Szu-27 / Szu-30 / Szu-33 / Szu-35 Flanker (Szuhoj)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
47 726
80 534
113
Krímnél volt a B-52 elfogása.

jc7NuqcevfM.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat and fishbed

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
Ez elsőre csak egy jó új kép az egyik Szu-33-asról.

251492.jpg


De, ha jobban megnézzük, van rajta egy érdekesség. Ugyanis ismét aktív lett és ennek megfelelően pilonnal lett ellátva a két belső felfüggesztési pont, melyek valamikor a 90-es évek elején lettek használaton kívül helyezve, lévén, a Kuznyecov fedélzetéről amúgy se tudtak volna felszállni, ha oda is raknak valamit. Időrendben az utolsó Szu-33-as, amelyik még használta ezt a belső két pilont, az az egyik Szu-27K prototípus volt, amelyet a 33-asok korlátozott szériagyártása és rendszeresítése után egyszerűen befogtak különféle fegyvertesztekhez hordozó platformnak.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 785
75 817
113
Ez elsőre csak egy jó új kép az egyik Szu-33-asról.

251492.jpg


De, ha jobban megnézzük, van rajta egy érdekesség. Ugyanis ismét aktív lett és ennek megfelelően pilonnal lett ellátva a két belső felfüggesztési pont, melyek valamikor a 90-es évek elején lettek használaton kívül helyezve, lévén, a Kuznyecov fedélzetéről amúgy se tudtak volna felszállni, ha oda is raknak valamit. Időrendben az utolsó Szu-33-as, amelyik még használta ezt a belső két pilont, az az egyik Szu-27K prototípus volt, amelyet a 33-asok korlátozott szériagyártása és rendszeresítése után egyszerűen befogtak különféle fegyvertesztekhez hordozó platformnak.

Akkor annyi aktív pilonja van mint egy SZU-34-nek?
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Ez elsőre csak egy jó új kép az egyik Szu-33-asról.

251492.jpg


De, ha jobban megnézzük, van rajta egy érdekesség. Ugyanis ismét aktív lett és ennek megfelelően pilonnal lett ellátva a két belső felfüggesztési pont, melyek valamikor a 90-es évek elején lettek használaton kívül helyezve, lévén, a Kuznyecov fedélzetéről amúgy se tudtak volna felszállni, ha oda is raknak valamit. Időrendben az utolsó Szu-33-as, amelyik még használta ezt a belső két pilont, az az egyik Szu-27K prototípus volt, amelyet a 33-asok korlátozott szériagyártása és rendszeresítése után egyszerűen befogtak különféle fegyvertesztekhez hordozó platformnak.
Lehet hogy ez azt jelenti, hogy hosszú távon/végleg szárazföldi bázisra kerülnek a 33-ok? Jó lenne látni egy hátulról készült fotót is a gépről, hogy vajon meghagyták-e rajta a fékező-kampót vagy leszerelték róla.
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 577
5 981
113
Köszi. Ez egy igen ritka kivétel.
A Szu-30SzM milyen hajtóművel repül? Én úgy tudom, hogy MMP Szaljut AL-31FM-1. Megszűnne ennek a terméktámogatása, hogy lecserélik?
Eddig 113 db ilyen gépet adtak át tudtommal.

h7Pth9Y.png
.
A tablazat legfelsö sorat kerdezem. Az oroszok valojaban SzTM-nek nevezik az SzMT-t belsö hasznalatra? Vagy ez csak elgepeles a tablazatban?
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 785
75 817
113
Lehet hogy ez azt jelenti, hogy hosszú távon/végleg szárazföldi bázisra kerülnek a 33-ok? Jó lenne látni egy hátulról készült fotót is a gépről, hogy vajon meghagyták-e rajta a fékező-kampót vagy leszerelték róla.

Szerintem nem veszik le mert ennek a bazi nagy gépnek nem osztnem szoroz.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Szerintem nem veszik le mert ennek a bazi nagy gépnek nem osztnem szoroz.
Nem a súlya számít, hanem a kampó és a működtető, valamint az azt vezérlő rendszerrel kapcsolatos plusz karbantartási idők és üzemeltetési költségek. Ha bármi ott van egy repülőgépen, nem lehet azt mondani hogy karbantartásnál figyelmen kívül kell hagyni, mert egy onnan kiinduló, máshova is átterjedő korrózió, vibrációból következő repedés, a működtető rendszer hidraulika-folyása vagy vezérlésének elektromos zárlata is okozhat katasztrófát (lásd pl. MiG-29-nél a függ. vezérsík bekötéseinek korróziója, ami okozott katasztrófát/kat). Szóval ha az a döntés hogy a Szu-33-ok ezentúl szárazföldi bázison maradnak, akkor a nagyjavítás során egyszerűbb megszüntetni a csak hajófedélzeti üzemhez szükséges rendszereiket.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Úgy tudom, hogy MiG-21PF-el (aminek még a törzsvég bal oldali alsó részén volt a fékernyő tokja) a Szovjetunióban (talán a 70-es évek végén, Asztrahányban?) történt egy olyan eset, hogy a hajózó véletlenül repülés közben nyitotta a fékernyőt, ami be is lobbant, és a nagy sebesség miatt persze rögtön le is szakadt. De a a pilóta nem oldotta le, így a rögzítő heveder, meg az ernyő maradványai a baloldali vízszintes vezérsíkra csavarodtak, beékelve azt. Katapultálás lett a vége.
Még zöld-inaskoromban Tökölön is volt ilyen, csak ott Szergejnek nagyobb szerencséje volt. Abban az utcában laktunk Szigethalmon albérletben ahol a leszálló gépek a házsor fölött siklottak be leszállni. Egyszer egyik gép valami furcsa vibráló, éles sivító-sziszegő hanggal jött, persze egyből felnéztünk és láttuk a pótvezérsík hátuljából kígyózó-csapkodó fékernyő-kötelet ami a hangot okozta (a fékernyőből már cafatok se látszottak a kötél végén). Pár nap múlva hallottuk, hogy az utca bázishoz közelebbi végén (ahol már nagyon alacsonyan húztak a leszálló gépek) néhány háztetőn a csapkodó kötélvég kissé "le is rendezte" a cserepeket.
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 226
17 084
113
Lehet hogy ez azt jelenti, hogy hosszú távon/végleg szárazföldi bázisra kerülnek a 33-ok
Szerintem valószínű. Még vagy 2-3 év, mire a Kuznya visszatért a szolgálatba, a Míg már leszállította a Kr, KuBr gépeket, vagy lassan végez vele. Nincs már szükség a 33-asokra a fedélzeten
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
Nem a súlya számít, hanem a kampó és a működtető, valamint az azt vezérlő rendszerrel kapcsolatos plusz karbantartási idők és üzemeltetési költségek. Ha bármi ott van egy repülőgépen, nem lehet azt mondani hogy karbantartásnál figyelmen kívül kell hagyni, mert egy onnan kiinduló, máshova is átterjedő korrózió, vibrációból következő repedés, a működtető rendszer hidraulika-folyása vagy vezérlésének elektromos zárlata is okozhat katasztrófát (lásd pl. MiG-29-nél a függ. vezérsík bekötéseinek korróziója, ami okozott katasztrófát/kat). Szóval ha az a döntés hogy a Szu-33-ok ezentúl szárazföldi bázison maradnak, akkor a nagyjavítás során egyszerűbb megszüntetni a csak hajófedélzeti üzemhez szükséges rendszereiket.

Nem oktalan a felvetésed. Azok a MiG-29KR és KUBR gépek, melyek Jeiszkbe kerültek és onnan már nem jutottak fel az időközben dokkba került Kuznyecov fedélzetére, mind elhagyták a fékezőhorgukat és fékernyőt kaptak helyette.
224300.jpg


Ez egy extra kisméretű konténer a horog helyén:

233666.jpg


Viszont a fékezőhorgot bármikor vissza tudják tenni, ha épp hajófedélzeti leszállást imitáló feladaton van a gép.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
47 726
80 534
113
Szó sincs a Szu-33 gépek kivonásáról. Azon gépeket,amelyek üzemideje nem járt le modernizálva lesznek és visszatérnek a Kuznyecovra. A moderizáció első szakaszában SzVP-24 "Gefeszt" célzórendszert kaptak a gépek. A modernizáció második szakaszába eső gépek erősebb hajtómüvet, új elektronikát kapnak(pontos részletek nem ismertek) Addig is a gépek pilótái a haditengerészeti légierő Jejszki kiképző-gyakorló bázisán repülnek.
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 226
17 084
113
Szó sincs a Szu-33 gépek kivonásáról. Azon gépeket,amelyek üzemideje nem járt le modernizálva lesznek és visszatérnek a Kuznyecovra. A moderizáció első szakaszában SzVP-24 "Gefeszt" célzórendszert kaptak a gépek. A modernizáció második szakaszába eső gépek erősebb hajtómüvet, új elektronikát kapnak(pontos részletek nem ismertek) Addig is a gépek pilótái a haditengerészeti légierő Jejszki kiképző-gyakorló bázisán repülnek.
Nem értem, miért erőltetik a 33-asokat, ha van elég 29-es. Vagy valami probléma van velük?
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 226
17 084
113
Amíg repülnek addig hadrendben lesznek. A Kuznyecovon vegyesen lesznek Szu-33 és MiG-29K gépek.
Ezt vágom, az okot nem értem. A túl nagy, erősen korlátozott harcértékü 33-as miért veszi majd el az értékes helyet a 29-esektől. De valószínűleg Dudi válasza lesz az ok.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
Amúgy jellemző, hogy anno én a DCS szimulátor fórumában okoskodtam arról, hogy az amúgy briliáns 3D modell ordas nagy hibája, hogy 12 fegyvertartóval rendelkezik, hiszen a 33-asokat már több mint két évtizede csak 10 fegyvertartóval használják.
Erre tessék...
 
  • Tetszik
Reactions: Python

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
A Szu-33-as átka az amúgy máshol kvázi közömbös tolóerő/tömeg arány mértéke.
Ami egy katapultos fedélzeti startnál lényegében mindegy (gondoljunk csak bele, hogy a haditengerészeti repülés világában az 1:1 T/W arányt összesen csak két típus súrolta alulról idáig: a C/D Hornet és a Rafale M. Függesztmények nélkül...), az az ugrósáncos startoknál szinte egzisztenciális kérdés.
Namost a MiG-29KR/KUBR gépekről tudjuk, hogy a legendásan bivalyerős, klasszikus szárazföldi verziókhoz képest csak minimálisan nőtt a tolóerő, ellenben a szerkezeti tömeg pedig jócskán, mégis nagyobb teherrel tud felszállni, mint a jóval nagyobb Szu-33-as.
Minden az arányokon múlik.
A MiG-29KR elstartolt már 5300kg függesztménnyel is, ebben póttartályok is voltak, míg a 33-as max terhelhetősége csak 2500kg.
A MiG-29KR/KUBR gépek szerkezeti tömege 12 tonna. Az RD-33MK Morszkaja Osza hajtóművek fedélzeten, gépbe épített állapotban leadott együttes tolóereje CsR üzemmódnál 18.5 tonna.
Ez gyorsítja a fedélzeten nekilóduló gépet.
A belső kerókapacitás kb 4 tonna, ehhez jön még 5 tonna max fegyverzet/pótüzemanyag.
21 tonna tömeget kell 18.5 tonnával gyorsítani.

A Szu-33-asnál ott ette meg az egészet a fene, hogy a szerkezeti tömeg 18.5 tonna, a fedélzeten, beépített állapotban, felengedett szitaszűrőkkel, a féktuskók kiengedésétől rendelkezésre álló együttes tolóerő pedig kb 24 tonna. Az NPO Szaturn féle AL-31F-3Sz hajtóművek eleve emelt hőjű alváltozatok, de az alap AL-31F-hez képest csak 500kg plusz van hajtóművenként.
A maximális engedélyezett start kerótöltés 5500kg. Most járunk 24 tonnánál.
Ehhez jön még a fegyverzet, ami meg sem közelítheti az elviekben engedélyezett 6 tonnát.
A pilonok lehetséges számából adódó nyolcról nem is beszélve.
Ha szimplán csak megkapná a Szu-35Sz hajtóműveit TVC nélkül, navalizálva, korrózióálló bevonattolással, már sokat javulna a harcérték.
A kínaiak a maguk J-15-ösénél a katapultálhatóságot kezdék pár éve tesztelni...