A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Septimus

Well-Known Member
2018. november 22.
251
1 378
93
Értem. És az üzemanyagot majd repülőn/helikopteren visszük a Pzh2000 után, miután agyonvágta az utat? Ugyanis megeszik kb. 300 liter üzemanyagot 100km-en, és sokra nem mész, hogy túlélted az első csapást, ha utánpótlás hiányában leállt a technika. A logisztikát nem csak a katonák bosszantására találták ki, higgyétek el nekem, hogy jó lesz ha megmarad az út mögöttetek, amin jön üzemanyag, lőszer, erősítás, stb.
 
  • Tetszik
Reactions: Halfdan

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 832
47 148
113
Nem lenne.Mit csinálna a gyár a gyártósorral meg az emberekkel ha előbb befejezi a gyártást minthogy beérkezik a következő megrendelés?

Most soroltam fel neked, hogy mi mindent kell legyártania az elkövetkezendőkben a KMW-nek. Szerintem még egy emelt kapacitással is bőven el lesznek látva melóval az elkövetkezendő 10-15-20 évre. Ennyi időre lazán létesítenek új gyáregységet.
A fél világnak Leopard tankjai vannak és ennek igen jelentős része még mindig A4. Ezeket vagy korszerűsíteni vagy cserélni kell igen záros határidőn belül. És emellett még ott a BW járművek javítgatása.
A nehéz technika különben is reneszánszát éli. Tehát ha van egy kis lóvéd, és tőzsdei befektetésen gondolkodsz, akkor KMW meg Rheinmetall részvényt kell venni... ;)
A kihelyezés meg már csak azért is OK a németeknek, mert ha csökken a megrendelésállomány, akkor szimplán kevesebb megrendelést kapnak a kihelyezett kapacitások. Bár szerintem a külső gyártás olcsóbbra fog nekik kijönni...:rolleyes:
 

Septimus

Well-Known Member
2018. november 22.
251
1 378
93
Veletlenul nem egy volt katonat b.szogatsz ? :D igaz amit irsz de megis :)

Merő véletlenségből voltam katona és szintén véletlenül a Vay Ádám Logisztikai ezrednél. :) Mi ezt bifláztuk be, hogyan és milyen útvonalon lássuk el hős első lépcsős alakulatainkat a frontvonalban. Döbbenet, hogy egy dandár mekkora hadianyagot emészt fel napi szinten, és ezt iszonyú nehéz biztosítani, ha valamelyik vagány gyerek 60-70 km/h sebességgel végigdübörög a lánctalpassal az úton. :)
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
6 999
23 154
113
...olyan mint ha környezeti zajterhelésről beszélnénk harci helyzet közbe...,f.sság egyszóval.:)
A logisztikát nem csak a katonák bosszantására találták ki, higgyétek el nekem, hogy jó lesz ha megmarad az út mögöttetek,
Persze, értem én mire gondolsz egyébként...
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
48 586
79 774
113
Most soroltam fel neked, hogy mi mindent kell legyártania az elkövetkezendőkben a KMW-nek. Szerintem még egy emelt kapacitással is bőven el lesznek látva melóval az elkövetkezendő 10-15-20 évre. Ennyi időre lazán létesítenek új gyáregységet.
A fél világnak Leopard tankjai vannak és ennek igen jelentős része még mindig A4. Ezeket vagy korszerűsíteni vagy cserélni kell igen záros határidőn belül. És emellett még ott a BW járművek javítgatása.
A nehéz technika különben is reneszánszát éli. Tehát ha van egy kis lóvéd, és tőzsdei befektetésen gondolkodsz, akkor KMW meg Rheinmetall részvényt kell venni... ;)
A kihelyezés meg már csak azért is OK a németeknek, mert ha csökken a megrendelésállomány, akkor szimplán kevesebb megrendelést kapnak a kihelyezett kapacitások. Bár szerintem a külső gyártás olcsóbbra fog nekik kijönni...:rolleyes:

De ők nem akarnak gyorsan gyártani értsd már meg.Kidobják az ablakon aki ezt fel meri vetni egy vezetőségi ülésen.
 

Lelkeslaikus

Well-Known Member
2018. december 24.
713
3 096
93
Értem. És az üzemanyagot majd repülőn/helikopteren visszük a Pzh2000 után, miután agyonvágta az utat? Ugyanis megeszik kb. 300 liter üzemanyagot 100km-en, és sokra nem mész, hogy túlélted az első csapást, ha utánpótlás hiányában leállt a technika. A logisztikát nem csak a katonák bosszantására találták ki, higgyétek el nekem, hogy jó lesz ha megmarad az út mögöttetek, amin jön üzemanyag, lőszer, erősítás, stb.

Viszont haladhatnak a műút mellett párhuzamosan is - nem hiszem hogy fognak -, és akkor nem vágják tönkre.
Egyáltalán: rongálják olyan mértékben, hogy az utána alkalmatlan legyen a teherautók számára? A sokadrendű ócska magyar közutaknak meg kb mindegy, hogy milyen nehéz jármű halad rajtuk, széthullanak így is úgy is. Jó, ez azért túlzás, de érted mire gondolok.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 364
11 325
113
Viszont haladhatnak a műút mellett párhuzamosan is - nem hiszem hogy fognak -, és akkor nem vágják tönkre.
Egyáltalán: rongálják olyan mértékben, hogy az utána alkalmatlan legyen a teherautók számára? A sokadrendű ócska magyar közutaknak meg kb mindegy, hogy milyen nehéz jármű halad rajtuk, széthullanak így is úgy is. Jó, ez azért túlzás, de érted mire gondolok.
Viszonylag sokat járom az országot személyautóval. Főleg a Dunától Keletre bőven van olyan út, ahol centiznem kell, hogy a tarajon menjek. Ha nem, megfeneklik.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 832
47 148
113
Para szerintem inkább itt arra céloz, hogy a megroggyant közúthálózat miatt a gumikerekesek máris hátrányba kerülnek.

Nemtom, nem b.szogatok senkit. De valljuk be ez az "aszfaltkimélés" dolog egy háborús témában olyan izééé...:)
Múltkor a Boxer topicba betettem pár képet annak szemléltetésére. Nem vagyok benne biztos, hogy itt a fórumon teljesen tisztában vannak vele páran, hogy egy-egy ilyen modern 8x8-as milyen terepjáró képességgel rendelkezik. Maradjunk annyiban, hogy alul vannak értékelve.
Én azt mondanám, hogy mind a kettőnek (lánctalpas-kerekes) megvan a létjogosultsága.
 
  • Tetszik
Reactions: rejsz felügyelő

megazez

Well-Known Member
2018. július 22.
7 603
25 035
113
Múltkor a Boxer topicba betettem pár képet annak szemléltetésére. Nem vagyok benne biztos, hogy itt a fórumon teljesen tisztában vannak vele páran, hogy egy-egy ilyen modern 8x8-as milyen terepjáró képességgel rendelkezik. Maradjunk annyiban, hogy alul vannak értékelve.
Én azt mondanám, hogy mind a kettőnek (lánctalpas-kerekes) megvan a létjogosultsága.

igen meg is kaptad rá a választ:

14 tonna vs 40 tonna. Kint a határban több tonnás dögökkel dolgoztam. A megfelelő súlyelosztás sem nem mindegy. Plusz az abroncsokhoz kapcsolt levegő rendszer. Azzal lehet még játszadozni bizonyos súlyhatárig. Egyébként továbbra sem vagyok meggyőződve arról hogy a boxer egy felázott laza talajon tudna teljesítenni. Itt már a súly il súlyelosztás is belejátszik. Nem könnyű ketéltű mint a btr.
Ajánlom a boxernek a jó zsíros fekete földet nem peddig a laza, könnyű homokos löszös talajt mint a képpeken.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 832
47 148
113
De ők nem akarnak gyorsan gyártani értsd már meg.Kidobják az ablakon aki ezt fel meri vetni egy vezetőségi ülésen.
Pedig kénytelenek lesznek, mert különben ügyfelet fognak veszíteni.
Gondolj bele, ha a románok odamennek, hogy 80-100-120-200 db kellene nekik. A németek mondanak nekik egy 2026-28-as dátumot, akkor milyen gyorsan fognak elmenni az amerikaiakhoz M1-ért? Meg megveszik a USA használt feleslegét is.
Persze hogy jelenleg ez a kényelmes tempó ok nekik de ez nem lesz mindig így. Ha pedig sikerült rámelegíteni egy országra a típust, akkor onnantól 30-40 éven keresztül fix tervezhető melót jelent a folyamatos korszerűsítés.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 832
47 148
113
igen meg is kaptad rá a választ:
Értem.
a1eavnccsa531.jpg

Ez egy holland Boxer.
 
  • Tetszik
Reactions: Septimus

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
48 586
79 774
113
Pedig kénytelenek lesznek, mert különben ügyfelet fognak veszíteni.
Gondolj bele, ha a románok odamennek, hogy 80-100-120-200 db kellene nekik. A németek mondanak nekik egy 2026-28-as dátumot, akkor milyen gyorsan fognak elmenni az amerikaiakhoz M1-ért? Meg megveszik a USA használt feleslegét is.
Persze hogy jelenleg ez a kényelmes tempó ok nekik de ez nem lesz mindig így. Ha pedig sikerült rámelegíteni egy országra a típust, akkor onnantól 30-40 éven keresztül fix tervezhető melót jelent a folyamatos korszerűsítés.

Semmilyen gyorsan.Az amcsik nem nagyon gyártanak már tankot ha jól emlékszem.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 832
47 148
113
Semmilyen gyorsan.Az amcsik nem nagyon gyártanak már tankot ha jól emlékszem.
Tavaly ősszel adtak el 162db-ot Marokkónak (használtak, modernizáltak), meg pár hónapja (júl elején) újabb 108db -ot Tajvannak 2Mrd USD értékben (ezek vadonat újak).
Meg 2017 decembertől elkezdtek egy 786db-os modernizációs programot az amerikai, szaudi, kuvaiti tankokra.
 

Septimus

Well-Known Member
2018. november 22.
251
1 378
93
Még rugózok egy kicsit a témán. Valószínűleg a logisztikai ezrednél eltöltött múltam miatt hajlamos vagyok minden harcjárműnél mérlegelni, hogy hogyan lehet 1 napnál tovább működtetni. Ha nem egy kétfordulós hadászati nukleáris robbanófejekkel ütésváltást értünk háború alatt, akkor a gépesített haderőt üzemben tartáshoz nélkülözhetetlen a működő úthálózat. De hogy ne csak a levegőbe beszéljek: Egy 44 tonnás T-72M1 harckocsi 300-600 liter között eszik harci körülmények között, terepadottságoktól függően. Nem gondolom, hogy az 56 tonnás PzH2000 fogyasztása ettől jelentősen kedvező mértékben eltérne. Szerény kalkulációm szerint 44db Leopard 2 és 24db Pzh2000 fogyasztása elérheti a 40.800 litert óránként (ismétlem harci körülmények között). Ez egy napra vetítve felszaladhat 300.000 liter felé. Ebben nincsennek benne a dandárhoz rendelt APC / IFV járművek fogyasztása. Egy nyerges üzemanyag szállító tartálykocsi kapacitása max. 25.000 liter, tehát minimum 12 tartálykocsi folyamatos ingázása szükséges ahhoz, hogy páncélos erőink ne degradálódjanak 1 napon belül gyengén felfegyverzett gyalogsággá. Dicsőséges előre nyomulásunk közben az ellenfél viszonylag ritkán teszi meg azt a szívességet, hogy teli töltőállomásokat hagyj hátra a kedvünkért. És akkor még nem beszéltünk az elpuffogtatott lőszer pótlásáról, mert a járműben betárolt készlet kb. 15-30 percre elegendő egy parázsabb ütésváltás esetén, ha már olyan háborúról beszélünk, ahol annak örülünk, hogy nem a laktanyában bombázott szét az ellenfél. Ezért lihegek a témán, hogy kell a jó állapotban lévő úthálózat.
A lánctalpas járműveknél a standard eljárás, hogy vasútra rakjuk (remélve, hogy nem a laktanyánál lepett meg minket az ellenfél, ez esetben nyilván ez nem szükséges ). Majd a frontvonalhoz legközelebb eső biztosított vasútállomásnál kirakjuk, és onnan megy a saját lábán/lánctalpán. Nem tudjátok meg, mennyire komplikált megszervezni akár 1 század páncélos vasúti szállítása 1 vonalas vasúton (viszonylag ritka a dupla sínpár hazánkban). Ezért jó a gumikerekes 8x8, mert harcértékben kisebb, de legalább időben ott van ahol kell és itatni is tudjuk (már ha valaki nem tépte fel az aszfaltot a lánctalpassal, egy vagány „mer’ kit érdekel a holnap!” felkiáltással).
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
48 586
79 774
113
Még rugózok egy kicsit a témán. Valószínűleg a logisztikai ezrednél eltöltött múltam miatt hajlamos vagyok minden harcjárműnél mérlegelni, hogy hogyan lehet 1 napnál tovább működtetni. Ha nem egy kétfordulós hadászati nukleáris robbanófejekkel ütésváltást értünk háború alatt, akkor a gépesített haderőt üzemben tartáshoz nélkülözhetetlen a működő úthálózat. De hogy ne csak a levegőbe beszéljek: Egy 44 tonnás T-72M1 harckocsi 300-600 liter között eszik harci körülmények között, terepadottságoktól függően. Nem gondolom, hogy az 56 tonnás PzH2000 fogyasztása ettől jelentősen kedvező mértékben eltérne. Szerény kalkulációm szerint 44db Leopard 2 és 24db Pzh2000 fogyasztása elérheti a 40.800 litert óránként (ismétlem harci körülmények között). Ez egy napra vetítve felszaladhat 300.000 liter felé. Ebben nincsennek benne a dandárhoz rendelt APC / IFV járművek fogyasztása. Egy nyerges üzemanyag szállító tartálykocsi kapacitása max. 25.000 liter, tehát minimum 12 tartálykocsi folyamatos ingázása szükséges ahhoz, hogy páncélos erőink ne degradálódjanak 1 napon belül gyengén felfegyverzett gyalogsággá. Dicsőséges előre nyomulásunk közben az ellenfél viszonylag ritkán teszi meg azt a szívességet, hogy teli töltőállomásokat hagyj hátra a kedvünkért. És akkor még nem beszéltünk az elpuffogtatott lőszer pótlásáról, mert a járműben betárolt készlet kb. 15-30 percre elegendő egy parázsabb ütésváltás esetén, ha már olyan háborúról beszélünk, ahol annak örülünk, hogy nem a laktanyában bombázott szét az ellenfél. Ezért lihegek a témán, hogy kell a jó állapotban lévő úthálózat.
A lánctalpas járműveknél a standard eljárás, hogy vasútra rakjuk (remélve, hogy nem a laktanyánál lepett meg minket az ellenfél, ez esetben nyilván ez nem szükséges ). Majd a frontvonalhoz legközelebb eső biztosított vasútállomásnál kirakjuk, és onnan megy a saját lábán/lánctalpán. Nem tudjátok meg, mennyire komplikált megszervezni akár 1 század páncélos vasúti szállítása 1 vonalas vasúton (viszonylag ritka a dupla sínpár hazánkban). Ezért jó a gumikerekes 8x8, mert harcértékben kisebb, de legalább időben ott van ahol kell és itatni is tudjuk (már ha valaki nem tépte fel az aszfaltot a lánctalpassal, egy vagány „mer’ kit érdekel a holnap!” felkiáltással).

Vasútra rakod egyszer a háború elején de onnantól kezdve,hogy kivagonírozod őket már talpon fognak vagy előre vagy hátra mozogni harcolva.És igen ha kell Debrecenből Budapestig az utakon,erdőn-mezőn keresztül fognak harcolva hátrálni.
A stratégiai szállítás történik vonaton.