S
speziale
Guest
Azért azt így kijelenteni, hogy a szupercirkálás nem érte meg szerintem marhaság.
DCS-ben nagy magasságban (40 000 láb) loftolt AMRAAM gyakorlatilag M1.0 vs M2.0 gyakorlatilag duplázza a NEZ-t egy 30 000 láb fölött repülő cél ellen. A hosszan tartott szuperszonikus repülésnek elfogás / időkritikus feladat / menekülés esetén van alapvetően értelme, viszont amikor nincs ilyen akkor is rendkívül sokat számít, hogy milyen időablakon belül tudsz jelentős szuperszonikus sebességet produkálni az indításhoz, és ebben hatalmas előnye van a belső fegyverzettel rendelkező gépeknek.
Viszonyítási alapként DCS-ben F-16C blk50 2 szárnyon lévő pótos + 6x 120C5-el kb. 80 másodperc alatt gyorsul 35 000 lábon M1.0-ról M1.3-ra. Ez alatt kb 30-40 tengeri mérföldet tesz meg.. ha 20-30 tengeri mérföldes indítási zónával számolsz (ennél közelebb ekkora magasságban nincs sok értelme menni) akkor ez azt jelenti, hogy szemtől szembeni cél ellen kb. 90 tengeri mérföldnél messzebbről kell elkezdeni gyorsítani, hogy mire az indítási zónába érsz meg legyen a kellő sebesség. Olyan csak a mesében van, hogy ennyi idő alatt a cél nem fordul ki vagy csinál valami olyat, ami teljesen felborítja a tervet.
Ehhez képest ugyanez a gép lecsupaszítva 30 másodperc alatt gyorsít ugyanolyan körülmények között M1.0-ról M1.3-ra. (a fenti példában a belső üzemanyagot csökkentve tettem közel egyenlővé a 2 gép tömegét).
Ugyanez a teszt M1.0 - M1.5:
Gyakorlatilag a tartománytól függően 2-3x jobb teljesítményt produkál egy olyan gép csupaszon, amit amúgy nem is a nagy magasságra optimalizáltak. Harcászatilag a 30-60 másodperces gyorsítás értelmezhető, ami ennél több az mese habbal. Világosan látszik, hogy a lecsupaszított 4++ gen gépek képesek erre, viszont megpakolva nem.
- fegyverzetben 130 másodperc
- csupaszon 45 másodperc
Arról nem beszélve, hogy csupaszon a felpakolt konfiguráció csúcssebességénél 0.2M-al nagyobbat lehet elérni 1.5 percen belül(!)
A realitás az, hogy egy megpakolt 4++ gen géppel nem fogsz nagyon M1.2 fölé gyorsulni nagy magasságban és ahhoz is több perces gyorsítás szükséges, amihez előre kell látni, hogy mikor és honnan jön az ellenség. Ezzel szemben egy pl. M1.7el 50 000 lábon közlekedő Raptor dupla HMZ-vel rendelkezik (mindkét oldalon AMRAAM-al számolva) bármilyen 40 000 lábon közlekedő, M1.0 körül haladó 4++ gép ellen csak a kinematika miatt. 4++ gen felpakolt gép képtelen konstans utánégető nélkül M1.0 közelében maradni 35-40 000 lábon és afölé gyakorlatilag nem tudnak tartósan menni. A magasság különbség tovább rombolja a 4++ gépek HMZ-jét, szóval adott esetben akár az is kijöhet, hogy 2x-énél nagyobb HMZ-je van a Raptornak egy szemtől szembeni esetben. Az sem elhanyagolható, hogy az M1.7-el repülő, védekező manővert kezdő gép nagyságrendekkel gyorsabban omlasztja össze az ellenfél HMZ-jét, mint ha csak M1.0-al repülne. Ezt DCS-ben is nagyon szép lehet látni, egy M0.9-el repülő cél vs. egy M1.2-M1.3-el repülő cél ég és föld abból a szempontból, hogy hol van a NEZ, akkor is ha te pont ugyanolyan helyzetben vagy.
A pótosok eldobása a harc kezdete előtt lehetséges, ezzel javul a teljesítményük (bár a sok felpakolt rakéta miatt közelében sem lesz egy belső fegyverteres géphez) viszont drasztikusan romlik az őrjárati idő. Ilyet csak akkor fognak csinálni, ha egészen biztosak benne, hogy hol, mikor és ki jön szembe és olyan erővel, hogy muszáj ezt meglépniük (ha megnézed pl. USAF-ban pótossal gyakorolnak dogfightot is az esetek nagy részében.. na akkor kettőt lehet találni, hogy milyen gyakran fogják eldobálni a tankot). Na a lopakodó gépek ellen, pont ez az amit nem fogsz tudni, hanem drasztikusan később (vagy egyáltalán nem) lesz előrejelzés, hogy ki, mikor, mennyien és honnan támad.
Tudom a DCS nem valóság, de az arányok kb ugyanazok.
2 kérdés:
- az EF 6 rakétával (4 RF a törzs alatt félig süllyesztve+2 IR) milyen jellemzőkkel bír ezen a téren?
- a Meteror rakéta mennyire képes csökkentei ezt a NEZ problémát?
Én megkockáztatom, hogy az EF+meteor kombó még brutálisabb NEZ-el rendelkezik, mint az F22+Amraam kombó...