Rheinmetall Lynx

Ebben a konfigurációban a 3 fős személyzet mellett 9 főt terveztek bezsúfolni hátra. Alapvetően ebben az esetben 12 fős rajjal számolnak, mert a 3 fős kezelőszemélyzet is a raj része. Ebben az esetben érdekes lehet, hogy alapvetően a jármű parancsnoki feladatait ki és hogyan látja el. Mert ugye nem lenne olyan nagy baj, ha a rajparancsnok tudná meghatározni a célokat, és tisztában lenne a jármű körüli harci helyzettel. Azonban neki ki is kellene szállni a deszanttal együtt, mert odakint is vezetnie kellene a rajt. Erre megoldás lehet, ha desszant alkalmával kiszáll a parancsnoki helyről, és a helyettese ül a járműparancsnok székébe, aki addig a deszanttérben foglalt helyet. Ez ebben a 9 fős konfigban nem igazán kivitelezhető. A másik lehetőség a jármű kezelő személyzete állandó, és tulajdonképen nem szerves része a rajnak. Ebben az esetben a raj parancsnoka taktikai hátrányban van, mivel a külvilágról csak hallomásból vannak infói. Működhet mind a kettő, de ehhez az adott hadseregnek alkalmazkodnia kell.

A jármű-pk. infóit meg kell kettőzni a raj-pk. részére: 1-2 monitor, +1 fejhallgató/mikrofon.
Ennyit a hazai h-ipar is tud "faragni"... remélem :rolleyes:
 
Régebben a fenéklemezen szoktak vészbúvó nyílásokat kialakítani ilyen esetre, azonban az aknavédelem miatt ez a fenéklemez ellenálló képességét csökkenti. Ha erre is ilyen megoldás kell, akkor az aknavédelem terén kell kompromisszumot kötni.
A tavalyi budaörsi kiállításon néztem, hogy a Leo A7-en a vezető nyílása nagyon-nagyon szűk. Ha a torony el van forgatva a vezető ki sem tud szállni. Kérdeztem erről a mellette álló magyar tisztet, aki azt mondta, hogy vészhelyzetben ilyen esetben vagy a tornyon keresztül, vagy a harckocsi alján lévő menekülő ajtón tud kibotorkálni a vezető. Nem tudtam, hogy van a Leo-n ilyen nyílás. A tank tetején a KMW-s illetékest sajnos erről már nem kérdeztem meg. Ha igaz akkor ott nem gond az aknavédelem.
 
  • Tetszik
Reactions: mindenen kívül
EZGqgz0U4AMEo8M


images


Nekem nem szimpatikus, hogy a küzdőtér és a deszanttér nem átjárható. Általában követelmény, hogy vészhelyzetben, a jármű felborulása esetén a személyzet gyorsan el tudja hagyni a járművet.
Első blikkre ha mondjuk belefordul egy csatornába és fejre áll egy ilyen harcjármű, a felső búvónyílások használhatatlanok, hátul lehet csak elhagyni a járművet a deszantajtón keresztül. A toronyban lévő két ember és a vezető szerintem innen nem tud kiszállni.
Régebben a fenéklemezen szoktak vészbúvó nyílásokat kialakítani ilyen esetre, azonban az aknavédelem miatt ez a fenéklemez ellenálló képességét csökkenti. Ha erre is ilyen megoldás kell, akkor az aknavédelem terén kell kompromisszumot kötni.
Amúgy nem hatékony a térkihasználás ilyen U alakú deszanttérrel, a fegyvereket az ülések közé kell rögzíteni, az ülések mögötti tér a sarkokban értékes térfogat, de nehezen pakolható.

A képen a jenki tenderre nevezett megoldás látható, amúgy csak nyolc ülés van, úgy már átjárható.
 
Ebben a konfigurációban a 3 fős személyzet mellett 9 főt terveztek bezsúfolni hátra.
Alapvetően ebben az esetben 12 fős rajjal számolnak, mert a 3 fős kezelőszemélyzet is a raj része. Ebben az esetben érdekes lehet, hogy alapvetően a jármű parancsnoki feladatait ki és hogyan látja el.
Mert ugye nem lenne olyan nagy baj, ha a rajparancsnok tudná meghatározni a célokat, és tisztában lenne a jármű körüli harci helyzettel. Azonban neki ki is kellene szállni a deszanttal együtt, mert odakint is vezetnie kellene a rajt.
Erre megoldás lehet, ha desszant alkalmával kiszáll a parancsnoki helyről, és a helyettese ül a járműparancsnok székébe, aki addig a deszanttérben foglalt helyet. Ez ebben a 9 fős konfigban nem igazán kivitelezhető.
A másik lehetőség a jármű kezelő személyzete állandó, és tulajdonképen nem szerves része a rajnak. Ebben az esetben a raj parancsnoka taktikai hátrányban van, mivel a külvilágról csak hallomásból vannak infói.
Működhet mind a kettő, de ehhez az adott hadseregnek alkalmazkodnia kell.


Szerintem ez lenen a célravezető.

A kiemelésben írt hátrányt nem értem, hiszen a rajparancsnok (tizedes?) kiszállhat a lövészekkel együtt, hiszen valaki más a harcjárműparancsnok.
 
A jármű-pk. infóit meg kell kettőzni a raj-pk. részére: 1-2 monitor, +1 fejhallgató/mikrofon.
Ennyit a hazai h-ipar is tud "faragni"... remélem :rolleyes:
A gond ezzel, hogy hova teszed a 9 fős U alakú deszanttérbe?
Mert ha mindenki háttal ül a falnak, akkor csak középre tudsz ilyen konzolt tenni, ami a deszantolást nehezíti, vagy teszi lehetetlenné.
Az U alakú megoldásnál a sarokban lévő helyeken nagyon kevés a hely.
Szerintem egyel jobb megoldás a 8 fős deszanttér, ahol ha jobb oldalra kerül a parancsnok, ott tényleg ki lehet alakítani egy saját konzolt, még akár egy EO toronyt irányító joystick-kal is. És még a bal oldalon lévő szűk összekötő korridor is szabadon marad, ezzel lehetővé teszi mozgást a személyzet és a deszanttér között.
A hazai hadiipar lehet, hogy meg tudná oldani, de ahhoz kellene a technológiai transzfer is, mivel ezen parancsnoki konzolnak nem csak a külvilágot kell megjeleníteni, de a C4 rendszerből érkező infókat is.
A PUMA-ban kétségtelenül kevesebb a hely, azonban ott a parancsnok a egy légtérben ül a deszanttal.
És hiába csak 6 fős a deszanttér, de vele együtt 7 fő is deszantolni tud.
Tudtommal a toronylövész és a parancsnok konzolja azonos funkciókat kap, és csereszabatosak, azaz ha dobbant a rajparancsnok, akkor a járműparancsnokká egyből a toronylövész lép elő. A németek asszem nem így használják, de akár erre is lenne lehetőség.
De ez már az adott hadseregen múlik, hogy mi lesz. Pl. ha jól emlékszem a Kanadaiaknál meg szimplán bent is maradhat a parancsnok a járműben, és onnan irányít....
 
Szerintem ez lenen a célravezető.

A kiemelésben írt hátrányt nem értem, hiszen a rajparancsnok (tizedes?) kiszállhat a lövészekkel együtt, hiszen valaki más a harcjárműparancsnok.
A rajparancsnok általában NCO (őrmester), és neki amíg a járműben van - szerintem - mindenképpen minden infóval rendelkeznie kell, hiszen az 1 jármű az 1 raj, és az övé a teljes felelőség. Továbbá neki kell közvetlenül a szakaszparancsnokkal tartania a kapcsolatot, és az azon a csatornán kapott utasítasok alapján kell a raját/járművét irányítani.
 
A gond ezzel, hogy hova teszed a 9 fős U alakú deszanttérbe?
Mert ha mindenki háttal ül a falnak, akkor csak középre tudsz ilyen konzolt tenni, ami a deszantolást nehezíti, vagy teszi lehetetlenné.
Az U alakú megoldásnál a sarokban lévő helyeken nagyon kevés a hely.
Szerintem egyel jobb megoldás a 8 fős deszanttér, ahol ha jobb oldalra kerül a parancsnok, ott tényleg ki lehet alakítani egy saját konzolt, még akár egy EO toronyt irányító joystick-kal is. És még a bal oldalon lévő szűk összekötő korridor is szabadon marad, ezzel lehetővé teszi mozgást a személyzet és a deszanttér között.
A hazai hadiipar lehet, hogy meg tudná oldani, de ahhoz kellene a technológiai transzfer is, mivel ezen parancsnoki konzolnak nem csak a külvilágot kell megjeleníteni, de a C4 rendszerből érkező infókat is.
A PUMA-ban kétségtelenül kevesebb a hely, azonban ott a parancsnok a egy légtérben ül a deszanttal.
És hiába csak 6 fős a deszanttér, de vele együtt 7 fő is deszantolni tud.
Tudtommal a toronylövész és a parancsnok konzolja azonos funkciókat kap, és csereszabatosak, azaz ha dobbant a rajparancsnok, akkor a járműparancsnokká egyből a toronylövész lép elő. A németek asszem nem így használják, de akár erre is lenne lehetőség.
De ez már az adott hadseregen múlik, hogy mi lesz. Pl. ha jól emlékszem a Kanadaiaknál meg szimplán bent is maradhat a parancsnok a járműben, és onnan irányít....
Amúgy ne egy koncepció járműből induljatok ki szerintem. Olyanra csinálják az egész belteret amilyenre a vevő kéri. Az amcsikat ezzel a 9-fővel akarták megfogni az ausztráloknak készült verzió pedig az ausztrálok igényei szerint lett kialakítva.
 
Jobb érzésem van a Kf41-el kapcsolatban, mint a Puma-val.
Nem tudom megmagyarázni, de így van.
Ugye folyton hangoztatott érv, hogy újá kell éleszteni a magyar hadiipart. Ismerve a Rheinmetall cseheknek tett ajánlatát, mi is befizethetünk hazai gyártásra.

Xfingers
 
EZGqgz0U4AMEo8M


images


Nekem nem szimpatikus, hogy a küzdőtér és a deszanttér nem átjárható. Általában követelmény, hogy vészhelyzetben, a jármű felborulása esetén a személyzet gyorsan el tudja hagyni a járművet.
Első blikkre ha mondjuk belefordul egy csatornába és fejre áll egy ilyen harcjármű, a felső búvónyílások használhatatlanok, hátul lehet csak elhagyni a járművet a deszantajtón keresztül. A toronyban lévő két ember és a vezető szerintem innen nem tud kiszállni.
Régebben a fenéklemezen szoktak vészbúvó nyílásokat kialakítani ilyen esetre, azonban az aknavédelem miatt ez a fenéklemez ellenálló képességét csökkenti. Ha erre is ilyen megoldás kell, akkor az aknavédelem terén kell kompromisszumot kötni.
Amúgy nem hatékony a térkihasználás ilyen U alakú deszanttérrel, a fegyvereket az ülések közé kell rögzíteni, az ülések mögötti tér a sarkokban értékes térfogat, de nehezen pakolható.


Átjárható az, csak szűk az átjáró, mert személyzetes a torony.
A torony bal oldalán van az átjáró, bár eléggé négykézlábasnak tűnik.

Lynx_KF41~5.jpg


DpA_fQgW4AEOzMY


Amikor bent van a kilencedik ülés is középen, akkor a két hátsó ülés ki van fordítva. Hogy csak a képek kedvéért, vagy azért, mert a középső szék miatt máshogy nem lehetne normálisan ülni bennük, azt nem tudom. De szerintem inkább csak azért, mert így jobban mutat a képeken, mert ha itt nézem a jobboldali hátsó ülést, nekem úgy tűnik, hogy simán elférne benne az ember akkor is, ha párhuzamos lenne az ülés az oldalfallal.

D6Ni_biW0AALipP.jpg


Na nézzük meg, hogy más, új és személyzetes tornyos IFV-knél hogyan néz ki.

ASCOD 2:

IMGP2581.jpg


K21:

JowBhyV.jpg


A Bumeráng ugye távirányítású toronnyal van szerelve, tehát jóval nagyobb a hely és ezért a járműparancsnok és "torony"lövész könnyen tud közlekedni, de a sofőrnek már ott is egy elég szűk folyosó marad:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Pumánál is távirányítású torony van, tehát ott is viszonylag nagyobb helyen lehet közlekedni:

puma8.jpg


Viszont ott maga a deszanttér kicsi, szűk:

2fa9e01f3f59d8c73d4a3411a02b5cc9.image.595x842.jpg


Ja igen, a Lynx-hez is lehet majd kérni távirányítású tornyot (a Lance 2.0 távirányítású változatát), amivel minden bizonnyal nagyobb hely marad a közlekedéshez is.
 
Jobb érzésem van a Kf41-el kapcsolatban, mint a Puma-val.
Nem tudom megmagyarázni, de így van.
Ugye folyton hangoztatott érv, hogy újá kell éleszteni a magyar hadiipart. Ismerve a Rheinmetall cseheknek tett ajánlatát, mi is befizethetünk hazai gyártásra.

Xfingers

Nekem meg - lehet pont ezen ok miatt is - a cseh IFV tender már igencsak elhúzódó mivoltával kapcsolatban vannak "kevésbé jobb" érzéseim ...

...

Amikor bent van a kilencedik ülés is középen, akkor a két hátsó ülés ki van fordítva. Hogy csak a képek kedvéért, vagy azért, mert a középső szék miatt máshogy nem lehetne normálisan ülni bennük, azt nem tudom. De szerintem inkább csak azért, mert így jobban mutat a képeken, mert ha itt nézem a jobboldali hátsó ülést, nekem úgy tűnik, hogy simán elférne benne az ember akkor is, ha párhuzamos lenne az ülés az oldalfallal.

D6Ni_biW0AALipP.jpg


...

Nekem meg erről valamiért a "nyolcadik utas a halál" ugrott be ... :D:D
 
A tavalyi budaörsi kiállításon néztem, hogy a Leo A7-en a vezető nyílása nagyon-nagyon szűk. Ha a torony el van forgatva a vezető ki sem tud szállni. Kérdeztem erről a mellette álló magyar tisztet, aki azt mondta, hogy vészhelyzetben ilyen esetben vagy a tornyon keresztül, vagy a harckocsi alján lévő menekülő ajtón tud kibotorkálni a vezető. Nem tudtam, hogy van a Leo-n ilyen nyílás. A tank tetején a KMW-s illetékest sajnos erről már nem kérdeztem meg. Ha igaz akkor ott nem gond az aknavédelem.

WhatsApp+Image+2018-05-22+at+22.55.24.jpeg


Igaza volt. De a Leopard 2 eredeti aknavédelme nem kimagasló. A lynx-nek jobbnak kell lenni. Eltelt 40 év.
 
A rajparancsnok általában NCO (őrmester), és neki amíg a járműben van - szerintem - mindenképpen minden infóval rendelkeznie kell, hiszen az 1 jármű az 1 raj, és az övé a teljes felelőség. Továbbá neki kell közvetlenül a szakaszparancsnokkal tartania a kapcsolatot, és az azon a csatornán kapott utasítasok alapján kell a raját/járművét irányítani.

Szerintem amíg a járműben van, megoldható, hogy a kiszálló deszant parancsnoka - vagy akár a többi lövész is - is láthassa azokat az infókat, amiket a harcjármű parancsnoka.

Viszont onnantól, hogy 3 helyett csak két fő marad a harcjárműen - amennyiben a rajparancsnok a harcjármű parancsnoka is és kiszáll a rajjal - akkor az onnantól egy csökkent harcértékű harcjármű.
 
Nekem meg - lehet pont ezen ok miatt is - a cseh IFV tender már igencsak elhúzódó mivoltával kapcsolatban vannak "kevésbé jobb" érzéseim ...



Nekem meg erről valamiért a "nyolcadik utas a halál" ugrott be ... :D:D


A csehek csak maguknak köszönhetik. Ott hiányzik az akarat is, ami szerencsére nálunk megvan.
 
A csehek csak maguknak köszönhetik. Ott hiányzik az akarat is, ami szerencsére nálunk megvan.

Akarni akarnak még a csehek - csak a "sok akarásnak nyögés a vége" ...

Ugye amire válaszoltam ott az volt az érv, hogy a "magyar hadiipar felélesztése" (amivel általánosságban egyetértek) jellegű érv. Szerintem pont az elhúzódásban igen jelentős érv a cseh hadiipar bevonásának erős kényszere ebben a projektben. Szerintem ez nem megy zökkenőmentesen - vagy a képességek illetve kapacitással lehetnek gondok és/vagy nem (annyira) gazdaságos ...
 
  • Tetszik
Reactions: SilvioD
Akarni akarnak még a csehek - csak a "sok akarásnak nyögés a vége" ...

Ugye amire válaszoltam ott az volt az érv, hogy a "magyar hadiipar felélesztése" (amivel általánosságban egyetértek) jellegű érv. Szerintem pont az elhúzódásban igen jelentős érv a cseh hadiipar bevonásának erős kényszere ebben a projektben. Szerintem ez nem megy zökkenőmentesen - vagy a képességek illetve kapacitással lehetnek gondok és/vagy nem (annyira) gazdaságos ...


Ahogy egy Mercedes gyár know how-ját ide tudták hozni, úgy ez is menne.
 
  • Tetszik
Reactions: Nemerson
Jobb érzésem van a Kf41-el kapcsolatban, mint a Puma-val.
Nem tudom megmagyarázni, de így van.
Ugye folyton hangoztatott érv, hogy újá kell éleszteni a magyar hadiipart. Ismerve a Rheinmetall cseheknek tett ajánlatát, mi is befizethetünk hazai gyártásra.

Xfingers

Engem az ausztrál tender nyugtalanít. Ők már fizettek, nekik már elkezdtek fejleszteni valamit a németek és így is csak 2030 körül lesz náluk rendszerben a harcjármű. Ez elfogadhatatlan. Mi még nem írtunk alá (?) semmit, így gondolom nem is fizettünk semmit, tehát a magyar változathoz nem fejlesztettek semmit. A gyártó eszközök gondolom még nem léteznek, fel kell szerszámozni egy (vagy több) gyárat valahol Csehországban, Ausztráliában, az is idő. Ki kellene fejleszteni az MH igényeire szabott változatot, azt jó alaposan le kellene tesztelni, a tapasztalatok alapján lehet a sorozatgyártásra felkészülni, az alvállalkozókkal szerződéseket kötni és a gyártást megkezdeni. Ez a baj az ilyen kísérleti járművekkel.
A magyar hadiipar meg csak csavarokat tudna hozzá gyártani, azért ide telepíteni nem érdemes egy gyárat. A cseheknél más a helyzet, ott nem épült le a hadiipar, mindig is fejlett gépiparral rendelkeztek. Nem a gyárak, a nyersanyag a lényeg, vagy nem csak az. A képzett szakemberek (mérnökök), a tapasztalat, az ami nálunk nagyon hiányzik. Lásd CZ fegyver szenvedés.
 
Átjárható az, csak szűk az átjáró, mert személyzetes a torony.
A torony bal oldalán van az átjáró, bár eléggé négykézlábasnak tűnik.

Lynx_KF41~5.jpg


DpA_fQgW4AEOzMY


Amikor bent van a kilencedik ülés is középen, akkor a két hátsó ülés ki van fordítva. Hogy csak a képek kedvéért, vagy azért, mert a középső szék miatt máshogy nem lehetne normálisan ülni bennük, azt nem tudom. De szerintem inkább csak azért, mert így jobban mutat a képeken, mert ha itt nézem a jobboldali hátsó ülést, nekem úgy tűnik, hogy simán elférne benne az ember akkor is, ha párhuzamos lenne az ülés az oldalfallal.

D6Ni_biW0AALipP.jpg


Na nézzük meg, hogy más, új és személyzetes tornyos IFV-knél hogyan néz ki.

ASCOD 2:

IMGP2581.jpg


K21:

JowBhyV.jpg


A Bumeráng ugye távirányítású toronnyal van szerelve, tehát jóval nagyobb a hely és ezért a járműparancsnok és "torony"lövész könnyen tud közlekedni, de a sofőrnek már ott is egy elég szűk folyosó marad:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Pumánál is távirányítású torony van, tehát ott is viszonylag nagyobb helyen lehet közlekedni:

puma8.jpg


Viszont ott maga a deszanttér kicsi, szűk:

2fa9e01f3f59d8c73d4a3411a02b5cc9.image.595x842.jpg


Ja igen, a Lynx-hez is lehet majd kérni távirányítású tornyot (a Lance 2.0 távirányítású változatát), amivel minden bizonnyal nagyobb hely marad a közlekedéshez is.

A tornyokkal az a baj, hogy nem minden szögben lehet belőlük kibújni a kezelőknek (ez a T-72-vel is így van). Kézzel elég nehéz tekerni, ha beleállt a mocsárba a cső.
A távirányított torony a jó megoldás, ebben igazad van, de félek, hogy ahogy egyre jobban hasonlít a Pumára, egyre inkább annyiba is fog majd kerülni, annak harcértékét meg nem fogja elérni.
 
Engem az ausztrál tender nyugtalanít. Ők már fizettek, nekik már elkezdtek fejleszteni valamit a németek és így is csak 2030 körül lesz náluk rendszerben a harcjármű. Ez elfogadhatatlan. Mi még nem írtunk alá (?) semmit, így gondolom nem is fizettünk semmit, tehát a magyar változathoz nem fejlesztettek semmit. A gyártó eszközök gondolom még nem léteznek, fel kell szerszámozni egy (vagy több) gyárat valahol Csehországban, Ausztráliában, az is idő. Ki kellene fejleszteni az MH igényeire szabott változatot, azt jó alaposan le kellene tesztelni, a tapasztalatok alapján lehet a sorozatgyártásra felkészülni, az alvállalkozókkal szerződéseket kötni és a gyártást megkezdeni. Ez a baj az ilyen kísérleti járművekkel.
A magyar hadiipar meg csak csavarokat tudna hozzá gyártani, azért ide telepíteni nem érdemes egy gyárat. A cseheknél más a helyzet, ott nem épült le a hadiipar, mindig is fejlett gépiparral rendelkeztek. Nem a gyárak, a nyersanyag a lényeg, vagy nem csak az. A képzett szakemberek (mérnökök), a tapasztalat, az ami nálunk nagyon hiányzik. Lásd CZ fegyver szenvedés.

Nem tudatjuk mi van a háttérben.
Valószínűleg nincsenek olyan speciális igényeink. A Leopard 2a7+HU is a magyar igények szerint érkeznek 3 év múlva.