[HUN] Vadászgépek beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
13 305
33 319
113
Megint egy apró de lényeges csúsztatas, oroszok repülték a szuhojokat, ukránok a migeket. Zsoldosok. Igen, a szuhoj azért amit mondtál, leginkább az üzemanyag miatt nyert ott. Senki nem vitatja hogy a Szu27 nagyobb harcértékű mint a 29-es. A 27 arról szólt, hogy rengeteg üzemanyag férjen bele, a 29 meg nem. Ott az kijött.

Meg az is, hogy a rakéták (R-27, R-73) kb. a Sparrow és a Sidewinder 60-as évek végi változatainak vietnami tapasztalataihoz hasonlóan teljesítettek.

Annak meg a 9.12 nél a kopoltyú. Amiért a 9.12 ha rövidebb hatótávolsággal, de legalább tud üzemelni most is mindenféle retkes meg toldozott foltozott retek futóról, ahonnan pl. a csoda F16 nem, vagy csak extra előkészítés utan tud.

Aztán rájöttek a mérnökök a MiG-nél, hogy a Szu-27-esen is használt lehajtható rács a beömlőbe is megoldás lehet a kopoltyú helyett, csak sokkal kisebb helyet vesz el.
 

mlace

Well-Known Member
2018. február 16.
1 963
5 353
113
Hajtómű kérdés ki volt már a htka-n tárgyalva, folyamatosan nőtt az üzemideje ahogy reszelték, ott van Allesmor hozzászólásában minden. Igen, nem érte el a kor nyugati szintjét. Hogy ezt hova tegyük, ahhoz kéne tudni az árakat, na meg hogy mire tervezték a két típust. Az hogy a 80-as években szart sem ért az a fegyverzet, nettó hülyeség, bocs. Olyan pilótával én is beszéltem aki repült 23ast meg 29est, és igen, voltak összehasonlítható rendszerek, meg volt amiben egész más dimenzió a 29es.

Ez már nem neked címezve csak általánosságban:
Az a baj hogy autóskártya szinten megy ez a vita. Az alap az, hogy mit mire terveztek. Hát az F-18-ast rohadtul nem arra mint amire a 29-est.
Utána meg kéne nézni hogy mire használtuk mi.
Namost, lehet hogy a 18-asra rá lehet tenni egy tucat amraam-ot és csinálni egy pr fotót. És? Teljesen abszurd függesztmény egy valós háborús helyzetben. Keró miből lesz mire ellövöldözi őket, napelemből? Vagy a légiharc közepette cikázó KC-ből?
Ellenben a 29-es képes elfogni egy gyors gépet is ami nem a hornet erőssége. Na most mi kb. ilyenekre használtuk air policy címén, és nem arra hogy lesöpörjük az iraki légierőt a hordozónkról.
Ha ez a vita tovább folyik akkor kiderül hogy F-22 alatt nincs élet ha azonosítani kell egy bizjetet.

Egyébként mindenki tegye hozzá már végre a naptárt a gondolataihoz. A 29-es egy hidegháborús frontvadász, aminek az élettartamát ahhoz mérték hogy jön a váltótípus, az M. Nem jött, összeomlott a szu. Nálunk megkésve, de elkezdődött az áttérés az állapot szerinti üzemeltetésre, a 22-es volt a tesztalany. A sárkány élettartam duplázható volt, ezt is írtam, ne abból induljunk ki hogy mi volt a szu idejében. Azt hogy valaki példának veszi hogy lepusztult, működésképtelen radarral bevetett szóló jugó gépeket lelőtt a teljes rendszerrel dolgozó Nato, kár kiemelni. Ha Pöcshuszárfélék nem értik ezek mit jelentenek akkor kár erről írogatni, nagy még a pótolnivaló. A baj az hogy a net meg a topgun olvasgatása nem az a forrás ami az alapvető rendszerszemléletet pótolja.
Amire ter
Annak meg a 9.12 nél a kopoltyú. Amiért a 9.12 ha rövidebb hatótávolsággal, de legalább tud üzemelni most is mindenféle retkes meg toldozott foltozott retek futóról, ahonnan pl. a csoda F16 nem, vagy csak extra előkészítés utan tud.

Buta szovjetok...

Amikor elhagytám az üa. miatt a kopotyút, megcsinálták a púpost, rácsapták az R77-est, egy fázisvezérelt radarral, mindjárt összemérhető lett egyből mindennel.

Tényleg a Szu-27 vonala lett választva helyette, de ha valaki ránéz Oroszország méreteire, talán értheti hogy miért.
Arra amire szánták rövid hatótávú jól manőverező "frontvadásznak" egy kissebb 1 hajtóműves gép lett volna ideális.Erre a szovjetek építettek egy közel F15 méretű/tömegű mig21 hatósugarú frontvadászt.
Bele kellett vágni kényszerből, mert a románoknak, szerbeknek, szlovákoknak volt, és a szomszédban háború dúlt. A nyugattól akkor, a 90-es évek elején csak levetett F-5-öst kaphattunk volna, mert "erőegyensúly". Persze elfogadhattuk volna az F-5-öst is, és az izraeliekkel korszerűsíteni. Vagy pedig elfogadni valamelyik zsidó korszerűsítési ajánlatot MiG-21MF/bisz-re (Elbit és IAI is volt). Akkor életben tartható lett volna a karbantartó bázis is (PVG, majd Dunai Repülőgépgyár). A Szu-22-est is repülni kellett volna mostanáig, mint a lengyelek. Netán szerezni helyettük AL-21F hajtóműveseket valami barterrel, vagy csak hajtóművet, és nagyjavításkor beletenni, a lengyelekkel közösen üzemeltetni. Akkoriban vonták ki a típust a volt SzU-ban mindenhol.



Azért mindent nem fogadnának el, állítólag a horvát (amiket ők újítottak fel ugye, botrány is volt, hogy használt alkatrészekkel tették vagy valami ilyesmi) és a román 21-eseket is megkaphatták volna, de nem kellett nekik. Sőt az ausztrálok szétrepült Hornetjei sem. Igaz arra emberük sem lenne, ki kéne képezni.
Átmeneti megoldást kerestünk.Erre írtam korábban arra ha valóban pár évben gondolkoztunk jó lett volna ex NDK/Szovjet Mig23 ML/MLD akár még a 21-eseink helyett is.Vagy ha már 29-es lett akkor becsültül volna meg.Erre szinte már a rendszeresítés után 1-2 évvel kerestük a vadonatúj! tipus váltótipusát.
 

amper

Well-Known Member
2011. december 12.
946
11 052
93
Meg az is, hogy a rakéták (R-27, R-73) kb. a Sparrow és a Sidewinder 60-as évek végi változatainak vietnami tapasztalataihoz hasonlóan teljesítettek.



Aztán rájöttek a mérnökök a MiG-nél, hogy a Szu-27-esen is használt lehajtható rács a beömlőbe is megoldás lehet a kopoltyú helyett, csak sokkal kisebb helyet vesz el.
Mi alapján teljesítettek úgy?

Nyugaton meg rá sem jöttek? Vagy csak változott a peremfeltétel?

Mi ebben olyan vicces?
Jelzem a cikket szlovákok jegyzik.... :oops:
Egy általánosabb meghibásodásokról szóló cikk a lengyelektől.
Felhívnám a figyelmet a követekező adatra:
2007 és 2015-öt közötti 8 évben összesen 39 hajtóműben volt probléma a nagy nyomású turbina meghibásodása. Mindez 1 századra vetítve (23 BLT)
Jaja, a szlovákoknál kiderült hogy nem is lehet velük repülni, amint meglett a váltótípus. Mondjuk náluk biztos az Alba is Rd33-mal ment, meg a Mi-24-esek, mert mindent lelaktak. A lengyeleknek jogosításuk sincs hozzá de megpróbálták kihagyni az oroszt és mókolni a gépeket. Rá is basztak. Ezek aztán a releváns példák.
Sajnálom hogy a szankciók miatt a lengyelek vették át a bolgár gépek hajtóműveinek javítását, majd azokat is lelakják. Érdekes előtte mentek, ahányszor ott voltam a gépek felét a levegőben vagy a kesziben láttam, pedig jobban kint volt a seggük a gatyából mint nekünk. Biztos halucináltam, a net jobban tudja :)
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
39 196
75 652
113

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 832
47 134
113
Jaja, a szlovákoknál kiderült hogy nem is lehet velük repülni, amint meglett a váltótípus.
Nem!
Ez csak 2 tanulmány a gép konstrukciós problémájáról. És ezek azért relevánsak, mert mindkét ország szopott velük eleget.
Különben hogyne lehetne velük repülni, csak milyen áron!
Akik meg rájöttek, hogy ez az egész egy nagy baromság, azok a csehek, románok, meg persze mi. De ezeket a példákat persze nagyvonalúan elengeded az éterbe. Nálunk volt utódja, de a másik 2 országban utód nélkül "múltak ki".
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 839
32 598
113
Basszus, Szu-27-esekkel szemben fogyott ki a kerójuk! Nézd már meg az a gép mennyit visz! Aztán nézz megy egy F-15A-t, hogy lásd mi a jellemző. Ugyanúgy kifogyott volna a 15-ös meg a 18-as is.
A gond az,hogy az F18 lelőtte volna a Suhojt Sparrowal(AMRAAMmal,ha van),vagy szemböl nem csak papiron inditható SW utolsó sorozatos változattal.......
Indiaiak se véletlenül akarták a Mica rakétát a Szuhojaira......
Pont a 18as jó példa a törzsközép problémáival
Mennyi fel-le szállást teljesitettek azok az F18ok hordozófedélzetről?Mennyi repült órát?
Tovább repülhetőek a nyugatiak? Ja, papíron mindenképp
Többnyire a valóságban is.Hogy voltak nyugaton is elcseszett dolgok?Hát voltak.De az átlag az,hogy a nyugati gépek élettartama jóval több,mint az orosz gépeké.
És ez nem csak tervezési elv kérdése.Hanem gyártásminőségé is.
És harci helyzetben,főleg egy elhúzódó háborúban nagyon nem mindegy,hogy mennyi ideig használható egy gép.
De azért olyan nyugati példákat is hozzunk akkor,mint mondjuk az A4,ami 45 éve nincs gyártásban,és még mindig szolgál......és egy darabig még fog is.
Még mindig ott tartunk,hogy az 1984es F18A képességeihez közelitettek a 10 évvel későbbi MiG29 változatok.Mikor a Hornet már az E változat fejlesztésénél tartott.....
A műrepülhetőséget kivéve minden téren folyamatossan elmaradt története folyamán végig a MiG29 a nyugati gépektől.És nem kicsit,hanem nagyon.
Ráadásul az elektronika fejlődésével pont a dog jelentősége csökkent.Szovjetek megcsinálták minden idők legjobb dogharcosát-csak mire elkészült,a hajukra kenhették.....
Az,hogy papiron,meg megrendezett békeidős gyakorlatokon mit mutatott a radar,meg az egész gép,az meg magastoronyelmélet.Éles harchelyzetben mire használható,az számit.
Csatlakozván az elöttem szólóhoz.MiG29 légiparádékat nyert,a nyugati gépek meg háborút.És egy harci géptől nekem az az elvárásom,hogy ne műrepülő bajnok legyen,hanem háború győztes.
 

alali77

Well-Known Member
2011. szeptember 19.
4 129
10 431
113
De különbözik. Volt Medgyessy, Gyurcsány, Bajnai és Orbán kormánya gyártás óta.
"JAS-39 EBSH-HU (Export Baseline Standard Hungary). Magyarország részére az első szerződésmódosítás után összerakott, részben átépített repülőgépek. Az EBS-HU az első „A” változat korai Batch1 átalakításával készült, a törzs középső részét kivéve, ezt légi utántöltő rendszer miatt teljesen újra gyártották. A hazánknak épített repülőgépek sem egységesek, vannak amelyek, például „A” mások a „B” változat függőleges vezérsíkját kapták, és gépenként más részegységek is különbözőek voltak. Ez megfigyelhető laikusoknak is, ha több magyar Gripent figyelnek egyszerre, látható, hogy a függőleges vezérsíkok más-más alakúak, méretűek és a különböző funkcionális antennák, máshol helyezkednek el, akár számuk sem azonos. A repülőgépek a sárkányszerkezeten kívül belülről sem egyeznek a svéd repülőgépekével.A repülőgépek több részegységét, alkatrészeit nagyjavításkor valószínűsíthetően egységesitették, egységesítik."
Military Technológia blog
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
48 288
79 053
113
JAS-39 EBSH-HU (Export Baseline Standard Hungary). Magyarország részére az első szerződésmódosítás után összerakott, részben átépített repülőgépek. Az EBS-HU az első „A” változat korai Batch1 átalakításával készült, a törzs középső részét kivéve, ezt légi utántöltő rendszer miatt teljesen újra gyártották. A hazánknak épített repülőgépek sem egységesek, vannak amelyek, például „A” mások a „B” változat függőleges vezérsíkját kapták, és gépenként más részegységek is különbözőek voltak. Ez megfigyelhető laikusoknak is, ha több magyar Gripent figyelnek egyszerre, látható, hogy a függőleges vezérsíkok más-más alakúak, méretűek és a különböző funkcionális antennák, máshol helyezkednek el, akár számuk sem azonos. A repülőgépek a sárkányszerkezeten kívül belülről sem egyeznek a svéd repülőgépekével.A repülőgépek több részegységét, alkatrészeit nagyjavításkor valószínűsíthetően egységesitették, egységesítik.
Tudom. És?
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
39 196
75 652
113
"JAS-39 EBSH-HU (Export Baseline Standard Hungary). Magyarország részére az első szerződésmódosítás után összerakott, részben átépített repülőgépek. Az EBS-HU az első „A” változat korai Batch1 átalakításával készült, a törzs középső részét kivéve, ezt légi utántöltő rendszer miatt teljesen újra gyártották. A hazánknak épített repülőgépek sem egységesek, vannak amelyek, például „A” mások a „B” változat függőleges vezérsíkját kapták, és gépenként más részegységek is különbözőek voltak. Ez megfigyelhető laikusoknak is, ha több magyar Gripent figyelnek egyszerre, látható, hogy a függőleges vezérsíkok más-más alakúak, méretűek és a különböző funkcionális antennák, máshol helyezkednek el, akár számuk sem azonos. A repülőgépek a sárkányszerkezeten kívül belülről sem egyeznek a svéd repülőgépekével.A repülőgépek több részegységét, alkatrészeit nagyjavításkor valószínűsíthetően egységesitették, egységesítik."
Military Technológia blog
Szerintem a "poénnal" arra célzott hogy a repülőgépeknek függőleges vezérsíkja van és nem kormánya...
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 839
32 598
113
Egyébként marha nagy divat lenézni itt a fórumon az oláh LanseR gépeket
  • Moduláris többfunkciós számítógép
  • Kijelző és látó sisak – DASH
  • Head Up kijelző – Elop 921
  • 5×5 hüvelykes többfunkciós kijelző
  • Többfunkciós színes kijelző 5×5 hüvelykes
  • Hibrid navigációs rendszer – LISA-4000 EB
  • ILS/VOR/DME
  • Levegőadat-számítógép – Marconi ADC
  • Ugrálófrekvenciás VHF/UHF rádió – ACR 435
  • VHF/UHF rádió – ACR 430
  • Radar figyelmeztető vevő – Elisra SPS-20
  • Pelyva- és fáklya-adagolók – TAAS/IMI
  • Elta EL/M 2001 B távolságradar (Lancer A/B)
  • Több módú radar – Elta EL/M 2032, le-/lelövéssel (Lancer C)
  • Adatátviteli rendszer – DTS
  • Repülési adatrögzítő – SAIMS
  • IFF transzponder – Plessey (NATO Mk.-10 IFF kompatibilis)
  • Üzletek Menedzsment Rendszere
  • HOTAS
  • Keménypontok a keleti és nyugati fegyverekhez
  • Elektronikus ellenintézkedés Pod – Elta EL/L-8222R
  • Lézermegjelölési pod – Rafael Litening LDP
  • Photo Reconnaissance Pod – Elbit/Aerostar Airborne Reconnaissance Pod – ARP
  • Intelligens fegyverek – Rafael Griffin lézervezérelt bomba (LGB), Lizard LGB és OPHER – IR irányított bomba
  • Butabombák és kazettás bombák – Mk-82, Mk-83, FAB-100, FAB-250, FAB-500, BEM-100, CL-250
  • Levegő légi rakéták – R-73, R-60, R-3S, R-13M, Magic II és Python-3
  • Nem irányított rakéták – S-5 M/K, UB-16-57 / UB-32-57 rakétavetőkkel és egy nagy kaliberű S-24 rakétákkal
24 gép volt ellátva Elta 2032 radarral,a többi csak távolságmérővel-ezek gyakorló vagy támadóváltozatú B és A gépek voltak.A radaros C gépekre lehetett volna integrálni a Derby vagy a Mica ARH rakétákat is,de azt nem rendelték meg.
Egyáltalán nem voltak olyan lebecsülendő ocska vackok.
És a nyugati eszközök,podok,fegyverzet most tovább használható az F16okon.
 
  • Tetszik
Reactions: minek and Zeze