Na, itt jön elő, hogy valaki csak a régi mítoszokat hajtogatja, vagy valódi kutatómunkát véget mint Jentz, Doyle és Spielberger.
A Tigris elődjei valóban 30 tonnás harckocsik voltak, VK 30.01 De nem a HL230 volt a motorjuk. Hanem a HL116 (300 lóerő). Alternatív motorok: HL190 (375 LE), HL150 (400 LE).
Ez után következett a VK 36.01, még mindig csak a HL174-el (450 LE)
A HL210 (és nem a 230!) először a VKz 35.01 35 tonnás harckocsivontatónál jött elő
A Tigris közvetlen elődje, a VK 45.01(H) eleve a HL210-el volt tervezve.
Igen, az tény hogy a HL210-el nagyon sok gond volt. Ez volt beépítve a Tigrisek kezdeti sorozatába. Valóban, egyáltalán nem volt megbízható. Éppen ezért később már a HL230-al épült, ami jóval problémamentesebb motor volt, általánosságban kielégítően működött.
Ez a két mondat úgy ostobaság ahogy van. Cariusék mozogtak eleget, mégsem panaszkodtak súlyos megbízhatósági problémákra.
A "kilőhetetlen" is baromság. Kilőhetetlen mi számára? T-34/76? Igen. KV-1? Igen. Sherman 75? Igen. Sherman 76? NEM! ISz-2? NEM!
Ilyen statisztika nincs sehol. Még a Shermanról sincs. Bevethetőségi arány van. Tény ebben benne van a logisztika & karbantartás is. Viszont az előbbi a németeknél, főleg a háború második felében katasztrofálisan működött. Ennek tükrében meg egyáltalán nem rossz a Tigrisek bevethetőségi aránya (átlag 65-70%).
Amúgy kissé unalmas már, hogy én hozom a forrásokat, nálad meg a nagy semmi van... Jó lenne már valami ami bizonyítja, hogy a Tigrisek teljesen megbízhatatlanok voltak, illetve hogy az egész háború alatt csak egy helyben álltak. Ja hogy nincs ilyen, értem...