6. generációsnak mondott vadászbombázók

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 869
4 328
113
Arra gondoltam, hogy a vezérlés legalább félig szoftveres kérdés csak. De lehet 75%, 90%. Ami fejlesztési költség, gyártási meg nem. És opcióként írtam, hogy esetleg a mechanikai beavatkozó rész is spécibb és drágább.

Hát én csak szimplán elképzelhetőnek tartom, hogy az egymásnak esetenként ellentmondó követelmények, mint a nagy sebesség, széles spektrumú (VHF-ben is) lopakodás, aránylag jó, vagy jó manőverező képesség, nagy hatótávolság nem lesznek jó hatással a gyártási költségekre.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 553
17 496
113
Az USAF esetén a baj ott van, hogy a ciklikus görbe alján vannak.
A légierő az elmúlt harminc évben nem talált kihívóra, lényegében a "no shaking throne" állapotában voltak, talán a szerb MiG-29-esek voltak az utolsók, akik érdemben harcolni próbáltak velük (totális hátrányból). A rongyosok bombázása pedig minden, csak nem értékes harci tapasztalat. Kényelmes évtizedek voltak.
Csakhogy eljött a váltás ideje - egyrész kiöregedett a géppark, másrészt Kína megjelent kihívóként. Tehát kell az új vas - és itt a gond, hogy semmi tapasztalat, mi volt szar a rendszer bármely szegmensében az elmúlt három évtizedben. Pl. az F-22 soha nem vehetett részt harcban, és bár papíron és hadgyakorlatokon tényleg impozáns, de sosem került szembe valódi haderővel. Nem lehetett kiértékelni az erősségeit és a gyengéit, hogy a tapasztalatok alapján mit kéne rajta javítani (ami feljött az air policy alatt, az főleg a sisakkijelzők hiánya meg a korlátolt kommrendszer).

Vagyis úgy ugrik neki a haderő az NGAD igénylistájának, hogy nincs valódi tapasztalat évtizedek óta. Elképzelések, szimulációk, Red Flag eredmények vannak, de ennyi, semmi más. Túl rég óta nem volt valódi, hasonló erejű felek közti összecsapás, hiszen jó taktikával mindenki úgy harcolt, hogy maximális előnyből tegye, jóval gyengébb ellen. Csakhogy így (ahogy AO is írta) a pilóta-mérnök összecsapásban a pilóták kevés dologgal érvelhettek, mert semmit sem tudnak letenni az asztalra, hogy mi működött és mi nem.

Szóval az NGAD (meg a többi tervezet) eléggé elméleti síkon tud csak fejlődni, nincs meg az a kőkemény tapasztalat és igény, mint az említett F-15 vagy F-16 tervezésekor a pilóták szavaként szerepelt. Kipróbálatlan elméletek vannak mindenkinél (pl. a J-20 koncepciója vajon mennnyire működőképes), de hogy ebből egy komolyabb összecsapásban mi forgácsolódna le - na ez a legjobb kérdés.
Szerencsénkre nagy háború nem volt jó régen - de a tervezőknek emiatt elméletek alapján kell tervezni. És majd ha arra kerül a sor kiderül, kinek a víziója volt a legéletképesebb (bár a modern szimulációk talán elég jó közelítést hoznak ki, csak az meg titkos sajna...).
 

Gungnir (F1End)

Well-Known Member
2021. március 24.
442
1 189
93
Tényleg nem volt komoly kihívás az utóbbi pár évtizedben (légiharcban legalábbis), de szerencsére azért még nem csinálnak olyan böszmeségeket, mint a Navy az LCS meg DDG programokkal.
Viszont így a legrelevánsabb "harci" tapsztalat a Red Flag és hasonló gyakorlatok lehetnek. Gondolom akkor az ott jól működő koncepciókat fogják továbbvinni.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
14 129
69 559
113
Ezért is soroltam fel az adott típusokat.
Mind az “inkubátorszemlélet” iskolapéldái.
Az F-15-ös pedig közvetlen harci tapasztalat után lett kifejlesztve, minimális “civil kontroll” mellett és egyből ki is lett próbálva a nyolcvanas évek legelején.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
M

molnibalage

Guest
Csakhogy eljött a váltás ideje - egyrész kiöregedett a géppark, másrészt Kína megjelent kihívóként. Tehát kell az új vas - és itt a gond, hogy semmi tapasztalat, mi volt szar a rendszer bármely szegmensében az elmúlt három évtizedben. Pl. az F-22 soha nem vehetett részt harcban, és bár papíron és hadgyakorlatokon tényleg impozáns, de sosem került szembe valódi haderővel.
Egyszer bombázott Szíriában.
Valahol ironikus, hogy a top csúcs ASF bombázóbevetésen mutatkozott be.

Vagyis úgy ugrik neki a haderő az NGAD igénylistájának, hogy nincs valódi tapasztalat évtizedek óta. Elképzelések, szimulációk, Red Flag eredmények vannak, de ennyi, semmi más. Túl rég óta nem volt valódi, hasonló erejű felek közti összecsapás, hiszen jó taktikával mindenki úgy harcolt, hogy maximális előnyből tegye, jóval gyengébb ellen. Csakhogy így (ahogy AO is írta) a pilóta-mérnök összecsapásban a pilóták kevés dologgal érvelhettek, mert semmit sem tudnak letenni az asztalra, hogy mi működött és mi nem.
Azért a Red Flag alapján ki jelenthető, hogy az F-22A hol működik jól. Még elmenekülni se lehet nagyon előle, ha van üzemanyaga...
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

“They’re running away at Mach 1 I have Mach one of closure”

Ezt semmilyen más vadászgép nem tudja előadni. Pont.
És ennek megállapítása olyan szintű tudás, hogy ezért a légi harc iskolájában még az kettes alát sem adják meg.

De ez is beszédes.

One of my favorite 4 v 12's was where we got cocky and arrogant, and just decided, "Let's see how fast we can just kill 'em all. We went right up to Mach 2 and just ran 'em down hard. From something like 80 nm separation, it took us 2 minutes and 22 seconds to kill all 12, they never saw us or took a shot."

Ameddig ilyen nyers erőt tud felmutatni egy gép, addig hova akar valaki okos lenni?
Mert sem a gép stealth képessége sem a repteljesítménye nem tud elavulni. Ez adott.
 
  • Tetszik
Reactions: therob and fishbed

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 553
17 496
113
Egyszer bombázott Szíriában.
Valahol ironikus, hogy a top csúcs ASF bombázóbevetésen mutatkozott be.


Azért a Red Flag alapján ki jelenthető, hogy az F-22A hol működik jól. Még elmenekülni se lehet nagyon előle, ha van üzemanyaga...
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

“They’re running away at Mach 1 I have Mach one of closure”

Ezt semmilyen más vadászgép nem tudja előadni. Pont.
És ennek megállapítása olyan szintű tudás, hogy ezért a légi harc iskolájában még az kettes alát sem adják meg.

De ez is beszédes.

One of my favorite 4 v 12's was where we got cocky and arrogant, and just decided, "Let's see how fast we can just kill 'em all. We went right up to Mach 2 and just ran 'em down hard. From something like 80 nm separation, it took us 2 minutes and 22 seconds to kill all 12, they never saw us or took a shot."

Ameddig ilyen nyers erőt tud felmutatni egy gép, addig hova akar valaki okos lenni?
Mert sem a gép stealth képessége sem a repteljesítménye nem tud elavulni. Ez adott.

Vitathatatlan, háborúban fix F-22-esben (vagy B-2) mennék bevetésre minden más típussal szemben...
Viszont az ATF alapvető elvárásainak lefektetése még a hidegháborúban történt, egy olyan korban, mikor a Bekaa völgyből friss volt még a tapasztalat, ahogy Líbiában is (satöbbi...), illetve a DS alatti légiharcok is bekerültek még a tervezésbe. Az F-22 még pont profitált abból a korból, mikor a haderőnek nagy háborúra kellett koncentrálnia - ebből a szemponból valahol előnyös is, hogy elhúzódott a fejlesztés/rendszerbe álítás. Az én szememben az még hidegháborús vas, ahol a cél volt a fontos, az ipari háttér másodlagos (szóval nem kavarodott bele abba szerencsétlen, mint az F-35 vagy az LCS...)
Ráadásul az a gép pont olyan elvek mentén készült, mint most az NGAD (top end légifölény platform) - de az F-22 mostani utódjával ellentétben az akkori aktív (A-A) harci tapasztalatokat figyelembe véve készülhetett. És ez hiányzik most, mert a légierőket csak fix egyes meccsekben vetik be.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
14 129
69 559
113
Mert sem a gép stealth képessége sem a repteljesítménye nem tud elavulni. Ez adott.
Ehhez képest pont a repteljesítmény az, ahol a kortárs fejlesztések, talán a Szu-57-est kivéve, de a “megúszásra” játszanak.

Más.
Érdekes összevetés a Rafale kontra Raptor esetében, hogy a franciák egy ötödik generációs gép fejlesztési költségéből hoztak ki “csak” egy negyedik generációsnál éppen jobb gépet.
Ez igaz.
De milyen ötödik generációsat vetünk össze egy milyen negyedik generációssal?
Várom a véleményeket.
 
M

molnibalage

Guest
Ehhez képest pont a repteljesítmény az, ahol a kortárs fejlesztések, talán a Szu-57-est kivéve, de a “megúszásra” játszanak.

Más.
Érdekes összevetés a Rafale kontra Raptor esetében, hogy a franciák egy ötödik generációs gép fejlesztési költségéből hoztak ki “csak” egy negyedik generációsnál éppen jobb gépet.
Ez igaz.
De milyen ötödik generációsat vetünk össze egy milyen negyedik generációssal?
Várom a véleményeket.
Az F-35 az F-22 mellett nem arra készült, hogy M2-vel rohangáljon ellenséges vadászok ellen.
Az arra készült, hogy bucira pofozza a dobule digit radaros SAM-eket és szórja a SDB-t, mint a fűmagot.
Aztán lehet próbálkozni a 50-100-as SDB szalvók lelövésével...
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
52 147
87 876
113
Az F-35 az F-22 mellett nem arra készült, hogy M2-vel rohangáljon ellenséges vadászok ellen.
Az arra készült, hogy bucira pofozza a dobule digit radaros SAM-eket és szórja a SDB-t, mint a fűmagot.
Aztán lehet próbálkozni a 50-100-as SDB szalvók lelövésével...
Mi a helyzet a modern NASAMS elven működő SAM rendszerekkel?
 
M

molnibalage

Guest
Mi a helyzet a modern NASAMS elven működő SAM rendszerekkel?
Veszélyes tud lenni nagyon az F-35-re, bár a NASAMS csak közeli indításokat tud csinálni és a DAS meg tudja a dolgát.
Egy 8km magasan repülő cél nemigen van sokat egy indító HMZ-ban, ami egyből észleli is az emelkedő rakétát. Az AMRAAM ER már sokkal nagyobb probléma. Viszont a Sentinel radar X sávos...
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
52 147
87 876
113
Veszélyes tud lenni nagyon az F-35-re, bár a NASAMS csak közeli indításokat tud csinálni és a DAS meg tudja a dolgát.
Egy 8km magasan repülő cél nemigen van sokat egy indító HMZ-ban, ami egyből észleli is az emelkedő rakétát. Az AMRAAM ER már sokkal nagyobb probléma. Viszont a Sentinel radar X sávos...
Nem azt írtam,hogy NASAMS hanem azt,hogy az olyan elven működö SAM.Az S400 vagy a Patriot egy elavult elvű rendszer,nem nagyon fognak már ilyeneket fejleszteni repülőgépek ellen(a rakétavédelem más kérdés).Már csak NASAMS,S350 és KM SAM(ha jól emlékszem az is ugyanez az elv)szerű rendszereket van értelme fejleszteni.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

blaze

Well-Known Member
2013. október 5.
865
275
63
Veszélyes tud lenni nagyon az F-35-re, bár a NASAMS csak közeli indításokat tud csinálni és a DAS meg tudja a dolgát.
Egy 8km magasan repülő cél nemigen van sokat egy indító HMZ-ban, ami egyből észleli is az emelkedő rakétát. Az AMRAAM ER már sokkal nagyobb probléma. Viszont a Sentinel radar X sávos...
Ha nem a HMZ szélén indítanak akkor a DAS nem fog sokat segíteni. Legjobb esetben lesz pár másodperce a pilótának a rakétához relatív olyan szögben fordulni, ami maximalizálja az RCS csökkentés hatásfokát vagy valamit kapcsol az ECM-en.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and fip7
T

Törölt tag

Guest
Ha nem a HMZ szélén indítanak akkor a DAS nem fog sokat segíteni. Legjobb esetben lesz pár másodperce a pilótának a rakétához relatív olyan szögben fordulni, ami maximalizálja az RCS csökkentés hatásfokát vagy valamit kapcsol az ECM-en.

Inkább dob egy vontatott csalit, amiből egy rakatot hordoz.

main-qimg-ecf1a363feb066fb70dfe015a87934df

CATLgky.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and blaze

beta

Well-Known Member
2011. október 26.
6 081
10 279
113
Azzal én is egyetértek, hogy egyelőre emberes gépben kell gondolkodni és gondolkodnak is. Az F-22-nél nálam az jött le, hogy három fő probléma adódott az évek alatt:

  • kicsi a hatótávja, kevésé keró fér bele
  • nem nagyon tud kommunikálni más gépekkel
  • keveset gyártottak belőle

Ha ezeket a problémákat kikerülnék, már önmagában jó gépet lehetne csinálni, különösebb extrák nélkül is. Persze bele lehet számítani, hogy az általános technikai fejlődés miatt jobb lenne a hajtómű, a fegyverzet, az avionika, a lopakodás, olcsóbb lenne a gyártás és a karbantartás. Persze ez így inkább valamiféle 5+ generáció lenne.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 971
63 803
113
Érdekes összevetés a Rafale kontra Raptor esetében, hogy a franciák egy ötödik generációs gép fejlesztési költségéből hoztak ki “csak” egy negyedik generációsnál éppen jobb gépet.
Ez igaz.
De milyen ötödik generációsat vetünk össze egy milyen negyedik generációssal?
Várom a véleményeket.

Az egyetlen 5. generációsat a sokadik negyedik generációssal. Utóbbiban elég erős a mezőny.
Én kedvelem a Rafale-t , jó gép. És nem is érzem olyan lefutotnak a két gép légicsatáját, mint sokan gondolják.
De a Raptor műszaki előnye szerintem vitathatatlan.