F-15 Eagle (McDonell Douglas/Boeing)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 181
61 095
113
Egyreszt nem, mert ugye nem mukodik ugy a logisztika stb, ahogy kellene, masreszt a stealth gepnek nem stealth modban is van elektronikai "labnyoma", rengetegszer elmondtak, hogy ezert nem is reptetik tul surun oroszok kozeleben, ha nem muszaj.
Pl a NORAD ill legtervedelem kapcsan pont tegnap hallottam vmi podcaston egy interjuban valakitol, hogy ha van ra mod, akkor biztosan nem az F-35 fogjak kikuldeni elfogasra, amikor az oroszok felbukkannak AK menten, hanem az F-15-osoket, pontosan emiatt.
Ezt korábban úgy oldották meg, hogy a Raptorokra feltették a pótosokat, ami win-win szituáció volt, hiszen növelte az őrjáratozási időt és az elfogás flexibilitását, illetve jelentősen módosította a radarkeresztmetszetet.
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 334
13 697
113
Egyreszt nem, mert ugye nem mukodik ugy a logisztika stb, ahogy kellene, masreszt a stealth gepnek nem stealth modban is van elektronikai "labnyoma", rengetegszer elmondtak, hogy ezert nem is reptetik tul surun oroszok kozeleben, ha nem muszaj.
Pl a NORAD ill legtervedelem kapcsan pont tegnap hallottam vmi podcaston egy interjuban valakitol, hogy ha van ra mod, akkor biztosan nem az F-35 fogjak kikuldeni elfogasra, amikor az oroszok felbukkannak AK menten, hanem az F-15-osoket, pontosan emiatt.

Ummm....

[url=https://ibb.co/6Z14vM8] [/URL]

Az F-22 kicsit értékesebb és magasabb kategória, valahogy az mégis rendszeresen kijár Alaszkából oroszokkal koccolni...
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 334
13 697
113
a jovo az F-35,nem a Raptor, az a mult

Az F-22 szolgálatban tartása sehol nincs relációban az F-35-el, tekintve előbbi egy légifölény vadászgép, utóbbi meg egy AG optimalizált eszköz... nem leváltja, hanem kiegészíti generációjában a Raptort. Jelen pillanatban még csak elképzelés se nagyon van, mikor kerül kivonásra az F-22, de 2040 előtt semmiképpen sem akarják, igazából struktúrális okokból lehet bármi korábbi kivonás.
A váltótípusa az NGAD, nem az F-35...

(no meg semmivel nem "magasabb" kategoria, de ebbe mar bele sem megyek)
Hát teljesítményét, RCS értékét, egyéb képességeit tekintve mindenképpen az, lényegében a lándzsa hegye a taktikai légierőt tekintve, akként is kezelik. Megjegyzem non-export gépként ez el is várható.
 
K

kamm

Guest
Az F-22 szolgálatban tartása sehol nincs relációban az F-35-el, tekintve előbbi egy légifölény vadászgép, utóbbi meg egy AG optimalizált eszköz... nem leváltja, hanem kiegészíti generációjában a Raptort. Jelen pillanatban még csak elképzelés se nagyon van, mikor kerül kivonásra az F-22, de 2040 előtt semmiképpen sem akarják, igazából struktúrális okokból lehet bármi korábbi kivonás.
A váltótípusa az NGAD, nem az F-35...
NGAD, hogy mi van? :) Te erted, mi ill ki latja el az amerikai domestic airspace vedelmet? :)
F-16 es F-15 a leggyakoribb repulojuk. F-22 mutatoba akad mindossze, Hawaiion meg Virginiaban (mindket bazison az USAF egysegeivel szimmetrikusan), szerintem lassan F-35-bol is tobb lesz mar naluk.

Hát teljesítményét, RCS értékét, egyéb képességeit tekintve mindenképpen az, lényegében a lándzsa hegye a taktikai légierőt tekintve, akként is kezelik. Megjegyzem non-export gépként ez el is várható.
Ne menjunk ebbe bele, mert megint csak technologiai vita lesz a vege, abban meg szerintem nem vagyunk egyforman felkeszulve, hogy udvariasan fogalmazzak... maradjunk abban, hogy egyreszt minimalis szamu keszult belole, masreszt egy csodalatos Bugatti (hogy a legiero egyik fonokenek az F-35-ra hasznalt szavait parafrazaljam), amiben kezi valto van, nincs navigacio es minden menet utan ujra kell festeni (ha jol remlik kb meg sisakkijelzo sincs, sot, networking is kb 20 evvel ezelotti design, a speci burkolatot szinte minden bevetes utan ujra kell fujni stb.)
Technologiai marvel, ami egyben zsakutcanak bizonyult, mert a legrosszabbkor szuletett (mar a tomeges komputerek koraban, de meg a computing power ill a gyartastechnologiai forradalom elott. Amugy emiatt is annyira botranyos az az inkompetencia, ami az F-35-ot jellemzi, mert az mar elkaphatta volna utobbiak az elonyeit.
 
K

kamm

Guest
Ezt korábban úgy oldották meg, hogy a Raptorokra feltették a pótosokat, ami win-win szituáció volt, hiszen növelte az őrjáratozási időt és az elfogás flexibilitását, illetve jelentősen módosította a radarkeresztmetszetet.
Azt igen, de peldaul a radarja vagy mas jellemzoi megmaradnak es ha elegszer "porszivozzak fel" oket, akkro egy ido utan jo esellyel kialakulhat egy jellegzetes "lenyomat", pontosabban a pool of typical characteristics, ami alapjan mar azonosithatova valhat, ettol faznak nagyon az F-35 kapcsan is.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 181
61 095
113
Valóban, már töb F-35A van, mint F-22. És most nem csak az üzemképes Raptorokra gondolok.
Az USA légterének védelmét főleg a Nemzeti Gárda látja el, az USAF-al kooperációban, megosztozva az ellenőrizendő légtereken.
De vegyes a kép.
A Raptorokkal végül az lett a baj, hogy az alacsony darabszám és az alacsony hadrafoghatóság (és a nem elégséges pilóta létszám) miatt csak az amerikai légtérvédelemben csak részlegesen vannak jelen. Nem ez volt a terv, ez jól látszik a szolgálatba állításkor tervezett alakulatok és a jelenleg operáló Raptor alakulatok elhelyezkedésén és feladatain.
 
K

kamm

Guest
Halistennek, egyetertunk. Persze kerdezz nyugodtan, ha vmi nem vilagos, mondjuk adatprotokollok stb korul. :p ;)

Valóban, már töb F-35A van, mint F-22. És most nem csak az üzemképes Raptorokra gondolok.
Az USA légterének védelmét főleg a Nemzeti Gárda látja el, az USAF-al kooperációban, megosztozva az ellenőrizendő légtereken.
Pontosan es az ANG tulnyomo tobbsege meg mindig F-16 es F-15-ot repul.

De vegyes a kép.
A Raptorokkal végül az lett a baj, hogy az alacsony darabszám és az alacsony hadrafoghatóság (és a nem elégséges pilóta létszám) miatt csak az amerikai légtérvédelemben csak részlegesen vannak jelen. Nem ez volt a terv, ez jól látszik a szolgálatba állításkor tervezett alakulatok és a jelenleg operáló Raptor alakulatok elhelyezkedésén és feladatain.
Hat, a tervet nem tudom, mi lehetett, de tudomasom szerint az ANG mindossze ket Raptoros winget uzemeltet, mindkettot ott, ahol az USAF Raptorai is vannak (Hawaii es Virginia), abbol szerintem egyedul a Hawaiinak van eselye barmifele orosz latogatora.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 363
77 049
113
Halistennek, egyetertunk. Persze kerdezz nyugodtan, ha vmi nem vilagos, mondjuk adatprotokollok stb korul. :p ;)


Pontosan es az ANG tulnyomo tobbsege meg mindig F-16 es F-15-ot repul.


Hat, a tervet nem tudom, mi lehetett, de tudomasom szerint az ANG mindossze ket Raptoros winget uzemeltet, mindkettot ott, ahol az USAF Raptorai is vannak (Hawaii es Virginia), abbol szerintem egyedul a Hawaiinak van eselye barmifele orosz latogatora.
Rendszeresen vannak Alaszkában is Raptorok.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 181
61 095
113
Alaszkában már most nagyon sok az F-35-ös.
Alaszkában először is két légibázis van: Elmendorf és Eielson Bázisok.
Elmendorf egy hatalmas, vegyes komplexum, rengeteg típussal.
Itt az állandósult vadásztípus az USAF 90. és 525. szazadainak F-22-esei, melyek a 3. Wing alá vannak bevonva.
Ide tartozik még a 477. Fighter Group, ami nem az aktív USAF, nem is az ANG, hanem a tartalékos USAF, vagyis az USAR Air Reserve alá tartozik.
Ez a fighter group adja a 302. tartalékos repülőszázadot és a 477. tartalékos repülőgép karbantartó századot, a 477. tartalékos karbantartó századot és így tovább, egy sor 477. tartalékos kiszolgáló alegységet.
A 477-esek a 3. Wing-el együtt mozognak, ahogy a Pacific Air Force utasítja.

Eielson AFB egy másik alaszkai alakulat. Itt a fő típus az az 54 darab F-35A, ami a 354. Fighter Wing-hez tartozik.
Ezt az alakulatot a 11. Air Force irányítja Elmendorf-ból.
A 11. Air Force az egyik, úgynevezett számozott légi hadserege a Pacific Air Force-nak.
A 354. Fighter Wing két vadász százada a 18. Agresszor század F-16-osokkal és a nemrég reaktivált 355. század az 54 darab F-35A-val. A 355-ösök korábban Texas-ban állomásoztak és F-16-osaik, illetve A-10-eseik voltak. TX volt akkor a farokkódjuk.
Ezelőtt pedig Alaszkában voltak, tehát a 2010 utáni reaktiválással egyúttal hazajöttek.

A fent említett összes F-22-esnek, F-35-ösnek és F-16-osnak mind AK a farokkódja.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 363
77 049
113
Alaszkában már most nagyon sok az F-35-ös.
Alaszkában először is két légibázis van: Elmendorf és Eielson Bázisok.
Elmendorf egy hatalmas, vegyes komplexum, rengeteg típussal.
Itt az állandósult vadásztípus az USAF 90. és 525. szazadainak F-22-esei, melyek a 3. Wing alá vannak bevonva.
Ide tartozik még a 477. Fighter Group, ami nem az aktív USAF, nem is az ANG, hanem a tartalékos USAF, vagyis az USAR Air Reserve alá tartozik.
Ez a fighter group adja a 302. tartalékos repülőszázadot és a 477. tartalékos repülőgép karbantartó századot, a 477. tartalékos karbantartó századot és így tovább, egy sor 477. tartalékos kiszolgáló alegységet.
A 477-esek a 3. Wing-el együtt mozognak, ahogy a Pacific Air Force utasítja.

Eielson AFB egy másik alaszkai alakulat. Itt a fő típus az az 54 darab F-35A, ami a 354. Fighter Wing-hez tartozik.
Ezt az alakulatot a 11. Air Force irányítja Elmendorf-ból.
A 11. Air Force az egyik, úgynevezett számozott légi hadserege a Pacific Air Force-nak.
A 354. Fighter Wing két vadász százada a 18. Agresszor század F-16-osokkal és a nemrég reaktivált 355. század az 54 darab F-35A-val. A 355-ösök korábban Texas-ban állomásoztak és F-16-osaik, illetve A-10-eseik voltak. TX volt akkor a farokkódjuk.
Ezelőtt pedig Alaszkában voltak, tehát a 2010 utáni reaktiválással egyúttal hazajöttek.

A fent említett összes F-22-esnek, F-35-ösnek és F-16-osnak mind AK a farokkódja.
Avtomat Kalasnyikova?
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and fishbed
K

kamm

Guest
Alaszkában már most nagyon sok az F-35-ös.
Alaszkában először is két légibázis van: Elmendorf és Eielson Bázisok.
Elmendorf egy hatalmas, vegyes komplexum, rengeteg típussal.
Itt az állandósult vadásztípus az USAF 90. és 525. szazadainak F-22-esei, melyek a 3. Wing alá vannak bevonva.
Ide tartozik még a 477. Fighter Group, ami nem az aktív USAF, nem is az ANG, hanem a tartalékos USAF, vagyis az USAR Air Reserve alá tartozik.
Ez a fighter group adja a 302. tartalékos repülőszázadot és a 477. tartalékos repülőgép karbantartó századot, a 477. tartalékos karbantartó századot és így tovább, egy sor 477. tartalékos kiszolgáló alegységet.
A 477-esek a 3. Wing-el együtt mozognak, ahogy a Pacific Air Force utasítja.

Eielson AFB egy másik alaszkai alakulat. Itt a fő típus az az 54 darab F-35A, ami a 354. Fighter Wing-hez tartozik.
Ezt az alakulatot a 11. Air Force irányítja Elmendorf-ból.
A 11. Air Force az egyik, úgynevezett számozott légi hadserege a Pacific Air Force-nak.
A 354. Fighter Wing két vadász százada a 18. Agresszor század F-16-osokkal és a nemrég reaktivált 355. század az 54 darab F-35A-val. A 355-ösök korábban Texas-ban állomásoztak és F-16-osaik, illetve A-10-eseik voltak. TX volt akkor a farokkódjuk.
Ezelőtt pedig Alaszkában voltak, tehát a 2010 utáni reaktiválással egyúttal hazajöttek.

A fent említett összes F-22-esnek, F-35-ösnek és F-16-osnak mind AK a farokkódja.

Fent emlitett egyike sem Air National Guard, igen, ez volt asszem a kiindulópont.

FYI kb tavaly nyar vegen-osszel kezdte az USAF egyaltalan odatelepiteni az uj F-35-osoket: https://www.defensenews.com/smr/fro...jets-begin-transfer-to-alaska-air-force-base/

Konkrétan ugyanekkor tették közzé, hol cserélik az ANG regi F-15 gepeit F-35-re: https://www.af.mil/News/Article-Dis...e-announces-guard-locations-for-f-35a-f-15ex/
 
K

kamm

Guest
Ígértem a podcastot - hat csak a szokasos Intelligence Matters volt, csak ezúttal nem a (kínzós-ex-CIA director) Michael Morell volt a host, hanem "valaki" (ret. Navy Adm. Winnefeld, former Vice Chairman of Joint Chiefs of Staff)" beugrott" helyette, ha jol követtem, akkor a ret. Adm. Stavridis szavai (former NATO Allied Supreme Commander) utan o hozza pont peldanak, hogy a NORAD parancsnokakent inkabb az F-15-ot kuldi ki az orosz bonbazok elfogasara, mint az F-35-ot (a link kb 20-30 másodperccel korabbra mutat, a jobb kontextus kedvéért):
 
K

kamm

Guest
Gy.k.: az illeto szolgalt NORAD Commanderkent, sot, NORTHCOM Commanderkent is, azaz a megjegyzése ill magyarazata világos (és teljesen logikus) policyt takar (még ha egyeseknek itt ez esetleg újdonság is lesz.)
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 181
61 095
113
Ígértem a podcastot - hat csak a szokasos Intelligence Matters volt, csak ezúttal nem a (kínzós-ex-CIA director) Michael Morell volt a host, hanem "valaki" (ret. Navy Adm. Winnefeld, former Vice Chairman of Joint Chiefs of Staff)" beugrott" helyette, ha jol követtem, akkor a ret. Adm. Stavridis szavai (former NATO Allied Supreme Commander) utan o hozza pont peldanak, hogy a NORAD parancsnokakent inkabb az F-15-ot kuldi ki az orosz bonbazok elfogasara, mint az F-35-ot (a link kb 20-30 másodperccel korabbra mutat, a jobb kontextus kedvéért):
Meghallgattam, de az egész kontextus téves. Vagyis, megtévesztő.
A nyilatkozó titulusa és szakmai előmenetele ki van hangsúlyozva, de ő csak egy magánvéleményt fogalmaz meg.
Ugyanis egy elavult és mára már életszerűtlenné vált feltételezést említ meg, hogy ő inkább F-15-öst küldött volna F-22-es helyett Tu-95-ösöket elfogni és erre analógia, hogy miért nem adták el az Sz-400-ast rendszeresítő törököknek az F-35-öst.
Namost ez egy almát a körtével effektus, mert tény, hogy az F-35-ös esetében a technológiát féltették az Sz-400-ast beüzemelő orosz tanácsadókkal és hírszerzőkkel szemben, de a NORAD hosszú évek óta F-22-essekkel hajtja végre a Tu-95-ösök elleni elfogásokat.
Mert ez kellett neki ott fent északon.
Itt már nincs mit visszacsinálni és a helyzet az, hogy nem is nagyon kell.

Egyfelől az elsővonalas bázisokon az elfogási feladatok egyértelműen az ötödik generáció feladatai lesznek.
Alaszkában már vagy tíz éve nem szolgál F-15-ös, helyette van az F-22-es és emiatt nincs értelme arról ábrándozni, hogy inkább mégis az Eagle lenne jobb arrafelé a Tu-95-ös EW porszívózásai miatt.
És a Raptor mellé jön oda az F-35-ös.

Másrészt Lakenheath, a nagy F-15-ös bázis is F-35-re áll át, megtartva az F-15E-ket.
Tehát inkább infrastruktúrát bővítenek a 35-ösök miatt és inkább megtartják a húsz-huszonöt éves E-ket egy elsővonalas alakulatnál, semmint a szipiszuper “cost effective” EX-re akárcsak egy fillért is költsenek.
Ez utóbbiak mennek Floridába meg Oregonba, ott majd keresnek nekik feladatokat.
De Alaszka, Lakenheath, sőt, még Kadena is az F-35-ös fele mozdul el.
 
T

Törölt tag 2361

Guest
amugy meg hiaba is emliteni az f35 es a porszivozast amikor a f35 mar volt emelve a ruszki gepek ellen...ilyesmi idovel totalisan normalis lesz.

 
  • Tetszik
Reactions: bel

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 472
46 410
113
amugy meg hiaba is emliteni az f35 es a porszivozast amikor a f35 mar volt emelve a ruszki gepek ellen...ilyesmi idovel totalisan normalis lesz.

A videóban szinte kivétel nélkül felismerhetők az összes gépen a Luneberg lencsék. (Két oldalt, a 2 függőleges vezérsík előtt lévő kis bütykök)
Ahol nem látod, ott inkább csak a felvételek szöge miatt nem látszik. Air Policing-hez nem kell lopakodni... Sőt!
 
  • Tetszik
Reactions: bel