételten megkérdem a közösséget, hogy ebben akkor segít valaki? Legyen akkor pontos a Gripen FAQ ezen része. Ha a számítás eddig rossz volt, akkor hamu a fejemre. De én azt látom, hogy ha csak +/-20% pontosságú a számítás, akkor is az jön ki, hogy drága a Gripen. Nagyon. Legalábbis nekünk úgy adják.
Szerintem ezt a részt komplett húzd ki a FAQ-ból.
Ennyit tegyél helyette:
A szerződés részleteinek a hiányában csak saccolni lehet.
A részletek pedig fontosak mert azt tudjuk hogy eredeti 8 milliárd SEK-es bekerülési klts. a gépek fly-away klts.ein felül tartalmaztak üzemeltetési klts.eket is.
Pl. kopó és üzemidős alkatrészek cseréje- javítása, a technikai és logisztikai támogatás stb…
Sima vásárlás esetén ezek a költségek u.így felmerülnének csak nem mint lízing díj fizetnénk ki a Svédeknek hanem mint pl. pótalkatrész klts.

Én úgy gondolom
- technikailag potens és jelentős tartalékokkal rendelkező gépeket sikerült szerezni - v.színű csak a véletlenen múlott hogy a SAAB fizette a legtöbb kenőpénzt..
- a gépeket a Svédek hathatós támogatásával magas szinten és 70% körüli hadrafoghatósággal sikerül üzemeltetni ami ritka dolog..
- a gépek üzemeltetésének eddig sem a lízingdíj kifizetése volt az akadálya hanem olyan banális dolgok mint üza. hiány meg lejárt üzemidejű rakéták

Egyszóval lehet (hangsúlyozom: LEHET) hogy nem voltak túlzottan túlárazva a Gripenek, de ezt a transzparencia hiányában v.színű soha nem fogjuk pontosan megmondani.
De szerintem meg lennél döbbenve, hogyha azonos feltételek (azonos beugró, azonos futamidő, szerződésben foglalt repült óra) mellett mekkora összegre jönne ki egy F-35-ös század éves fizetendője. Különösen, ha mellétennénk a Gripen számait. Különsen akkor ha azt mondanád az amerikaiaknak hogy biztosítsanak 70%-os rendelkezésre állást. :rolleyes: (Tudom, hogy ez most geciségnek tűnik, meg kárörvendésnek, de jelenleg az összes F-35-öst üzemben tartó, vagy ezt tervező országnak emiatt fő a feje)
Mert akkor lehet, hogy nem 14 gépnek a díjait fizettetnék ki veled (holott csak annyi állna a Kecskeméti betonon), hanem mondjuk 25-28db-ét!
És ezért nem kell elsietni az F-35-be való beleugrást!
Ezért viccesek a "már most is késő megrendelni az F-35-öt, mert .... mi lesz velünk!" jellegű megnyilvánulások.
 
M

molnibalage

Guest
70% és ritka dolog? Mindenki képes rá, akiben megvan a szándék. A pénzügyi megvonásig a US Navy is ennyit hozott kb. Hornetek és Super Hornetek terén.

Az USAF az összes 4. gen gépét és az A-10-et is stabilan hozza úgy, hogy ezek a svéd gépeknél öregebbek és kétszer annyit repülnek úgy kb., mint magyar-svéd Gripenek. Vagy egyes gépek négyszer annyit...


2016-ban.
https://combataircraft.keypublishing.com/2016/08/26/strike-eagle-hits-12000-flight-hours/
26 év alatt 12 ezer óra --->461 óra / év.

Ez volt 2012-ben 10k óra.
https://www.af.mil/News/Article-Display/Article/111855/f-15e-reaches-flying-hour-milestone/

Évi 120 órás keret mellett nagyon "vicces" lenne nem biztosítani a 70%-ot.

chartoftheday_15897_mission_capable_rates_of_selected_us_air_force_platforms_n.jpg


PCIKWYF4HZGV3LH3MI7TRE7CUI.jpg


Számomra most az a fő feladat, hogy a forintban számolt jelenértéke meglegyen az eddigi teljes Gripen éveknek és nagyvonalúan a saját költségek hozzá legyenek csapva úgy 5k USD/óra értéken.
Ameddig az a helyzet, hogy nem maradnak itt a gépek, akkor ez biztos rendszeresítés + üzemeltetés. A pilóta kiképzés svédeknél az jó dolog, de a számomra elvárt pontosságot én úgy látom, hogy nem befolyásolja. A kinti repórák száma pilótaként talán 150 óra lehet. Az USAF-nál az harci gépre kerülők ennyi idő után már újoncan, de bevethető státuszt kapnak.

A részletek pedig fontosak mert azt tudjuk hogy eredeti 8 milliárd SEK-es bekerülési klts. a gépek fly-away klts.ein felül tartalmaztak üzemeltetési klts.eket is.
Miből következik, hogy flyaway árat is fizettünk, ha a gépek nem maradnak itt 20 év után sem...??????
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 119
45 436
113

fedett_mókus

Well-Known Member
2018. november 25.
3 647
6 359
113
Hja és még ezek a számok sem biztosak! :oops:
A magyar idők ezt jelentette meg anno - és ők akkoriban elég pontos számokkal rendelkezhettek:
https://www.magyaridok.hu/belfold/csucsszoftverrel-repulnek-gripenek-1439662/
Egy biztos: a második 10 évre nem 16800 volt a kifizetett repült óra, hanem jóval több.
De szerintem meg lennél döbbenve, hogyha azonos feltételek (azonos beugró, azonos futamidő, szerződésben foglalt repült óra) mellett mekkora összegre jönne ki egy F-35-ös század éves fizetendője. Különösen, ha mellétennénk a Gripen számait.
ilyen sose lesz a politika miatt
És ezért nem kell elsietni az F-35-be való beleugrást!
Ezért viccesek a "már most is késő megrendelni az F-35-öt, mert .... mi lesz velünk!" jellegű megnyilvánulások.
abban valamiben egyetértek Veled hogy szerintem se vagyunk annyira elkésve HA F35-re adnánk a fejünket , abban is egyetértünk valamilyen szinten hogy a lízingdíj rohadt magas (mint azt ahogy már írtam is párszor) és lehet hogy ha nem csak a repórát néznénk hanem az össze költséget adnánk össze talán már csak picivel lenne drágább az F35
DE
ha csak a 44.000 dolláros repórát nézed a grif (MAX) 8.000 dolláros repórájához képest akkor ennyi erővel vegyünk grifeket mert azt csak egyszer kell leperkálni aztán 8.000 dollár/óra és csókolom nem? sajnos már én is beláttam hogy nem ilyen egyszerű leváltani a grif flottát mert a megállapodásban olyan számok vannak amik nem publikusan , innentől pedig nem tudjuk pontosan kiszámolni hogy mennyivel is lenne drágább az F35 és ezt nem csak mi csináljuk , nézd meg hogy a lengyelek se közöltek árat amikor kérvényezték a 32db F35-t , főleg a második grif szerződés vagy szerződés hosszabbítás/változtatás nevezze ki ahogy akarja a rejtély , hallottunk 95%+-t amit a svédek adnak 45%+ pénzért cserébe de ennyi volt a hivatalos kommunikáció amiből sokan sok következtetést vontak le meg számolgattak de sajnos az nem a teljes megállapodás , nagyon nagyon sok dolog lehet még benne ami változtathat az árakon
@molnibalage már leírta sokszor meg linkelt is be dolgokat , én azokat szoktam olvasgatni mikor próbálom megérteni ezt a grif dolgot de mindig arra jövök rá hogy olyan kacifántos a dolog meg a kérdés hogy felesleges ezen gondolkodni
Attól is sok minden függ hogy ki honnan nézi a dolgot , ha a repóra árát nézzük csak , elvonatkoztatva minden mástól (pl lízing) , akkor nyilván a grif verhetetlen az F35-el szemben még sokáig , ha az egészét nézzük a dolgoknak akkor megint oda lyukadunk ki hogy nem tudjuk megfelelően összehasonlítani a grif árát az F35-höz mert nem ismerjük pontosan a szerződést.Ha a képesség oldalát nézzük akkor meg megint nincs vitára ok , az F35 azt csinálna a grifekkel amit akar úgy és akkor ahogy azt az F35 pilóta akarná. PONT , ez nem vita kérdése. A kérdés az inkább hogy az a plusz amit adna az F35 megéri annyit...
Az én véleményem hogy akár ismerjük akár nem a mostani grif szerződést , biztos vagyok benne hogy az F35 sokkal drágább lenne minden téren DE a képesség amit ad azért a pluszért bőven megérné , szerintem még egyszer mondom
 
  • Tetszik
Reactions: pöcshuszár
K

kamm

Guest
Jaj, ne mar, ez a konstans tereles olyan gyerekes es unalmas... az F-35-rol es a Gripenrol volt szo, ket uj geprol, nem 40-50 eves tipusokrol. Illesztgethetsz ide hatalmas chartokat, azok is azt mutatjak, hogy az F-35 readyness egyenesen szanalmas a vilag legdragabb, jeleneleg mar 1500 milliard dollarra taksalt (=~11350 milliard euroba) programjatol (es ez a vegosszeg biztos, hogy emelkedni fog.)
 
K

kamm

Guest
Az én véleményem hogy akár ismerjük akár nem a mostani grif szerződést , biztos vagyok benne hogy az F35 sokkal drágább lenne minden téren DE a képesség amit ad azért a pluszért bőven megérné , szerintem még egyszer mondom

Szinte mindennel egyetertek, nem is idezem inkabb, de ezzel az egy dologgal nem: megis milyen kepesseg miatt erne meg nekunk Kozep-Europaban ezt az eszement osszeget mindossze egy tucat himestojas erzekenysegu gepre elverni versus Gripen E/F (ami szerintem messze a legjobb opcio mai ismereteink mellett)?
 

fedett_mókus

Well-Known Member
2018. november 25.
3 647
6 359
113
Szinte mindennel egyetertek, nem is idezem inkabb, de ezzel az egy dologgal nem: megis milyen kepesseg miatt erne meg nekunk Kozep-Europaban ezt az eszement osszeget mindossze egy tucat himestojas erzekenysegu gepre elverni?
azért a képességért hogyha baj van az a 12+ gép ,HA van hozzá fegyverzet , leradírozza a szomszédokat , a lengyelek 32 gépe meg kb a fél balkánt a térképről
 
M

molnibalage

Guest
Jaj, ne mar, ez a konstans tereles olyan gyerekes es unalmas... az F-35-rol es a Gripenrol volt szo, ket uj geprol, nem 40-50 eves tipusokrol. Illesztgethetsz ide hatalmas chartokat, azok is azt mutatjak, hogy az F-35 readyness egyenesen szanalmas a vilag legdragabb, jeleneleg mar 1500 milliard dollarra taksalt (=~11350 milliard euroba) programjatol (es ez a vegosszeg biztos, hogy emelkedni fog.)
Az ugye megvan, hogy az F-16 és F-15-nek is volt 20% alatti értéke, amikor az F100 körüli gondok voltak? Oszt ma ez a kettő az etalon. Te meg abból indulsz ki, hogy most a bevezetés elején 30% alatti, akkor ez marad örökre.

Édes istenem...

Az F-22-é is volt pár volt 50% alatt ma 70% tájára kúszik.

A Horneté valamelyik év végéén a Navy-nél 28% volt.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 119
45 436
113
ilyen sose lesz a politika miatt

abban valamiben egyetértek Veled hogy szerintem se vagyunk annyira elkésve HA F35-re adnánk a fejünket , abban is egyetértünk valamilyen szinten hogy a lízingdíj rohadt magas (mint azt ahogy már írtam is párszor) és lehet hogy ha nem csak a repórát néznénk hanem az össze költséget adnánk össze talán már csak picivel lenne drágább az F35
DE
ha csak a 44.000 dolláros repórát nézed a grif (MAX) 8.000 dolláros repórájához képest akkor ennyi erővel vegyünk grifeket mert azt csak egyszer kell leperkálni aztán 8.000 dollár/óra és csókolom nem? sajnos már én is beláttam hogy nem ilyen egyszerű leváltani a grif flottát mert a megállapodásban olyan számok vannak amik nem publikusan , innentől pedig nem tudjuk pontosan kiszámolni hogy mennyivel is lenne drágább az F35 és ezt nem csak mi csináljuk , nézd meg hogy a lengyelek se közöltek árat amikor kérvényezték a 32db F35-t , főleg a második grif szerződés vagy szerződés hosszabbítás/változtatás nevezze ki ahogy akarja a rejtély , hallottunk 95%+-t amit a svédek adnak 45%+ pénzért cserébe de ennyi volt a hivatalos kommunikáció amiből sokan sok következtetést vontak le meg számolgattak de sajnos az nem a teljes megállapodás , nagyon nagyon sok dolog lehet még benne ami változtathat az árakon
@molnibalage már leírta sokszor meg linkelt is be dolgokat , én azokat szoktam olvasgatni mikor próbálom megérteni ezt a grif dolgot de mindig arra jövök rá hogy olyan kacifántos a dolog meg a kérdés hogy felesleges ezen gondolkodni
Attól is sok minden függ hogy ki honnan nézi a dolgot , ha a repóra árát nézzük csak , elvonatkoztatva minden mástól (pl lízing) , akkor nyilván a grif verhetetlen az F35-el szemben még sokáig , ha az egészét nézzük a dolgoknak akkor megint oda lyukadunk ki hogy nem tudjuk megfelelően összehasonlítani a grif árát az F35-höz mert nem ismerjük pontosan a szerződést.Ha a képesség oldalát nézzük akkor meg megint nincs vitára ok , az F35 azt csinálna a grifekkel amit akar úgy és akkor ahogy azt az F35 pilóta akarná. PONT , ez nem vita kérdése. A kérdés az inkább hogy az a plusz amit adna az F35 megéri annyit...
Az én véleményem hogy akár ismerjük akár nem a mostani grif szerződést , biztos vagyok benne hogy az F35 sokkal drágább lenne minden téren DE a képesség amit ad azért a pluszért bőven megérné , szerintem még egyszer mondom
Igen!
2 felfogás van:
Az egyik, aki már beleugrott vakon az F-35-ös projektbe, mondván, "pénz nem számít, de ez nekem KELL", aztán meg kerekedik a szem.
A másik meg, - amit meg remélem mi is követni fogunk - szépen megvárja, hogy mi lesz a Lockheed baszakodásával, esetleg kivárjuk az európai 5-6.generációs gépeket legalább a prototípusig, és azután döntünk.
Az a helyzet, hogy a lengyelek is úgy indultak bele ebbe az ügybe, hogy kitöltenek egy biankó csekket, mert elképesztően paráznak az oroszoktól, és kizárólag F-35-tel érzik magukat biztonságban.
Mondjuk most meg mikor kaptak egy ajánlatot még a para ellenére is inkább ketté vették a beszerzést, még ha ezzel elképesztően meg is drágítják a teljes beszerzési csomagot.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Jaj, ne mar, ez a konstans tereles olyan gyerekes es unalmas... az F-35-rol es a Gripenrol volt szo, ket uj geprol, )
Nana, azért van köztük "némi" korkülönbség, mire az első F-35 felszállt, addigra a Griff már legszebb teenager-korát élte!! ;)
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 119
45 436
113
Az ugye megvan, hogy az F-16 és F-15-nek is volt 20% alatti értéke, amikor az F100 körüli gondok voltak? Oszt ma ez a kettő az etalon. Te meg abból indulsz ki, hogy most a bevezetés elején 30% alatti, akkor ez marad örökre.

Édes istenem...

Az F-22-é is volt pár volt 50% alatt ma 70% tájára kúszik.

A Horneté valamelyik év végéén a Navy-nél 28% volt.
Az a riasztó az F-35A-val kapcsolatban, hogy egyre romló értékeket mutat. Az általad berakott 2016-os 64,57%, 2017-es 54,67%, 2018-ra 40% alá csúszott, és ez már 3 év esetén tendencia!
Biztos, hogy nem fog segíteni a törökök kiszállása sem. Én arra tippelek, hogy 3-4 évnek el kell telnie addig, amíg újra rendbe rakják, vagy az USA - bármekkora blama is lesz -, visszavágja a megrendelést.
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 315
13 365
113
Az a riasztó az F-35A-val kapcsolatban, hogy egyre romló értékeket mutat. Az általad berakott 2016-os 64,57%, 2017-es 54,67%, 2018-ra 40% alá csúszott, és ez már 3 év esetén tendencia!
Biztos, hogy nem fog segíteni a törökök kiszállása sem. Én arra tippelek, hogy 3-4 évnek el kell telnie addig, amíg újra rendbe rakják, vagy az USA - bármekkora blama is lesz -, visszavágja a megrendelést.

Mintha az RT vágyálmok rovatát olvasnám....
MOST mondanák vissza, mikor a gép repül, működik, bevethető, veszi aki csak tudja??
 
M

molnibalage

Guest
Az a riasztó az F-35A-val kapcsolatban, hogy egyre romló értékeket mutat. Az általad berakott 2016-os 64,57%, 2017-es 54,67%, 2018-ra 40% alá csúszott, és ez már 3 év esetén tendencia!
Biztos, hogy nem fog segíteni a törökök kiszállása sem. Én arra tippelek, hogy 3-4 évnek el kell telnie addig, amíg újra rendbe rakják, vagy az USA - bármekkora blama is lesz -, visszavágja a megrendelést.
Az F-15/F-16-é is csökkenő volt. Aztán helyrepofozták. Bár azt hozzátenném, hogy a hh-s időkhöz képest elkurvulni látszik a jenki védelmi ipar.

Mintha az RT vágyálmok rovatát olvasnám....
MOST mondanák vissza, mikor a gép repül, működik, bevethető, veszi aki csak tudja??
Kb.
 
  • Tetszik
Reactions: Hegylakó