[HUN] Aero Vodochody / HSC Aerojet Zrt (Hu, 80%) + Omnipol (Cz, 20%)

Körvonalazódni látszik, hogy a nagymúltú cseh Aero Vodochodyba egy magyarországi, Tombor András-féle cég többségi tulajdonosként lépjen be. A cégnek egy 28 éves egykori MCC-oktató és Mandiner-szerző, Arany Bence az ügyvezetője. Csehországban mit gondolnak erről?


– Pedig hónapok óta a magyar–cseh repülőgépgyárként emlegetik.


– Hibásan. Nincs még rajta a pecsét a magyar tulajdonrészszerzésen, és ameddig nincs rajta, bármi megtörténhet. Csehországnak érdeke, hogy minél több ország legyen stratégiai partnere, de nem tud rákényszeríteni egy magánvállalatot, hogy egy másik, külföldi magánvállalattal társuljon.

Akkor brazilok / Embraer a házban?? Lehet mégis a Super Tucano jön?? Ez lassan már Puma vs. Lynx kérdés. Tucano vs. L39. Az IFV-nél is az döntött ki hozza ide a gyártást. Itt is ez lesz. Az IFV-nél végig a Pumat éreztem favoritnak, aztán az utolsó hónapban pont kezdtem átfordulni. Itt is hasonlóképpen érzem. Végig tuti voltam AV üzletben, aztán az utóbbi 1 hónapban jöttek fura jelek és megmozdult a kisördög, hogy ST. Márpedig ők könnyebben idehozzák a gyártást mint a csehek.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby
Körvonalazódni látszik, hogy a nagymúltú cseh Aero Vodochodyba egy magyarországi, Tombor András-féle cég többségi tulajdonosként lépjen be. A cégnek egy 28 éves egykori MCC-oktató és Mandiner-szerző, Arany Bence az ügyvezetője. Csehországban mit gondolnak erről?


– Pedig hónapok óta a magyar–cseh repülőgépgyárként emlegetik.


– Hibásan. Nincs még rajta a pecsét a magyar tulajdonrészszerzésen, és ameddig nincs rajta, bármi megtörténhet. Csehországnak érdeke, hogy minél több ország legyen stratégiai partnere, de nem tud rákényszeríteni egy magánvállalatot, hogy egy másik, külföldi magánvállalattal társuljon.

Ez tök érdekes. Nekem úgy rémlett, hogy azt kommunikálták, a dolog lezárult már.
Mondjuk az tény, hogy nem nagyon illeszkedett az eddigi képletbe. Ráadásul, ha egy Rábát nem tudunk gatyába rázni itthon, akkor egy csehországi AV-nál ennek az esélye konvergál a nullához. A jelenlegi platform meg elég kakszi.
Úgyhogy nem vagyok szomorú, ez egy jó hír, köszönjük!
 
Ez tök érdekes. Nekem úgy rémlett, hogy azt kommunikálták, a dolog lezárult már.
Mondjuk az tény, hogy nem nagyon illeszkedett az eddigi képletbe. Ráadásul, ha egy Rábát nem tudunk gatyába rázni itthon, akkor egy csehországi AV-nál ennek az esélye konvergál a nullához. A jelenlegi platform meg elég kakszi.
Úgyhogy nem vagyok szomorú, ez egy jó hír, köszönjük!
Egyelőre az a hír, hogy még bármi lehet.
 
megjelent
2020.06.11. 14:00
Bocsánat, én ezt láttam:

„A Roszatom kizárva!” – a cseh nagykövet a Prága–Moszkva-viszályról​


Vörös Szabolcs·2021.04.20

És ez biztos nem 2020-as mondat: "Mélyponton a cseh–orosz viszony, miután Prága szombaton kiutasított tizennyolc orosz diplomatát, "
A 2020-as dátum csak az egyik ismertető cikk dátuma, amire hivatkozásként lehet kattintani, de az interjú a nagykövettel friss.
 
Itt most nem az Aero Vodochody-ról beszélgetünk?
A VálaszOnline hivatkozott egy 2020.06-os hvg cikkre, miszerint még nincs is bejegyezve a magyar tulajdonszerzés, és ebbe a Roszatommal való cseh balhé is belekavar. Hát mitmondjak. Az újságírás csúcsa :)
 
Egyelőre az a hír, hogy még bármi lehet.
Na igen.
Bár ez most inkább egy nemnek tűnik innen nézve. Holott kb egy éve azt gondoltuk màr, hogy az üzlet megköttetett és tényként kezeltük az akvizíciót; kvázi adottságnak. Amolyan visszalépésnek tűnik ez, még az is lehet, hogy - a kommunikálttal ellentétben - a vevői oldalról.

Őszintén szólva kezdetben (nekem) nagyon imponált a dolog, beleláttam nagyívű terveket, hogy majd a cseh alapokon (szaktudáson, know-how-n) megindul egy magyarországi repülőgépipari szegmens kialakítása, ami magával vonja majd az aluminiumipar újjáélesztését a bauxitbányáktól a modern elektrokemencéken meg aluötvözeteken át (magnézium? titán?), a fémmegmunkálásig; beszállítunk Airbus-hoz, Saab-hoz, Embraer-be; fejlesztünk nagy drónokat éspervagy sugárhajtású remote carriereket hatgen vadászokhoz, esetleg elindul egy ilyen bizjet vonal; sok K+F, nagy hozzáadott érték ilyenek. A cseheknek meg hosszabbtávon otthagyjuk az L-59-ek karbantartását, örvendjenek.
De aztán az egész kb oda szűkült, hogy esetleg visszacsorog egy kis pénz, ha az NG-t választjuk kiképzőgépnek magunknak. Amit ráadásul a szakmabeliek nem tartanak egy jó választásnak (ilyen-olyan okokból).

És hát a dolog a Rábával elég kijózanítóan hat. Oda - a fenti álmokkal ellentétben bőven realista szcenárióként - MAN HX összeszerelést/gyártást vizionáltam (az RMMV idetelepítését) egy esetleges általános MAN dízelmotorgyártással megspékelve a győri Audinál. Hát ehhez képest a Rábáról mintha teljesen lemondtunk volna, a VW meg a lengyelekhez viszi a MAN gyártást.

Szóval az AV nemmegvétele jobb biznisznek tűnik jelenleg; legalább nincs baráti nyomás az MH-n, hogy milyen trénert vegyen (ha ugyan vesz bármilyet is).
 
Na igen.
Bár ez most inkább egy nemnek tűnik innen nézve. Holott kb egy éve azt gondoltuk màr, hogy az üzlet megköttetett és tényként kezeltük az akvizíciót; kvázi adottságnak. Amolyan visszalépésnek tűnik ez, még az is lehet, hogy - a kommunikálttal ellentétben - a vevői oldalról.

Őszintén szólva kezdetben (nekem) nagyon imponált a dolog, beleláttam nagyívű terveket, hogy majd a cseh alapokon (szaktudáson, know-how-n) megindul egy magyarországi repülőgépipari szegmens kialakítása, ami magával vonja majd az aluminiumipar újjáélesztését a bauxitbányáktól a modern elektrokemencéken meg aluötvözeteken át (magnézium? titán?), a fémmegmunkálásig; beszállítunk Airbus-hoz, Saab-hoz, Embraer-be; fejlesztünk nagy drónokat éspervagy sugárhajtású remote carriereket hatgen vadászokhoz, esetleg elindul egy ilyen bizjet vonal; sok K+F, nagy hozzáadott érték ilyenek. A cseheknek meg hosszabbtávon otthagyjuk az L-59-ek karbantartását, örvendjenek.
De aztán az egész kb oda szűkült, hogy esetleg visszacsorog egy kis pénz, ha az NG-t választjuk kiképzőgépnek magunknak. Amit ráadásul a szakmabeliek nem tartanak egy jó választásnak (ilyen-olyan okokból).
Ezt itt nem látom egyértelműnek. Hogy el tudd dönteni jó vagy rossz választás tudni kell, mire akarjuk használni. Egy biztos árban hazai gyártással versenyképes lenne. Értem, hogy az M-346 jobb, de abba a Zlin után nem ülhetsz át, kell egy köztes lépcső. Itt sokan azt gondolják, hogy az M-346 kimarad, ha jön at L-39, de ez téves! Többször lenyilatkozták, hogy önmagában a magyar pilótaképzés újraindítása nem váltja ki az eddigi kanadai programot, keresünk helyette más, európai kiképzést. Az olaszra utaltak is.

Sokaknak a tulajdonszerzés háttere okoz ellenérzést. Sztem tök irreleváns, ha előrelépés. Tudjuk ki az Embraer, Leonardo tulajdonosa, mert ott is hús - vér emberek ülnek az asztal legvégén. Csak olyan messze és olyan kusza céges hálóval, kereszttulajdonlással, hogy nem zavar.

És hát a dolog a Rábával elég kijózanítóan hat. Oda - a fenti álmokkal ellentétben bőven realista szcenárióként - MAN HX összeszerelést/gyártást vizionáltam (az RMMV idetelepítését) egy esetleges általános MAN dízelmotorgyártással megspékelve a győri Audinál. Hát ehhez képest a Rábáról mintha teljesen lemondtunk volna, a VW meg a lengyelekhez viszi a MAN gyártást.
Ezt sem így látom!! A Rába és Győr meg lett említve mint klaszterközpont Zala/Kapos mellett. De nem a jelenlegi struktúrával. Ez inkább helyes előrelépés, mint csalódást keltő fejlemény. A VW / MAN emlekeim szerint szintén félinfó. Visznek át a lengyelekhez MAN gyártást, de a civil részt, nem a katonait.

Szóval az AV nemmegvétele jobb biznisznek tűnik jelenleg; legalább nincs baráti nyomás az MH-n, hogy milyen trénert vegyen (ha ugyan vesz bármilyet is).
Trénergép lesz, mert a Z2026 egyik kevés konkrét pontja volt. Sztem azért húzódik, mert összefügg a vadaszgépek sorsával. Együtt fog nagyot szólni. Ahogy a Hirtenberger vétele egy lépcső volt az új európai lőszer és robbanóanyaggyár elnyeréséhez, úgy az AV is az lehet. De lehet az AV-t az Embraerrel is helyettesíteni. Sőt, ha a brazil Gripen gyártására gondolok, lehet jobb verzió. De ez persze sok mindentől függ.
 
Itt most nem az Aero Vodochody-ról beszélgetünk?
A VálaszOnline hivatkozott egy 2020.06-os hvg cikkre, miszerint még nincs is bejegyezve a magyar tulajdonszerzés, és ebbe a Roszatommal való cseh balhé is belekavar. Hát mitmondjak. Az újságírás csúcsa :)
Nem. A Válaszonline csak a személyre hivatkozott a 2020-as cikkel. Maga nagykövet mondta ki, hogy nincs aláírva még a két magáncég közötti szeződés cseh részről.
..."Csehországban mit gondolnak erről?

– Ez az akvizíció még nem zárult le. Az Aero Vodochodyban egyelőre nincs magyar tulajdon. Hogy mikor lesz, az teljes mértékben a tulajdonosokon és a vevőn múlik, ugyanis nem állami cégről van szó.
– Pedig hónapok óta a magyar–cseh repülőgépgyárként emlegetik.

– Hibásan. Nincs még rajta a pecsét a magyar tulajdonrészszerzésen, és ameddig nincs rajta, bármi megtörténhet. Csehországnak érdeke, hogy minél több ország legyen stratégiai partnere, de nem tud rákényszeríteni egy magánvállalatot, hogy egy másik, külföldi magánvállalattal társuljon."...
 
  • Tetszik
Reactions: SilvioD
Na igen.
Bár ez most inkább egy nemnek tűnik innen nézve. Holott kb egy éve azt gondoltuk màr, hogy az üzlet megköttetett és tényként kezeltük az akvizíciót; kvázi adottságnak. Amolyan visszalépésnek tűnik ez, még az is lehet, hogy - a kommunikálttal ellentétben - a vevői oldalról.

Őszintén szólva kezdetben (nekem) nagyon imponált a dolog, beleláttam nagyívű terveket, hogy majd a cseh alapokon (szaktudáson, know-how-n) megindul egy magyarországi repülőgépipari szegmens kialakítása, ami magával vonja majd az aluminiumipar újjáélesztését a bauxitbányáktól a modern elektrokemencéken meg aluötvözeteken át (magnézium? titán?), a fémmegmunkálásig; beszállítunk Airbus-hoz, Saab-hoz, Embraer-be; fejlesztünk nagy drónokat éspervagy sugárhajtású remote carriereket hatgen vadászokhoz, esetleg elindul egy ilyen bizjet vonal; sok K+F, nagy hozzáadott érték ilyenek. A cseheknek meg hosszabbtávon otthagyjuk az L-59-ek karbantartását, örvendjenek.
De aztán az egész kb oda szűkült, hogy esetleg visszacsorog egy kis pénz, ha az NG-t választjuk kiképzőgépnek magunknak. Amit ráadásul a szakmabeliek nem tartanak egy jó választásnak (ilyen-olyan okokból).

És hát a dolog a Rábával elég kijózanítóan hat. Oda - a fenti álmokkal ellentétben bőven realista szcenárióként - MAN HX összeszerelést/gyártást vizionáltam (az RMMV idetelepítését) egy esetleges általános MAN dízelmotorgyártással megspékelve a győri Audinál. Hát ehhez képest a Rábáról mintha teljesen lemondtunk volna, a VW meg a lengyelekhez viszi a MAN gyártást.

Szóval az AV nemmegvétele jobb biznisznek tűnik jelenleg; legalább nincs baráti nyomás az MH-n, hogy milyen trénert vegyen (ha ugyan vesz bármilyet is).
Egyébként ha nem zárult le az adásvétel az elég izgi, mert a szlovák Penta tulajdonosa azóta sitten, előzetesben vagy házi őrizetben ül. De ez @PavolR jobban meg tudja mondani.
Más nem AV-hez kapcsolódó ügy miatt. De ezzel összefüggésben ezt igen sok konteóra okot adó fejleménynek tekintem. Véletlenek továbbra sincsenek!!!!
 
  • Tetszik
Reactions: Irsai Olivér
Itt most nem az Aero Vodochody-ról beszélgetünk?
A VálaszOnline hivatkozott egy 2020.06-os hvg cikkre, miszerint még nincs is bejegyezve a magyar tulajdonszerzés, és ebbe a Roszatommal való cseh balhé is belekavar. Hát mitmondjak. Az újságírás csúcsa :)
Nem látam az eredetit, de sok oldalon ez úgy működik, hogy betagolják a cikket és az algoritmus utána a hasonló tag-gel elátott cikkeket beajánlja alá/hasábok közé.
Több oldalon is láttam már, hogy tök értelmetlen vagy ellentmondó cikket linkelt így be.
 
Ezt itt nem látom egyértelműnek. Hogy el tudd dönteni jó vagy rossz választás tudni kell, mire akarjuk használni. Egy biztos árban hazai gyártással versenyképes lenne. Értem, hogy az M-346 jobb, de abba a Zlin után nem ülhetsz át, kell egy köztes lépcső. Itt sokan azt gondolják, hogy az M-346 kimarad, ha jön at L-39, de ez téves! Többször lenyilatkozták, hogy önmagában a magyar pilótaképzés újraindítása nem váltja ki az eddigi kanadai programot, keresünk helyette más, európai kiképzést. Az olaszra utaltak is.

Sokaknak a tulajdonszerzés háttere okoz ellenérzést. Sztem tök irreleváns, ha előrelépés. Tudjuk ki az Embraer, Leonardo tulajdonosa, mert ott is hús - vér emberek ülnek az asztal legvégén. Csak olyan messze és olyan kusza céges hálóval, kereszttulajdonlással, hogy nem zavar.


Ezt sem így látom!! A Rába és Győr meg lett említve mint klaszterközpont Zala/Kapos mellett. De nem a jelenlegi struktúrával. Ez inkább helyes előrelépés, mint csalódást keltő fejlemény. A VW / MAN emlekeim szerint szintén félinfó. Visznek át a lengyelekhez MAN gyártást, de a civil részt, nem a katonait.


Trénergép lesz, mert a Z2026 egyik kevés konkrét pontja volt. Sztem azért húzódik, mert összefügg a vadaszgépek sorsával. Együtt fog nagyot szólni. Ahogy a Hirtenberger vétele egy lépcső volt az új európai lőszer és robbanóanyaggyár elnyeréséhez, úgy az AV is az lehet. De lehet az AV-t az Embraerrel is helyettesíteni. Sőt, ha a brazil Gripen gyártására gondolok, lehet jobb verzió. De ez persze sok mindentől függ.

Oké, lehet, hogy a Pesszimista Pista szól belőlem. De a Z26-ban megvásárlandó oktatógép hazai (magyarországi) gyártása meg (nekem) már túl optimista. Ha megveszik a gyárat és ez lesz az oktatógép, akkor a maximum az én olvasatomban annyi, hogy a profit 51%-ának egy része a magyarországi anyacég bevételeiben is megjelenik/megjelenhet és az itthon adózik.
Amúgy engem nem zavar, ha a Tomoré/Csányié/nemtomkié lesz, persze tisztább a kép, ha - mint az megszokott mostanában - az Arzenal a tulaj.

Én a Rábás kommunikációt úgy értelmezem, hogy az el lett engedve, futóműgyártó és kovácsoló beszállítóként funkcionál tovább. Maróthék nem nagyon gondolkodnak benne, pedig, ha az RMMV lenne a házban, akkor ő egy kulcsfigura lenne a bizniszben. A MAN valóban a civil részt viszi Steyr-ből, ami minket annyira nem zavar, mert nekünk a (szintén civil) nürenbergi gyártás kellene (a moci), de 2 ilyen nagy költöztetést egyszerre nem látok reálisnak a cégcsoportban. Nem vagyok bizakodó.

Mindenesetre remélem, hogy neked lesz igazad és pozitívan csalódom majd.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby
Egyébként ha nem zárult le az adásvétel az elég izgi, mert a szlovák Penta tulajdonosa azóta sitten, előzetesben vagy házi őrizetben ül. De ez @PavolR jobban meg tudja mondani.
Más nem AV-hez kapcsolódó ügy miatt. De ezzel összefüggésben ezt igen sok konteóra okot adó fejleménynek tekintem. Véletlenek továbbra sincsenek!!!!
Akkor a Pentát kéne megvenni szőröstől-bőröstöl. A tulajt meg kimenekíteni Braziliába. :oops:
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby
Akkor a Pentát kéne megvenni szőröstől-bőröstöl. A tulajt meg kimenekíteni Braziliába. :oops:
Annak az új potenciális tulajdonosa a letartóztatási parancs előtt megvolt. Persze a pecsétig semmi sem lefutott, de sztem azt a részt messziről kerülni kell. Max 2-3 strómanon keresztül ajanlatot tenni és belenézni a céges papírokba.
 
Oké, lehet, hogy a Pesszimista Pista szól belőlem. De a Z26-ban megvásárlandó oktatógép hazai (magyarországi) gyártása meg (nekem) már túl optimista.
Sztem is, de ez a Zrínyi itt már sok cifrát láttunk. A kevabos kocsik hazai gyártását meg a Hiúz után is nagyon optimista verziónak g9ndoltam, azt meg, hogy az RM saját logó alatt futtatja majd, totalis sci-fi volt.

Ezt sem én találtam ki, a magyar légierő egyik vezetője kotyogta ki.

Ha megveszik a gyárat és ez lesz az oktatógép, akkor a maximum az én olvasatomban annyi, hogy a profit 51%-ának egy része a magyarországi anyacég bevételeiben is megjelenik/megjelenhet és az itthon adózik.
Amúgy engem nem zavar, ha a Tomoré/Csányié/nemtomkié lesz, persze tisztább a kép, ha - mint az megszokott mostanában - az Arzenal a tulaj.
100% állami tulajdon csak kivételes esetben lesz. Kell az állami tőke, de civil résztulajdonnal, a menedzsment és napi munka gördülékenyebbnek tűnik. Maroth legalábbis igy látja és ha a nyugati sikeres fegyvercégekre pillantunk, több ilyen van! Ettől nem kell megijedni, csak mkinek kell adni saját jogon szeletet a tortából és flottul fog menni. Ez a kapitalizmus!!! Kína is igy csinálja!

Én a Rábás kommunikációt úgy értelmezem, hogy az el lett engedve, futóműgyártó és kovácsoló beszállítóként funkcionál tovább. Maróthék nem nagyon gondolkodnak benne, pedig, ha az RMMV lenne a házban, akkor ő egy kulcsfigura lenne a bizniszben. A MAN valóban a civil részt viszi Steyr-ből, ami minket annyira nem zavar, mert nekünk a (szintén civil) nürenbergi gyártás kellene (a moci), de 2 ilyen nagy költöztetést egyszerre nem látok reálisnak a cégcsoportban. Nem vagyok bizakodó.

Mindenesetre remélem, hogy neked lesz igazad és pozitívan csalódom majd.
Vannak ellentmondónak tűnő nyilatkozatok, de sztem egy irányba mutatnak, csak van, volt véleménykülönbség az odavezető útban, de a cél adott. A Rábából, legalább részben, hadiipari gyárat faragni.
Ha messziről nézed, akkor az állami tulajdonszerzés és a részbeni tőzsdei kivezetése óta ezen a vágányon haladunk. Az út nem nyílegyenes, kanyarog, de ez a való világ.
 
Egyébként ha nem zárult le az adásvétel az elég izgi, mert a szlovák Penta tulajdonosa azóta sitten, előzetesben vagy házi őrizetben ül. De ez @PavolR jobban meg tudja mondani.
Más nem AV-hez kapcsolódó ügy miatt. De ezzel összefüggésben ezt igen sok konteóra okot adó fejleménynek tekintem. Véletlenek továbbra sincsenek!!!!
Haščák per pillanat szabadon van és úgy látszik, hogy kivonulóban a cég vezetésébol: https://www.forbes.sk/pandemicky-ro...-zbavovanie-sa-problemovych-investicii-penty/
 
Haščák per pillanat szabadon van és úgy látszik, hogy kivonulóban a cég vezetésébol: https://www.forbes.sk/pandemicky-ro...-zbavovanie-sa-problemovych-investicii-penty/
Köszi!
Illetve ez a szlovák cikk is megerősíti, hogy az üzlet még nem zárult le.

 
  • Tetszik
Reactions: Irsai Olivér
Nem látam az eredetit, de sok oldalon ez úgy működik, hogy betagolják a cikket és az algoritmus utána a hasonló tag-gel elátott cikkeket beajánlja alá/hasábok közé.
Több oldalon is láttam már, hogy tök értelmetlen vagy ellentmondó cikket linkelt így be.
Ezt benéztem, bocsesz mindenkitől!
 
Bocs, arról lemaradtam, de érdekel.
De elsőre így annyit kérdeznék az L-39 esetén nem vágom a deltaszárnyat hol kötöd be (szárnytő húrhossza deltánál a legnagyobb), mivel a megerősített centroplán az egyenesszárny bekötésére van méretezve... az egész törzset át kéne szabni (a többi törzskeret nem alkalmas bekötésre), nem beszélve ilyen rövid törzs esetén akkor integrálod bele a vízszintes vezérsíkot is (Draken?), vagy az egész rohadt instabil lesz pitch tengely körül.


Korrekt szakmabeli tudja a megoldást! ...mert van!
Várom Tőled!



U.i.: Helyesbítek, szimmetrikus delta nincs, az szimmetrikus trapéz-szárny, amiről szó van (F-104, ahogy írtam is neked korábban)!
Ez a baki az enyém! ...a többi a Tied!