Harckocsik harctéri alkalmazása

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
17 951
30 826
113
Ne haragudj, de úgy látom, hogy neked csak az a hobbid, hogy belémköss.

Felsorolom a 3 db nyugati harckocsit, amit 40+ éve megterveztek 1979-ig, amiknél kézileg töltenek. Aztán felsorolok 7 db harckocsit (T-72 utód nélkül csak 6 db), amit ezek után terveztek a 80-as, 90-es években és még később, ami automata töltős és összesen kettő darabot, ami új, és nem olyan. Erre te benyögöd, nem terveznek harckocsit manapság.

Ezekről van szó.
  • K1, K2 (RoK)
  • Type 90 és Type 10 (JAP)
  • Leclerc, (FRA)
  • Armata T-14 (RUS)
  • T-90 család (RUS)
Ne haragudj, de ez mégis mi? Mi a tököm az, hogy nem terveznek új harckocsit?
Ha a T-90-est lehúzod, akkor is kétszer több automata töltős harckocsi van, mint kézi és azok gyártási darabszáma messze felülmúlja a tervezési és gyártási idejüktől fogva azt, ami nem. Senkit nem érdekel, hogy 70-es évek vége és 1990 között legyártottak a németek, jenkik és angolok sokezer hk-t. Az utána következő időszakban sokkal kevesebbre volt szükség, de abból a sokkal kevesebből
Merkava IV.Zsidók továbbra is a kézitöltésre adták a voksukat.(videó nálam valamiért nem jelenik meg).Bár egy időben úgy hirlett,hogy a toronyban van egy kis kapacitású autómata töltő a IV-ben,azóta kiderűlt,hogy az csak egy adogató a töltőnek.
Kérdés az,hogy az utóbbi 70év hk hadviselésben legtapasztaltabb hadereje miért maradt meg a kézi töltés mellet? Merthogy ha akarnának,bizton tudnának automata töltőt csinálni,de valamiért nem akarnak.
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 292
17 367
113
Ne haragudj, de úgy látom, hogy neked csak az a hobbid, hogy belémköss.

Felsorolom a 3 db nyugati harckocsit, amit 40+ éve megterveztek 1979-ig, amiknél kézileg töltenek. Aztán felsorolok 7 db harckocsit (T-72 utód nélkül csak 6 db), amit ezek után terveztek a 80-as, 90-es években és még később, ami automata töltős és összesen kettő darabot, ami új, és nem olyan. Erre te benyögöd, nem terveznek harckocsit manapság.

Ezekről van szó.
  • K1, K2 (RoK)
  • Type 90 és Type 10 (JAP)
  • Leclerc, (FRA)
  • Armata T-14 (RUS)
  • T-90 család (RUS)
Ne haragudj, de ez mégis mi? Mi a tököm az, hogy nem terveznek új harckocsit?
Ha a T-90-est lehúzod, akkor is kétszer több automata töltős harckocsi van, mint kézi és azok gyártási darabszáma messze felülmúlja a tervezési és gyártási idejüktől fogva azt, ami nem. Senkit nem érdekel, hogy 70-es évek vége és 1990 között legyártottak a németek, jenkik és angolok sokezer hk-t. Az utána következő időszakban sokkal kevesebbre volt szükség, de abból a sokkal kevesebből
Plusz a kínai harckocsik, az exportra tervezett kisebbel mind auto töltős.
 
  • Tetszik
Reactions: molnibalage
M

molnibalage

Guest
Merkava is kézi szerintem.
Merkava IV.Zsidók továbbra is a kézitöltésre adták a voksukat.(videó nálam valamiért nem jelenik meg).Bár egy időben úgy hirlett,hogy a toronyban van egy kis kapacitású autómata töltő a IV-ben,azóta kiderűlt,hogy az csak egy adogató a töltőnek.
Kérdés az,hogy az utóbbi 70év hk hadviselésben legtapasztaltabb hadereje miért maradt meg a kézi töltés mellet? Merthogy ha akarnának,bizton tudnának automata töltőt csinálni,de valamiért nem akarnak.
Upsz, ezt kihagytam. Viszont ez sem valid. Mert a Merkva család a 70-es évekre nyúlik vissza. Akkor nyugaton minden kézi töltős volt. A Merkava II, III és IV esetén a számok okkal vannak... Mert valamiből származnak.
Ezért van az, hogy a Leopard 2A7 is kézi töltéses és az M1A2 SEP és az M1A3 is az marad...

Plusz a kínai harckocsik, az exportra tervezett kisebbel mind auto töltős.
Ezeket is kihagytam.
Tehát továbbra is azt látjuk, hogy a 70-es évek után tervezett harckocsi típusok és azok legyártott mennyisége többsége nem kézi töltéssel megy.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
17 951
30 826
113
Upsz, ezt kihagytam. Viszont ez sem valid. Mert a Merkva család a 70-es évekre nyúlik vissza. Akkor nyugaton minden kézi töltős volt. A Merkava II, III és IV esetén a számok okkal vannak... Mert valamiből származnak.
Ezért van az, hogy a Leopard 2A7 is kézi töltéses és az M1A2 SEP és az M1A3 is az marad...


Ezeket is kihagytam.
Tehát továbbra is azt látjuk, hogy a 70-es évek után tervezett harckocsi típusok és azok legyártott mennyisége többsége nem kézi töltéssel megy.
Az Abramsnak 3 féle automata töltőt is terveztek,csak nem vették őket használatba.De a lehetőség megvan rá.Merkava IV meg kb úgy viszonyul az I-hez,mint a mostani legmodernebb T90változat a T72 alapváltozatához.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
17 951
30 826
113
Leo2-höz meg a KUKA dolgozott ki automata töltőt,a japánok meg már a type74hez is csináltak,de aztán,akkor még,mardtak a kézi töltésnél.
 
M

molnibalage

Guest
Az Abramsnak 3 féle automata töltőt is terveztek,csak nem vették őket használatba.De a lehetőség megvan rá.Merkava IV meg kb úgy viszonyul az I-hez,mint a mostani legmodernebb T90változat a T72 alapváltozatához.
Leo2-höz meg a KUKA dolgozott ki automata töltőt,a japánok meg már a type74hez is csináltak,de aztán,akkor még,mardtak a kézi töltésnél.
Újonnan tervezett harckocsikról volt szó, ergo ezek megint nem érvek semmire. Főleg úgy, ha nem is alkalmazzák egyiket sem.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 353
46 159
113
Merkava IV.Zsidók továbbra is a kézitöltésre adták a voksukat.(videó nálam valamiért nem jelenik meg).Bár egy időben úgy hirlett,hogy a toronyban van egy kis kapacitású autómata töltő a IV-ben,azóta kiderűlt,hogy az csak egy adogató a töltőnek.
Kérdés az,hogy az utóbbi 70év hk hadviselésben legtapasztaltabb hadereje miért maradt meg a kézi töltés mellet? Merthogy ha akarnának,bizton tudnának automata töltőt csinálni,de valamiért nem akarnak.
Valószínüleg, mert akkor nem csak teljesen új tornyot, de új járművet kellene tervezni. Jelenleg még elfogadható teljesítményre képes a kézi töltés, de ha áttérnek majd a 130-140mm-es lövegekre, akkor úgy is elkerülhetetlen lesz! Akkor meg minek költsenek felesleges fejlesztésre. Ugyan ez a csuka van a németek lábán is. Nem véletlen az MGCS iránya sem.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
17 951
30 826
113
Újonnan tervezett harckocsikról volt szó, ergo ezek megint nem érvek semmire. Főleg úgy, ha nem is alkalmazzák egyiket sem.
T90 leánykori neve T72,mégis mindenki teljesen új hk-ként kezeli.Tegyük hozzá,joggal.Ez a Merkavára is igaz.Lövegtől a felfüggesztésig,páncélzatot is beleértve a IV csak az elrendezésében hasonlit a Merkava I-hez.
A kidolgozott töltők léte meg arra bizonyság,hogy csak szándék kérdése a töltő katona leváltása gépre.
Kérdés az,hogy miért ragaszkodnak a kézi töltéshez,miközben megvan a technológiájuk a robotizáláshoz.
Viszont ahogy egy korábbi hozzászolás is mondotta,ha tovább növekedik az ágyúk ürmérete mindenképpen át kell állniuk a gépi töltőre.Kézi töltéshez egyszerűen túl nagyok lesznek a lőszerek
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
17 951
30 826
113
Valószínüleg, mert akkor nem csak teljesen új tornyot, de új járművet kellene tervezni. Jelenleg még elfogadható teljesítményre képes a kézi töltés, de ha áttérnek majd a 130-140mm-es lövegekre, akkor úgy is elkerülhetetlen lesz! Akkor meg minek költsenek felesleges fejlesztésre. Ugyan ez a csuka van a németek lábán is. Nem véletlen az MGCS iránya sem.
latest

Még csak új torony sem kellene.Egyszerűen csak be kéne épiteni.Mégsem csinálják.
Távlatilag,ha nő a löszerürméret,kénytelenek lesznek,de egyenlőre maradnak a kézi töltésnél.
Kérdés az.hogy miért?Ma már nem az a helyzet,mint a japán Type74nél,hogy túl drága az élőmunkához képest(hivatalos indoklás az ár volt,de szerintem volt még ott technikai gond is)
 
M

molnibalage

Guest
latest

Még csak új torony sem kellene.Egyszerűen csak be kéne épiteni.Mégsem csinálják.
Ez tök jól hangzik, mert azt sugallod, hogy mintha doktrinális okokból vetnék el. Ennél egyszerűbb a megoldás sanszosan. Nincs rá pénz...
Ha megnézed minden pátosz ellenére a USAF, az ARMY és minden haderő felszerelés egyre, egyre korosabb...
  • A US Navy megvált már az EA-6B és az F/A-18C/D-ktől is. Annyira öregek voltak.
  • Az USAF legfiatalabb vadászgépei az F-22 és F-35A előtt 17 éves már, az utolsó F-15E. A legöregebb meg 30+ éves. A legfiatalabb F-16 is 20 év felé közelít, a legrégebbiek meg 30-35 évesek. Majd leváltják őket az F-35-ösök. Az F-15C-nek meg GE pogram kellett és 30+ éves sárkányokon álltak neki dolgozni. A legutolsó gyártású F-15C is 1986-os, ha jól emlékszem.
  • Az army 25-30+ éves harckocsikat és IFV-ket használ.
  • A Navy és USAF esetén is sokszor a meglevő erők 60-70% feletti hadrafoghatóságára sincs pénz, mert az operatív költségei a két kalandnak a Közel-keleten egy rakás pénz elszipkázott + volt egy válság is.
Hiába látnák előnyét az automata töltőnek nincs pénz arra, hogy csak 1000-2000 hk-t erre átépítsenek és mögé tegyék annak a logisztikáját is.
A rajzot ismerem, de azt soha nem néztem meg, hogy protó is volt vagy csak tervek ezek?
 

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
9 933
18 409
113
Kérdés az,hogy miért ragaszkodnak a kézi töltéshez,miközben megvan a technológiájuk a robotizáláshoz.

Nem tudom a mai töltők működésileg milyenek. A régi, nagyon régi, pld., BMP-1 automata töltője, veszélyeztette az irányzó testi épségét. Könnyedén lecsapta a kezét, ha működött. Ezért nálunk soha nem használták, kézzel töltöttek az irányzók. Hangsúlyoznám, nem tudom a mai berendezések e téren milyenek, de az is lehet egy szempont, amiért nem használják, hogy balesetveszélyesek. Ezért a gyakorlati tapasztalatok alapján, inkább nem használják, nem is akarják.
 
  • Tetszik
Reactions: Negan
R

rejsz felügyelő

Guest
Nem tudom a mai töltők működésileg milyenek. A régi, nagyon régi, pld., BMP-1 automata töltője, veszélyeztette az irányzó testi épségét. Könnyedén lecsapta a kezét, ha működött. Ezért nálunk soha nem használták, kézzel töltöttek az irányzók. Hangsúlyoznám, nem tudom a mai berendezések e téren milyenek, de az is lehet egy szempont, amiért nem használják, hogy balesetveszélyesek. Ezért a gyakorlati tapasztalatok alapján, inkább nem használják, nem is akarják.
Úgy emlékszem ez ergonómiai probléma. Az orosz harckocsikban túl közel van a kezelőpanel ezért hajlamos bevinni az ember karját a töltőmechanizmus ha nem figyel oda eléggé.
 
  • Tetszik
Reactions: honved

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
9 933
18 409
113
Úgy emlékszem ez ergonómiai probléma. Az orosz harckocsikban túl közel van a kezelőpanel ezért hajlamos bevinni az ember karját a töltőmechanizmus ha nem figyel oda eléggé.

Igen, valami ilyesmi volt, de már én sem emlékszem rá pontosan, de valami balaesetveszély miatt nem engedték hogy az irányzók automatával töltsenek.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 282
76 861
113
Ez tök jól hangzik, mert azt sugallod, hogy mintha doktrinális okokból vetnék el. Ennél egyszerűbb a megoldás sanszosan. Nincs rá pénz...
Ha megnézed minden pátosz ellenére a USAF, az ARMY és minden haderő felszerelés egyre, egyre korosabb...
  • A US Navy megvált már az EA-6B és az F/A-18C/D-ktől is. Annyira öregek voltak.
  • Az USAF legfiatalabb vadászgépei az F-22 és F-35A előtt 17 éves már, az utolsó F-15E. A legöregebb meg 30+ éves. A legfiatalabb F-16 is 20 év felé közelít, a legrégebbiek meg 30-35 évesek. Majd leváltják őket az F-35-ösök. Az F-15C-nek meg GE pogram kellett és 30+ éves sárkányokon álltak neki dolgozni. A legutolsó gyártású F-15C is 1986-os, ha jól emlékszem.
  • Az army 25-30+ éves harckocsikat és IFV-ket használ.
  • A Navy és USAF esetén is sokszor a meglevő erők 60-70% feletti hadrafoghatóságára sincs pénz, mert az operatív költségei a két kalandnak a Közel-keleten egy rakás pénz elszipkázott + volt egy válság is.
Hiába látnák előnyét az automata töltőnek nincs pénz arra, hogy csak 1000-2000 hk-t erre átépítsenek és mögé tegyék annak a logisztikáját is.
A rajzot ismerem, de azt soha nem néztem meg, hogy protó is volt vagy csak tervek ezek?

Nincs rá pénz?Az lenne csak az igazi spórolás,ha kivennének egy embert a harckocsikbkól.
 
M

molnibalage

Guest
Nincs rá pénz?Az lenne csak az igazi spórolás,ha kivennének egy embert a harckocsikbkól.
  • Mennyi egy átlagos army töltő kezelő fizetése?
  • Mennyi lenne az átalakítás költsége?
  • Az megvan, hogy az egyik az a konstas kis kiadás, az átépítés meg egyszer sok?

Nos, egy löveg töltő max valahol tizedes lehet.
https://www.federalpay.org/military/army/corporal
25-30k/év.

Ha a hk átalakítása meg milliós tétel, akkor ennek megtérülési ideje 30-40 év. Leszámítva, ha 0 az üzemeltetési költsége a töltőnek. Ja, meg eggyel kevesebb munkás kézpár van a harckocsihoz...

Na ezért van lízingelve Gripen itthon és nem megvéve.
Vagy ez pont olyan, hogy én ki tudom fizetni egy ma 25-30 milliós lakás bérleti díját, de arra nem telik, hogy zsebből nagy hirtelen megvegyem...
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 282
76 861
113
  • Mennyi egy átlagos army töltő kezelő fizetése?
  • Mennyi lenne az átalakítás költsége?
  • Az megvan, hogy az egyik az a konstas kis kiadás, az átépítés meg egyszer sok?
Nos, egy löveg töltő max valahol tizedes lehet.
https://www.federalpay.org/military/army/corporal
25-30k/év.

Ha a hk átalakítása meg milliós tétel, akkor ennek megtérülési ideje 30-40 év. Leszámítva, ha 0 az üzemeltetési költsége a töltőnek. Ja, meg eggyel kevesebb munkás kézpár van a harckocsihoz...

Na ezért van lízingelve Gripen itthon és nem megvéve.
Vagy ez pont olyan, hogy én ki tudom fizetni egy ma 25-30 milliós lakás bérleti díját, de arra nem telik, hogy zsebből nagy hirtelen megvegyem...

A munkáltató sokkal többet ad ki egy katonára minta fizetése úgy mint:illetmény,munkáltatói járulék,ruha,szállás,kaja,kiképzés,szociális juttatások.Az embernek nagyon nagy a logisztikai igénye.
 
M

molnibalage

Guest
A munkáltató sokkal többet ad ki egy katonára minta fizetése úgy mint:illetmény,munkáltatói járulék,ruha,szállás,kaja,kiképzés,szociális juttatások.Az embernek nagyon nagy a logisztikai igénye.
Tudom, ezzel is számoltam. Pl. nem kell etetni és itatni. Viszont helyette meg az automata töltő eszközigényét kell állni. Akkor legyen 40k USD/év a spórolás és 1 milla az átépítés. Na, akkor csak 25 év alatt térül meg...

Bakker Paks 2 gyorsabb ennél...
Gazdaságilag ez nem indokolható meg akárhogy nézem. A torony teljes átépítése esetén ez egyáltalán nem elszállt költségkalkuláció.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 282
76 861
113
Tudom, ezzel is számoltam. Pl. nem kell etetni és itatni. Viszont helyette meg az automata töltő eszközigényét kell állni. Akkor legyen 40k USD/év a spórolás és 1 milla az átépítés. Na, akkor csak 25 év alatt térül meg...

Bakker Paks 2 gyorsabb ennél...
Gazdaságilag ez nem indokolható meg akárhogy nézem. A torony teljes átépítése esetén ez egyáltalán nem elszállt költségkalkuláció.

40.000/év?Kicsit alábecsülöd az amerikai hadsereget ezen a téren.Nagyon sokat költenek a katonákra.Csak a felszerelése amit kap több mint 40.000 és folyamatosan kell pótopni mint minden mást.
 

papi

Well-Known Member
2017. április 22.
1 584
4 670
113
Nem tudom a mai töltők működésileg milyenek. A régi, nagyon régi, pld., BMP-1 automata töltője, veszélyeztette az irányzó testi épségét. Könnyedén lecsapta a kezét, ha működött. Ezért nálunk soha nem használták, kézzel töltöttek az irányzók. Hangsúlyoznám, nem tudom a mai berendezések e téren milyenek, de az is lehet egy szempont, amiért nem használják, hogy balesetveszélyesek. Ezért a gyakorlati tapasztalatok alapján, inkább nem használják, nem is akarják.

 
  • Tetszik
Reactions: honved and fip7

yangwenli

Well-Known Member
2015. június 19.
1 205
2 677
113
Merkava IV.Zsidók továbbra is a kézitöltésre adták a voksukat.(videó nálam valamiért nem jelenik meg).Bár egy időben úgy hirlett,hogy a toronyban van egy kis kapacitású autómata töltő a IV-ben,azóta kiderűlt,hogy az csak egy adogató a töltőnek.
Kérdés az,hogy az utóbbi 70év hk hadviselésben legtapasztaltabb hadereje miért maradt meg a kézi töltés mellet? Merthogy ha akarnának,bizton tudnának automata töltőt csinálni,de valamiért nem akarnak.

Valamikor tettem be videot a toltesrol. Az kicsit kombinalt dolog. A toltokezelo fele csak egy lyuk nyilik meg nem egy komplet rekeszajto es a megfelelo lovedek "beleotlodik" a tolto kezebe. Ezzel a loszertarolo kuzdoterbe torteno berobbanasanak lehetoseget is igyekeztek csokkenteni. Sajatos megoldas szerintem mint maga az egesz tank, ezert kulon fejlesztesi agkent tekintenek ra a toltes teren "kombinalt"-kent.