Egyébként lehet, hogy nem elektromos kamionon kellene agyalni, hanem a teherszállítást felvinni a vasútra és megoldani a felrakodási (pl. konténer) lehetőségeket. Nyilván nem lehet mindent megoldani, de a helyzeten nyilván lehetne javítani és korszerűsíteni.
Itt a fő gond a rugalmasság amúgy, meg a napon belüli szállítás. Vasúttal nem tudsz olyan gyors pont-pont szállítást megoldani az egész sajtosságai miatt.
A konténer "routingja" akkora többletköltség (munkában, időben) vasúton, ami nem fér bele a just in time/rolling stock megközelítésbe. (Akkora a többletköltsége, hogy nem éri meg a kamionozással szemben). Ráadásul így multimodális lesz, és az utolsó mérföldre akkor is kell kamion. Minden átrakodás időveszteség, drága infrastruktúra kell a vasútállomásokra, és sok helyen el se fér, és az lesz a szűk keresztmetszet majd.
A szervezeti és adminisztrációs rugalmatlanságokat és többletköltségeket valamint a bizalmi költségeket (pl Samsung gyárból csak bizonyos sofőrök vihetik a cuccot, bizonyos parkolókban állhatnak meg, stb, hogy a logisztikai iparágban töltött tapasztalataim idézzem. Ez nem véletlen alakult így, a magas
leesett a kamionról arány miatt... Így csak egy réteg bizalmi költsége van a pont-pont szállításnál, a biztosítása is olcsóbb, stb.).
Ömlesztett árura jó a vasút, vagy oda ahol nem fontos a gyorsaság, és van türelmed a bürokráciával szívni. Ha lenne csomagválogató/logisztikai központ a vasútállomásokon, és a postával össze lenne vonva, akkor talán lenne némi értelme/realitása kisebb dolgokhoz is.
A vasúton, pl. Újszeged-Kétegyháza két állomáson van személyzet, már nem kell annyi bakter, forgalomirányító, meg jegykiadó. Szlovákiában kalauz nélkül működnek a BZ-k. (Régen a buszon is volt kalauz, ott is el tudták hagyni, haladtak a korral. Vonaton miért ne lehetne?)
Ok, de kell biztosító berendezés, pályakarbantartás, váltó karbantartás. Az utakat amúgy is karban kell(ene) tartani, hogy a kerékpáros fórumtársak eljuthassanak az uticéljaikra! Ráadásul ha a vasúton is lenne nagyobb pont-pont jellegűbb teherforalom, annak nem lenne esetleg negatív hatása a személyszállítás kiszolgálására, ahogy a közutakon is van? Vagy az ipar kevésbé fontos, mint a piacra járó Mari néni, és a Bz. prioritást kap? A vasút egyszerűen túl rugalmatlan kis dolgokhoz, nem is tud valószínűleg sokkal rugalmasabb lenni egyhamar, csak olyan modernizációk után amik a MÁV vonatkozásában sci-fi kategóriásak (és ismét: a Postával össze kéne vonni), és a magánszektor szállítmányozói rugalasabbak, gyorsabbak, olcsóbbak. Ha őket kizárjuk szabályozással a versenyből, akkor van csak esélye a mávnak. A személyszállítás pedig csak egy melléküzem mára a vasútnak kis távolságokon. Rövid távra a busz jobb, messzire a vonat jó lehetne, de a vasút hálózat viszonylagos Budapest-centrikussága azt is versenyképtelenné teszi.