A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

Még rugózok egy kicsit a témán. Valószínűleg a logisztikai ezrednél eltöltött múltam miatt hajlamos vagyok minden harcjárműnél mérlegelni, hogy hogyan lehet 1 napnál tovább működtetni. Ha nem egy kétfordulós hadászati nukleáris robbanófejekkel ütésváltást értünk háború alatt, akkor a gépesített haderőt üzemben tartáshoz nélkülözhetetlen a működő úthálózat. De hogy ne csak a levegőbe beszéljek: Egy 44 tonnás T-72M1 harckocsi 300-600 liter között eszik harci körülmények között, terepadottságoktól függően. Nem gondolom, hogy az 56 tonnás PzH2000 fogyasztása ettől jelentősen kedvező mértékben eltérne. Szerény kalkulációm szerint 44db Leopard 2 és 24db Pzh2000 fogyasztása elérheti a 40.800 litert óránként (ismétlem harci körülmények között). Ez egy napra vetítve felszaladhat 300.000 liter felé. Ebben nincsennek benne a dandárhoz rendelt APC / IFV járművek fogyasztása. Egy nyerges üzemanyag szállító tartálykocsi kapacitása max. 25.000 liter, tehát minimum 12 tartálykocsi folyamatos ingázása szükséges ahhoz, hogy páncélos erőink ne degradálódjanak 1 napon belül gyengén felfegyverzett gyalogsággá. Dicsőséges előre nyomulásunk közben az ellenfél viszonylag ritkán teszi meg azt a szívességet, hogy teli töltőállomásokat hagyj hátra a kedvünkért. És akkor még nem beszéltünk az elpuffogtatott lőszer pótlásáról, mert a járműben betárolt készlet kb. 15-30 percre elegendő egy parázsabb ütésváltás esetén, ha már olyan háborúról beszélünk, ahol annak örülünk, hogy nem a laktanyában bombázott szét az ellenfél. Ezért lihegek a témán, hogy kell a jó állapotban lévő úthálózat.
A lánctalpas járműveknél a standard eljárás, hogy vasútra rakjuk (remélve, hogy nem a laktanyánál lepett meg minket az ellenfél, ez esetben nyilván ez nem szükséges ). Majd a frontvonalhoz legközelebb eső biztosított vasútállomásnál kirakjuk, és onnan megy a saját lábán/lánctalpán. Nem tudjátok meg, mennyire komplikált megszervezni akár 1 század páncélos vasúti szállítása 1 vonalas vasúton (viszonylag ritka a dupla sínpár hazánkban). Ezért jó a gumikerekes 8x8, mert harcértékben kisebb, de legalább időben ott van ahol kell és itatni is tudjuk (már ha valaki nem tépte fel az aszfaltot a lánctalpassal, egy vagány „mer’ kit érdekel a holnap!” felkiáltással).
 
Még rugózok egy kicsit a témán. Valószínűleg a logisztikai ezrednél eltöltött múltam miatt hajlamos vagyok minden harcjárműnél mérlegelni, hogy hogyan lehet 1 napnál tovább működtetni. Ha nem egy kétfordulós hadászati nukleáris robbanófejekkel ütésváltást értünk háború alatt, akkor a gépesített haderőt üzemben tartáshoz nélkülözhetetlen a működő úthálózat. De hogy ne csak a levegőbe beszéljek: Egy 44 tonnás T-72M1 harckocsi 300-600 liter között eszik harci körülmények között, terepadottságoktól függően. Nem gondolom, hogy az 56 tonnás PzH2000 fogyasztása ettől jelentősen kedvező mértékben eltérne. Szerény kalkulációm szerint 44db Leopard 2 és 24db Pzh2000 fogyasztása elérheti a 40.800 litert óránként (ismétlem harci körülmények között). Ez egy napra vetítve felszaladhat 300.000 liter felé. Ebben nincsennek benne a dandárhoz rendelt APC / IFV járművek fogyasztása. Egy nyerges üzemanyag szállító tartálykocsi kapacitása max. 25.000 liter, tehát minimum 12 tartálykocsi folyamatos ingázása szükséges ahhoz, hogy páncélos erőink ne degradálódjanak 1 napon belül gyengén felfegyverzett gyalogsággá. Dicsőséges előre nyomulásunk közben az ellenfél viszonylag ritkán teszi meg azt a szívességet, hogy teli töltőállomásokat hagyj hátra a kedvünkért. És akkor még nem beszéltünk az elpuffogtatott lőszer pótlásáról, mert a járműben betárolt készlet kb. 15-30 percre elegendő egy parázsabb ütésváltás esetén, ha már olyan háborúról beszélünk, ahol annak örülünk, hogy nem a laktanyában bombázott szét az ellenfél. Ezért lihegek a témán, hogy kell a jó állapotban lévő úthálózat.
A lánctalpas járműveknél a standard eljárás, hogy vasútra rakjuk (remélve, hogy nem a laktanyánál lepett meg minket az ellenfél, ez esetben nyilván ez nem szükséges ). Majd a frontvonalhoz legközelebb eső biztosított vasútállomásnál kirakjuk, és onnan megy a saját lábán/lánctalpán. Nem tudjátok meg, mennyire komplikált megszervezni akár 1 század páncélos vasúti szállítása 1 vonalas vasúton (viszonylag ritka a dupla sínpár hazánkban). Ezért jó a gumikerekes 8x8, mert harcértékben kisebb, de legalább időben ott van ahol kell és itatni is tudjuk (már ha valaki nem tépte fel az aszfaltot a lánctalpassal, egy vagány „mer’ kit érdekel a holnap!” felkiáltással).

Vasútra rakod egyszer a háború elején de onnantól kezdve,hogy kivagonírozod őket már talpon fognak vagy előre vagy hátra mozogni harcolva.És igen ha kell Debrecenből Budapestig az utakon,erdőn-mezőn keresztül fognak harcolva hátrálni.
A stratégiai szállítás történik vonaton.
 
Tavaly ősszel adtak el 162db-ot Marokkónak (használtak, modernizáltak), meg pár hónapja (júl elején) újabb 108db -ot Tajvannak 2Mrd USD értékben (ezek vadonat újak).
Meg 2017 decembertől elkezdtek egy 786db-os modernizációs programot az amerikai, szaudi, kuvaiti tankokra.
Az USA már nagyon rég nem gyàrt tankot és licenst sem adtak / adnak el , főleg nem az Abramsét...
 
Még rugózok egy kicsit a témán. Valószínűleg a logisztikai ezrednél eltöltött múltam miatt hajlamos vagyok minden harcjárműnél mérlegelni, hogy hogyan lehet 1 napnál tovább működtetni. Ha nem egy kétfordulós hadászati nukleáris robbanófejekkel ütésváltást értünk háború alatt, akkor a gépesített haderőt üzemben tartáshoz nélkülözhetetlen a működő úthálózat. De hogy ne csak a levegőbe beszéljek: Egy 44 tonnás T-72M1 harckocsi 300-600 liter között eszik harci körülmények között, terepadottságoktól függően. Nem gondolom, hogy az 56 tonnás PzH2000 fogyasztása ettől jelentősen kedvező mértékben eltérne. Szerény kalkulációm szerint 44db Leopard 2 és 24db Pzh2000 fogyasztása elérheti a 40.800 litert óránként (ismétlem harci körülmények között). Ez egy napra vetítve felszaladhat 300.000 liter felé. Ebben nincsennek benne a dandárhoz rendelt APC / IFV járművek fogyasztása. Egy nyerges üzemanyag szállító tartálykocsi kapacitása max. 25.000 liter, tehát minimum 12 tartálykocsi folyamatos ingázása szükséges ahhoz, hogy páncélos erőink ne degradálódjanak 1 napon belül gyengén felfegyverzett gyalogsággá. Dicsőséges előre nyomulásunk közben az ellenfél viszonylag ritkán teszi meg azt a szívességet, hogy teli töltőállomásokat hagyj hátra a kedvünkért. És akkor még nem beszéltünk az elpuffogtatott lőszer pótlásáról, mert a járműben betárolt készlet kb. 15-30 percre elegendő egy parázsabb ütésváltás esetén, ha már olyan háborúról beszélünk, ahol annak örülünk, hogy nem a laktanyában bombázott szét az ellenfél. Ezért lihegek a témán, hogy kell a jó állapotban lévő úthálózat.
A lánctalpas járműveknél a standard eljárás, hogy vasútra rakjuk (remélve, hogy nem a laktanyánál lepett meg minket az ellenfél, ez esetben nyilván ez nem szükséges ). Majd a frontvonalhoz legközelebb eső biztosított vasútállomásnál kirakjuk, és onnan megy a saját lábán/lánctalpán. Nem tudjátok meg, mennyire komplikált megszervezni akár 1 század páncélos vasúti szállítása 1 vonalas vasúton (viszonylag ritka a dupla sínpár hazánkban). Ezért jó a gumikerekes 8x8, mert harcértékben kisebb, de legalább időben ott van ahol kell és itatni is tudjuk (már ha valaki nem tépte fel az aszfaltot a lánctalpassal, egy vagány „mer’ kit érdekel a holnap!” felkiáltással).
Igen, azt nagyon sokan elfelejtik, hogy a lánctalpas járműveket is tulajdonképpen kizárólag kerekesek "logisztikázzák". Nekünk sem lesz más. Talán a PTSZ-ek ezért lettek felújítva, megtartva, de azok se nem hosszútávú megoldások. Meg elegen sincsenek. Jó részüket megkapta a katasztrófa védelem. (alternatívák: Bv-210, Bronco ?)
 
Ezeket az új gyártásokat nem a Közel-Keleti gyárak teljesítik?

Az USA már nagyon rég nem gyàrt tankot és licenst sem adtak / adnak el , főleg nem az Abramsét...
A taivani beszerzés forrás linkjében:
"General Dynamics Land Systems will build the tanks at Anniston Army Depot, Alabama, and at Joint Systems Manufacturing Center in Lima, Ohio."
 
Merő véletlenségből voltam katona és szintén véletlenül a Vay Ádám Logisztikai ezrednél. :) Mi ezt bifláztuk be, hogyan és milyen útvonalon lássuk el hős első lépcsős alakulatainkat a frontvonalban. Döbbenet, hogy egy dandár mekkora hadianyagot emészt fel napi szinten, és ezt iszonyú nehéz biztosítani, ha valamelyik vagány gyerek 60-70 km/h sebességgel végigdübörög a lánctalpassal az úton. :)


Tudnátok valami forrást, képet berakni, te vagy aki még úgy gondolja, hogy a gumibetétes lánctalp miszlikre szedi az aszfaltot.
Csak mert szerintem ezt most kicsit túlgondoljátok. Ok, hogy a gumibetét nélküli láncok nagyon rongáltják az aszfaltot, de a gumibetétesek esetében ez már nem hinném, hogy akkora gond.
 
Majdnem…
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Egyiptom 1200 db-ot saját maga gyárt / gyártott (kis jóindulattal…)
Egyiptom magának gyártja az M1-eseket.
Kis kiegészítés. Ezek butított harckocsik DU-s páncélzat nélkül. Tehát ezek szellemi termékként amerikai harckocsik, de képesség terén nagyon nem. Sokkal gyengébb a páncélvédettség.
 
Kis kiegészítés. Ezek butított harckocsik DU-s páncélzat nélkül. Tehát ezek szellemi termékként amerikai harckocsik, de képesség terén nagyon nem. Sokkal gyengébb a páncélvédettség.

Minden export Abrams DU nélküli kivétel nélkül.Egyébként ma már sem az Abrams(DU-val)sem a Leopard 2A7 páncélzata nem modern.Ugyan azt a védettséget modernebb páncélzattal el lehet érni kisebb tömeg mellett.
 
  • Tetszik
Reactions: Törölt tag
Kis kiegészítés. Ezek butított harckocsik DU-s páncélzat nélkül. Tehát ezek szellemi termékként amerikai harckocsik, de képesség terén nagyon nem. Sokkal gyengébb a páncélvédettség.
DU páncélzat csak az USA M1-ken van, amúgy az egyiptomi M1-ek minden másban u.olyanok
A probléma az egyiptomi gyártással inkább az hogy nem is gyártás, hanem inkább csak összeszerelés.
A páncél elemek, a turbina, a meghajtás, az elektronika minden az USA-ból jön
Az egyiptomiak részesedése mindössze 20%
 
  • Tetszik
Reactions: Törölt tag
Tudnátok valami forrást, képet berakni, te vagy aki még úgy gondolja, hogy a gumibetétes lánctalp miszlikre szedi az aszfaltot.
Csak mert szerintem ezt most kicsit túlgondoljátok. Ok, hogy a gumibetét nélküli láncok nagyon rongáltják az aszfaltot, de a gumibetétesek esetében ez már nem hinném, hogy akkora gond.

Nincs tapasztalatom a gumibetétes lánctalppal felszerelt Leopard 2 vagy Pzh2000 közúti alkalmazhatóságáról, ezért kérdeztem egy korábbi hozzászólásomban, hogy van-e valakinek pontos információja, mennyivel haladhatnak anélkül, hogy feltépnék az aszfaltot. Amikor még én voltam katona, akkor még csak T-72M1 volt, és azt nem lehetet számottevő sebességgel közútra engedni, ha utána akartuk küldeni az üzemanyagszállító Ural-t is. Mivel Németországban láttam rendszámtáblás Leopard 2-t közúton (igaz, csak állt), így meggyőzhető vagyok, ha valaki tud mondani pontos adatot.
 
  • Tetszik
Reactions: Loken and Ocses
Nincs tapasztalatom a gumibetétes lánctalppal felszerelt Leopard 2 vagy Pzh2000 közúti alkalmazhatóságáról, ezért kérdeztem egy korábbi hozzászólásomban, hogy van-e valakinek pontos információja, mennyivel haladhatnak anélkül, hogy feltépnék az aszfaltot. Amikor még én voltam katona, akkor még csak T-72M1 volt, és azt nem lehetet számottevő sebességgel közútra engedni, ha utána akartuk küldeni az üzemanyagszállító Ural-t is. Mivel Németországban láttam rendszámtáblás Leopard 2-t közúton (igaz, csak állt), így meggyőzhető vagyok, ha valaki tud mondani pontos adatot.
60-al már láttam menni úgy hogy az aszfaltnak semmi baja nem volt.
 
Tavaly ősszel adtak el 162db-ot Marokkónak (használtak, modernizáltak), meg pár hónapja (júl elején) újabb 108db -ot Tajvannak 2Mrd USD értékben (ezek vadonat újak).
Meg 2017 decembertől elkezdtek egy 786db-os modernizációs programot az amerikai, szaudi, kuvaiti tankokra.
Bocs az előbb lemaradt a link a 786db-os felújításhoz.
Ezeket az új gyártásokat nem a Közel-Keleti gyárak teljesítik?
Különben alapvetően lényegtelen, hogy honnan szállítja le GDLS a tankokat. Ez a lehetséges vevőket nem fogja érdekelni.
Nem véletlenül kaptuk mi is az A7-ekhez a 12db A4-et. Mert nekünk is túl messze van a 2023-as dátum. A románoknak meg valószínűleg még sürgősebb lesz majd....
Ha akkor kezdenénk el szarakodni a kiképzéssel, addigra nem lenne kit kiképezni.
(Zárójelben: erre volt jó a Mi-24 felújítás is szerintem...)
Hja és a KMW pontosan úgy nem ülhet a babérjain, hogy a K2-es meg ott toporog mögötte. A lengyelek is elég erősen gondolkoztak/nak, hogy összebútorozzanak a koreaiakkal. A koreaiak komplett gyárat telepítenének. Ezzel a lengyeleket baromi gyorsan meg tudnák fogni. A Lengyelek most szereztek be egy nagy átmérőjű csöveket gyártó gépsort (A K2-nek ugyan az az ágyúja, mint a Leonak). Amin a saját Leo-ik upgradejéhez, valamint a Rheinmetallnak fognak ágyúcsöveket gyártani.
Közben a lengyelek érdeklődnek a KNDS Leopard utódja iránt is, és saját fejlesztésük is van az alapoktól.
Addig kell a KMW-nek megcsípnie a posztkommunista országok piacát, amíg tudja. A K2-t állítólag jóval olcsóbban árulják a koreaiak.
 
Bocs az előbb lemaradt a link a 786db-os felújításhoz.

Különben alapvetően lényegtelen, hogy honnan szállítja le GDLS a tankokat. Ez a lehetséges vevőket nem fogja érdekelni.
Nem véletlenül kaptuk mi is az A7-ekhez a 12db A4-et. Mert nekünk is túl messze van a 2023-as dátum. A románoknak meg valószínűleg még sürgősebb lesz majd....
Ha akkor kezdenénk el szarakodni a kiképzéssel, addigra nem lenne kit kiképezni.
(Zárójelben: erre volt jó a Mi-24 felújítás is szerintem...)
Hja és a KMW pontosan úgy nem ülhet a babérjain, hogy a K2-es meg ott toporog mögötte. A lengyelek is elég erősen gondolkoztak/nak, hogy összebútorozzanak a koreaiakkal. A koreaiak komplett gyárat telepítenének. Ezzel a lengyeleket baromi gyorsan meg tudnák fogni. A Lengyelek most szereztek be egy nagy átmérőjű csöveket gyártó gépsort (A K2-nek ugyan az az ágyúja, mint a Leonak). Amin a saját Leo-ik upgradejéhez, valamint a Rheinmetallnak fognak ágyúcsöveket gyártani.
Közben a lengyelek érdeklődnek a KNDS Leopard utódja iránt is, és saját fejlesztésük is van az alapoktól.
Addig kell a KMW-nek megcsípnie a posztkommunista országok piacát, amíg tudja. A K2-t állítólag jóval olcsóbban árulják a koreaiak.

A gyártelepítéssel nem lehet versenyezni semmivel csak gyártelepítéssel.
 
Igen, azt nagyon sokan elfelejtik, hogy a lánctalpas járműveket is tulajdonképpen kizárólag kerekesek "logisztikázzák". Nekünk sem lesz más. Talán a PTSZ-ek ezért lettek felújítva, megtartva, de azok se nem hosszútávú megoldások. Meg elegen sincsenek. Jó részüket megkapta a katasztrófa védelem. (alternatívák: Bv-210, Bronco ?)

OV-10 Bronco? ;)

Kis kiegészítés. Ezek butított harckocsik DU-s páncélzat nélkül. Tehát ezek szellemi termékként amerikai harckocsik, de képesség terén nagyon nem. Sokkal gyengébb a páncélvédettség.

Dúsított urán? Nem gyengített?