A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

Ami lehet hogy orosz il kínai alapokon nyugszik.
Szerintem meg semmit nem tudsz róla... :rolleyes:
No offence!
Viszont nekem nagyon úgy tűnik, hogy az ALAS-hoz a fejlesztés teljesen saját. Maga a cég egy egyetemi spin-off cég.
Az ilyenek meg nem külső technológiákat használnak.
Nekem úgy tűnt, hogy először csinálták meg ezt a kis méretű sugárhajtóművet (Mongoose 040), és utána lett tökéletesítve a rakéta. Az biztos, hogy a vezérlés legalább 2x lett áttervezve.
 
Szerintem meg semmit nem tudsz róla... :rolleyes:
No offence!
Viszont nekem nagyon úgy tűnik, hogy az ALAS-hoz a fejlesztés teljesen saját. Maga a cég egy egyetemi spin-off cég.
Az ilyenek meg nem külső technológiákat használnak.
Nekem úgy tűnt, hogy először csinálták meg ezt a kis méretű sugárhajtóművet (Mongoose 040), és utána lett tökéletesítve a rakéta. Az biztos, hogy a vezérlés legalább 2x lett áttervezve.
Sötét ló amit nemigen használ senki. Spike-ot meg valljuk be elég sokan, NATO szinten.

(Ja és 60000-dik hozzászólás a topikban)
 
A lázár-3 as apc például jó fejlesztési alap lehetne tovább. Pl 8x8 as vonalon kicsit feljavítva. Ami megfelelne itthon is. Nem azt mondom hogy fő vonalba. Hanem másodhegedűs vonalba il azért legyen némi tartalék is alapon.
Vagy pl egy új tandemfejes,thermobáros,repesz romboló fejű, rádiós irányítású il fejlettebb (cél és tűz) irányítású maljutka pl másodvonalba vagy tartalékba,tarcsisoknak.
Szerintem másodvonalba il tartalékba (pl tartalékosoknak) én látnék lehetőséget a szerb cuccosokba. Persze úgy hogy a fejlesztésekbe il gyártásba mi is besszálhatnánk.
Első vonalas technikát a szerbektől szerintem itt senki nem díjazná. Meg szerintem amúgy se tartanak még ott.
felesleges ilyenekbe pénzt és energiát pazarolnunk , nem vagyunk USA hogy megengedhetjük hogy a tarcsisoknak külön másodvonalas vasat "fejlesszünk"
amúgy is el lett mondva , a szerbek olyan országonak fejlesztenek akiknél a "tök mindegy mi csak jöjjön a régi szarok helyett" lásd pl afrikai országok
Én nem pusztán beszerzérzésről beszéltem.
Mennyit tudsz erről az ALAS rakétáról, illetve erről a családról?
Mert én nem túl sokat... Annak ellenére, hogy igen keményen próbáltam utánnamenni. (Tényleg nagyon szívesen vennék minden infót róla!)
Ugyanakkor szöget ütött a fejembe, hogy az Emírségek 200M EUR-ót tett a projektbe, amikor nekik elérhető a Raytheon meg az MBDA szinte teljes termékskálája.
Nem mellesleg, a pletykák szerint elég közel állunk egy olyan szállítógép típus beszerzéséhez, amelyik nem NATO ország fejlesztése, és a gyártó katonai gépei elsősorban a 3. világ piacán forognak.;):D
kb úgy kell kezelni mint a török vasakat , tartsák meg maguknak , épeszű nyugati rá se hederít mert picit többért már kap SPIKE-ot ami háromszor jobb alsó hangon és már bizonyított
 
felesleges ilyenekbe pénzt és energiát pazarolnunk , nem vagyunk USA hogy megengedhetjük hogy a tarcsisoknak külön másodvonalas vasat "fejlesszünk"
amúgy is el lett mondva , a szerbek olyan országonak fejlesztenek akiknél a "tök mindegy mi csak jöjjön a régi szarok helyett" lásd pl afrikai országok
Ezzel maximálisan egyetértek!

kb úgy kell kezelni mint a török vasakat , tartsák meg maguknak , épeszű nyugati rá se hederít mert picit többért már kap SPIKE-ot ami háromszor jobb alsó hangon és már bizonyított
Erről viszont nem vagyok meggyőződve. Meglátjuk! Azt gondolom, hogy a döntéshozók az elmúlt 2-3 évben mindent IS láttak, ami szóba jöhet. Szerencsére nem nekem kell dönteni....:)
Én lapozok! ;) (Bár a szerb vonal még mindig b@ssz@ a csőröm. Akinek van tippje tolja be!)
 
  • Tetszik
Reactions: fedett_mókus
A Csepel a nemtudom már mi volt a neve kutatóintézettel egy saját motorfejlesztést akart.1hengeres stabil motortol V16 motorig egy családot.(A turbófeltöltő,ami aztán a Rába-MAN Turbót hiresé tette,abbol a tervezetbl származik.)Mikor a D566/750 család még csak formálódott a rajzasztalon.Ede győzött a MAN liszenszvásárlással.De ez nem egyedi eset.A Ganz ugyanigy járt a mozdony motorcsalád tervezetével.Abbol legalább pár darab készült,mielött a ha jol emlékszem francia licencet megvették,és félbe szakitották a saját tervezést
Poén az,hogy a Csepel Autógyár is igy indult.A Rába Botond III került akkor a levesbe a politika miatt,és vették meg a Steyer licencet--holott a Rába gépe sokkal fejlettebb volt.
Ennyit a központi állami tervezés mindenható jóságárol.Aki hisz benne,olvasson Hayeket
Szerintem a JÁFI-ra, a Járműfejlesztési Intézetet-re gondolsz...
Itt írnak a Rába motorlicencről... Lehet, hogy voltak más tervek is, de 6 hengerest biztos csináltak és elvileg nem sikerült annyira jóra. (állítólag az eredeti Csepel motorból is létezett V8-as kísérleti példány)
https://omnibusz.blog.hu/2019/03/10/a_raba_d10_motor_tortenete
Szerintem 2156-os motorokhoz a turbófeltöltőt a KKK szállította... Itt is ír róla, hogy volt olyan változat, aminél rezonanciafeltöltéssel kombinálva a turbófeltöltőt még tudtak egy kis plusz teljesítményt csiholni... Nálunk ezzel a rezonanciafeltöltéssel agyaltak elvileg sokat. Legalábbis a BME-n sokat emlegette egy-két oktató ezt a fogalmat.
találtam is a turbós Rába motorról dokumentációt. Itt is KKK-nak írja a turbót.
https://www.agroinform.hu/data/forum/documents/agroinform_20180329074914_raba_man_2156.pdf
Szerintem egyszerűen annyi történt, hogy önerőből már nem birkóztunk meg egy a kor színvonalán álló dízelmotor létrehozásával... Hiába ment az erőlködés, nem akart jó lenni. Szóval a licenc volt az egyetlen elfogadható lehetőség.

A Ganznál meg, ha jól emlékszem az olvasmányaimra, a Jendrassik V16 motorja 1000LE-t tudott (ez van a púposban), de ezzel el is már a határait feszegette.
A 2000LE-s Kovácsházy motor szétesett a nyílt pályán, de az még az 50-es években volt talán.
A tervezett 18/19-es motoroknak meg nem lett volna akkora teljesítménye, mint amit elvártak... Motorkocsiba még elment volna, de akkoriban már ugye volt 2000LE-s mozdony a MÁV-nál kétféle is, és még nagyobb teljesítményigények is felmerültek (ez vezetett az M63-asokhoz).
A francia licenc meg nem csak azért kellett, mint egy falat kenyér, mert mert a kor színvonalának megfelelő erőforráshoz jutottunk („könnyű”, gyorsjáratú motorok korszerű anyagokból, nagy effektív középnyomással, nagy literteljesítménnyel, ill. 150LE/henger „fajlagos” értékkel, amit például a 18/19-es motor nem tudott megközelíteni), hanem mert a Pielstick adta a gyártáshoz a CNC technológiát is. Van egy olyan érzésem, hogy a modernnek számító gyártástechnológia megszerzése motiválta annyira az okosokat, hogy inkább veszni hagyják a kétes kimenetelűnek ígérkező saját fejlesztést... (ugye a döntéshozók annyit láttak, hogy az előző évtizedben két ambiciózus program, is kudarccal végződött. Ami pedig sikeres lett, annak a konstruktőre pedig disszidált, majd ezután nem sokkal el is hunyt: Jendrassik )

Szerény véleményem szerint pont ebben a két esetben a „a központi állami tervezés mindenható jóság”-a nélkül jobban rászabtunk volna, de lehet, hogy tévedek.
(ami az én szememben igazán nagy bűn volt, az a Dutra kinyírása és átjátszása a Rábának... és hát ezt is „Ede bácsi” vitte keresztül... )

Erről a Botond III-ról rajtad kívül még nem hallottam senkitől. Van erről valami elérhető dokumentumod?
 
  • Tetszik
Reactions: anonim999
Erről a Botond III-ról rajtad kívül még nem hallottam senkitől. Van erről valami elérhető dokumentumod?
Konkrétan Botond háromról én sem tudok, szerintem a kolléga arra gondolt hogy anno a Rába korszerűbb és jobb teherautókat gyártott, de politikai okokból nem azt tolták a komcsik hanem inkább a Csepelt erőltették. Aminek az első modellje egy Steyr teherautó licensze volt, asszem ez: https://en.wheelsage.org/steyr/380/ii/pictures/is95qw/
 
  • Tetszik
Reactions: vilmoci
I think, this is a beginning of a beautiful friendship! :rolleyes:
20191117_n%C3%A9met-deleg%C3%A1ci%C3%B3-6.jpg

Más: Jór érzem, hogy a jelenlegi köznapi a BW mintájára készült? :)
 
Már megbocsájs,de ez egy marhaság.A túlszámlázás,a korrupció lopás Magyarország adófizető népétől.Magyarország érdeke nem az,hogy néhány bitófára való tolvaj aparatcsik zsebe teljen.Nem az,hogy az állami intézményrendszer jol érezze magát.És le kéne számolni azzal a téves szemlélettel,hogy az ország és az állam ugyan az.Magyarország 1100éve létezik,de az államszervezt ami hatalmon van nem 1100éves.Az ország és az állami intézményrendszer nem ugyan az.És az utóbbit le kell váltani,ha nem szolgálja az előbbi érdekeit.Mert az ország a fontos,nem az állam.Az állami intézményrendszernek kellene szolgálnia az országot,és nem forditva
Kire váltsunk....óh mondd meg nekünk :) demokratikus vajdázó uram!
 
Egy marginális észrevétel: Benkő ugyebár vezérezredes rendfokozattal "szerelt le" és lett miniszter, utódja ugyebár Korom lett, aki maradt altábornagy, így tulajdonképpen kihaltak a vezérezredesek a honvédségen belül? Korom Ferencet miért nem léptették elő?
 
Egy marginális észrevétel: Benkő ugyebár vezérezredes rendfokozattal "szerelt le" és lett miniszter, utódja ugyebár Korom lett, aki maradt altábornagy, így tulajdonképpen kihaltak a vezérezredesek a honvédségen belül? Korom Ferencet miért nem léptették elő?

Nem halt ki csak nem léptették még elő.
 
  • Tetszik
Reactions: fedett_mókus
Szerintem a JÁFI-ra, a Járműfejlesztési Intézetet-re gondolsz...
Itt írnak a Rába motorlicencről... Lehet, hogy voltak más tervek is, de 6 hengerest biztos csináltak és elvileg nem sikerült annyira jóra. (állítólag az eredeti Csepel motorból is létezett V8-as kísérleti példány)
https://omnibusz.blog.hu/2019/03/10/a_raba_d10_motor_tortenete
Szerintem 2156-os motorokhoz a turbófeltöltőt a KKK szállította... Itt is ír róla, hogy volt olyan változat, aminél rezonanciafeltöltéssel kombinálva a turbófeltöltőt még tudtak egy kis plusz teljesítményt csiholni... Nálunk ezzel a rezonanciafeltöltéssel agyaltak elvileg sokat. Legalábbis a BME-n sokat emlegette egy-két oktató ezt a fogalmat.
találtam is a turbós Rába motorról dokumentációt. Itt is KKK-nak írja a turbót.
https://www.agroinform.hu/data/forum/documents/agroinform_20180329074914_raba_man_2156.pdf
Szerintem egyszerűen annyi történt, hogy önerőből már nem birkóztunk meg egy a kor színvonalán álló dízelmotor létrehozásával... Hiába ment az erőlködés, nem akart jó lenni. Szóval a licenc volt az egyetlen elfogadható lehetőség.

A Ganznál meg, ha jól emlékszem az olvasmányaimra, a Jendrassik V16 motorja 1000LE-t tudott (ez van a púposban), de ezzel el is már a határait feszegette.
A 2000LE-s Kovácsházy motor szétesett a nyílt pályán, de az még az 50-es években volt talán.
A tervezett 18/19-es motoroknak meg nem lett volna akkora teljesítménye, mint amit elvártak... Motorkocsiba még elment volna, de akkoriban már ugye volt 2000LE-s mozdony a MÁV-nál kétféle is, és még nagyobb teljesítményigények is felmerültek (ez vezetett az M63-asokhoz).
A francia licenc meg nem csak azért kellett, mint egy falat kenyér, mert mert a kor színvonalának megfelelő erőforráshoz jutottunk („könnyű”, gyorsjáratú motorok korszerű anyagokból, nagy effektív középnyomással, nagy literteljesítménnyel, ill. 150LE/henger „fajlagos” értékkel, amit például a 18/19-es motor nem tudott megközelíteni), hanem mert a Pielstick adta a gyártáshoz a CNC technológiát is. Van egy olyan érzésem, hogy a modernnek számító gyártástechnológia megszerzése motiválta annyira az okosokat, hogy inkább veszni hagyják a kétes kimenetelűnek ígérkező saját fejlesztést... (ugye a döntéshozók annyit láttak, hogy az előző évtizedben két ambiciózus program, is kudarccal végződött. Ami pedig sikeres lett, annak a konstruktőre pedig disszidált, majd ezután nem sokkal el is hunyt: Jendrassik )

Szerény véleményem szerint pont ebben a két esetben a „a központi állami tervezés mindenható jóság”-a nélkül jobban rászabtunk volna, de lehet, hogy tévedek.
(ami az én szememben igazán nagy bűn volt, az a Dutra kinyírása és átjátszása a Rábának... és hát ezt is „Ede bácsi” vitte keresztül... )

Erről a Botond III-ról rajtad kívül még nem hallottam senkitől. Van erről valami elérhető dokumentumod?
Botond I/38M.Botond II/43M.Botond III/48M-lett volna,már 6hengeres motorral,összkerékhajtással.Álitólag készűlt belőle egy mintapéldány,és a kommunista hatalomátvétel előtt a sereg is azt szerette volna,de aztán sülyesztőbe került.
Ede bácsi érve is az volt,hogy a tervezett motorcsalád méd csak elgondolás,még rajzasztalon sincs.Legalább 5év,mire kifejlesztik,és semmi sem garantálja,hogy jó motor lesz a vége.Gyorsabb és biztonságosabb a licencvásárlás.Ebben alighanem igaza is volt.KGST szakositás után meg a buszgyártásra álltunk rá,Csepelből lényegében beszállitó lett az Ikarusznak.
Nem tudok V8 Csepel motorrol,csak 6hengeresröl.Pl a Zsuzsi buszokban az volt.
Haditechnikában többszr is foglalkoztak a hazai katonai jármgyártás trténetével
 
Botond I/38M.Botond II/43M.Botond III/48M-lett volna,már 6hengeres motorral,összkerékhajtással.Álitólag készűlt belőle egy mintapéldány,és a kommunista hatalomátvétel előtt a sereg is azt szerette volna,de aztán sülyesztőbe került.
...............................Haditechnikában többszr is foglalkoztak a hazai katonai jármgyártás trténetével
Jól értem, hogy azt szeretted volna mondani, hogy nincs semmi nyoma sem nyomtatott, sem elektronikus irodalomban?
Nem tudok V8 Csepel motorrol,csak 6hengeresröl.Pl a Zsuzsi buszokban az volt.
https://img.index.hu/imgfrm/7/7/6/0/IMG_0004667760.jpg
Most már tudsz róla...;)
Sokkal többet nem is nagyon lehet róla tudni, mert mint említettem prototípus volt...
Mindazonáltal Létezett abból 4 hengeres is, sőt 2 hengeres hajtotta a kis Dutrákat.
http://www.skuzzy.hu/doc/autoipari_troszt_gyartmanyok.pdf
 
  • Tetszik
Reactions: Luthero