A Konténer horizonton túli radar nem csak kis vagy közepes hatótávú BM-ek felderítésére alkalmas, hanem repülőgépeket is észlel.Ezért a besorolása PVO-PRO magyarul légvédelmi-rakétavédelmi. Csak rakétavédelmi-PRO a Voronyezs meg a Don radarok.
A Konténer horizonton túli radar nem csak kis vagy közepes hatótávú BM-ek felderítésére alkalmas, hanem repülőgépeket is észlel.Ezért a besorolása PVO-PRO magyarul légvédelmi-rakétavédelmi. Csak rakétavédelmi-PRO a Voronyezs meg a Don radarok.
Ez így rendben is lenne, azonban van ezzel az egésszel egy problémám.
Gondolom itt azzal kapcsolatban melegedett fel a téma, ami az iráni Biztpol topicban is megjelent (ott én is kommentáltam), hogy Lavrov azt állította, hogy márpedig ők láttak a lelőtt utasszállító térségében (aztán a következő mondatban már csak az iráni határ térségében) amerikai F35-ötösöket.
A gondom nekem ezzel az, hogy @Hpasp szépen levezetett (természetesen ez nekem magas, mint nyúlnak a lórács) erre a korai előrejelző radarra egy F35-re az elméleti észlelési hatósugarat. Ez mellesleg nem ér el a kérdéses területig, de szerintem erősen idealizált körülményekre érvényes, úgy is. Mert a horizonton túli radarokkal van egy olyan probléma, hogy a hullámok - ugye - oda-vissza verődnek a talaj és a légkör között. Viszont ezek a visszaverődések szerintem erősen függenek mind a légkör állapotától, mind a domborzattól. És ok, hogy ideális esetben a Kaukázus mögé láthatunk (megfelelő szögben bocsátják ki a jelet), de a felderítést kicsit sem segíti, hogy nem csak a Kaukázus van útban, hanem az oroszok felől a Kaukázus mögötti kelet-török, észak-iráni, és észak-iraki területek, amik szintén nem biliárdasztal jellegükről híresek.
Tehát ha ott pattan meg a radarjel, akkor az minden irányba fog szóródni, csak ideálisban nem.
Én azt gondolom, hogy reálisan ennek az előrejelző radarnak a felderítési feladatai valahol a nyugaton a Kárpátoknál, valamint délen a Kaukázus vonalánál megállnak.Mondjuk Lavrov is kiemelte, hogy az észlelést még nem erősítették meg. "..... de már elmúlt!"
Arra pedig külön kíváncsi lennék, hogy vajon hogyan történne az azonosítás/megerősítés. Mert ha azt el is hinném (ahogy nem is) hogy "elláttak" Teherán távolságáig, de hogy ilyen távolságból semmit nem azonosítanak, az 1000%.
Rosszul képzeled el a horizonton túli radar működését és emiatt ragaszkodsz a Kaukázus, vagy más domborzat szerepéhez. Valójában nincs többszörös oda-vissza pattogás az ionoszféra és a felszín között. A nyaláb csak egyszer törik meg az ionoszférán. Utánna már a célról verődik vissza és tér vissza a vevőhöz ugyanazen az úton. A cél ferdén felülről kapja a nyalábot. Úgy érdemes elképzelni, mintha egy radargépről jönne a nyaláb, csak az nem 7-12 km magasan járőrözik, hanem ennek a sokszorosán. A cél jelelmzően nem tud a terep árnyékába rejtőzni. Kivéve azt az esetet, amikor átmenetileg egy mély völgy alján repül. A domborzatnak csak akkor lenne érdemi szerpe, ha a radart botor módon közel telepítenék egy hegylánchoz és az belelógna a radarhorizontba. De az oroszok ennél körültekintőbbek voltak a telepítési hely kiválasztásánál.
Ezzel szemben a valóságban a radar hatékony felderítési zónájának közeli határa közelíti meg a Kaukázust és a Kárpátokat. A használható felderítési zóna messze túlnyomó része a Kaukázuson és a Kárpátokon túl van. Kevés értelme is lenne egy olyan előrejlző radarnak, ami nem igazán tud előrelezni, mert alig lát túl az orosz határon.
Ebben igazad van. Ez a radar közvetlen azonosításra csak nagyon mérsékelten lehet alkalmas. Legfeljebb az útvonalképzésből számított (és nem közvetlenül mért, mert arra ésszerű pontossággal szintén nem képes) sebesség alapján lehet következtetni arra, hogy helikopter, repölőgép, vagy rakéta a cél. De típust aligha tud közvetlenül azonosítani. Gacsat említett erre a problémára egy megoldást. Humán felderítéssel figyelik a reptereket (ha tudják). A felszálló gépeket a felszálláskor azonosítják. Az adott helyről, adott időben, adott számban felszálló gépeket pedig a radaron követik. Nem tökéletes módszer, de nem is elképzelhetetlen. Javarész attól függ, hogy hol van a reptér (felderítési zónán belül, vagy kívül) és képesek e (éjszaka is) a típus azonosításhoz szükséges távolságon belül állandóan fenntartani a repülőtér figyelését. Azért ezzel lehetnek problémák.
Ha figyelik a Flightradart, akkor legalább a transzpondert használó civil gépeket nagyjából ki tudják szűrni.
Csak eszembe jutott, hogy ha helyzet van, akkor a humán felderítésnek Sanszos an vége, mert a Honnan katonai gépek uzeemelnek, onnan elhajtják a szpottereket{is} mint a magzatot.
Ezek a lokátorok alapvetően nem a PVO (противовозду́шной оборо́ны - honi légvédelem) szervezetébe tartoztak, hanem a PRO-hoz (противораке́тной оборо́ны - honi rakétavédelem) és céljuk alapvetően a közepes hatótávolságú ballisztikus rakéta indítások felderítése, illetve az azokra való időbeni riasztás.
A régebbi Duga komplexumok felderítési zónája (Csernobil melletti a képen az 1-es):
![]()
Nehezebb a megfigyelés az biztos. De itt ne is nagy teleobjektívvel a kerítés mellett grasszáló fényképészt képzelj el, aki majd jelent az oroszoknak. Ettől ha szándék van rá, kicsit komolyabb emberek és nagyobb távolságból kíváncsiak.Csak eszembe jutott, hogy ha helyzet van, akkor a humán felderítésnek Sanszos an vége, mert a Honnan katonai gépek uzeemelnek, onnan elhajtják a szpottereket{is} mint a magzatot.
Mondjuk én nem vagyok és nem is voltam rádióamatőr, hogy ezekre annyira kéne emlékeznem, szóval tévedtem, de csak kicsit, és csak ebben, ami lexikális adat. (megmondom őszintén nem néztem utána az értékeknek, azonnal kiderült volna a számomra, már a géphosszak és frekvenciák összevetésénél is, azonnal... 
)



A reflexió sohasem veszteségmentes, ezért a visszavert térhullámoknál mindig kisebb-nagyobb járulékos csillapítással kell számolni. Az ionoszféra csillapítása frekvenciafüggő: a kisebb frekvenciák csillapítása nagyobb, mint a nagyobb frekvenciáké.

Nem tudod elhajtani őket. Mindenfelé él egy csomó ember, és mindnek van mobiltelefonja. Nem kell ide semmilyen fénykép. Csak ott vannak, mint a cigányok a készenléti rendőrség előtt.Nehezebb a megfigyelés az biztos. De itt ne is nagy teleobjektívvel a kerítés mellett grasszáló fényképészt képzelj el, aki majd jelent az oroszoknak. Ettől ha szándék van rá, kicsit komolyabb emberek és nagyobb távolságból kíváncsiak.
Pont Iránra nem látnak rá. Lopakodók esetén.
Nem értek a szakmádhoz, de ezekben a képletekben sehol se látom az impulzus erejét. Radarokon dolgozó barátaim azt mondták, volt egy jelerősség kapcsoló, amin a harci üzemmód le volt plombálva.


Azok után meg pláne nem meglepő, ha megnézzük a nyugati irányú lefedettséget is 3500 km-rel. Nos fogtam egy google maps-ot, és gyorsan rajzoltam is kimért térképet, hogy is néz ez ki a valóságban. Elég szép, és kismillió "roppant érdekes" helyeit lehet a nyugati világnak monitorozni, + a teljes közel-keletet támaszpontokkal együtt, na meg az az Afganisztáni "darázsfészket" is, meg még Iránt, Izraelt is... a Törököket is, a Görög, Olasz, Német Angol stb. nagyobb NATO légi-támaszpontokat, szóval jó hely nekik ez a Krasznodar, szeretik. 
Armavirban-Krasznodari régió Voronyezs-DM (deciméter) korai előrejelző radar(nem horizonton túli) található , amely a szebasztopoli és részben agabalai szovjet Dnyepr radarokat váltotta ki. Csak a rakéta indításokat látja Észak-Afrika- Közel-Kelet-Kína tartományban. Jelenleg csak a Konténer az egyetlen orosz horizonton túli radar a második építése az orosz távol-keleten folyik.
Még 5 van tervben.Köszi, te jobban tudod, énnem foglalkozom behatóan a témával. Mindenesetre Oda eléggé célszerű lenne nekik telepíteni egyet, ez biztos. Hallottam, valaki itt írta, hogy tervben van 3 is.
Ilyen antennája volt a munkácsi tésztagyárnak is.Voronyezs-DM Armavir (Krasznodar régió)
![]()
Ilyen antennája volt a munkácsi tésztagyárnak is.
Hát nem ezt írtam? Ballisztikusra jó, vadászbombira nem megfelelő.
A működés biztosítása érdekében a fórum alapvető, illetve opcionális sütiket használ..