Az orosz T-72B3 harckocsik torony rácsozásához egy kis adalék...egy 2020 szeptemberi cikk formájában...
A védelmi minisztérium megváltoztatta a harcjárművek korszerűsítésével kapcsolatos hozzáállását ettől az évtől kezdve minden szállítási szerződésben további páncélrácsok rögzítésére kell felszerelni.
С
Fotó: Vitaly Kuzmin
A múlt héten ért véget a Hadsereg 2020 katonai és műszaki fórum. A kiállításon a fegyverek és katonai felszerelések legújabb, többek között kísérleti példányai mellett a sorozatgyártású harcjárművek széles választéka is szerepelt. Figyelemre méltó, hogy a bemutatott harckocsik, gyalogsági harcjárművek és páncélozott személyszállító járművek számos modellje további védelmi elemekkel, többek között rács pajzsokkal volt felszerelve. Az orosz hadsereg az elmúlt néhány évben programot hajtott végre a páncélozott járművek védelmének növelése érdekében. A legújabb T-90M és T-80BVM harckocsik és BMPT harcjárművek jellemzői a rácsos vêdelem és a kiegészítő páncélelemek. Ezen túlmenően, az idei évtől kezdve a BMP-3-ra (és esetleg a BTR-82-re) vonatkozó valamennyi szerződésben szerepel az a követelmény, hogy a hareceszközöket további védőfelszerelésekkel kell felszerelni.
A 2010-es évek elején a védelmi minisztérium meglehetősen szkeptikusan állt a harcjárművek ilyen jellegű módosításaihoz. A harckocsik speciális páncélzatának - az úgynevezett "városi harci felszerelés" - projektjét többször is kezdeményezték, majd hirtelen leállították. Számos orosz katonai szakértő bírálta az amerikai tapasztalatokat, miszerint a páncélozott járműveket az iraki harci műveletek során kiegészítő védelemmel látták el. Az ukrán harckocsik, BMP-k és APC-k is rendkívül negatív kritikát kaptak. Ezeket az extra rácsos pajzsokkal ellátott járműveket az ukrán fegyveres erők és a nemzeti gárda tömegesen használta az ország délkeleti részén zajló harcokban.
A közelmúltig az Orosz Fegyveres Erők korlátozott tapasztalatokkal rendelkeztek a rácsháló és a kiegészítő páncélzat alkalmazásával kapcsolatban. A második csecsen háború alatt speciális készleteket gyártottak a BTR-80-as páncélozott személyszállító járművek továbbfejlesztésére. Az előállított darabszám nem ismert. De feltehetően körülbelül ezer körüli darabszámról beszélünk. A harci műveletek befejezése után három, T-62-es harckocsikkal felszerelt zászlóaljat átalakítottak. A járművek a 42. gépesített gàrda lövészhadosztály 70., 71. és 291. ezredéhez tartoztak. A harckocsik oldalára rácshálót szereltek, és a torony hátsó részét is lefedték. A rácsos "hatvankettedik" 2009-ig szolgált, amikor a hadosztályt feloszlatták, és ezredeit gépesített lövészdandárrá szervezték át.
Érdemes megjegyezni, hogy a "csecsen" T-62-esek részt vettek a 2008. augusztusi dél-oszétiai harcokban. Legalább egy jármű elveszett. Augusztus 10-én a 71. ezred egyik harckocsiját tisztázatlan körülmények között találat érte Cshinvalban. Parancsnoka, Neff főhadnagy meghalt. Az orosz hadsereg szakértői több tanulmányban és tudományos konferencia jegyzőkönyvében kifejtették a kiegészítő páncélvédelem hiányosságait. A rácsok különösen a harcjárművek futóművét terhelik. Ez esetleges meghibásodásokhoz, valamint az élettartam lerövidüléséhez vezet.
ELSŐ IDŐK
2012-2013-ban a védelmi minisztérium elindított egy úgynevezett városi harckocsi projektet. A T-72-es és T-90-es harckocsik speciális védelmi készleteiről volt szó, amelyek a városi területeken folytatott harci műveletekhez hivatottak alkalmassá tenni őket. A készleteket a tervek szerint raktárakban tartották volna. És szükség esetén telepíteni is fogják őket. Ezután a katonai tárca forrásai megadták a hozzávetőleges paramétereket. A törmelék leküzdésére a városi tankot buldózer lapáttalszerelik fel. Ezenkívül a harckocsi alját páncéllemezekkel erősítik meg az aknák elleni védelem érdekében. A források szerint a harckocsitest körül "egy speciális rácsot rögzítenek, amely felrobbantja a hordozható páncéltörő rendszerek robbanófejét, mielőtt az érintkezne a páncélzattal.
A készlet létrehozását az Acélkutató Intézetnek kellett volna elvégeznie. Az intézet azonban megjegyezte, hogy akkoriban a katonasággal folytatott tárgyalások előzetes jellegűek voltak. A Tudományos Kutatóintézet képviselője különösen azt nyilatkozta, hogy "jelenleg a védelmi minisztériummal a szóbeli tárgyalások szintjén dolgozunk, így a készlet végleges paramétereit, beleértve az árat is, csak az összes dokumentum véglegesítése után határozzák meg.
Ugyanebben az évben a Nyizsnyij Tagilban megrendezett orosz fegyverkiállításon az UralVagonZavod vállalat egy T-72B3 harckocsit mutatott be városi harcra. Úgy tűnik, hogy a jármű egy proaktív Uralvagonzavod konstrukció volt, amit a jellegzetes sivatagi cikcakkos álcázási színezés is
A harckocsit buldózerpengével, kiegészítő dinamikus védelemmel (amely a harckocsi minden oldalát teljesen lefedte), valamint a torony oldalát és hátulját borító rácsokkal látták el. A parancsnoki állomást speciális páncélvédőkkel látták el. A "városi" T-72B3 fő jellemzője azonban az aktív védelmi rendszer volt. A statikus bemutató mellett a harckocsi dinamikus gépbemutatón is részt vett. Leküzdötte az akadályokat, és ágyúval és géppuskával célpontokat talált el. Összességében a tank jó mozgékonyságot mutatott. Külsőleg nem tűnt úgy, hogy a "városi újdonság" futási tulajdonságait tekintve alulmaradna a szokásos "hetvenkettes" és "kilencvenes" modellekkel szemben.
Figyelemre méltó, hogy a rácsos pajzzsal felszerelt T-72-es és T-90-es is a RAE-n volt látható, mégpedig abban az évben először. Ezek, akárcsak a "városi" T-72B3-on, a tankok hátsó részét és tornyát fedték. A városi harckocsi készletekkel kapcsolatos munka csaknem hét évig húzódott. Egyes források szerint a munkát teljesen leállították, majd újrakezdték. Csak tavaly tavasszal jelentette ki egy interjúban Szergej Bibik vezérőrnagy, a Páncélozott Járművek Főigazgatóságának kinevezett vezetője: "A helyi fegyveres konfliktusok során szerzett tapasztalatok lehetővé tették számunkra, hogy befejezzük a munkát a harckocsik és gyalogsági harcjárművek modern kiegészítő védelmi készleteinek kifejlesztésén a városi terepen való működésükhöz.
2020-ban a készleteket már a csapatokhoz fogják szállítani. A SABTU vezetője azonban nem pontosította, hogy a "városi készlet" milyen elemeket tartalmaz. Az új "test páncélzatú" harckocsikat és páncélozott gyalogsági harcjárműveket még nem mutatták be kiállításokon és nyilvános bemutatókon. Az újdonságokról egyelőre a közösségi médiában sincsenek még képek.
A PÁNCÉLVÉDELEM MESTERMŰVEI
Egyértelmű, hogy Szergej Bibik vezérőrnagy interjújában a "helyi fegyveres konfliktusok" tapasztalataira utal. Kétségtelen, hogy szíriai harci műveletekről van szó. Ott a kormánycsapatok egész "remekműveket" alkottak páncélozott védőelemek és rácsok felhasználásával. Valószínűleg ez az oka annak, hogy a Védelmi Minisztérium további páncélvédelmet és szerel fel a harckocsikra, és páncélozott személyszállító járművekre.
2014. május 9-én a győzelem napi felvonuláson bemutatták az első teljesen új fejlesztésű harcjárműveket, a T-14 Armata harckocsikat és a T-15 nehéz gyalogsági harcjárműveket.
A dinamikus védelem mellett mindkét jármű rácsos pajzsot kapott. Ezek a harckocsi test hátsó részét borították. Azóta a dinamikus oldalvédelem, valamint az oldalsó és a tornyokon lévő lamellás pajzsok minden modern orosz harckocsin kötelezőek.
A legújabb T-80BVM és T-90M harckocsik ilyen elemekkel vannak felszerelve.
A T-90M-en egy eredeti elemet hajtanak végre páncéltörő rakétarendszerektől rács formájában. Fotó: RIA Novosztyi
Ezzel kapcsolatban figyelemre méltó, hogy a páncéltörő rakétarendszerek elleni védelem egy meglehetősen eredeti elemét vezették be a Ninety-M-en. Ezek a kábelek többféle súllyal rendelkeznek. Ezek a torony aljára vannak rögzítve, és a harckocsi testig terjedő teret fedik le. Elméletileg egy ilyen akadályba ütközve a rakéta robbanófejének fel kellene robbannia. Korábban ilyen passzív védelmi elemeket használtak az izraeli hadseregben a Merkava és a Magach harckocsikon (az amerikai M-60 harckocsi továbbfejlesztett változata).
De a legérdekesebb példa arra, hogy a kiegészítő páncélvédelmet a harckocsik harci képességeinek radikális növelésére használják, a T-72B3M. Amióta a B-hármasokat elkezdték szállítani a csapatoknak, ezeket a járműveket épp gyenge védelmük miatt éles kritikák érték. A média már 2013-ban is arról számolt be, hogy a T-90-es tankok helyett az új harckocsikról lemondanak. A katonai részleg forrásai különösen azt a tényt említették az egyik panaszként, hogy a dinamikus védelmi elemek csak a torony elejét és a jármű oldalainak elejét fedték le. A B-hármas továbbfejlesztett változatáról az első fotók először 2017-ben jelentek meg. Ezek a járművek ekkor a Déli Katonai Körzet újonnan alakult 150. Gépesített Lövészhadosztályánál álltak szolgálatba. 2018-ban az újdonságot hivatalosan először az Army-2018 katonai és műszaki fórumon mutatták be. A T-72B3M mostantól hivatalosan is részt vesz a Vörös téren megrendezett győzelmi felvonuláson, az újdonságot a Taman hadosztály 1. gárdista harckocsiezrede is megkapta.
A harckocsi harci képességeit a torony oldalaira és oldalaira szerelt kiegészítő védelemmel növelték. A harckocsi hátsó részét is hagyományosan lamellás pajzsok fedték. A dinamikus védelem oldalsó elemeit egy speciális puha burkolat veszi körül. Ezért könnyen felszerelhetőek, és nem növelik jelentősen a harcjármű tömegét.