A hajtóművek működéséről

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

LMzek

Well-Known Member
2017. szeptember 18.
594
506
93
Mit értesz "vagy nagyobb tolóerő" és "normál" élettartam között?


Pontosabban fogalmazva: ha egy kb. 5kN tolóerejű hajtómünek elkészül egy 10 óra üzemidejü és egy normál üzemmódra (500-1.000 üzemóra nagyjavítás, 5.000-10.000 üzemóra élettartam, ha jól emlékszem) kihegyezett verziója, közelítőleg mennyi a súlykülönbség (mondjuk %ban kifejezve, -tól -ig tartományban). Nyilván itt sok ezer karakterben is lehetne írni, a követelményrendszert, de a nagyságrendi érték becsléséhez kérek -és köszönöm meg a- segítséget. THX

U.i: Ha estleg van konkrét példa, még jobb lenne.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 748
66 444
113
5kN-os hajtóműből ilyen élettartamú szerkezetre nincs példa. Egy 5kN-os hajtómű talán egy robotrepülőben van, azok élettartama pár óra.
Az 500-1000 óra nagyjavítás és 5000-10000 óra teljes élettartam az két külön világ. Az előbbi egy régi szovjet vadászgép hajtóműre igaz, az utóbbi meg egy nyolcvanas évekbeli nyugati utasszállítóéra. Úgyhogy ekkora paraméterszórással nem lehet megválaszolni.

Másképp megközelítve, az élettartam növekedése nem komolyabb tömegnövekedést von maga után. Ami érdemben az élettartamot növeli, az a bevonat és a hűtés.
Ezek grammos eltérések, ha lapátonként nézzük, összességében talán pár deka, ha pedig a kapcsolódó csőhálózatot is idevesszük, akkor esetleg kilogrammos tartomány.
De egy 5kN-os hajtómű az olyan kicsi, hogy oda érdemben senki se tervez külön bonyolult hűtőrendszert az élettartam növelésére. Még egyszer mondom, ekkora teljesítménytartomőnyban nem jellemző a hosszú élettartam.
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
Én az egész kérdést azért tartom ordenáré marhaságnak, mert nem feltétlenül a tömegen fog látszani a különbség, hanem a gyártáskori minőségen és persze a minőségellenőrzésen áll vagy bukik inkább.
Emiatt lesz egy nagyobb üzemidejű, komolyabb hajtómű legyártása drágább...

Szerintem.
 

vilmoci

Well-Known Member
2010. április 24.
1 740
4 262
113
Egy hasonló/azonos konstrukciójú kb. 5kN(vagy nagyobb) tolóerejü hajtómü 10 órás és "normál" élettartamú verziója között milyen súlybéli eltérés lenne(kb. és mondjuk %-ban). Ha van valós példa hasonló esetről annak mégjobban örülnék. THX
Ami neked kell, az gyakorlatilag kész van:
Majd 800kp tolóerő (földön kiépítve)
Ráadásul már van a honvédségnek belőle.
https://ru.wikipedia.org/wiki/РУ-19А-300
Annyi kis probléma van vele, hogy 240kg és a reszursz, ami az össz üzemidőt jelenti, nos az 500 óra.
Ja meg korai egyáramú konstrukció, szóval magas a fajlagos tüa. fogyasztása.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek

LMzek

Well-Known Member
2017. szeptember 18.
594
506
93
5kN-os hajtóműből ilyen élettartamú szerkezetre nincs példa. Egy 5kN-os hajtómű talán egy robotrepülőben van, azok élettartama pár óra.
Az 500-1000 óra nagyjavítás és 5000-10000 óra teljes élettartam az két külön világ. Az előbbi egy régi szovjet vadászgép hajtóműre igaz, az utóbbi meg egy nyolcvanas évekbeli nyugati utasszállítóéra. Úgyhogy ekkora paraméterszórással nem lehet megválaszolni.

Másképp megközelítve, az élettartam növekedése nem komolyabb tömegnövekedést von maga után. Ami érdemben az élettartamot növeli, az a bevonat és a hűtés.
Ezek grammos eltérések, ha lapátonként nézzük, összességében talán pár deka, ha pedig a kapcsolódó csőhálózatot is idevesszük, akkor esetleg kilogrammos tartomány.
De egy 5kN-os hajtómű az olyan kicsi, hogy oda érdemben senki se tervez külön bonyolult hűtőrendszert az élettartam növelésére. Még egyszer mondom, ekkora teljesítménytartomőnyban nem jellemző a hosszú élettartam.


Értem. Köszönöm!
 

LMzek

Well-Known Member
2017. szeptember 18.
594
506
93
Ami neked kell, az gyakorlatilag kész van:
Majd 800kp tolóerő (földön kiépítve)
Ráadásul már van a honvédségnek belőle.
https://ru.wikipedia.org/wiki/РУ-19А-300
Annyi kis probléma van vele, hogy 240kg és a reszursz, ami az össz üzemidőt jelenti, nos az 500 óra.
Ja meg korai egyáramú konstrukció, szóval magas a fajlagos tüa. fogyasztása.


Nem ismerem a hazai viszonyokat: egy ilyen régi tipus gyártására itthon képesek? Elméleti a kérdés, csak hazai technológiai szinvonal szintjére vagyok kíváncsi.

Egy 5 kN-os nyugati(francia) verzió 50 kg körüli(1974-es):

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Microturbo_TRI_60
 

Luthero

Well-Known Member
2010. április 25.
1 687
2 385
113
UFFj7.jpg


General_Electric_CJ805-21_at_Flugausstellung_Hermeskeil%2C_pic3.jpg


A General Electric General Electric CJ-805-21-as hajtóműve. A hajtómű a kétáramúsított egyáramú hajtóművek egy korai próbálkozása, ahol a fan a turbina lapát végére került, annak megtoldásaként.
A hajtómű belseje egy teljes értékű egyáramú hajtómű, amit körbe vesz egy második áram, attól teljeen szeparáltan. Nyilván így kisebb tömeg érhető el, mert egyetlen forgórésszel megoldható a fan hajtás is, ami lényegében a turbina. Hátránya, hogy a fanként használt turbina lapátvégek miatt túlságosan nyúlik a lapát, illetve a fan semmilyen módon nem vesz részt a kompresszióban (de emiatt lehetett egyszerűbben számolni vele), ugyanakkor nagyon megnövelték a turbina tömegét, aminek igy nagyobb lett a tehetetlensége. És mivel ez mereven össze volt kötve a kompresszorral, ha az bepompázsolt, akkor a turbina fordulatszáma is megérezte, így a külső átmérőjén dolgozó fan is.
Nem vált be...


Szia Allersmo egy kérdésem lenne. Tudsz e olyan FAN turbina fokozatról ahol elektromos meghajtással hajtották volna meg azt?
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 633
113
Habár nem nekem szólt a kérdés, jó rég láttam egy dokufilemt ahol atommeghajtású sugárhajtóműveket terveztek az amerikaiak. Két változat készült volna, egy egyszerűbb ahol a levegőbe jó sok sugárzás jutott volna, de emiatt nem aggódtak, mert a SZU fölé küldték volna a gépet, és egy bonyolultabb ahol ha jól emlékszem folyákony ólom közbe lett volna iktatva, mint hőszállító közeg, így nem sugárszennyezte volna a helyet. Az egyszerűbb változatból készült proto ha jól emlékszem, de már nem tudom, hogy hozta-e az elvárt és használható paramétereket súlyban meg teljesítményben, tesztrepülés sem tudom volt-e.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Szia Allersmo egy kérdésem lenne. Tudsz e olyan FAN turbina fokozatról ahol elektromos meghajtással hajtották volna meg azt?
Itt van valami keveredés, a FAN az ventilátor-fokozat, a kompresszor legnagyobb átmérőjű fokozata/része, ez meghajtást igényel. A turbina az ami közös tengelyen/ken keresztül meghajtja a ventilátort/kompresszort. Szóval "FAN turbina" nincsen, pontosítani kellene a kérdést hogy mire is vagy kíváncsi.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Szia Allersmo egy kérdésem lenne. Tudsz e olyan FAN turbina fokozatról ahol elektromos meghajtással hajtották volna meg azt?
Valami olyasmire gondolsz mint amit a Rolls-Royce és az Oroszok is megszellőztettek, mint a jövő meghajtási módja?
Rolls-Royce
http://evbud.com/news/134/

Orosz verzió
Szerintem ehhez még egy-két tudományos áttörést el kell érni az energia tárolás terén...
 
  • Tetszik
Reactions: Luthero

Luthero

Well-Known Member
2010. április 25.
1 687
2 385
113
Köszi Rudi nem teljesen ilyenre gondoltam de nagyon impozáns elgondolások. Nekem volt egy olyan gondolatom is hogy a mostani hajtóműveknél a ( Geared turbofan ) a 2 -es gerabox helyet egy elektromos meghajtású független rendszer hajtaná a fan fokozatot . Vannak ilyen fejlesztések?

Geared_Turbofan_NT.PNG
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Nekem volt egy olyan gondolatom is hogy a mostani hajtóműveknél a ( Geared turbofan ) a 2 -es gerabox helyet egy elektromos meghajtású független rendszer hajtaná a fan fokozatot . Vannak ilyen fejlesztések?
Én ilyenről még nem hallottam...
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Köszi Rudi nem teljesen ilyenre gondoltam de nagyon impozáns elgondolások. Nekem volt egy olyan gondolatom is hogy a mostani hajtóműveknél a ( Geared turbofan ) a 2 -es gerabox helyet egy elektromos meghajtású független rendszer hajtaná a fan fokozatot . Vannak ilyen fejlesztések?

Geared_Turbofan_NT.PNG
Ez az ábra amit feltettél a legújabb fejlesztés a ventilátoros hajtóműveknél, régen még a 2. sz. gearbox (áttételház) sem létezett, a hajtóműveknél évtizedek óta a turbina közvetlenül hajtotta a ventilátort. A lehetséges súly és fogyasztáscsökkentés új módja viszont az lehet, hogy változatlan ventilátor-méretnél kisebb tömegű a meghajtó rész, viszont ekkor nagyobb fordulatszám kell hogy legyen erő a ventilátor meghajtására. A bibi viszont ott van, hogy a ventilátor nem pöröghet gyorsabban, mert elérné a lapátvég a hangsebességet, az pedig ugrásszerű + terhelésekkel járna - ezért kell a fordulatszám-csökkentő gearbox. Így viszont csak akkor életképes (GAZDASÁGOS) a hajtómű, ha a gearbox is legalább közel ugyanolyan élettartamú mint a hajtómű, ha túl sok vele a gond, javítás, sűrű csere, akkor a légitársaságok nem fogják szeretni, tehát rendelni sem.
Ha a ventilátort villanymotorral akarod meghajtani, akkor be kell tenni a rendszerbe egy + generátort (valahonnan kell a delej is), és egy + villanymotort is, amik ugye nem túl könnyűsúlyúak ilyen teljesítménynél. Ráadásul a + súlyon kívül a villamos hajtás túl független lenne a hajtóműtől, mind gyorsításnál mind lassításnál nagy lenne a késés, ami eléggé lehetetlenné tenné a hajtómű vezérlését.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and endre

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 329
18 938
113
Mondhat akárki akármit az egészre az fogja feltenni az I-re a pontot és a tortára a habot aki létrehozza majd az első sorozatban gyártott űrvadászgépet .
:cool:

10bddadd6b8c08083b12e4af267be23b.jpg

latest


mike-hill-jackal-profile-2500.jpg
 

papajoe

Well-Known Member
2016. február 21.
17 210
57 531
113
Mondhat akárki akármit az egészre az fogja feltenni az I-re a pontot és a tortára a habot aki létrehozza majd az első sorozatban gyártott űrvadászgépet .
:cool:

10bddadd6b8c08083b12e4af267be23b.jpg

latest


mike-hill-jackal-profile-2500.jpg


Ja,és a szárnyakat el is lehet róla hagyni,mert ott nem van felhajtóerő,ha meg már ott megoldják a gép mozgatását,akkor a légkörben is fog tudni mozogni,szóval legyen űrvadász formálya is.

Millenium-Falcon.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: Luthero

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
Ja,és a szárnyakat el is lehet róla hagyni,mert ott nem van felhajtóerő,ha meg már ott megoldják a gép mozgatását,akkor a légkörben is fog tudni mozogni,szóval legyen űrvadász formálya is.

Erős off, de tisztázzuk: olyan, hogy űrvadász, nem értelmezhető a realitások talaján, emeletes marhaság. Pilótafülke és életfenntartás le, több üzemanyag és robotpilóta fel. Olcsóbb, hatékonyabb, egyszerűbb.
Az űroperákban oké (a Star Wars is az), de ha már a felhajtóerő meg szárnyak kérdését reálisan akarod kezdeni, akkor a harci alkalmazást is kezeld úgy.

Az offért elnézést, ha valakit erről akar vitázni, nyissunk egy Űrhadviselés realitások mentén vizsgálva topicot....
 

papajoe

Well-Known Member
2016. február 21.
17 210
57 531
113
Jól tudom,hogy a Mug 29 volt az első hadrendbe is állított vadászgép amunek tvc-je volt?