Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
6 847
18 961
113
Igen, de nem előre kéne haladni a vasútnak is? Szemléletbeli változás kellene. Nem feltétlenül csak a vonalbezárások felé kellene a gondolati energiákat irányítaniuk. Tudom, hogy nem kell visszamenni mindig az időben, de régen a vasút nagyon sok postaforgalmat bonyolított, még levágott állatokat, élelmiszert is -tehát 50+ éve meg tudták oldani (nyilván akkor a vasút más pozícióban volt); akkor még a vasút tudott modern lenni a mellékvonalakon is.

A konténerszállításban vannak mozgékony megoldások, nem feltétlenül kell hozzá fix infrastruktúra; rakodó meg van elég sok; csak össze kellene vonni a több kisebb céget, hogy közösen üzemeltessék. Ha a villanykamionok kora jön(ne) akkor nem egyszerűbb és környezetbarátabb a vasút? Nyilván kell rugalmasság mind a vasút, mind a cégek részéről, de másik oldalon meg ott van a pl. környezetvédelem. De tényszerűen nem lehet mindent a vasútra pakolni. A másik előnye, hogy kevésbé rongálódnának a közutak, kevesebb karbantartás kellene rájuk. Azért a kamionos teherszállítás eléggé igénybe veszi az utakat.
Nem egyszerűbb a vasút, de valószínűleg környezetbarátabb lenne.

Ha a Postával egybevonnák, és a szabadúszó cégeket beszerveznék utolsó mérföldes szállításra, egységes informatikai és logisztikai rendszerrel, fuvartőzsdével, akkor tudna működni. Viszont nemzetköziben a nemzetközi vasúttársaságokkal is meg kell birkózni. A kamionnál egyszerűbb, csak az útdíjat/parkolót kell fizesse a kamionos cég, mindent maga intéz, nem kell országonként más-más bürokráciával megküzdeni (legalábbis nem annyival)
 
  • Tetszik
Reactions: phaidros

papi

Well-Known Member
2017. április 22.
1 584
4 670
113
Azt kell belátni, és ez a központi érvem, hogy ha csak utasforgalom van, és nem nagy kapacitású, akkor minden erre költött forint pénzkidobás, ha hasonló menetidőkkel és kényelemmel busszal is kiszolgálható lenne az utasforgalom, mivel a közutat nem csak a máv tudja a saját menetrendje szerint használni, hanem a kisvállalkozók, magánemberek is. Ezért azt a pénzt a közutak karbantartására és megfelelő busz-szolgáltatásra fordítani hasznosabb az ott élőknek. Ráadásul a busz kevesebb emberrel üzemeltethető (nem kell kalauz a vezető mellé, nem kell a közút biztonságára és a forgalom szervezésére annyi saját foglalkotatású ember, részint önszerveződő, nem kell más résztvevőkkel összehangolni, részint állami faladatkör)

Ha gyakoribb bz-vel több utas járna, akkor gyakoribb busszal is több utas járna, az utasok ugyanolyan elégedettek lennének, de a felújított utaknak más is örülne.

Pályaracionalizálással és ráhordó buszjáratokkal 3-4 mellékvonallal simán 1 óra alá lehetne hozni 60 kilométerre fekvő falvakból-városokból a menetidőt egy nagyvárosba. Természetesen ehhez pénzt kéne betenni a dologba, hiszen nagyon kéne abba a nagyvárosba egy rendes autópálya, egy IC pálya, a mellékvonalra ráhordó buszok útvonalának kiépítése, a mellékvonalak szintbeli kereszteződéseinek megszüntetése stb.. Ha ezt jól csinálnák simán össze lehetne hozni 2-3 olyan várost, aminek vonzáskörzetében élne 1+ millió ember, ami nem kicsit tenne jót az egy "város" van az országban rendszerből adódó gondoknak.
Persze ameddig a 150 éves romokon megy a szar simogatása nem lesz itt semmi változás.
 

phaidros

Well-Known Member
2014. augusztus 9.
11 366
30 869
113
Meg azt se feledjük el, hogy oké, hogy ma még rugalmasabb és anyagilag sem feltétlen drágább bejárni egy rom swifttel, vagy mással a munkahelyre, de ezek előbb/utóbb ki fognak kopni és a mai, valamint a jövőbeni autóárak változása egyre inkább újra a tömegközlekedés felé fogja terelni az emberek egy jelentős részét. Persze erre lehetnek majd céges mikrobuszos járatok, vagy buszközlekedés (de ne feledjük, a busz sem tud bemenni mindenhova, az se tud minden sarkon megállni), de valószínűleg a vasúti személyszállítás szerepe is újra megerősödhet. És ugyan ez igaz az árúfuvarozásra is. A kamionok, vagy más járművek ára is meg fog növekedni, amit szállítási költség növekedésével fognak kompenzálni. Elgondolkodtató, hogy nem e fogja növelni a vasúti árúforgalmat, még akkor is, ha lassabb és nem pontra szállít? Azért ma is -amennyiben a kamionos videókból rálátok- elég sok olyan árút szállítanak (pl. szemetet, vagy bálát erőműbe), amit lehetne vasúttal is, mert a rakodása is könnyebben megoldható és kérdéses lesz, hogy megéri e majd ezeket a továbbiakban közúton szállítani. Illetve az is megmutatkozik napjainkban, hogy a just in time rendszer sem feltétlen fenntartható minden területen. (Szerintem, de nem vagyok logisztikus.)
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 289
10 334
113
Most sommás leszek (úgy teszek, mintha nem lennének pl. technikai sajátosságok, többletköltségek stb.)

A vasúttal és a vasúthoz való hozzáállással (a vasúti cégen belül is) is egy a baj:

Nem akarásnak nyögés a vége.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 125
53 707
113
Az autózásból érkező bevételek még a beruházásokat sem fedezik nem hogy a fenntartást

Erre azért valami forrást kérnék.
Nem olyan rég egy beszélgetésben ezt számoltam össze a teljesség igénye nélkül:
Én autósként kifizetem a kötelező biztosítást, amire van adó is + gépjármű adó + országos matrica +üzemanyag jövedéki adó + műszaki vizsga + az alkatrészek ÁFA tartalma, ami szintén nem kevés.
Az állam csak az üzemanyagok után 645,7 milliárd forintot szedett be 2018-ban.
A korona vírus alatt 2020 első 6 hónapjában 174 milliárdot szedett be az állam útdíjra.
2021-ben 160 milliárd forintos gépjármű adó bevétellel terveznek a költségvetésben.
És ezekben nincs benne az ehhez tartozó ÁFA, az autókkal kapcsolatos ÁFÁ-k!
1000 milliárdos nagyságrendről beszélünk, amit az autós közösség fizet be az államkasszába, hogy legyen közút az országban.
 

vilmoci

Well-Known Member
2010. április 24.
1 688
3 827
113
akkor minden erre költött forint pénzkidobás, ha hasonló menetidőkkel és kényelemmel busszal is kiszolgálható lenne az utasforgalom,
A kényelmet azért nem írtam volna oda....
Ezek a mai rugózatlan, fapados, szűk, genye-gonya fostömlők mindent biztosítanak, csak kényelmes buszozást nem...
A konténer "routingja" akkora többletköltség (munkában, időben) vasúton, ami nem fér bele a just in time/rolling stock megközelítésbe.
Ezt a just in time dolgot érdemes volna kivezetni a köztudatból, tipikus: a rosszat akarjuk minél jobban csinálni. Mindenkinek könnyebb lenne az élete. Mondjuk annak is csákányt kellett volna baszkodni a fejébe, akinek először eszébe jutott.
1000 milliárdos nagyságrendről beszélünk, amit az autós közösség fizet be az államkasszába, hogy legyen közút az országban.
Abból azonnal elpárolog valami 115 milliárd a két ppp-s autópályára.
Ezeken kívül van még valami 70000km burkolt út. Ezeknek a szélét kaszálni kell, ha fák vannak mellette, akkor trimmelgetni, hókotrózni, esetleg néha locsolni, és akkor még ott van a kátyúzás, újraaszfaltozás költsége. És akkor ez még csak egy szürke csík a földön. Felüljárók, hidak, stb... azok bizonyára forrásigényesebbek, ha karbantartásról van szó.
Valamint földútból is van vagy 100000km-nyi.
Elképzelhetőnek tartom, hogy csak az üzemeltetése ennek a bazinagy hálózatnak elnyelne évente 1000 milliárdot, ha minden rendesen karban lenne tartva. És hol van még az útépítések bődületes költsége...

Szerintem jobban belegondolva mindenki nagyon sokat fizet azért, hogy az autós közösségnek legyen infrastruktúrája/ kényelme és ennek a rengeteg dodónak egy részét az autós közösség fizeti meg, de messze nem a teljes költséget.
 

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
4 763
14 697
113
A szerintem még mindig nem elég. Forrás is kellene, azt kértek.

Anno vitezy dávidka is nyomta ezt a bullshitot, es berakta valami sötétzöld szervezet szamitasat a gépjárművek társadalami költségeiről. De sajnos abban is csak az volt, hogy pontosan annyit szednek be, amennyibe kerul a fenntartás és jó tágan értelmezett externáliákkal (Józsi bácsi tizenkét éves kora óta bagózik = autók miatt tüdőrákos lett) úgy tudták kihozni, hogy több, hogy hasból beírtak egy számot ami úgymond gépjárművekkel kapcsolafos ‘adócsalás’ meg ‘adóelkerülés’ miatt állítólag hiányzik a költségvetésből.

Az meg kb. nonszensz kategória, hiszen pont hogy nem lehet tudni a mértéket, és ami kocsi itthon van regisztrálva, ott az adót nem lehet elkerülni (nem sokáig leszel forgalomba ha megpróbálod), max. ha külföldi rendszámos (ezzel már nagyon kevesen trükköznek), de ez meg olyan hogy ha nincs kocsi akkor adó sem lesz belőle, szóval hol a hiány..?

Mondjuk ezeket a ‘az autós közösség’ megnyilvánulásokat sem értem. Mintha az egy olyan pici, eldugott szubkultúra lenne, holott statisztikailag szinte minden családban van már kocsi (vagy akár kettő is).

A szomszéd piros ladájára irígykedő, mentalitásban 80-es években ragadt, fogcsattogtató irigy proliknak jó hergelési technika, amúgy meg elég fals hogy a társadalom fizetné a kevesek hobbiját, ja nem, ez általános társadalmi igény, hogy szeretnél A-ból B-be hatékony időfelhasználással eljutni. Főleg ott ahol van a reggel 8-as meg a délután 3 órás busz, mint alternatíva..
 
  • Tetszik
Reactions: Veér Ispán

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
6 847
18 961
113
Ezt a just in time dolgot érdemes volna kivezetni a köztudatból, tipikus: a rosszat akarjuk minél jobban csinálni. Mindenkinek könnyebb lenne az élete. Mondjuk annak is csákányt kellett volna baszkodni a fejébe, akinek először eszébe jutott.
Had tippeljek: nincs vállakozásod, sem nem manageltél még embereket, úgy, hogy a költségek is számítanak, sem nem kellett még költségeket optimalizálnod eddig? Nem álltak még millióid olyan árukban, amit vagy megvesznek vagy sem, de ha nem, akkor kidobhatod, mert egyedi gyártású cucc... Simán alkalmazott voltál a havi fixért, kockázat nélkül.

Úgy persze hülyeség, mert csak munka van vele, hurr-durr, meg a főnöknek haszna van rajta!
 
  • Tetszik
Reactions: Busho3301

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
6 847
18 961
113
Abból azonnal elpárolog valami 115 milliárd a két ppp-s autópályára.
Ezeken kívül van még valami 70000km burkolt út. Ezeknek a szélét kaszálni kell, ha fák vannak mellette, akkor trimmelgetni, hókotrózni, esetleg néha locsolni, és akkor még ott van a kátyúzás, újraaszfaltozás költsége. És akkor ez még csak egy szürke csík a földön. Felüljárók, hidak, stb... azok bizonyára forrásigényesebbek, ha karbantartásról van szó.
Valamint földútból is van vagy 100000km-nyi.
Elképzelhetőnek tartom, hogy csak az üzemeltetése ennek a bazinagy hálózatnak elnyelne évente 1000 milliárdot, ha minden rendesen karban lenne tartva. És hol van még az útépítések bődületes költsége...

Szerintem jobban belegondolva mindenki nagyon sokat fizet azért, hogy az autós közösségnek legyen infrastruktúrája/ kényelme és ennek a rengeteg dodónak egy részét az autós közösség fizeti meg, de messze nem a teljes költséget.
Szerencsére a vasútnál nincs a szárnyvonalnak költsége, azt nem kell kaszálni se! Abba ingyen van a talpfa, és utána már ingyen van az egész örökké!

Az autós közösségtől vegyük el, és menjen a mantőautó Marinéniért vasúti szárnyvonalon, mert az utak csak az autósoknak hasznosak, hogy a hülye hobbijukat kiéljék!
 
  • Tetszik
Reactions: Ocses
M

molnibalage

Guest
Had tippeljek: nincs vállakozásod, sem nem manageltél még embereket, úgy, hogy a költségek is számítanak, sem nem kellett még költségeket optimalizálnod eddig? Nem álltak még millióid olyan árukban, amit vagy megvesznek vagy sem, de ha nem, akkor kidobhatod, mert egyedi gyártású cucc... Simán alkalmazott voltál a havi fixért, kockázat nélkül.

Úgy persze hülyeség, mert csak munka van vele, hurr-durr, meg a főnöknek haszna van rajta!
Azért a COVID és más is megmutatta, hogy a just in time túltolása káros.
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
6 847
18 961
113
Azért a COVID és más is megmutatta, hogy a just in time túltolása káros.
Nem haltunk éhen. Kicsit zizegett a rendszer amíg adaptálódott a megváltozott körülményekhez. Nagyobb gond az, hogy egy (vagy nagyon kevés) helyre van (hiper-)koncentrálva sok iparág, és emiatt egy-egy ottani lokális gond miatt globális ellátási nehézségek lesznek. Ez nem a Just in time miatt van, hanem a hosszú logisztikai útvonalak miatt. Már várom a Shenzeni árvíz miatti áremeléseket minden téren.

De ilyen az is, hogy még szaros maszkot se tudunk itthon gyártani, és a tejünket ki kell külföldre vinni, a külföldiekét meg behozni. A felesleges szállítás nem just-in-time is felesleges!

Én is szívtam a COVID miatt, mivel nem tudtak megbízható szálíltási időket mondani Ausztriából, rendeltem alkatrészt Kínából (kicsit olcsóbban, de sokkal drágább szállítással, vámmal, satöbbi), majd pár nappal a kínai feladása után megjött az otsztrák alkatrész, amire azt mondták, hogy őszre lesz csak meg. Nyakamon maradt, hót egyedi elektronika.

Megbízható egyenletes átfutási idejű just-in-time nélkül nem lenne például akkora modellválaszték az autókból, vagy sok fogyasztói termékből, mert a variációk gyártása fajlagoasan sokkal drágább lenne. Sokan húznák a szájuk, mert olyan lenne mint a szocializmusban volt: Kétféle hifi (mondjuk gyátónként, lenne pár fajta), három felszereltség az autóból, párféle konzerv, savanyúság, stb. A nagy választékhoz kell a minimális árukészletezés, különben túl nagy a kockázat, és ezt csak olyan árréssel lehet kiküszöbölni, amit meg a vevők nem viselnének el. Ha minden 5-10%-al drágább lenne, de legalább választés se lenne, és lehet, hogy az évekkel ezelőtti váltzoat lenne csak kapható, nem tapsolnátok hozzá szerintem.
 
  • Tetszik
Reactions: Kurfürst and Ocses
M

molnibalage

Guest
Nem haltunk éhen. Kicsit zizegett a rendszer amíg adaptálódott a megváltozott körülményekhez. Nagyobb gond az, hogy egy (vagy nagyon kevés) helyre van (hiper-)koncentrálva sok iparág, és emiatt egy-egy ottani lokális gond miatt globális ellátási nehézségek lesznek. Ez nem a Just in time miatt van, hanem a hosszú logisztikai útvonalak miatt. Már várom a Shenzeni árvíz miatti áremeléseket minden téren.
Tehát a hosszú lánc minden elemén just in time = ökörség.
Nemrég talán linkelte is valaki a filmet erről, hogy ezt a japán autógyártó találta ki csak éppen úgy, hogy a SAJÁT termelő egységeiről van szó.
Erre a világ el kezdte adadptálni minden himihumi szállítóra és nélkül...
Én is szívtam a COVID miatt, mivel nem tudtak megbízható szálíltási időket mondani Ausztriából, rendeltem alkatrészt Kínából (kicsit olcsóbban, de sokkal drágább szállítással, vámmal, satöbbi), majd pár nappal a kínai feladása után megjött az otsztrák alkatrész, amire azt mondták, hogy őszre lesz csak meg. Nyakamon maradt, hót egyedi elektronika.
Na, akkor megérte a JIT úgy, hogy kellett backup és megszívtad?
Megbízható egyenletes átfutási idejű just-in-time nélkül nem lenne például akkora modellválaszték az autókból, vagy sok fogyasztói termékből, mert a variációk gyártása fajlagoasan sokkal drágább lenne.
Ha engem kérdezel olyan árúbőség van, hogy számomra felfoghatatlan. A boltban található élelmiszerek kb. 70-80%-ból soha nem vette egy darabot sem.
Amikor életemben először TESCO-ba sodort a szél 2004 őszén - addig nem is jártam, diákként melóztam - nézem, hogy ki veszi meg ez a sok sz*rt...?
Sokan húznák a szájuk, mert olyan lenne mint a szocializmusban volt: Kétféle hifi (mondjuk gyátónként, lenne pár fajta), három felszereltség az autóból, párféle konzerv, savanyúság, stb.
Azért, mert valami lassabban készül, attól még lehet választék...
Ha minden 5-10%-al drágább lenne, de legalább választés se lenne, és lehet, hogy az évekkel ezelőtti váltzoat lenne csak kapható, nem tapsolnátok hozzá szerintem.
Ez most komoly? Amikor a COVID és minden más miatt évente hullámzik egyes dolgok ára 20-50%-ot is, akkor 5-10%? Szerinted engem érdekelt volna, hogy a ha 160k vGA akkor 175k, ha valóban kell? Vagy igen sok embert, aki meg nem is gondolkozik és megvesz mindent élj a mának alapon?
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
6 847
18 961
113
Tehát a hosszú lánc minden elemén just in time = ökörség.
Nemrég talán linkelte is valaki a filmet erről, hogy ezt a japán autógyártó találta ki csak éppen úgy, hogy a SAJÁT termelő egységeiről van szó.
Erre a világ el kezdte adadptálni minden himihumi szállítóra és nélkül...

Na, akkor megérte a JIT úgy, hogy kellett backup és megszívtad?

Ha engem kérdezel olyan árúbőség van, hogy számomra felfoghatatlan. A boltban található élelmiszerek kb. 70-80%-ból soha nem vette egy darabot sem.
Amikor életemben először TESCO-ba sodort a szél 2004 őszén - addig nem is jártam, diákként melóztam - nézem, hogy ki veszi meg ez a sok sz*rt...?

Azért, mert valami lassabban készül, attól még lehet választék...

Ez most komoly? Amikor a COVID és minden más miatt évente hullámzik egyes dolgok ára 20-50%-ot is, akkor 5-10%? Szerinted engem érdekelt volna, hogy a ha 160k vGA akkor 175k, ha valóban kell? Vagy igen sok embert, aki meg nem is gondolkozik és megvesz mindent élj a mának alapon?
Egy azonnali 10% vásárlóerő csökkenésről beszélek. Ha nagyon kellene a vga, akkor se lenne rá pénzed, mert a társadalom egészének a vagyonának egy része raktárakban állna holt tőkeként.

Gondolom ahogy a JIT, úgy a hitel is hülyeség szerinted...

Most a raktározást szívtam meg, nem a JIT-et, ugyanis most raktározhatok egy felesleges tételt, amit ki tudja mikor tudok eladni, ha valaha is! JIT nélkül sokkal több dologra lenne ez.

A Toyota nem csak a saját termelő eszközeire találta ki, a beszállítóira is, a teljes ellátási láncra.
 

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
15 504
54 449
113
A just-in-time elsősorban a vállalkozások raktàrköltsegeinek minimalizárása szolgál ill. a raktàrkoltségek áthàritására a közösségre. Most lényegben a közúton van a raktár egy jelentős része, aminek költségeit a vállalkozàsok a társadalomra externalizálják. Ez tény, amin nem is erdemes vitatkozni. Biztos tragédia lenne, ha nincs francia, olasz stb àsvanyviz, joghurt stb a Tescoban. Vagy nem lenne Amazon stb. Vagy 2 héttel tovàbb kell várnod egy egyedi rendelésű kocsira....
És igen, vezettem ceget. Nagyot. De megoőriztem a kritikai képességemet a gazdasági anomáliák iránt.
Erősen kétlem, hogy akár 5%-al is emelkednének az árak, mert a verseny nem engedné meg az árak emelkedését.
Az, hogy pl 2 tipusu autó lenne, ha a gyártók rendesen raktárt tartanának, egyszerűen hûlyeség. Pl. Nmetországban a 70-80-ss években csak 2 kocsitipus volt? Mert akkor a Fernverkehr szigorúan szabályozva volt.
Lehetne ezt órákig megvitatni, de ertelmetlen.
A Véer által felhozott pldának meg sok köze nincs a just in time-hoz, hanem a szállitàsi kepességhez rendkivűli körûlmények közt.
Ha ketszer rendelsz, kettőt kapsz.
 
  • Tetszik
Reactions: zeal and fip7
T

Törölt tag 4082

Guest
Erre azért valami forrást kérnék.
Nem olyan rég egy beszélgetésben ezt számoltam össze a teljesség igénye nélkül:
Én autósként kifizetem a kötelező biztosítást, amire van adó is + gépjármű adó + országos matrica +üzemanyag jövedéki adó + műszaki vizsga + az alkatrészek ÁFA tartalma, ami szintén nem kevés.
Az állam csak az üzemanyagok után 645,7 milliárd forintot szedett be 2018-ban.
A korona vírus alatt 2020 első 6 hónapjában 174 milliárdot szedett be az állam útdíjra.
2021-ben 160 milliárd forintos gépjármű adó bevétellel terveznek a költségvetésben.
És ezekben nincs benne az ehhez tartozó ÁFA, az autókkal kapcsolatos ÁFÁ-k!
1000 milliárdos nagyságrendről beszélünk, amit az autós közösség fizet be az államkasszába, hogy legyen közút az országban.
Elfogadva a te számaidat, nagyjából 1000 mrd ft folyik be évente a közúti közlekedésből Magyarhonban.

Kiadási oldal:

ppp költségek 114 mrd/év
Útfelújítás változó, jelenleg kb 200 mrd/év
Útkarbantartás/fenntartás: nos erre iszonyatosan nehéz adatot találni, de elfogadom a levegő munkacsoport szükséges 200 mrd Ft/éves költségét ami viszont csak a magyar közútra vonatkozik, azaz cc 30 ezer kmre.
(A kiadás bevételes táblázatok igazából nem érdekelnek, érdekesek, de nem akarok vele foglalkozni)
Nyilván, egy teljesen rendben lévő úthálózat esetén ezek a költségek kisebbek, de összességében azért is elfogadom, mert ehhez nagyon hasonló költségeket találtam fő és autópálya fenntartási költségekre már országokban:
Ugye ezen kívül van még 170 ezer km egyéb úthálózat, aminek a fenntartására szintén szükség lenne legalább 200 mrd HUF-ra
(Outside of the U.S., a 2005 study by the World Bank looked at a sample of developing countries (Albania, Laos, Lesotho, Peru, Zambia), and found that (adjusted for inflation) asphalt roads cost $5,273 per mile to maintain, while gravel roads cost $2,371. That brings us to another input variable specifically singled out by UNLV’s study: surface type. ez már egy másik kérdés, és nem érzem magunkat szegényebbnek mint peru, ez alapján 3200 dollár környékén kéne lennie egy km autóút fenntartási költségeinek, ha ezzel számolunk is 200 mrd körüli összeg jön ki)

Ez eddig 710 mrd Ft. Ebben nincs benne a közlekedésrendészet költsége, pedig az is 50 mrdos tétel, az üzemanyag szállítás költsége, az úthibákból adódó kár költségei stb.
Összességében LEHET, hogy minimális pluszban van az autós társadalom ha nem számoljuk az externáliákat, de ez csak a fenntartás.
A valóság meg:

stb. Azaz évi 7-800 mrd Ft megy csak infrastruktúra fejlesztésre. Ehhez képest a vasúti infrára elköltünk évi 200 mrdot?

Szóval nem egészen tartom jogosnak ezt a meazautósok dumát.
(Józsi bácsi tizenkét éves kora óta bagózik = autók miatt tüdőrákos lett)
Tipik autós... Azt meg, hogy Bpen 1 óra lélegzés hasonló rizikó mint a dohányzás, hát az nem számít...
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
6 847
18 961
113
A just-in-time elsősorban a vállalkozások raktàrköltsegeinek minimalizárása szolgál ill. a raktàrkoltségek áthàritására a közösségre. Most lényegben a közúton van a raktár egy jelentős része, aminek költségeit a vállalkozàsok a társadalomra externalizálják. Ez tény, amin nem is erdemes vitatkozni. Biztos tragédia lenne, ha nincs francia, olasz stb àsvanyviz, joghurt stb a Tescoban. Vagy nem lenne Amazon stb. Vagy 2 héttel tovàbb kell várnod egy egyedi rendelésű kocsira....
És igen, vezettem ceget. Nagyot. De megoőriztem a kritikai képességemet a gazdasági anomáliák iránt.
Erősen kétlem, hogy akár 5%-al is emelkednének az árak, mert a verseny nem engedné meg az árak emelkedését.
Az, hogy pl 2 tipusu autó lenne, ha a gyártók rendesen raktárt tartanának, egyszerűen hûlyeség. Pl. Nmetországban a 70-80-ss években csak 2 kocsitipus volt? Mert akkor a Fernverkehr szigorúan szabályozva volt.
Lehetne ezt órákig megvitatni, de ertelmetlen.
A Véer által felhozott pldának meg sok köze nincs a just in time-hoz, hanem a szállitàsi kepességhez rendkivűli körûlmények közt.
Ha ketszer rendelsz, kettőt kapsz.
A verseny miatt varázslatosan ingyen lenne a raktározás? Két héttel kéne csak többet várni az egyedi felszereltségű autóra, amikor még így is van, hogy ha nem készletből vásárolsz fél évet is kell várni? Persze...
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
6 847
18 961
113
Most is raktározol, és most is a fogyasztó fizeti meg.
És ha drágább a raktárköltség, mert a szállítás ugyanannyi lesz mint most, de kell mellé (több) raktárhelyiség, őrzés-védés, áll a holt tőkéd a készletben, tehát az alternatív költséget is be kell hozzad, ezek pluszban tuti nem jönnek még rá, mert????