M
molnibalage
Guest
200 kW esetén meg kijön valami 20 km felderítési távolság.Gondolatkísérletként próbáljuk meghatározni annak a repülőgépfedélzeti AESA lokátornak a jellemzőit, amely képes az F-22-est 100km-ről felderíteni.
Feltételezések:
AESA antenna átmérője: 1m
frekvenciája (F): 10GHz (hullámhossz: 3cm)
elemi vevő vételi érzékenysége (Pr): -120dBm
F-22-es cél radarkeresztmetszete (o): -42dBsm
Első lépésben határozzuk meg az antennánk nyereségét:
antennafelület: Aa = r² · π = 0.5² · π = 0.78m²
Mivel az elemi sugárzók félhullámhosszonként (1.5cm) helyezkednek el az antenna felületén, így egyetlen elemi sugárzó számára rendelkezésre álló felület: Ae = r² = 1.5² = 2.25cm²
Az elemi sugárzók száma az antennánkon így: N= Aa / Ae = 10000 · 0.78² / 2.25² = 3466db
Az antennánk nyeresége így: G = 10 · log (3466) = 35.4dBi
Mostmár meghatározhatjuk a szükséges adóteljesítményt (Pt):
Az általános radaregyenletet…
Pr = Pt + 2G - 103 - 40 log(D) - 20 log(F) + 10 log(o)
… átrendezve:
Pt = Pr – 2G + 103 + 40 log(D) + 20 log(F) - 10 log(o)
behelyettesítve az értékeket:
Pt = -120dBm – 2 · 35.4dBi + 103 + 40 log(100km) + 20 log(10000MHz) - -42dBsm
Pt = -120dBm – 70.8dB + 103 + 80dB + 80dB + 42dBsm
Pt = 114.2dBm = 11.42Bm
10^11.42 miliwattban, amit 1’000’000’000-al osztok így az eredmény 263MW
A fenti erősen becsült érték a gond a lopakodók légi felderítésével.
Most lusta vagyok számolni. De az egyik orosz PESA radarra csinált valaki egyszer egy ilyen közelítést és ez jött ki.
Bár azért megjegyzetm a -42 dBsm az eltúlzó, ezt az F-22 is nagyon szűkem tudhatja csak, a -30 dBm reálisabbnak tűnik itt is, de hát akkor legfeljebb nem 263MW, hanem mittomén 26MW jön ki. Whatever.