A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

tonyo

Well-Known Member
2017. június 23.
5 568
8 427
113
A híreket figyeld...
Mindenki kifelé jön Afgánból.
Mi sem leszünk már ott sokáig.
Afrikában viszont most kezdi.magát az Eu komolyabban elkötelezni és c.színű a mi ottani jelenlétünj is jobban indokolható lenne mint Afgánban
Oda meg A400 as kell! Nem C390 es. Főleg hogy a németek, franciák szallítókapacitásban az A400 ra épitenek.
Afrika lesz a következő egy két évtized slágere az eu nak. A gyarmat "visszaszerzést" komolyabban gondolják. Kína miatt is.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
A kapacitásterezős feladathoz: Az A319 is el tud repülni közvetlenül Afganisztánba, de mindig csinálnak egy leszállást az odaúton és a visszaúton is a biztonság kedvéért...
Az nem elég ha egy gép papíron eltud repülni A ból B pontba.
Az útvonalat úgy kell megtervezni hogy ha eljutottál B pontig ott legyen időd várakozni min. 40 percig és ha még akkor sem tudsz leszállni akkor legyen elég keró elmenni kitérő reptérre.
Afgánvan nem sűrűn vannak megfelelő és biztonságos kitérő repterek úgyhogy komoly üza. tartalékkal kell érkezni a célreptérre.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 724
82 134
113
Csak nehogy azt értse ezalatt, hogy légitársaságot kell alapítani Airbus gépekkel, mert a civil gépek voltak a leghasznosabbak az elmúlt 3 hónapban ...

Ma megérkezett a 100. Wizzair gépnyi védőeszköz Kínából. Összesen kb. 1000-1100 tonna védőeszközt hoztak eddig.
Ami kb. 10 AN-124-es vagy 23 C-17 szállítmány vagy 73 A400M vagy 100 KC-390 szállítmány lett volna...
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 724
82 134
113
Az nem elég ha egy gép papíron eltud repülni A ból B pontba.
Az útvonalat úgy kell megtervezni hogy ha eljutottál B pontig ott legyen időd várakozni min. 40 percig és ha még akkor sem tudsz leszállni akkor legyen elég keró elmenni kitérő reptérre. Afgánvan nem sűrűn vannak megfelelő és biztonságos kitérő repterek úgyhogy komoly üza. tartalékkal kell érkezni a célreptérre.

Ezért írtam hogy vegyék figyelembe ezt is.
 

Madár Fokker

Well-Known Member
2017. december 17.
512
1 415
93
A kapacitásterezős feladathoz: Az A319 is el tud repülni közvetlenül Afganisztánba, de mindig csinálnak egy leszállást az odaúton és a visszaúton is a biztonság kedvéért...
A kérdés, hogy merre van ott a közelben kitérő repülőtér és milyen biztos az üzemanyag ellátás: én is inkább úgy érkeznék még egy Afganisztánhoz hasonló helyre, hogy a maradék kerozin visszafele mindenképp elég legyen az első biztonságos helyig.
 
  • Tetszik
Reactions: SilvioD

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 564
18 950
113
Valamiért nagyon pörög a két esélyes légi szállító gép topic. Arra gondoltam, hogy akinek van kedve és ideje játsszon egy kicsit.....
Csináljunk egy "Contingency plan-t", (olyan NATO-s, talán vészhelyzeti vagy készenléti tervnek mondhatnánk magyarul), abból a célból, hogy iránymutatást kapjunk a két gép képességei mennyire használhatóak az MH számára.

Minden adat önkényes, de azért remélem reális egy MH méretű és feladatrendszerű haderő számára.
A feladat az lenne, hogy számoljátok ki, hogy hány fordulóval, mennyi idő alatt lehet egy MH kontingenst haza telepíteni vészhelyzetben.

A Scenárió szerint egy Afganisztánban állomásozó kb.150 fős magyar kiképzéstámogató kontingens váltási időszakában (300 fő) hirtelen hazarendelésre kerül más nemzetek hasonló kötelékeivel együtt. A szűkös kapacitások miatt mindenki a saját eszközeivel kell, hogy hazahozza a csapatait.

A kontingens hazaszállítandó anyagai kb:
- 300 fő és személyi felszerelése (45 tonna)
- 16 db 11 tonna tömegű 4x4-es pc. jármű
- 12 db 15 tonna tömegű H14 tj.tgk.
- 4 db 3 tonna tömegű Toyota Landcruiser
- 1 db MB Unimog pc. sebesültszállító gk. (kb.12 tonna)
- 4 db MB G280 (kb. 3 tonna egyenként)
- 1 db HX32 konténerszállító tj.tgk. (15 tonna üresen)
- 14 db 20'-as konténer egyenként 22 tonna tömeggel


AZ MH rendelkezik 2 db A319 szállítórepülővel és

A) változatban 3 db A400M szállítórepülővel
B) változatban 4 db KC390 szállítórepülővel


A kérdés mennyi idő szükséges a hazatelepítésre ha a kontingens Mazar-E Sharif ben települ, az ottani repülőtérről történik a kiürítés. Minden repülő két váltás személyzettel rendelkezik, ezért kb folyamatosan használhatóak, üzemanyag feltöltésük a rakodás ideje alatt történik, mely A esetben 1,5 óra, B esetben 1 óra. Használhatnak minden útba eső légteret.

A repülőgépek elérhető sebesség és terhelési adatait használhatjátok, az itthoni kirakodó reptér Budapest Liszt Ferenc repülőtér. A repülőgépek sebességénél vegyétek figyelembe a fel és leszállás miatt alacsonyabb átlagsebességet, amiről fogalmunk sincs hogy mennyi, de ha egyforma arányban csökkentitek a két gépnél, akkor nem befolyásolja a végeredményt.

Minden adat önkényesen van általam megválasztva, ha valahol tévedtem, lehet pontosítani, aki többet tud a gépekről, a rakodási tervek elkészítéséről az nyugodtan pontosíthat, segíthet.

Jó szórakozást, kellemes hétvégét! :)

Azt hittem a számokon, időtartamokon, sebességen fogunk vitatkozni ilyenkor ..... :confused:
De meghallgatva a kritikákat lehet egyszerűsíteni a feladaton, ami persze a lényegen semmit sem változtat. Az egyik, hogy nem foglalkozunk Toyotával, hogy Dudinak igaza legyen. A másik, lehetne, hogy a konténerek tartalmára koncentrálva a netto árumennyiséget nézzük, ami szabvány raklapokra kerül átrakásra (szerintem időt pazarolva), de talán ez célravezetőbb.
A KC390-es 6 db 60"x108"-as palettát vihet, fogalmam sincs ez mennyi 20'-as konténer térfogata, illetve tömege. Láttam egy olyat, hogy 7 db 463L jelű raklapot szállíthat,
az A400M meg kilencet. Ez kicsit fura, de biztos a belső tér miatt van, nem a tömeg különbségmiatt. Szóval ha valaki akar ilyen szabvány raklapokkal számolni, akkor járjon utána, mert én már belegabalyodtam ezekbe a légi szabvány-nem szabvány raklapokba. Még véletlenül sem találtam olyat, hogy összehasonlítható legyen a két gép. Mindig valami más különbség is van. A 20'-as konténer lehet, hogy nem életszerű, de térfogat vagy tömeg szempontjából szerintem könnyebben összehasonlíthatóvá teszi a gépek teljesítményét.
Lehet, hogy ennyire nem is érdekel senkit a két gép képessége....:(
Hagyom a pi.....ba én is......a bü..ku...fa...:mad:
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 182
14 402
113
A technikai részletekben nem merültem el. de szerintem a német "túl-rendelésből" mostanában "diszkont áron" lehetne 400M-t venni, jó feltételekkel. A NATO(Eu-s része) és az Eu -mint írta valaki- a 400M-be gondolkozik, ahhoz optimalizál sok mindent. Más típussal, sok esetben megoldható (és általában problémás: tovább tart, több € :().
A saját/bérlet dologban mg az a véleményem, hogy ha van saját azt lehet bérbe adni. Amikor nagyon kell, nem lehet bérbe
venni(és azt a kevés is -amit lehet- kib@szott drága).
 
  • Tetszik
Reactions: mindenen kívül
T

Törölt tag 1586

Guest
Azt hittem a számokon, időtartamokon, sebességen fogunk vitatkozni ilyenkor ..... :confused:
De meghallgatva a kritikákat lehet egyszerűsíteni a feladaton, ami persze a lényegen semmit sem változtat. Az egyik, hogy nem foglalkozunk Toyotával, hogy Dudinak igaza legyen. A másik, lehetne, hogy a konténerek tartalmára koncentrálva a netto árumennyiséget nézzük, ami szabvány raklapokra kerül átrakásra (szerintem időt pazarolva), de talán ez célravezetőbb.
A KC390-es 6 db 60"x108"-as palettát vihet, fogalmam sincs ez mennyi 20'-as konténer térfogata, illetve tömege. Láttam egy olyat, hogy 7 db 463L jelű raklapot szállíthat,
az A400M meg kilencet. Ez kicsit fura, de biztos a belső tér miatt van, nem a tömeg különbségmiatt. Szóval ha valaki akar ilyen szabvány raklapokkal számolni, akkor járjon utána, mert én már belegabalyodtam ezekbe a légi szabvány-nem szabvány raklapokba. Még véletlenül sem találtam olyat, hogy összehasonlítható legyen a két gép. Mindig valami más különbség is van. A 20'-as konténer lehet, hogy nem életszerű, de térfogat vagy tömeg szempontjából szerintem könnyebben összehasonlíthatóvá teszi a gépek teljesítményét.
Lehet, hogy ennyire nem is érdekel senkit a két gép képessége....:(
Hagyom a pi.....ba én is......a bü..ku...fa...:mad:
Az a helyzet hogy a jövendőbeli teherszállító gépünk teherbírása majdhogy nem lényegtelen...
Amit nekünk el kell vinni egy 100 - 200 fős misszió ellátására azt akár egy C-27-es is el tudja vinni.
Nekünk soha nem lesz - és nem is kell - stratégiai légi szállítási képesség. (értsd.: +30 tonnás technikából katonailag releváns mennyiséget és azok utánpótlását stratégiai távolságon gyorsan mozgatni)
Nem fogunk + 30 tonnás IFV ket reptetni!
Azt a pár kerekes terepjárót meg Gripen karbantartó konténert elviszi a C-130 is.
Tökéletesen mellékes szempont hogy hány óra alatt teszi meg az utat a gép.
Ahol az idő szempont lehet - katonák - arra ott van az A319 (ezért kéne rá MAWS meg DIRCM)

Tehergép esetén a megbízhatóság és a taktikai képességek sokkal fontosabbak mint a teherbírás meg a sebesség
 
K

kamm

Guest
A legtöbb kisebb ország bérelt technikát használ misszióban.

Persze, mert nem visznek semmi komolyat, mert nincs mivel. A lengyelek vittrk a Rozsomakot es remek tapasztalatot gyujtottek, nekik is feladat volt hozni-vinni.
Dudi a hollandokat hozta fel, akiknek közismerten kozos brigadjaik is vannak a nemetekkel, teljesen mas szituáció.
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 182
14 402
113
A technikai részletekben nem merültem el. de szerintem a német "túl-rendelésből" mostanában "diszkont áron" lehetne 400M-t venni, jó feltételekkel. A NATO(Eu-s része) és az Eu -mint írta valaki- a 400M-be gondolkozik, ahhoz optimalizál sok mindent. Más típussal, sok esetben megoldható (és általában problémás: tovább tart, több € :(). A saját/bérlet dologban mg az a véleményem, hogy ha van saját azt lehet bérbe adni. Amikor nagyon kell, nem lehet bérbe venni(és azt a kevés is -amit lehet- kib@szott drága).

Érdekes volt látni, hogy a válasz helyett mindenki a többség alternatív javaslatokkal, kitérő válaszokkal, viszont-kérdésekkel bombázott. Nem ez a szakmám (és úgy gondolom nem is a te hibád), de sokszor a kérdést(jó értelembe: feladatot) is nehéz jól megfogalmazni.
Szerintem egyébként ide tartozik a dolog, nem pedig szana-szét szabdalva a 400M, Embraer és egyéb témákhoz.
A legjobb kompromisszumos döntésnek (nekem, most, ennyi info alapján) a 400M tűnik, némi Eu-s hátszelet adva a típusnak(lásd fentebb).
 
K

kamm

Guest
Az a helyzet hogy a jövendőbeli teherszállító gépünk teherbírása majdhogy nem lényegtelen...
Amit nekünk el kell vinni egy 100 - 200 fős misszió ellátására azt akár egy C-27-es is el tudja vinni.
Nekünk soha nem lesz - és nem is kell - stratégiai légi szállítási képesség. (értsd.: +30 tonnás technikából katonailag releváns mennyiséget és azok utánpótlását stratégiai távolságon gyorsan mozgatni)
Nem fogunk + 30 tonnás IFV ket reptetni!
Azt a pár kerekes terepjárót meg Gripen karbantartó konténert elviszi a C-130 is.
Tökéletesen mellékes szempont hogy hány óra alatt teszi meg az utat a gép.
Ahol az idő szempont lehet - katonák - arra ott van az A319 (ezért kéne rá MAWS meg DIRCM)

Sokkal fontosabb szempont a sebességnél.és a teherbíró képességnél a megbízhatóság és a taktikai képességek
Hihetetlen, hogy meg mindig ugyanazt az okorseget szajkozza, hiaba mondja az ellenkezojet a HM, a kulugy, mindenki. Raadasul a legostobabb C-130 a vege megint...
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Ezt a kedves gyerekdalt annak küldeném akiknek való :)
Szerintem meg fogja érteni akinek szánom...
 
  • Tetszik
Reactions: tonyo

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
16 671
60 777
113
Üdv!
Szerintem az a legnagyobb értelme/értéke, hogy vannak olyan katonáink, akik vettek részt éles bevetésen és fel tudják használni a kiképzésen/átszervezés során a tapasztalataikat. Az a sereg, amelyik nem szagol puskaport, olyan, mint egy harcművész, aki nagyon jó edzésen, de tétmeccsen sosem bunyózott. Lehet, megállja a helyét, lehet, hogy az első komoly pofontól elfekszik. Szerintem.
IGEN. De ha akarok 10l tejet, azert nem kell tehenet venni.
De nyugodtan folytassátok. :)
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 808
47 095
113
Azt hittem a számokon, időtartamokon, sebességen fogunk vitatkozni ilyenkor ..... :confused:
De meghallgatva a kritikákat lehet egyszerűsíteni a feladaton, ami persze a lényegen semmit sem változtat. Az egyik, hogy nem foglalkozunk Toyotával, hogy Dudinak igaza legyen. A másik, lehetne, hogy a konténerek tartalmára koncentrálva a netto árumennyiséget nézzük, ami szabvány raklapokra kerül átrakásra (szerintem időt pazarolva), de talán ez célravezetőbb.
A KC390-es 6 db 60"x108"-as palettát vihet, fogalmam sincs ez mennyi 20'-as konténer térfogata, illetve tömege. Láttam egy olyat, hogy 7 db 463L jelű raklapot szállíthat,
az A400M meg kilencet. Ez kicsit fura, de biztos a belső tér miatt van, nem a tömeg különbségmiatt. Szóval ha valaki akar ilyen szabvány raklapokkal számolni, akkor járjon utána, mert én már belegabalyodtam ezekbe a légi szabvány-nem szabvány raklapokba. Még véletlenül sem találtam olyat, hogy összehasonlítható legyen a két gép. Mindig valami más különbség is van. A 20'-as konténer lehet, hogy nem életszerű, de térfogat vagy tömeg szempontjából szerintem könnyebben összehasonlíthatóvá teszi a gépek teljesítményét.
Lehet, hogy ennyire nem is érdekel senkit a két gép képessége....:(
Hagyom a pi.....ba én is......a bü..ku...fa...:mad:
Hát a franciák erre jutottak:
Having several assets with different strong points is actually a bonus in military planning as it offers more options at a time when allied armed forces are especially in demand on very harsh territories. For the French Air Force, which has been operating for several years in the Sahara-Sahelien region (with the Barkhane Operation) and over Syria and Iraq against terrorist groups (with the Chammal Operation), the A400M, which can carry 30 tons in 6 hours on a flight between Orléans and N’Djamena in Chad, the C-130H-30, which can carry 7 tons in 8 hours, and the C-130J-30, which can carry 10.5 tons in 7 hours, are all complementary.
Forrás
Az angolok meg erre:
Though the A400M is big (37 tonnes total cargo capacity) it is also remarkably 'light on its feet' thanks to 12 main wheels in two six-tyre pairs. This and its capability to operate into smaller airfields, while still carrying a huge load meant that the Atlas made its mark in Operation Ruman. Notes Wg Cdr Horne: “If I talk about Beef Island Airport in the British Virgin Islands, the runway length, it's concrete of course, but about 4,000ft long, and we were able to transport in the order of 20 tonnes, compared to the C-130’s seven or eight tonnes. We love the C-130, but you can't help but draw comparisons.” He added: “I would stress there is that we didn't have to employ any sort of special take-off or landing techniques. Everything was done to the standard that all the crews are trained to, using the same sort of tactics and techniques that we would use here at Brize Norton.”
Forrás
A KC390-es repülési sebessége még gyorsabb is az A400M-nél olyan 80-90km/h-val, de kevesebb a hatótávolsága a C130-nál.
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 182
14 402
113
IGEN. De ha akarok 10l tejet, azert nem kell tehenet venni. De nyugodtan folytassátok. :)
.
.
Ha szeretnék tejet, akkor nem kell tehén.
Ha akarok tejet(fontos/nagyon fontos), akkor veszek tehenet és eladom ami nem kell.
Nekem mindig lesz tej, másnak: ha (akarok)adok/eladok.
Ha van tehenem(és kell a tej). akkor még jól is járhatok(mert eladhatom a felesleges tejet), de (nagyon) rosszul, -olyan rosszul, mint akinek nincs-, nem járhatok.

Csak hogy teljes legyen a tanmese! Szerintem.