Harckocsik harctéri alkalmazása

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

T

Törölt tag

Guest
Utóbbi napokban heves vitát váltott ki egyes topikokban az orosz harckocsik védettsége. A Vojennaja Prijomka ma reggeli adása, ami a"Harckocsizók Napja" (75 éve szeptember 12.) alkalmából került adásba. Bemutatja az orosz fegyveres erők 4 harckocsijának- T-72B3, T-80BVM, T-90M "Proriv" és T-14 Armata védelmi rendszereit.

Az újságírók figyelembe veszik a védelem minden típusát: a legegyszerűbb rácsoktól a távírányított elektronikus zavarás legösszetettebb komplexumáig. De a fő téma a szupertitkos "Relikt" reaktív páncél tesztje lesz, amelyet először mutatnak meg a tv-ben és mesélnek a tulajdonságairól.
A néző megismerheti a Stora és az Arena-M elektronikus és aktív védelmi rendszereinek képességeit, a T-14 Armata komplex védelmi rendszerét, és hogyan lehet egy közönséges polgári járművet elrejteni tank védelmi rendszereinek segítségével.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Szerintem sikerült tönkretenni a kis robbantó kamràt .o_O
15:41 nél a kisérletnél mintha egy elég nagy repedés jelenne meg rajta...
 
  • Tetszik
Reactions: molnibalage
M

molnibalage

Guest
Én nem láttam. Nem csak a fényvisonyok és a gopro elmozdulása miatti optikai csalódást láttál?
Nem, akkor repedés van rajta, mint az állat.
Meg a törés után potyog a fekete töredék anyag, ami bentről és a törésből jön.

YcoSdwI.png



KuKWu7Z.png
 
  • Tetszik
Reactions: Törölt tag 1586

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
49 713
89 813
113
Szerintem sikerült tönkretenni a kis robbantó kamràt .o_O
15:41 nél a kisérletnél mintha egy elég nagy repedés jelenne meg rajta...
De a kísérlet sikeres volt -70C fokos laboratóriumi körülmények között, a Relikt kibírta a robbantást. Ahogy a NII vezető mérnöke említi, eddig csak -45 fok között tesztelték.
 
T

Törölt tag

Guest
De a kísérlet sikeres volt -70C fokos laboratóriumi körülmények között, a Relikt kibírta a robbantást. Ahogy a NII vezető mérnöke említi, eddig csak -45 fok között tesztelték.
Mivel olyan szinten nem beszélek oroszul hogy a videót megértsem, angol felirat meg nem volt, fogalmam sincs mit akartak bizonyítani (talán egyszer lesz egy angol szinkron vagy feliratos verzió...)

A videón szereintem annyit láttunk hogy a vékony lemezt a fő páncél elé téve egy 45 fokos szögben lőtt kicsi kumulatív töltet végül is nem égette át a főpáncélt.
Meg azt láttuk még hogy a robbantó kamra épp hogy nem repült szét...
Az ominózus jelenet végén a főnök tekintetén látszik hogy valószínű ő megértette hogy rossz ötlet volt a kamra mellett állni a kísérlet alatt. :confused:
 
M

molnibalage

Guest
Mivel olyan szinten nem beszélek oroszul hogy a videót megértsem, angol felirat meg nem volt, fogalmam sincs mit akartak bizonyítani (talán egyszer lesz egy angol szinkron vagy feliratos verzió...)

A videón szereintem annyit láttunk hogy a vékony lemezt a fő páncél elé téve egy 45 fokos szögben lőtt kicsi kumulatív töltet végül is nem égette át a főpáncélt.
Meg azt láttuk még hogy a robbantó kamra épp hogy nem repült szét...
Az ominózus jelenet végén a főnök tekintetén látszik hogy valószínű ő megértette hogy rossz ötlet volt a kamra mellett állni a kísérlet alatt. :confused:
Elég jól felismeri az orosz szöveget és a fordító elég jól rakja át angolba.
 

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 788
18 107
113
Nem, akkor repedés van rajta, mint az állat.
Meg a törés után potyog a fekete töredék anyag, ami bentről és a törésből jön.

YcoSdwI.png



KuKWu7Z.png
Ez nem repedés, hanem külön helyrajzi szám...

Amúgy mekkora hülyének kell már lenni, hogy mellette állj!? Másrészt terveztem egy robbantókamrát, ott csak 7800bar nyomásérték volt, de már abban sem volt hegesztés - pont emiatt.
 
  • Tetszik
Reactions: endre and fishbed
K

kamm

Guest
Ez nem repedés, hanem külön helyrajzi szám...

Amúgy mekkora hülyének kell már lenni, hogy mellette állj!? Másrészt terveztem egy robbantókamrát, ott csak 7800bar nyomásérték volt, de már abban sem volt hegesztés - pont emiatt.
Hogy erted, akkor az egészet formára öntik...?
 

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 788
18 107
113
Hogy erted, akkor az egészet formára öntik...?
Nagyméretű kivácsolt darabok, belül autofrettage és hegesztés helyett csavarkötések.

Mondjuk nekem már a karima egy kisebb szívrohmat okozott. A nagynyomású alkalmazásoknál nem ilyen a kialakítás és egy robbantókamra vígan nagynyomású berendezés.
 
M

molnibalage

Guest
Nagyméretű kivácsolt darabok, belül autofrettage és hegesztés helyett csavarkötések.

Mondjuk nekem már a karima egy kisebb szívrohmat okozott. A nagynyomású alkalmazásoknál nem ilyen a kialakítás és egy robbantókamra vígan nagynyomású berendezés.
Én totál nem értek a témához, de mintha egy rakás varrat is lenne a cuccon.
Az orosz koncepció lehet, hogy pont arra épül, hogy engedjen el afféle gyűrődő zónaként?
Bár ez elég ostoba ötletnek tűnik n+1 ok miatt.
 

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 788
18 107
113
Én totál nem értek a témához, de mintha egy rakás varrat is lenne a cuccon.
Az orosz koncepció lehet, hogy pont arra épül, hogy engedjen el afféle gyűrődő zónaként?
Bár ez elég ostoba ötletnek tűnik n+1 ok miatt.
Eleve ott kezdődik, hogy egy robbantókamrának dinamikus igénybevételt kell kiállni, amihez az a robbanás ereje definiálja az anyagot és az anyagminőséget.

Minél gyengébb az anyag, annal vastagabb szelvényvastagság kell, viszont minél vastagabb az anyag, annál inkább fog ridegen viselkedni - mert a falvastagság irányú feszültkomponens is egyre hangsúlyosabb lesz, így előáll a háromtengelyű feszültségi állapot, amit el akarsz mindenáron kerülni. (1)

A következő pont, hogy egy dinamikus igénybevételnek kitett berendezésben megpróbálsz minden lehetséges bemetszést/feszültségkoncetrátort elkerülni, itt a hegesztés - főleg úgy, hogy a takarósor nincs síkba köszörülve - kifejezetten nagy feszültséggyűjtő pont. (2)

Tetézve mindezt azzal, hogy ezt alacsony hőmérsékleten (3) használod és robbantasz benne, garantált, hogy szétreped, ezért nagyon balesetveszélyes. Ez a cucc szerintem egyszer használatos, majd kuka - de könyörgöm...

Nyomáspróba során mindenki tiplizik, még akkor is, ha vízzel megy a nyomáspróba. Ha gázzal történik a nyomáspróba, akkor meg egyenesen evakuálnak mindent és mindenkit, plusz azonnal úgy kezdesz, hogy minden első kategóriás nyomástartó varrat 100%-ban vizsgált.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
53 535
90 599
113
Eleve ott kezdődik, hogy egy robbantókamrának dinamikus igénybevételt kell kiállni, amihez az a robbanás ereje definiálja az anyagot és az anyagminőséget.

Minél gyengébb az anyag, annal vastagabb szelvényvastagság kell, viszont minél vastagabb az anyag, annál inkább fog ridegen viselkedni - mert a falvastagság irányú feszültkomponens is egyre hangsúlyosabb lesz, így előáll a háromtengelyű feszültségi állapot, amit el akarsz mindenáron kerülni. (1)

A következő pont, hogy egy dinamikus igénybevételnek kitett berendezésben megpróbálsz minden lehetséges bemetszést/feszültségkoncetrátort elkerülni, itt a hegesztés - főleg úgy, hogy a takarósor nincs síkba köszörülve - kifejezetten nagy feszültséggyűjtő pont. (2)

Tetézve mindezt azzal, hogy ezt alacsony hőmérsékleten (3) használod és robbantasz benne, garantált, hogy szétreped, ezért nagyon balesetveszélyes. Ez a cucc szerintem egyszer használatos, majd kuka - de könyörgöm...

Nyomáspróba során mindenki tiplizik, még akkor is, ha vízzel megy a nyomáspróba. Ha gázzal történik a nyomáspróba, akkor meg egyenesen evakuálnak mindent és mindenkit, plusz azonnal úgy kezdesz, hogy minden első kategóriás nyomástartó varrat 100%-ban vizsgált.

Nem lehet, hogy simán csak túlhűtötték? Azt írta valaki, hogy eddig ilyen hideget nem szimuláltak mint amit a teszten.
 

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 788
18 107
113
Nem lehet, hogy simán csak túlhűtötték? Azt írta valaki, hogy eddig ilyen hideget nem szimuláltak mint amit a teszten.
Igazából ez tűrés-teszt. Adott az igénybevétel nagysága és ahhoz keresik meg az a hőmérsékletet, ahol az adott vastagságú anyag a szívós-képlékeny viselkedésből átvált ridegbe.

Ezt a hétköznapi életben egy ingával csinálják. Adott a próbatest (10×10x55mm) és középen van egy 1mm mély bemetszés, a bemetszés pedig 0,2mm sugarú a közepén. Ezt feltámasztod a két végén úgy, hogy a bemetszés az inga kalapácsának átellenes oldalán legyen.

Az inga kalapácsának mozgási energeriája konstans, mondjuk 300 Joule. Ha az anyagod rideg egy bizonyos hőmérsékleten, akkor az ütközéskor minimális energia emésztődik fel, szinte ugyanoda lendül vissza az inga (mínusz csapsúrlodás és légellenállás). Ellenben ha nagyon szívós az anyag, akkor lehet, hogy el sem töri a 300 Joule energiájú kalapács. Ezt hívják ütőmunkának.

A páncélokhoz használt acéloknál ez olyan -60°C-n még szívós, majd a hőmérséklet csökkenésével egyre inkább lesz rideg az anyag. Ez tök egyszerű teszt, csak éppen nem a páncél minősítésére való...

Itt a gond az, hogy a becsapódó lövedék sebessége mondjuk 1700m/s, az ütőmunkánál meg legfeljebb 6m/s. Ilyen igenybevételi sebességnél az anyag dinamikusan felkeményedik - ezt képzeld úgy, hogy próbálj meg átszúrni lassan egy krumplit egy szívószállal.. A szívószál kihajlik és nem megy. Most próbáld meg gyorsan! Ha nem figyelsz, akkor a kezedet is át tudod szúrni...

Nagyjából ezért kell nekik robbantókamrázni és megtalálni azt a hőmérsékletet, ahol az rideh-szívós átmenet kezdődik. Az gond lenne, ha mondjuk ez +20°C-on következne be. Vagy mondjuk az anyag bírná -60°C-ig, de csak 8mm vastagságban. Ezért kell ezt különböző vastagságban és hőmérsékleten elvégezni. Ebből kapnak egy burkológörbét, hogy akkor 1700m/s-os becsapódásnál az M tömegű penetrátor esetén az X anyag 40mm-es falvastagsággal még -60°C-on is szívós, de 60mm esetén már -20°C-on átmegy ridegbe.

Magyarul: ha becsapdódik a lövedék, akkor a becsapodás elgőzölése/fröccsenése mellett nem törik el télen az egész lemez pluszba x darabra, hanem egyben marad - maximum átlyukad.

Főként ezért sem lehet "csak" magában a keménységet növelni, mert ez mindig a szívósság rovására megy.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
53 535
90 599
113
Igazából ez tűrés-teszt. Adott az igénybevétel nagysága és ahhoz keresik meg az a hőmérsékletet, ahol az adott vastagságú anyag a szívós-képlékeny viselkedésből átvált ridegbe.

Ezt a hétköznapi életben egy ingával csinálják. Adott a próbatest (10×10x55mm) és középen van egy 1mm mély bemetszés, a bemetszés pedig 0,2mm sugarú a közepén. Ezt feltámasztod a két végén úgy, hogy a bemetszés az inga kalapácsának átellenes oldalán legyen.

Az inga kalapácsának mozgási energeriája konstans, mondjuk 300 Joule. Ha az anyagod rideg egy bizonyos hőmérsékleten, akkor az ütközéskor minimális energia emésztődik fel, szinte ugyanoda lendül vissza az inga (mínusz csapsúrlodás és légellenállás). Ellenben ha nagyon szívós az anyag, akkor lehet, hogy el sem töri a 300 Joule energiájú kalapács. Ezt hívják ütőmunkának.

A páncélokhoz használt acéloknál ez olyan -60°C-n még szívós, majd a hőmérséklet csökkenésével egyre inkább lesz rideg az anyag. Ez tök egyszerű teszt, csak éppen nem a páncél minősítésére való...

Itt a gond az, hogy a becsapódó lövedék sebessége mondjuk 1700m/s, az ütőmunkánál meg legfeljebb 6m/s. Ilyen igenybevételi sebességnél az anyag dinamikusan felkeményedik - ezt képzeld úgy, hogy próbálj meg átszúrni lassan egy krumplit egy szívószállal.. A szívószál kihajlik és nem megy. Most próbáld meg gyorsan! Ha nem figyelsz, akkor a kezedet is át tudod szúrni...

Nagyjából ezért kell nekik robbantókamrázni és megtalálni azt a hőmérsékletet, ahol az rideh-szívós átmenet kezdődik. Az gond lenne, ha mondjuk ez +20°C-on következne be. Vagy mondjuk az anyag bírná -60°C-ig, de csak 8mm vastagságban. Ezért kell ezt különböző vastagságban és hőmérsékleten elvégezni. Ebből kapnak egy burkológörbét, hogy akkor 1700m/s-os becsapódásnál az M tömegű penetrátor esetén az X anyag 40mm-es falvastagsággal még -60°C-on is szívós, de 60mm esetén már -20°C-on átmegy ridegbe.

Magyarul: ha becsapdódik a lövedék, akkor a becsapodás elgőzölése/fröccsenése mellett nem törik el télen az egész lemez pluszba x darabra, hanem egyben marad - maximum átlyukad.

Főként ezért sem lehet "csak" magában a keménységet növelni, mert ez mindig a szívósság rovására megy.
A kamrára gondoltam. Hogy az lett túl hideg és azért tört el.
 
  • Hűha
Reactions: Miskolci Ogre
W

Wilson

Guest

Ugy tűnik, felébredtek a paraziták, rájöttek, mennyi pénz lehet ebben is és ne már csak a zsidók vigyék el mindet... :D
Csodálkoztam is, hogy ezt a "zsíros koncot" ott hagyták a pajeszosoknak....
 
  • Tetszik
Reactions: kamm
W

Wilson

Guest
Milyenek Oroszország tanképítési kilátásai....

Какими видят перспективы танкостроения России


Hogyan látják a tankok fejlődésének kilátásait Oroszországban A "Tankpark kilátásai a világtrendek figyelembevételével" című cikk a hadsereg és az ipar képviselői által az orosz tankflotta jövőjéről tartott tudományos-gyakorlati konferencián folytatott megbeszélés eredményeit mutatja be.

Az eredményekből néhány érdekes következtetést lehet levonni. Ezek közül néhányat szeretnénk részletesebben ismertetni a jövő harckocsijának elrendezése, tűzereje, robotizálása és a harckocsi parancsnoki irányíthatósága tekintetében.

A harckocsi elrendezése..

A szakértők megjegyezték, hogy a tank koncepciója nem egyértelmű, mivel a jövőbeli háborúk várható jellegét különbözőképpen közelítik meg. A harckocsiknak egyrészt meg kell felelniük a nagyszabású hadviseléssel szemben támasztott követelményeknek, másrészt meg kell felelniük a különböző intenzitású helyi konfliktusoknak is, beleértve a városi hadviselést is, amelyek a harckocsi koncepciójának különböző megközelítését igénylik. A harci műveletek típusától függően a harckocsival szemben támasztott követelmények alapvetően eltérőek lesznek, és az elrendezési terveket másképp lehet elfogadni. A szakértők arra a következtetésre jutottak, hogy a nagy intenzitású konfliktusokban egy klasszikus elrendezésű, emberes harckocsira lenne szükség, háromfős, legénységgel.

Az 1980-as években tanulmányoznom kellett a legénység létszámának indokoltságát, majd a legénység leterheltségének elemzése alapján egyértelműen arra a következtetésre jutottam, hogy a legénység minimális létszáma három fő. Az elemzés azt mutatta, hogy nem lehet kombinálni a harckocsiparancsnoknak a harckocsi és egysége irányításában, valamint a célpontok felkutatásában betöltött funkcióit a lövésznek a tüzelésben betöltött funkcióival, és a kétfős személyzetű harckocsi létrehozásának kérdése ekkor lezárult.

Itt kell megjegyezni, hogy a T-34-76-os és T-60-as (T-70-es) harckocsikban a tényleges harctéren szerzett tapasztalatok is bizonyították az ilyen kialakítás alkalmatlanságát, ahol a parancsnoki és lövészi funkciókat egyesítették.

Tehát minden valószínűség szerint a hagyományos harckocsi elrendezés a belátható jövőben is megmarad, egyelőre nincsenek hatékony technikai eszközök a harckocsi vezetési, tüzelési és interakciós funkcióinak automatizálására, valamint a személyzet létszámának csökkentésére.

A helyi, kis intenzitású konfliktusok esetén a harcfeladattól függően különböző típusú (nehéz és könnyű) fegyverzettel - , beleértve a speciális feladatokra tervezett robotizált harckocsikat is - lehetségesek az alkalmazàsi lehetőségek.

A pilóta nélküli torony kérdése, amely az Armata harckocsi elrendezésének alapja, egyelőre nyitva marad. Túl kevés információ áll rendelkezésre ahhoz, hogy objektíven értékelni lehessen egy ilyen elrendezés pozitív és negatív tényezőit, időre van szükség ahhoz, hogy a meghozott döntéseket valós üzemeltetési körülmények között teszteljük.

Robotizált harckocsi..

Szakértők szerint a robot harckocsik széles körű bevezetése a közeljövőben nem várható. A kutatás és fejlesztés stádiumában vannak, és ezek az eredmények fogják eldönteni az ilyen típusú páncélozott járművek fejlesztési irányát. Ez a megközelítés érthető, hiszen egyelőre nincs taktika az ilyen páncélozott járművek alkalmazására, nincsenek ésszerű taktikai és technikai követelmények velük szemben, és nem állnak rendelkezésre hatékony technikai eszközök a szükséges funkciók ellátására.

Egy robotizált harckocsi létrehozásához nem annyira a harckocsikat tervező szakemberek, mint inkább a szakosodott szervezetek erőfeszítései szükségesek egy alapvetően új robotizált rendszer létrehozásához. Egy ilyen harckocsinak például jó "szemekre" van szüksége ahhoz, hogy integrált képet alkosson a harctéri terepről, és ezt a képet ne egy monitoron, hanem a kezelő szeméhez csatlakoztatott stabilizált információs kijelzőn (sisakra szerelt kijelző vagy látómező-látóeszköz) mutassa be a személyzet tagjainak. Egy ilyen rendszer nem hozható létre áttekintő kamerákkal és monitorokkal; alapvetően új technológiai megoldásokra van szükség, amelyek még nem léteznek.

Szintén szükség van szélessávú, interferenciának ellenálló és biztonságos audio- és videoátviteli csatornákra, amelyek aktív interferencia mellett is működnek, és feltehetően új fizikai elveken alapulnak.

Meg kell jegyezni, hogy a T-72B3 alapján készült robotizált harckocsi bevezetésére irányuló jelenlegi palliatív kísérletek nem tartják magukat, és nem vezethetnek pozitív eredményekhez. Sok mindent írtak már erről a tankról, amely elsősorban a BMPT "Terminátor" ötletét próbálja népszerűsíteni, csak távirányítással, amely semmiképpen sem találhat helyet magának a hadseregben.

Természetesen szükség van ilyen munkára, de ezt úgy kell tekinteni, mint lehetőséget a harckocsi robotizálásának technikai megoldásainak kidolgozására, az ilyen harckocsi használatához szükséges rendszerek és algoritmusok létrehozására, és esetleg egy rádióvezérlésű harckocsi egyszerűsített változatának megtervezésére, amely az elavult járművek flottáján alapul, és a felderítés, aknamentesítés, erődítmények megsemmisítése stb. speciális feladatainak megoldására szolgál.

Nem valószínű, hogy egy teljes értékű robotizált harckocsit lehetne létrehozni egy korábbi generációs, nem ilyen feladatokra tervezett harckocsi alapján: egy elöregedő járműpark használatára alkalmas átmeneti változatként ez teljesen megfelelő, a kérdés csak az ilyen átalakítás költségeinek és hatékonyságának felmérése.

A robotizált harckocsi megalkotása a páncélozott járművek fejlesztésének külön szakterülete, amely a jármű céljának meghatározásával, taktikai alkalmazásának és harci alakzatokban való elhelyezésének kidolgozásával, taktikai és műszaki jellemzőinek igazolásával, a harctéren a fegyveres erők más ágaival való együttműködésének összehangolásával, a harckocsi egyes rendszereire vonatkozó követelmények kidolgozásával és a fejlesztők és gyártók körének meghatározásával kezdődik, akik minden szükségeset a harckocsihoz szállítanak. Ez egy olyan jelentős tevékenység, amely a nyilvánosan elérhető információk alapján még nem kezdődött el, és amelynek eredményétől függ, hogy az ilyen típusú páncélozott járműveket hogyan fogják fejleszteni. Rövid távon tehát marad a klasszikus háromszemélyes harckocsi kifejlesztése, amelynek fő fegyverzetét egy minden időjárási körülmények között hatékony tűzvezető rendszer alkotja.