Valamiért nagyon pörög a két esélyes légi szállító gép topic. Arra gondoltam, hogy akinek van kedve és ideje játsszon egy kicsit.....
Csináljunk egy "Contingency plan-t", (olyan NATO-s, talán vészhelyzeti vagy készenléti tervnek mondhatnánk magyarul), abból a célból, hogy iránymutatást kapjunk a két gép képességei mennyire használhatóak az MH számára.
Minden adat önkényes, de azért remélem reális egy MH méretű és feladatrendszerű haderő számára.
A feladat az lenne, hogy számoljátok ki, hogy hány fordulóval, mennyi idő alatt lehet egy MH kontingenst haza telepíteni vészhelyzetben.
A Scenárió szerint egy Afganisztánban állomásozó kb.150 fős magyar kiképzéstámogató kontingens váltási időszakában (300 fő) hirtelen hazarendelésre kerül más nemzetek hasonló kötelékeivel együtt. A szűkös kapacitások miatt mindenki a saját eszközeivel kell, hogy hazahozza a csapatait.
A kontingens hazaszállítandó anyagai kb:
- 300 fő és személyi felszerelése (45 tonna)
- 16 db 11 tonna tömegű 4x4-es pc. jármű
- 12 db 15 tonna tömegű H14 tj.tgk.
- 4 db 3 tonna tömegű Toyota Landcruiser
- 1 db MB Unimog pc. sebesültszállító gk. (kb.12 tonna)
- 4 db MB G280 (kb. 3 tonna egyenként)
- 1 db HX32 konténerszállító tj.tgk. (15 tonna üresen)
- 14 db 20'-as konténer egyenként 22 tonna tömeggel
AZ MH rendelkezik 2 db A319 szállítórepülővel és
A) változatban 3 db A400M szállítórepülővel
B) változatban 4 db KC390 szállítórepülővel
A kérdés mennyi idő szükséges a hazatelepítésre ha a kontingens Mazar-E Sharif ben települ, az ottani repülőtérről történik a kiürítés. Minden repülő két váltás személyzettel rendelkezik, ezért kb folyamatosan használhatóak, üzemanyag feltöltésük a rakodás ideje alatt történik, mely A esetben 1,5 óra, B esetben 1 óra. Használhatnak minden útba eső légteret.
A repülőgépek elérhető sebesség és terhelési adatait használhatjátok, az itthoni kirakodó reptér Budapest Liszt Ferenc repülőtér. A repülőgépek sebességénél vegyétek figyelembe a fel és leszállás miatt alacsonyabb átlagsebességet, amiről fogalmunk sincs hogy mennyi, de ha egyforma arányban csökkentitek a két gépnél, akkor nem befolyásolja a végeredményt.
Minden adat önkényesen van általam megválasztva, ha valahol tévedtem, lehet pontosítani, aki többet tud a gépekről, a rakodási tervek elkészítéséről az nyugodtan pontosíthat, segíthet.
Jó szórakozást, kellemes hétvégét!![]()
Hát magamnak csináltam jó hétvégét. Földi (laikus) patkányként az alábbi eredményekre jutottam (hogy legyen min veszekednetek pár napig

Elfogadtam a 20'-as konténerek átrakását (15 tonna nettó tömeggel), a Toyoták hátrahagyását. Így a személyi állományon kívül 605 tonna tömeggel számoltam.
A változat (4 db KC 390):
A négy gép nyolcszor fordulva kb. 140 óra alatt képes hazaszállítani a kontingens anyagait, úgy, hogy az elején két A319 elhozza az állomány kétharmadát (220 fő), míg a végén a maradék személyi állomány 12,5 tonna (gépenként) raklapra rakott anyag mellet ülve jön haza a gépeken. Az átlagos rakomány súly 19,3 tonna gépenként. A repült kilométerek száma több, mint 260 000 km. A hatótáv miatt közbülső repülőtér igénybevétele szükséges valahol félúton (Légi utántöltés elvileg lehetséges, de az MH önerőből nem megy).
A művelet végrehajtáskor az utolsó katona az összehugyozott, teleszart és szétvert Toyota Landcruiserek kifutópályára folyatott üzemanyagát a levegőből ledobott kézigránáttal felgyújtja és az égő üzemanyag azt a feliratot formázza:
"I'll be back! DUDI"

Megjegyzendő:
- A MES reptér emlékeim szerint 2000 m körüli magasságon van, lehet, hogy csökkennek a gépek képességei a papíron szereplőkhöz képest.
- A palettás rögzítés pontos térfogat és tömeg követelményei csak a gép üzemeltetői számára ismertek.
- A járművek súlypont elhelyezkedése miatt nem biztos, hogy mindig a legelőnyösebb módon szállíthatóak egyéb anyagokkal (raklapon) együtt.
- Mindezek miatt nem célszerű és nem is lehet a maximális rakománytömeggel számolni.
- Nem ismert számomra, hogy a folyamatos üzeme biztosítható e a gépeknek 140 órán keresztül. Abból indultam ki, hogy nem kell semmilyen technikai kiszolgálás vagy meghibásodás miatt kivenni gépet. A pilóták igénybevétele így is nagyon csücskös, kb. 16 óra/bevetés, lényegében pihenés nélkül (majd 12 óra pihenés).
Következtetések:
- A HX32 nem, a H14-esek nem biztos, hogy beférnek, csak nagyon cipőkanállal a magasság miatt (2,94 m fülketető). Ez azért gáz, mert H-14 nélkül nem igen megy sehova magyar alegység.
- A KC 390 csak korlátozottan alkalmas ilyen (nekünk) stratégiai szállítási feladatokra, igazi harcászati szállítórepülő (eddig is tudtuk).