[HUN] Kerekes páncélozott harcjárművek beszerzése

Úgy érted hogy 6x6-ost, 8x8-ast egyáltalán nem vennél? Csak azért kérdezem mert 8x8-asból a környéken mindenki bevásárol(t).
Szivem szerint nem. A kerekes PSZH-k a hidegháború éveiben terjedtek el, mivel olcsóbban üzemeltethetőek mint a lánctalpas PSZH-k. Viszont ezekben az időkben óriási sorozott tömeghadseregek voltak. Akár több ezret is rendszerbe állíthattak belőlük. Szóval volt létjogosultságuk. Viszont egy viszonylag kicsi, hivatásos hadsereg esetében én nem ezeken spórolnék.
 
Erdekes. Kivancsi lennek, a Boxer meg megfontolas alatt all-e a BTR-ek csereje kapcsan nalunk (bar en meg mindig inkabb rengeteg Patriat latnek szivesen, sok uj XP-t e, kozejuk szorva megfelelo mennyisegu uszokepes verzioval, pl AMV28-assal.)

Ami német, az mind a célkeresztben lehet a jelen politikai állás szerint... Kérdés az, hogy a közepes dandárnál úszóképes járművet akarnak-e, vagy sem.

Elvileg az Xp is úszóképes 28 tonnás tömegig, mint a Piranha 5 is, legalábbis előszeretettel nyilatkozzák róluk. Az AMV28 igazából tengeri üzemre készült a felhajtóerőt növelő kittel. Nálunk nem hiszem, hogy számolni kéne erősebb hullámzással egy dunai átkelésnél. :D
 
  • Tetszik
Reactions: alfa74 and wolfram
Ne ebből indulj ki, ha harcra kerül a sor akkor úgysem utak mentén kell mozogni, aztán egy esetleges ellentámadás mondjuk Erdélyben vagy a Parciumban már másabb.

Kb az első felázott szántóföldig, hid nélküli folyóig.....
Ja a másod és harmadrendű mellékutakat kihagytam.
Srácok! Azt szeretném kérdezni, hogy ti valaha ültetek-e már BTR-ben? Urambocsá vezettétek már?
Mert szerintem nektek elég furcsa elképzeléseitek vannak a kerekes (8x8) járművek képességeiről.
Nekem sikerült egy kb. 3 hetes esőzést követően egy harcászati kiképzőbázison megugranom a feladatot, és elég vagányul elboldogult a jármű a sárral, pedig ugyan azt a területet használták a T-72-esek is kiképzésre, és mi is 3 járművel váltásban forogva, egész nap dagasztottuk a sarat.
Híd nélküli folyóig? Az megvan, hogy mondjuk egy BTR (AMV, bizonyos tömegig) úszóképes? A Boxer esetében pedig semmivel nem vagy hátrébb, mint egy lánctalpas járművel, mert azokhoz ugyan úgy műszakiak kellenek egy folyami átkeléshez, vagy egy kisebb folyónál a hídveréshez.
De pár kép (persze nem sajátok):
66291989_334693260813426_3918752014216560070_n.jpg

60406617_354961435161761_2260004883355501075_n.jpg


És hogy a Boxernél is maradjak:
artec_boxer_19.jpg


Persze van minimális hátránya a kerekesnek, de messze nem annyi, mint ahogy ti azt előadjátok.
 
Srácok! Azt szeretném kérdezni, hogy ti valaha ültetek-e már BTR-ben? Urambocsá vezettétek már?
Mert szerintem nektek elég furcsa elképzeléseitek vannak a kerekes (8x8) járművek képességeiről.
Nekem sikerült egy kb. 3 hetes esőzést követően egy harcászati kiképzőbázison megugranom a feladatot, és elég vagányul elboldogult a jármű a sárral, pedig ugyan azt a területet használták a T-72-esek is kiképzésre, és mi is 3 járművel váltásban forogva, egész nap dagasztottuk a sarat.
Híd nélküli folyóig? Az megvan, hogy mondjuk egy BTR (AMV, bizonyos tömegig) úszóképes? A Boxer esetében pedig semmivel nem vagy hátrébb, mint egy lánctalpas járművel, mert azokhoz ugyan úgy műszakiak kellenek egy folyami átkeléshez, vagy egy kisebb folyónál a hídveréshez.
De pár kép (persze nem sajátok):
66291989_334693260813426_3918752014216560070_n.jpg

60406617_354961435161761_2260004883355501075_n.jpg


És hogy a Boxernél is maradjak:
artec_boxer_19.jpg


Persze van minimális hátránya a kerekesnek, de messze nem annyi, mint ahogy ti azt előadjátok.
Ugyanannyi előnye is van.
 
Szivem szerint nem. A kerekes PSZH-k a hidegháború éveiben terjedtek el, mivel olcsóbban üzemeltethetőek mint a lánctalpas PSZH-k. Viszont ezekben az időkben óriási sorozott tömeghadseregek voltak. Akár több ezret is rendszerbe állíthattak belőlük. Szóval volt létjogosultságuk. Viszont egy viszonylag kicsi, hivatásos hadsereg esetében én nem ezeken spórolnék.

Ez ugyan régi hsz., de csendben megjegyzem, hogy az US ARMY pont, hogy az 1990-es években lépett a Stryker-útra, mégpedig amiatt, mert az M113 aknavédelme nagyjából nulla volt, a HMMWV és a 3,5 tonnás teherautók ballisztikai védelme konkrétan nulla, hozzájuk képest pedig a Stryker hatalmas előrelépés.

Az már más kérdés, hogy mindig van feljebb. Egy Bradley-hez képest egy PUMA messze komolyabb védelmet nyújt, egy PUMA-hoz képest egy NAMER (a lövészpáncélos változat) még jobbat.

A Boxer az egyik legjobban védett 8x8-as páncélozott szállító jármű. A maga műfajában eléggé jól szerepel mindenhol. A kérdés persze az, hogy mihez akarja az ember használni. Szöget ecsettel beverni elég nehéz dolog, ahogy kalapáccsal festeni is.. :)
 
Ez ugyan régi hsz., de csendben megjegyzem, hogy az US ARMY pont, hogy az 1990-es években lépett a Stryker-útra, mégpedig amiatt, mert az M113 aknavédelme nagyjából nulla volt, a HMMWV és a 3,5 tonnás teherautók ballisztikai védelme konkrétan nulla, hozzájuk képest pedig a Stryker hatalmas előrelépés.

Én emlékszem arra is, hogy ennek ellenére nem voltak vele elégedettek, elsősorban a páncélozottság kapcsán.
 
Én emlékszem arra is, hogy ennek ellenére nem voltak vele elégedettek, elsősorban a páncélozottság kapcsán.

Nem a páncélozottsága volt a gond, hanem az, hogy rosszul bírta az RPG-7 gránátokat Irakban. Amit egyetlen korabeli 8x8-as jármű sem bírt jól. Megint olyan eset, amikor ecsettel akar valaki szögelni. A HMMWV és a 3,5 tonnás nem csak az RPG-7-et nem bírta, de a sima AK vagy PKM lövéseket se. Hozzájuk képest a Stryker jól védettnek számított.

Jött a rácspáncélzat, mint relatíve olcsó és kivitelezhető megoldás. Ennyi. A helyzethez képest a Stryker jól szerepelt Irakban, még ha voltak is veszteségek.
 
Nem a páncélozottsága volt a gond, hanem az, hogy rosszul bírta az RPG-7 gránátokat Irakban. Amit egyetlen korabeli 8x8-as jármű sem bírt jól. Megint olyan eset, amikor ecsettel akar valaki szögelni. A HMMWV és a 3,5 tonnás nem csak az RPG-7-et nem bírta, de a sima AK vagy PKM lövéseket se. Hozzájuk képest a Stryker jól védettnek számított.

Jött a rácspáncélzat, mint relatíve olcsó és kivitelezhető megoldás. Ennyi. A helyzethez képest a Stryker jól szerepelt Irakban, még ha voltak is veszteségek.

Azt a régi cikket most nem találom (Abban emlékeim szerint nem részletezték, hogy az RPG-re gondoltak... Most ezt találtam. (Ebben meg már minden bajuk van.)

https://www.seattletimes.com/nation-world/litany-of-problems-reported-with-armys-stryker-vehicle/
 
Srácok! Azt szeretném kérdezni, hogy ti valaha ültetek-e már BTR-ben? Urambocsá vezettétek már?
Mert szerintem nektek elég furcsa elképzeléseitek vannak a kerekes (8x8) járművek képességeiről.
Nekem sikerült egy kb. 3 hetes esőzést követően egy harcászati kiképzőbázison megugranom a feladatot, és elég vagányul elboldogult a jármű a sárral, pedig ugyan azt a területet használták a T-72-esek is kiképzésre, és mi is 3 járművel váltásban forogva, egész nap dagasztottuk a sarat.
Híd nélküli folyóig? Az megvan, hogy mondjuk egy BTR (AMV, bizonyos tömegig) úszóképes? A Boxer esetében pedig semmivel nem vagy hátrébb, mint egy lánctalpas járművel, mert azokhoz ugyan úgy műszakiak kellenek egy folyami átkeléshez, vagy egy kisebb folyónál a hídveréshez.
De pár kép (persze nem sajátok):
66291989_334693260813426_3918752014216560070_n.jpg

60406617_354961435161761_2260004883355501075_n.jpg


És hogy a Boxernél is maradjak:
artec_boxer_19.jpg


Persze van minimális hátránya a kerekesnek, de messze nem annyi, mint ahogy ti azt előadjátok.
14 tonna vs 40 tonna. Kint a határban több tonnás dögökkel dolgoztam. A megfelelő súlyelosztás sem nem mindegy. Plusz az abroncsokhoz kapcsolt levegő rendszer. Azzal lehet még játszadozni bizonyos súlyhatárig. Egyébként továbbra sem vagyok meggyőződve arról hogy a boxer egy felázott laza talajon tudna teljesítenni. Itt már a súly il súlyelosztás is belejátszik. Nem könnyű ketéltű mint a btr.
Ajánlom a boxernek a jó zsíros fekete földet nem peddig a laza, könnyű homokos löszös talajt mint a képpeken.
 
14 tonna vs 40 tonna. Kint a határban több tonnás dögökkel dolgoztam. A megfelelő súlyelosztás sem nem mindegy. Plusz az abroncsokhoz kapcsolt levegő rendszer. Azzal lehet még játszadozni bizonyos súlyhatárig. Egyébként továbbra sem vagyok meggyőződve arról hogy a boxer egy felázott laza talajon tudna teljesítenni. Itt már a súly il súlyelosztás is belejátszik. Nem könnyű ketéltű mint a btr.
Ajánlom a boxernek a jó zsíros fekete földet nem peddig a laza, könnyű homokos löszös talajt mint a képpeken.

2014 decemberben, a híres ónos eső után, PTSz-szel akartak bemenni a határban lévő leszakadt villanyvezetékekhez, a "jó zsíros fekete föld" szépen meg is fogta a láncos technikát.... Nem csodaszer a lánc se, a kerekes vezetőjének a felelőssége, milyen dagonyába megy be.
 
2014 decemberben, a híres ónos eső után, PTSz-szel akartak bemenni a határban lévő leszakadt villanyvezetékekhez, a "jó zsíros fekete föld" szépen meg is fogta a láncos technikát.... Nem csodaszer a lánc se, a kerekes vezetőjének a felelőssége, milyen dagonyába megy be.
...illetve a egység parancsnokáé, aki a taktikai helyzetnek megfelelően dönt. De a felderítők feladata az is, hogy az ilyen dolgokat előre felmérjék. A felderítőinknek meg szinte 100%, hogy kerekesei lesznek (NMS?)
 
  • Tetszik
Reactions: ms07
Ez ugyan régi hsz., de csendben megjegyzem, hogy az US ARMY pont, hogy az 1990-es években lépett a Stryker-útra, mégpedig amiatt, mert az M113 aknavédelme nagyjából nulla volt, a HMMWV és a 3,5 tonnás teherautók ballisztikai védelme konkrétan nulla, hozzájuk képest pedig a Stryker hatalmas előrelépés.

Az már más kérdés, hogy mindig van feljebb. Egy Bradley-hez képest egy PUMA messze komolyabb védelmet nyújt, egy PUMA-hoz képest egy NAMER (a lövészpáncélos változat) még jobbat.

A Boxer az egyik legjobban védett 8x8-as páncélozott szállító jármű. A maga műfajában eléggé jól szerepel mindenhol. A kérdés persze az, hogy mihez akarja az ember használni. Szöget ecsettel beverni elég nehéz dolog, ahogy kalapáccsal festeni is.. :)
Gondolom a Stryker útjába beleérted a LAV-III-is (ami tengerészgyalogos, de az inkább a kilencvenes évek). A LAV-ot, meg ugyebár vissza lehet görgetni a hetvenes évek elejéig a Mowag Piranhaig. Szóval az még eléggé hidegháború.
Az aknavédelem kétlem, hogy tényező volt. Ami számított az az új dandárszintű nagyobb önállósággal rendelkező alakulatok megjelenése. A "brigade combat team" BTC alakulatoknál elméletilge fontos volt a gyors reakcióidő, hogy a világ bármely pontjára gyorsan eljuttathatóak legyenek és kevesebb logisztikával tudjanak önálló harcfeladatokat ellátni, az hadosztályuktól távol.
Itt sok kritika érte a Strykert, mert úgy nyomták le a sereg torkán, hogy C-130 szállítható, de mint kiderült, ehhez le kell szerelni a távirányítású fegyverállványt stb. stb.
Persze itt jött a képbe a kerekes megoldás is, mivel nagyobb élettartammal bír mint a lánctalp. Létezett egy future soldier program is, hogy a SBCT lövészeit "bedrótozzák" és rákötik a hálózatra. Ez jól meg is dobta a program költségeit, de végül tudtommal nem rendszeresítették.
Ami lényeges szerintem, hogy az Army nem veszi túl komolyan a Stryker programot. Nem váltottak le M113-at Strykerrel.A Strykert kamionnal ellátott alakulatok kaptak (motorized infantry) és nem páncélosokkal ellátottak (mechanized infantry). Az M113 váltótípusa szintén lánctalpas lesz.
 
Last edited:
Egy hadgyakorlat szimulacio. Es azert van a begyakorlas mert eles helyzetbe ehhez hasonlo muveleteket kell majd vegrehajtani.../kidolgozott hadmozdulatok had mozzanatok.../nem egesszen igy de hasonlot igy akimtobbet vegrehalyt a sok kissebb mozzanatbol osszetud legozni emlekbe egy csomo hadmozdulatot hadmozzanatot hogy hogy is kell pontosan /tapasztalat./ nem csak hogy elmondjak eligazitaskor.../hanem emlekszik apk es a kesszem is hogy ezt es ezt a reszet mar csinaltuk igy es igy kell es igy es igy a jo ez es ez a buktato erre arra kell figyelni.../

Nekunk volt kotetlen hadgyakorlatunk az amikkal tobb is... /az eredmeny a mobilitas a meglepetes ereje a technika felett egyertelmu majd minden terepen.../kivetel a sik pusztasag.../
 
Egy btr el egy stryker szazad menetoszlopaba belerongyoltunk lesbol kozelharcra vittuk a dolgot harcjarmuvekkel... 3 stryker 2 120 as stryker es 3 platos teherauto banta nekik... Nem volt 10 perc es mar ott se voltunk... Kerestek mindennel megse talaltak rank... /ezt elmondhatom de tobb hasonlo bravur is volt... Na ezert nem szeretik a kotetlen mices lezeres gyakorlatokat.../ugyanazzal a btr el kiloves nelkul meg 3 x lecsaptunk meg elotte 2x ugyan az nap... A loveszkedesrol nem is beszelve...
 
Annyi hogy a btr rafordul a celra parancsra a toronylovesz kivar pontosit azt agyesz... Nem szabad megalni... Eselyuk nincs az elektro optikakkal kozelharcba.../visszamentek a 120 asokkal 2. Vh nemet harckocsiba bouvonyilasson probalt iranyitani nem egy pk juk... Azok kaptak is a gpu bol egyszer…. Azt se tudtak mi a fszom van...hiaba felderito tamogatas ...