Harckocsik harctéri alkalmazása

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 317
60 791
113
Elvileg T-62 által kilőtt Chieftain van a képen:
IMGxieH.jpg
 

gorkamorka

Well-Known Member
2021. május 13.
1 299
2 218
113
1A33 tűzvezetőrendszer a T-64B-ben és T-80B-ben volt. Amikor megjelent a 70-es évek második felében, ez volt a világon a csúcs. Tény hogy a Leopard-2 és az Abrams tűzvezetőrendszere jobb volt nála, de nem sokkal!
A Challenger-1-ben lévő IFCS meg alig volt jobb mint a T-72-ben található TPD-K1. Az 1A33 messze fejlettebb és jobb volt nála, annak ellenére hogy öregebb.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 590
34 332
113
megcsillagozva: a 70-es években ez nem volt igaz...

de a 60-as években a szovjetek még stadiometrikus távolságmérést használtak...a T64-el jött a sztereoszkópos...a 80-as évekről meg aztán tényleg ne is beszéljünk...
60as években alighanem a T64 volt messze mindenben a legjobb-ha éppen hajlandó volt működni.70es években az occsó T72A jobb volt minden nyugati vasnál,a kiforrott T64B meg messze jobb.
A mikroelektronika fejlődése tett be az oroszoknak.Abban sem a mérnökök tudása volt a probléma,hanem az ipar teljesitőképessége.
 
S

speziale

Guest
60as években alighanem a T64 volt messze mindenben a legjobb-ha éppen hajlandó volt működni.70es években az occsó T72A jobb volt minden nyugati vasnál,a kiforrott T64B meg messze jobb.
A mikroelektronika fejlődése tett be az oroszoknak.Abban sem a mérnökök tudása volt a probléma,hanem az ipar teljesitőképessége.

azzal egyet értek hogy a szovjetek a 70-es években voltak a csúcson...mind gazdasági mind technológiai oldalon ekkor voltak a legközelebb a nyugathoz...
azzal, hogy az mbt-70 kukázódott nyugaton lényegében kimaradt egy generáció a tankoknál...de szerintem a US légierő/SZU égvédelem viszonylatában is ekkor voltak a legerősebbek....
igazából én is azt gondolom, hogy a mikroelektronika terén meglévő lemaradás volt az amivel utána egyre kevésbé tudtak már mit kezdeni
 
  • Tetszik
Reactions: endre and bel

gorkamorka

Well-Known Member
2021. május 13.
1 299
2 218
113
Meg a szovjet rendszer kifulladása.Gazdaságilag nem birták a versenyt.
Igazad van, de szerintem még az összeomlás előtt sikerült volna rendszerbe állítani és elindítani a gyártását az Objekt-490A-nak, ha az UVZ nem keveri annyira a szart. Különösen azért, mert Harkov és Leningrád valamilyen szinten képesek volt félretenni az ellentéteiket, és tudtak együttműködni. (tervben volt a T-80U és T-80UD teljes egységesítése a motorokat leszámítva)
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 590
34 332
113
azzal egyet értek hogy a szovjetek a 70-es években voltak a csúcson...mind gazdasági mind technológiai oldalon ekkor voltak a legközelebb a nyugathoz...
azzal, hogy az mbt-70 kukázódott nyugaton lényegében kimaradt egy generáció a tankoknál...de szerintem a US légierő/SZU égvédelem viszonylatában is ekkor voltak a legerősebbek....
igazából én is azt gondolom, hogy a mikroelektronika terén meglévő lemaradás volt az amivel utána egyre kevésbé tudtak már mit kezdeni
De az 50es években is a T54 már éjjellátós tűzvezető rendszerrel volt sorozatgyártva,mig a Centurionnak meg egy belövő npu-ja volt......
 
  • Tetszik
Reactions: bel

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 590
34 332
113
Igazad van, de szerintem még az összeomlás előtt sikerült volna rendszerbe állítani és elindítani a gyártását az Objekt-490A-nak, ha az UVZ nem keveri annyira a szart. Különösen azért, mert Harkov és Leningrád valamilyen szinten képesek volt félretenni az ellentéteiket, és tudtak együttműködni. (tervben volt a T-80U és T-80UD teljes egységesítése a motorokat leszámítva)
Kommunista rendszer igy működött.
 

gorkamorka

Well-Known Member
2021. május 13.
1 299
2 218
113
De az 50es években is a T54 már éjjellátós tűzvezető rendszerrel volt sorozatgyártva,mig a Centurionnak meg egy belövő npu-ja volt......
Kicsit tegyük helyre a dolgokat... T-54/55/62/72-ben nem volt tűzvezető rendszer. Sőt, még a T-64-ben és T-80-ban sem.
Tűzvezető rendszere egyedül a T-64B, T-80B,U,UD-nek és kicsit alacsonyabb szinten a T-55M/AM/AMV és T-62M/MV-nek volt.

A belövő géppuska mondjuk tényleg rakás szar volt :) A zsidók elég hamar ki is kapták a Centurionjaikból :)
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 590
34 332
113
Kicsit tegyük helyre a dolgokat... T-54/55/62/72-ben nem volt tűzvezető rendszer. Sőt, még a T-64-ben és T-80-ban sem.
Tűzvezető rendszere egyedül a T-64B, T-80B,U,UD-nek és kicsit alacsonyabb szinten a T-55M/AM/AMV és T-62M/MV-nek volt.

A belövő géppuska mondjuk tényleg rakás szar volt :) A zsidók elég hamar ki is kapták a Centurionjaikból :)
De,tűzvezető rendszer volt már azokban is,csak korabeli szinvonalon.A felderitő-célzó és lőelembeállitó berendezések együtese a tűzvezető rendszer.Csak 60 éve még nem volt automatizált,pláne nem autómatikus tűzvezető rendszer.
 
S

speziale

Guest
1A33 tűzvezetőrendszer a T-64B-ben és T-80B-ben volt. Amikor megjelent a 70-es évek második felében, ez volt a világon a csúcs. Tény hogy a Leopard-2 és az Abrams tűzvezetőrendszere jobb volt nála, de nem sokkal!
A Challenger-1-ben lévő IFCS meg alig volt jobb mint a T-72-ben található TPD-K1. Az 1A33 messze fejlettebb és jobb volt nála, annak ellenére hogy öregebb.

az mondjuk érdekelne, hogy a t64b tűzvezető rendszere miben volt jobb az L1a4-nél
 

gorkamorka

Well-Known Member
2021. május 13.
1 299
2 218
113
De,tűzvezető rendszer volt már azokban is,csak korabeli szinvonalon.A felderitő-célzó és lőelembeállitó berendezések együtese a tűzvezető rendszer.Csak 60 éve még nem volt automatizált,pláne nem autómatikus tűzvezető rendszer.
A szovjetek szerint nem volt. Elég megnézni a manuálokat. Tűzvezető rendszer = Система управления огнём (СУО), ilyen pedig egyedül az 1A33 (T-64B, T-80B), 1A45 (T-80U,UD, T-90) és a Volna. (T-55AM, T-62M)
Pl. a T-72-nél a TPD-K1 attól még hogy van egy lézertávmérője, nem tűzvezetőrendszer. A szovjet is csak úgy utal rá, mint célzókészülék-távmérő (прицел-дальномер). Egyetlen adattal dolgozik, a távolsággal, lényegében ez csak egy egyszerű lőelemképző.

Ezzel szemben pl. az 1A33-nak ott van a távolság, légnyomás, hőmérséklet, töltethőmérséklet, szélsebesség, csőtengelydőlés. A torony forgási sebességéből és a távolságból automatikusan számolja az előretartást. Az irányzóműszer (1G42) főtükre ráadásul két síkban stabilizált (amúgy ezt az Abrams a 90-es évekig nem tudta!), és csak akkor teszi lehetővé a rendszer a tűzmegnyitást ha a főtükör és a löveg stabilizátora között az eltérés a tűréshatáron belül van. N.Moran úgy határozta meg, hogy a valódi tűzvezetőrendszereknél az irányzó nem a tornyot és a löveget irányítja, hanem mindössze az optika főtükrét. A tornyot és a löveget maga a rendszer vezérli. Ez különben tökéletesen látszik ezeken a videókon:
Itt a löveg rögzített, de az optika főtükre stabilizált üzemben van:
Itt meg az automatikus előretartás számítás látszik jól. Ismét az irányzó csak a főtükröt irányítja, a löveget és a tornyot a rendszer kezeli. Ez minden modern tűzvezetőrendszernél így működik, akár keleti, akár nyugati.

 
S

speziale

Guest
+egy jó fél évtizeddel korábban jelent meg. Így elég vicces összehasonlítani a kettőt. Annak ellenére, hogy amúgy a leo1A4 egy jól sikerült modernizáció voltm

látom megint gondban vagy az évszámokkal...segítek:

"On 3 September 1976, the T-64B and the T-64B1 were declared good for the service, featuring the improved D-81Tm gun (2A46-2) with a 2E26M stabiliser, a 6ETs40 loader and a 1A33 fire control, including"